2016-12-06, 18:33
Medlem
mschiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotteri
http://www.sydsvenskan.se/2016-12-06/i-kommunernas-tombola-far-vissa-fortsatta-vara-barn-medan-andra-blir-vuxna

Sydsvenskan fortsätter sin artikelserie om ensamkommande som får sin ålder uppskriven. I det senaste reportaget så nämns Mohamad som fått sin ålder uppskriven och nedskriven igen.

Varför är Mohamad i Sverige över huvud taget. Han har ju bevisligen familj i Iran. Innebär detta att familjer kan skicka sina barn till Sverige för boende och utbildning oavsett orsakerna.

Vad är det som händer Mohamad är uppenbart från Iran där han bott och gått i skola, hans mor och bror bor kvar i Iran och skolan han gick i finns kvar och kan lämna ut slutbetyg.

Något har gått riktigt galet, varför skickas inte Mohamad hem då att han kan återförenas med sin familj istället för att bo på barnhem i Sverige?
Förmodligen är det så att Iran inte tänker ta emot honom då han är afghan och saknar iransk medborgarskap och migrationsverket inte vill skicka honom tillbaka till Afghanistan då hans familj bor i Iran. Låter som ett kryphål i systemet.
Citera
2016-12-06, 19:01
Medlem
Citat:
Bara under 2015 tog Sverige emot över 27000 unga män från Afghanistan/Iran. Den som inte inser problemen och riskerna med vad som händer när "dessa" barn skall klara sig själva i Sverige är väldigt naiva.

Om vi bortser från att de egentligen inte ens ska vara i Sverige, så kostar de en oskälig penningsumma som du och jag får betala, vare sig vi vill eller ej. Pengar som kunde gått till skola, vård, omsorg, rättsväsende och annat som vi borde kunna förvänta oss med våra höga skatter.

De kommer från en kultur med minst sagt unken kvinnosyn. Alla kvinnor som inte är under beskydd av manlig, nära släkten är horor och presumtiva våltäktsoffer. Svenska kvinnor är per automatik alla horor, eftersom de redan är "sönderknullade", som någon ungdomlig lycksökare uttryckte sig i en tidningsintervju i en annan tråd på fb. Är man inte oskuld är man således sönderknullad, enligt deras sexfilosofi.

Använd gärna pengarna vi kastar på jättebäbisarna till hjälp i de krigshärjade närområdena. Så de får tillgång till mat, rent vatten, vaccinationer, sjukvård och skolundervisning till de riktiga barnen. Istället för att ösa pengar över tiotusentals mer eller mindre "problembarn". De får fri utbildning, pengar, lyxprylar och daltas med in absurdum. Sedan, när de inte är juridiska barn längre, blir det svårt för dem att rätta munnen efter matsäcken. De lär inte alla bli läkare, ingenjörer eller advokater med fantasilöner.

Det här är unga män, som under en viktig tid i sin utveckling behöver goda förebilder och en fast hand. Män, som flera år i Sverige fått växa upp i grupp med andra likasinnade och där man utvecklar en osund gruppmentalitet. Det är mängder av män som med sin sexualitet kommer att göra allt för att få utlopp för den. Det har vi redan fått se prov på.

En del är säkert skötsamma och klarar att leva upp till sina familjers krav på dem, men alltför många kommer att hitta egna vägar för att försöka styra sina liv.

Det har sagts många gånger förut på forumet, att så länge vi är så dumgenerösa med skattemedel som vi både har och inte har, löser vi aldrig andra nationers problem. Däremot ökar vi på våra egna.

Tyskland har nu föreslagit skärpning av den ekonomiska generositeten gentemot sina nya kamrater. Även Sverige har börjat att så smått tänka i samma banor.

Vad som behövs är starka ledare som rakryggade kan stå emot vänsterpöblen som kommer att skrika sig hesa med alla sina floskler om högerpopulism, bruna åsikter, främlingsfientliga strömningar, rasist -och nazistinfluenser, you name it.

