2016-12-06, 15:09
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WIJG
Förlåt mig för en potentiellt dum fråga, men sitter hon inte häktad på sannolika skäl för mordet på GM? Efter att ha varit aktiv i tråden får jag erkänna att jag tagit en liten "semester" från den senaste veckorna.

Nej det är ingen dum fråga, hon sitter på sannolika skäl för mordet på Göran men har fått den lägre graden "skälig misstanke" för A*i.

Vilket i princip är inget alls, de måste uppgradera den misstanken snart för att få något driv i utredningen om A*i.
Citera
2016-12-06, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Nej det är ingen dum fråga, hon sitter på sannolika skäl för mordet på Göran men har fått den lägre graden "skälig misstanke" för A*i.

Vilket i princip är inget alls, de måste uppgradera den misstanken snart för att få något driv i utredningen om A*i.

Tack Reimer! Då känner jag att jag fortfarande hänger med hyfsat, får bli en mer grundlig ifattläsning i kväll
Citera
2016-12-06, 15:21
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsmissbrukare
Anskaffning och hantering av exvis gift?
Ja. - Man kan genom vittnesförhör t.ex. ha fått fram att JM försökt få någon att inköpa ett visst gift, eller att hon sökt övertala/muta annan person att ombesörja drunkningen, dvs hon kan ev. ha gjort sig skyldig till stämpning till mord. – Vidare kan man kanske tänka sig att hon före AP:s död utfört ett grovt bedrägeri i syfte att lura av honom pengar, och att om hon ej tagit död på honom, hon riskerat att han (utöver själva livförsäkringsdelen där tiden och skilsmässoplanerna kan sägas ha arbetat för honom) skulle komma att upptäcka detta. Det kan här noteras att AP/JM:s hus såldes knappt två månader före drunkningen. JM kan ha laborerat med bulvaner mm. Samma sak gäller försäljningen av den gemensamma bilen. - Vore det f.ö. inte konstigt annars? - Det måste anses följdriktigt att hon på snart sagt varje område tar varje chans att söka tillskansa sig pengar om tillfälle ges - och mutar sig fram för att få sina egna intressen tillgodosedda. - Har man inga moraliska skrupler så öppnar sig oanade möjligheter.

I giftdelen kan hon ha införskaffat ett visst gift på ett ej så nogräknat apotek i E, och sedan efter hemkomsten försökt övertala någon att åka till E (eller X) för att inhandla samma gift, alt. bett en person som redan befunnit sig utomlands. Med ledning av AP:s symptom, If:s sjukjournaler mm kan man ha lyckats fastställa vilken typ av gift/preparat det måste röra sig om - ja, man kan t.o.m. ha kommit fram till att samma preparat bör ha använts. - Även detta vore följdriktigt: Har man en gång sett en person inmundiga ett gift vet man ungefär hur detta gift kommer att verka - och att man också kan överleva. - Varför ta den risken ytterligare en gång - nu när också tiden var knapp? - Det följdriktiga även här blir att komplettera med något, t.ex. en stilla drunkning.
Senast redigerad av letsdoit 2016-12-06 kl. 15:24.
Citera
2016-12-06, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kokenkoken
Nån som har info om han exet. Ingen skönhet precis ser halv skum ut. Info tack?

https://www.instagram.com/feskarnmagnus/

Jobbar på Ica ekängen? Fiskbilen? Mer info om skumma personen

Info nån från Eskilstuna? Nått stort fel lär han ha med?
Citera
2016-12-06, 15:38
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
/.../ Tvärtom faktiskt Fahlander uttala sig väldigt ödmjukt åter igen i tidningsartikeln som länkades idag, han tar inget för givet utan mera uttalanden av typen "vi får se hur det går".
Ödmjukhet är en dygd, och det finns visst lite mer som inte är riktigt färdiganalyserat, och ännu har inte den slutliga obduktionsrapporten sett dagens (pressens) ljus.
Citera
2016-12-06, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokenkoken
Info nån från Eskilstuna? Nått stort fel lär han ha med?
Jag såg ditt förra inlägg och funderade på om jag skulle svara eller ej. Det är ju ganska otäckt om varenda en som haft en eller annan kontakt med JM blir "smittad", misstänkt och baktalad eller öppet förnedrad. Men om vi skippar hans namn, så reagerar jag lite så här med tanke på problemen med båtens placering när drunkningen upptäcktes.
Båten och kroppen tycks ha flutit åt olika håll. Kroppen har av någon underlig (?) anledning hamnat under bryggan. Det är en fråga för sig - jag vet inte hur den kan ha flutit in där, har inte kollat bilder än, så jag säger inget mer om det.
Men båten har hamnat i vassen en bit bort. 10-20-30 meter? Hur? Kan det vara så, att någon dragit eller bogserat ut den till sjöss? Är det möjligt att vada iväg med den en bit och lämna den åt sitt öde? Eller har den dragits dit, med dinge eller plast-/gummibåt eller liknande?
Vet du mer om exet? Fiskar han i samma sjö? Har han båt där? Vad för sorts? Brukade han åka och hälsa på JM på den tiden när de var ihop? Och fortfarande (när flaggan var hissad, kanske)? Had de barn ihop, jag har glömt.

