Citat:
Ursprungligen postat av
Nospheratu
Så, om postgången fungerar i hemlandet så finns inga flyktingskäl? Jag ställer mig tveksam till det. Postgången fungerar nog exempelvis i Nordkoera.
Det har jag aldrig påstått. Det är du som påstår att Mohamad hävdar att han är i Sverige för att han inte kan hitta sin mamma. Jag påstår att det inte är skälet han uppgett som flykting.
Jag argumenterar inte emot faran i att ta emot papperslösa. Däremot har du fel i antagandet att det i huvudsak är mördare och rånare som flyr till Sverige för att undkomma straff. Det är när man riskerar fängelse för saker som Sverige inte ens anser är ett brott som man överväger asyl.
Migrationsverket gör ju en kontroll av asylsökandes uppgfiter och asylskäl. Det räcker inte med att bara säga lite vad som helst vid ankomsten till Sverige, och hitta på att man är dödsdömd i hemlandet för innehav av en bibel. Folk nekas asyl i Sverige hela tiden pga påhittade fantasihistorier om varför de flytt. Det här är på inget sätt ett vattentätt system för att förhindra kriminella att fly till Sverige för att slippa fängelsestraff. Men det är tillräckligt för att konstatera att det inte i huvudsak rör sig om mördare och rånare på flykt.
Det är riktigt att Nordkoreaner oftast tar sig till Sydkorea. En och annan tar sig dock trots allt till Sverige. Bland annat. Deras asylskäl utreds precis som alla andras.
Ja det är väl inte bara postgången som visar på att det inte finns asylskäl för Mohamed. Det faktum att landet har fred, hans mor och bror bor där och troligen fler släktingar. Han har gått i skolan där. Familjen har haft råd att betala flyktingsmugglare omkring 100 000 kr. Flera källor vittnar om att det är vanligt att familjen skickar iväg söner till ett industriland för att få utbildning och jobb och skicka hem pengar.
Mohamed är inte i Sverige för att han inte kan hitta sin mamma, han är i Sverige för att på svenskarnas bekostnad skaffa sig gratis utbildning med gratis boende och mat. Han ha med största sannolikhet blivit skickad av sin familj. I det läget skall Sverige säga, tyvärr Mohamed, du har inget asylskäl vill du studera i Sverige så får du som alla andra betala ditt uppehälle själva.
Jag tror inte alla är kriminella, men en del är bevisligen det och papperslösheten gör det omöjligt att kontrollera en asylsökandes bakgrund. Vilket leder till att Sverige medverkar till att gömma kriminella genom att ge dem en ny identitet.
Hur man än vrider och vänder på det så är det dåligt av Sydsvenskan att skriva en "snyftartikel" om barn som får sin ålder uppskriven, utan att ifrågasätta varför "barnen" bor på barnhem här och inte är hos sina familjer.
Citat:
– Vissa byar i Afghanistan mer eller mindre töms på lite äldre pojkar och unga män, säger Anders Rydén, en av Migrationsverkets landanalytiker* och expert på Afghanistan.
Lösningen på Afghanistans problem, kan inte vara att deras yngre manliga befolkning bor på barnhem i Sverige. Bara under 2015 tog Sverige emot över 27000 unga män från Afghanistan/Iran. Den som inte inser problemen och riskerna med vad som händer när "dessa" barn skall klara sig själva i Sverige är väldigt naiva.