Angela och Stefan får väl ta varandra i handen och ta ett jätteskutt mot ett rättvisare Europa. Ett Europa där vi inte låter dumsnällheten råda, utan klarar av verkligheten och att balansera den så att vi inte alla dras ned i fattigdomsmoraset.
För då kan vi inte hjälpa någon.
Citera
2016-12-06, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mendes
Kan bara hålla med. Som jag uppfattar det bygger hela charaden med "ensamkommande barn" på att den som är under 18 år kan få PUT utan verkliga flyktingskäl. Därför är låg uppgiven ålder, oftast lägre än den verkliga, av avgörande betydelse. Men om "barnet" inte kommer från en krigszon och alltså saknar verkliga flyktingskäl, så måste charaden dessutom bygga på att han ofrivilligt har separerats från sina föräldrar. Det duger väl inte att säga att han helt enkelt misstrivdes där han bodde och såg bättre framtidsutsikter i Sverige, utan det måste finnas ett mer akut skäl till flykten. Om man då kan lokalisera hans mamma så måste det ha avgörande betydelse i fallet. Precis som UNHCR säger så måste det medföra att Sveriges uppgift i första hand blir att återförena "barnet" med sin förälder i ursprungslandet.

Sen är den här diskussionen mest av akademisk betydelse, för det spelar ju ingen roll om "barnet" har asylskäl eller ej. Får han inte asyl kan han ändå inte skickas tillbaka eftersom vare sig Iran eller Afganistan vill ha tillbaka sina medborgare. Och skulle vi lyckas ordna ett återvändandeavtal lär han troligen få stanna ändå, eftersom vi varken har vilja eller resurser att skicka tillbaka alla tusentals det handlar om. Allt detta fanns naturligtvis med i beräkningen när familjen köpte resetjänsten av flyktingsmugglarna.

Det här skulle inte spela någon större roll om det handlade om några enstaka personer, men när det är tiotusentals som på det här sättet utnyttjar asylrätten och den svenska naiviteten till en mångmiljardkostnad så får det konsekvenser. Att skära ner på den egna samhällsservicen och biståndet till verkligt krigsdrabbade för att finansiera uppehället för mestadels vuxna män med uppdiktade historier känns varken särskilt klokt eller humanitärt.
Tyvärr tas redan en stor mängd pengar ca 8 miljarder från utlandsbiståndet till asylkostnader. Resultatet blir att riktigt fattiga och svältande blir utan bistånd, för unga män från Afghanistan
Det tråkiga med hela ensamkommande cirkusen är att varken Sverige eller hazarena är vinnare. Nu har det gått ett år snart sedan den stora vågen av unga män från i huvudsak Afghanistan kom till Sverige.

- Helt uppenbart handlar det om grupptryck och rädsla för att missa tåget. Redan 2014 kom väldigt många ensamkommande, men 2015 var extremt, över 35000 ensamkommande. En hel liten stad, de flesta med förhoppningar om ett rikt liv i Sverige.

Vem ligger bakom anstormningen
Citat:
En del av svaret finns bakom en dörr i centrum vid Kabulfloden. Penningmarknaden heter stället. Överallt står det män med tjocka sedelbuntar i händerna. Afghanerna litar inte på bankerna och många transaktioner sker i en alternativ ekonomi. Förbluffande mängder sedlar byter ägare framför våra ögon.
Men penningmarknaden är också en människomarknad. Här håller människosmugglarna till. Bakom dörren slingrar sig en labyrint i tre våningar med trånga passager, trappor och gångbroar av järn. I små kontor sitter män på dynor på golvet; böjda mot varandra förhandlar de ivrigt viskande.
En resa till Turkiet: 3 000 dollar. En familj på fyra hela vägen till Tyskland? 18 000 dollar. Har ni inte det? Då måste vi ta ert hus som säkerhet. Om ni blir hemskickade? Ja, då blir ni tyvärr hemlösa när ni kommer tillbaka.

Hayat Afghanistan - Sverige ToR
Citat:
Han har inga problem med att få asyl i Sverige. 22 år gammal med en kandidatexamen i historia från universitetet i Kabul ljuger han om sin ålder och registreras som minderårig. ”Jag är hazara”, säger han. ”Jag har ingen skäggväxt.”