Den här bryggscenen förhäxar. LGWP säger sig ha sett något; har han sett för sitt inre öga eller i verkligheten eller är det en aha-upplevelse i största allmänhet? Det handlar om drunkningen, men vilken punkt i det mysteriet?
Vare sig han blir kallad som vittne eller ej, så kan man ju fundera på vad han antyder (precis som om vi skulle få ledtrådar i deckarklubben).
Citera
2016-12-06, 17:06
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Fan vet, det verkar ju som om de helt tappat fokus på huvudfallet där de har en tvärsäker dödsorsak, ingen tvekan där inte, Göran är ordentligt knivmördad där behövs det ingen ytterligare obduktion.

Nu verkar de mera famla efter halmstrån och annat skräp, vad de lyckats med hitintills är att delge JM en misstanke av den svagare graden, "mycket skrik för lite ull sa kärringen när hon klippte grisen" känns det som mest.

De har ju ett case där det tveklöst finns ett mordoffer, all kraft borde läggas där för att nita min onda kvinnliga mördare, fan jag börjar bli orolig för att tomten inte kommer med min efterlängtade julklapp.
När det gäller Göran så är det mer troligt att de har kunnat spåra DNA till älskling så hon borde åka på anstiftan.
När det gäller morsan samma sak, och älsklingen för mordförsök
När det gäller A*i så borde det finnas hopp om att nita henne för mordförsök genom förgiftning och mord
Så tillkommer urkundsförfalskning och försök till försäkringsbedrägeri
Citera
2016-12-06, 17:07
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
/.../ Den här bryggscenen förhäxar. LGWP säger sig ha sett något; har han sett för sitt inre öga eller i verkligheten eller är det en aha-upplevelse i största allmänhet? Det handlar om drunkningen, men vilken punkt i det mysteriet?
Vare sig han blir kallad som vittne eller ej, så kan man ju fundera på vad han antyder (precis som om vi skulle få ledtrådar i deckarklubben).
GW har ju rätt ihärdigt pratat om ett badkar - men sedan konstaterat att ett sådant inte fanns i huset. - Kan man tänka sig att det tidigare har funnits ett? - Ser man den här skissartade planritningen över huset verkar duschutrymmet (om jag tolkar det lilla rummet omedelbart t.v. om trappan/hallen på övre planet rätt) kunna rymma ett badkar. - Han kan ha noterat gamla rördragningar och likn. - Med andra ord: Hur såg huset ut invändigt i aug 2015 - och vilka förändringar kan ha gjorts sedan dess som skulle kunna sättas i förbindelse med en drunkning, och kanske t.o.m. med den planerade försäljningen av sommarhuset? - Sov barnen på övervåningen? - Ja, som vanligt tenderar frågorna att bli fler än svaren, men betr. barnens sovplats så fanns ju fria händer att placera dem på en valfri och strategiskt lämplig plats.

Om föräldrarna misstänkte något i samband med drunkningen kan detta ha skapat olust av olika slag, och har man en uppställd container där man slänger skräp inför en försäljning och samtidigt har hissat flaggan, kan detta ha varit ett sätt att i samförstånd hedra AP:s minne (låt vara att man sedan efter en slitig dag inte orkat ta ned den, alt. medvetet låtit den hänga kvar: Man ville avveckla med flaggan i topp...). En annan anledning till att flaggan fått sitta uppe kan ha varit att man ville signalera sin närvaro med innebörden att ev. inbrottstjuvar skulle hålla sig på behörigt avstånd från de vidöppna förrådsdörrarna.
Citera
2016-12-06, 17:24
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Nja. Det vore väldigt svårt att knuffa en plastbåt 20 m mot vinden. Om det hände på fredagskvällen skulle båten sannolikt hamna i vassen. Vilket den gjorde.
Detta framgår ganska väl av denna flygbild (observera koordinaterna):
(FB) Arboga: Misstänkt mord på Göran Möller, 2016-08-03

Den som skjutit ut båten en bit har förmodligen påbörjat sin operation från ett ställe till höger om bryggan, dvs kanske tagit båten i sitt rep och promenerat runt bryggans yttre del, för att sedan skjuta ut den t.h., ut mot vassruggarna där. - Sedan har vinden (och vassen) gjort resten.
Citera
2016-12-06, 17:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Sant. De vänder alla stenar nu.

Det påstods även i L. Chen-fallet. Polisiärt uppklarat blev resultatet.

Jag får dessa vibbar, en massa åtalspunkter som ska stärka indicier, frågan är varför människan gör samma sak flera gånger och tro sig få annorlunda resultat?

Vad händer med Göran-mordet, har man nått vägs ände?
Citera
2016-12-06, 17:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
När det gäller Göran så är det mer troligt att de har kunnat spåra DNA till älskling så hon borde åka på anstiftan.
När det gäller morsan samma sak, och älsklingen för mordförsök
När det gäller A*i så borde det finnas hopp om att nita henne för mordförsök genom förgiftning och mord
Så tillkommer urkundsförfalskning och försök till försäkringsbedrägeri

Nonsens. Tror du det räcker med att älskling utfört för anstiftan 😮
Vari ligger bevisningen? Och kom nu inte med enkom motiv...
Citera
2016-12-06, 17:48
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarnerdig
Nonsens. Tror du det räcker med att älskling utfört för anstiftan 😮
Vari ligger bevisningen? Och kom nu inte med enkom motiv...

Nej JM för anstiftan och älskling som GM. Här är det läckt sedan tidigare att man hittat "spår"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in