Tillbaka i Afghanistan
”Men varför är du här nu?” frågar vi. ”Varför skickades du tillbaka?” ”Jag blev inte utvisad”, säger Hayat, ”jag reste tillbaka frivilligt.” Vi ser ut som ett stort frågetecken.
”Ja”, säger Hayat, som om det han nu ska berätta är alldeles självklart, ”jag trodde att när jag hade fått asyl så skulle jag få arbete och på kort tid tjäna ihop en förmögenhet. Efter ett år i Sverige skulle jag återvända som en rik man, betala mina skulder, försörja min far, mor och mina syskon och gifta mig med den flicka som jag älskar, samt finansiera mina fortsatta studier på universitetet.”

I Sverige inser Hayat raskt att han har satt sig själv i en fälla. Som minderårig kan han inte avslöja att han är universitetsutbildad. Arbeten som rörmokare eller snickare, sysslor han anser vara simpla, skulle ta flera år att utbilda sig till. Det skulle ta fyra år – minst – innan han kom ut på arbetsmarknaden. Sverige är inte möjligheternas land, som han trodde, utan motsatsen.
Nej Sverige är inte möjligheternas land längre, varken för invandrare eller för Svenskar. När 35000 "barn" om några år måste lämna sina barnhem och inser att Sverige inte var drömlandet, då börjar helvetet för både dom och oss som redan bor i landet.

Tyvärr är det en hel del svenskar som gör samma misstag som hazarena och förutsätter att Sverige är drömlandet för hazarena. De vill inte inse att drömmen är falsk och att Sverige nu har satt sig i en allvarlig knipa. De enda som tjänar på de ensamkommande är

- Flyktingsmugglare
- HVB-konsulter
- HVB-hem
- Familjehem
- Gode män
- Advokater
- Sociomomer

Dessa grupper strider hårt, inte för de ensamkommande, men för alla pengarna i den lukrativa branschen kring de ensamkommade.
Citera
2016-12-06, 19:39
Medlem
Citat:
Man drar in allt bistånd till Afghanistan om de vägrar ta emot sina medborgare. Man ser också till att inte släppa in papperslösa i Sverige utan omgående skicka tillbaka dem till första säkra land.

Problemet med ensamkommande är unikt för Sverige, det måste finnas någon förklaring till det. Den förklaringen är att det spridit sig bland hazarena att man kan åka till Sverige och säga att man är under 18, så får blir man bjuden på allt och får utbildning och jobb! Så länge Sverige spelar med i detta kommer problemet inte att minska.

Problem mellan Afghanistan och Iran kan inte lösas av Sverige. När hazarerna inser att Sverige inte är det drömlandet som flyktingssmugglarna lovat, så spårar de ur. Med tiotusentals unga Afghanska män är detta en kris för Sverige.

Måste vara så att svenska politiker och myndigheter ser detta som ett sätt att ge några få utvalda bistånd via ankar"barn". Säga att de lyckas skicka hit 2 lycksökare i från en större släkt i iran. Dessa 2 kan sedan försörja hela släkten borta i iran.

Hur de fått tag i pengar att ta sig till kalla norden är en gåta. Kanske smugglat knark ur afganistan och vidare mot väst? Kanske offrat någon yngre släktings organ?

Förmodar att MV:ets utredningar är sekretess på för all framtid annars vore det intressant att studera hur de kommer fram till beslut.

Hursom är det så jävla sjukt att vi tagit emot en mindre stad med dessa pojkar/män under en månads tid och nu blir det PUT till alla utan att en svenskjävel bryr sig. Varför politiker, varför?
Citera
2016-12-07, 05:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zone37
Måste vara så att svenska politiker och myndigheter ser detta som ett sätt att ge några få utvalda bistånd via ankar"barn". Säga att de lyckas skicka hit 2 lycksökare i från en större släkt i iran. Dessa 2 kan sedan försörja hela släkten borta i iran.

Hur de fått tag i pengar att ta sig till kalla norden är en gåta. Kanske smugglat knark ur afganistan och vidare mot väst? Kanske offrat någon yngre släktings organ?

Förmodar att MV:ets utredningar är sekretess på för all framtid annars vore det intressant att studera hur de kommer fram till beslut.

Hursom är det så jävla sjukt att vi tagit emot en mindre stad med dessa pojkar/män under en månads tid och nu blir det PUT till alla utan att en svenskjävel bryr sig. Varför politiker, varför?

Läser man utlänningslagen samt MVs rättsliga ställningstagande om ordnat mottagande så står det att barn under 16 år beviljas PUT (om de sökt innan tillfälliga lagen) för det fall de inte har ett mottagande i det land där de är medborgare. Väldigt många afghaner lever i iran illegalt och det går därmed inte att pröva deras skäl mot Iran, oavsett om de har åberopat skäl mot Iran. De som får uppehållstillstånd på denna grund har inga släktingar kvar i Afghanistan. 16-17,5 åringar får tillfälliga uppehållsillstånd tills de är 18 och sen får de åka tillbaka eftersom de inte behöver ett mottagande när de är vuxna. Bör tilläggas att ordnat mottagande går under 5 kap. 6 par UtlL och den som beviljas PUT enl detta lagrum har inte rätt till familjeanknytning.

Detta är hur lagen ser ut samt MVs rättsliga ställningstagande. Sen hur den tillämpas vet jag inte!
Senast redigerad av mainlyme 2016-12-07 kl. 05:44.
Citera
2016-12-07, 06:32
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Mohamad är förmodligen här för att han är bög, transa, ickemuslim eller har satt på grannens dotter. Med andra ord av någon anledning som gör att han riskerar att stenad eller hamna på kåken hemma i Iran. Eller så har hans farsa gjort något av ovanstående varpå Mohamad ändå riskerar allt det där.

Förmodligen x förmodligen y. Hen försöker skaffa sig en bättre tillvaro i Sverige. Ännu en ekonomisk parasit som belastar svenska skattebetalare.

Citat:
Om någon lyckas fly från Nordkorea så borde man skicka tillbaka personen eftersom hans föräldrar bor där?

Iran är inte Nordkorea. Varför behöver du dra till med Nordkorea som exempel?
Senast redigerad av ValdtaktsSemiten 2016-12-07 kl. 06:40.
Citera
2016-12-07, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rovdjurskossan
Inkarnering på obestämd tid.
Förstår inte! Vad det står för i det här sammanhanget då det för mig betyder för att en gud framträder i fysisk form. Eller har ordet också en annan betydelse som jag inte har förstått?
Citera
2016-12-07, 07:58
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Förstår inte! Vad det står för i det här sammanhanget då det för mig betyder för att en gud framträder i fysisk form. Eller har ordet också en annan betydelse som jag inte har förstått?

Blir det DOES_NOT_COMPUTE? Jag hoppas någon kan starta om ditt system. Slutledningsmodulen verkar korrupt.

Det du syftar på kallas "inkarnation".
Citera
2016-12-07, 08:18
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Finns ju värre exempel. För nåt tag sen så fanns det ju flera ensamkommande barn som hade föräldrar i Sverige. Väldigt märkligt

http://www.dagensjuridik.se/2016/05/barn-kan-vara-ensamkommande-trots-foraldrar-i-kommunen-ny-dom-fran-hfd
Citera
2016-12-07, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Finns ju värre exempel. För nåt tag sen så fanns det ju flera ensamkommande barn som hade föräldrar i Sverige. Väldigt märkligt

http://www.dagensjuridik.se/2016/05/barn-kan-vara-ensamkommande-trots-foraldrar-i-kommunen-ny-dom-fran-hfd

Märkligt, att de åker till ett land där pension betalas ut om åldern är uppnådd. Bo lite här och sen flytta hem och leva gott om man inte trivs i snön.

Väldigt märkligt är att vi tillåter detta.

En av dagens rubriker SVT, "De bajsar och onanerar i kyrkan – vakter sätts in". Vad fan ska man göra, skriva här är väl knappast någon lösning.

Suckar uppgivet
Citera
2016-12-07, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rovdjurskossan
Blir det DOES_NOT_COMPUTE? Jag hoppas någon kan starta om ditt system. Slutledningsmodulen verkar korrupt.

Det du syftar på kallas "inkarnation".
Antog, tydligen felaktigt, att ditt ord inkarnering var en böjning av verbet inkarnation. Ber ödmjukt om ursäkt för att jag missuppfattat. Dock kan du möjligen för oss okunniga förklara vad du avser.
Citera
2016-12-07, 09:49
Medlem
Guru-Gurus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus

Bara i Sverige...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in