2016-12-04, 12:12
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blippbloppmusik
Så du menar att jultomten som vi känner den idag påminner mer om st nickolaus än coca-cola tomten? Nu har du snurrat till det ordentligt, vad är din poäng? Jag tog upp den som ett exempel på att traditioner är föränderliga och det tycker jag vi båda kan enas om nu.

Men att jämföra julbocken med en färgad luciapojke är väl jävligt långsökt. Julbocken var trots allt en del av vår kultur.
Citera
2016-12-04, 12:14
Medlem
Beatriceaurores avatar
Som sagt, Luciaberättelsen är ursprungligen en snaskig gubbarnas dröm, och alltför ny och modern för att kallas "gammal tradition" (läs det jag skrivit ovan, och googla lite på den vidskepliga och obehagliga katolska skrönan).

Bort med lusfian! Som dessutom, om hon nu överhuvudtaget funnits aldrig sett en snöflinga, där i södra Italien.
Låt oss tända eldar, sitta i snön på fårskinnsfällar, äta gott och dricka glögg och sjunga vintersånger utan fånig nattlinnedam från långthärifrån.
Citera
2016-12-04, 12:14
Medlem
Nycticoraxs avatar
Problemet med Åhléns Luciajippo är naturligtvis inte att det är en invandrare eller homo. Problemet är att det är framkrystat så att man ska publicitet. Man räknade nog kallblodigt med denna uppståndelse, så att dom kunde kalla all kritik för "rasism" och "näthat" och därmed ställt sig själva på "de godas" sida.

Lucia bör vara framkallad av en folklig omröstning.
Citera
2016-12-04, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Men att jämföra julbocken med en färgad luciapojke är väl jävligt långsökt. Julbocken var trots allt en del av vår kultur.
Vilken tur att jag aldrig gjort den jämförelsen då, har du läst vad jag skrivit?... Hur brukar du fira julbocken nuförtiden då?
Citera
2016-12-04, 12:26
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Som sagt, Luciaberättelsen är ursprungligen en snaskig gubbarnas dröm, och alltför ny och modern för att kallas "gammal tradition" (läs det jag skrivit ovan, och googla lite på den vidskepliga och obehagliga katolska skrönan).

Bort med lusfian! Som dessutom, om hon nu överhuvudtaget funnits aldrig sett en snöflinga, där i södra Italien.
Låt oss tända eldar, sitta i snön på fårskinnsfällar, äta gott och dricka glögg och sjunga vintersånger utan fånig nattlinnedam från långthärifrån.

Jasså vet du ens vem Lucia var egentligen och vad hon gjorde?
Citera
2016-12-04, 12:26
Medlem
cerealtubemans avatar
Jag ser inget fel i reklamen. Nyss var det en artikel om hur traditionen håller på att dö ut. Varför inte välja en Lucia som får fler att känna sig inkluderade och ger en koppling till svensk tradition. Lucia är för övrigt ett italienskt helgon som dog martyrdöden för sin kristna bakgrund. Daesh jagar och slaktar kristna i Syrien och runt om Mellanöstern. En mörkhyad Lucia är ett inklunderande statemant. Lite synd bara att det är ett litet barn. Åhléns borde ha förutspått den så kallade hatstormen ett barn ska inte behöva utsättas för. Inte en vuxen heller för den delen En vuxen kanske kan hantera det bättre.
Senast redigerad av cerealtubeman 2016-12-04 kl. 12:31.
Citera
2016-12-04, 12:32
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jardin
Nej.
Vem/vilka ar det som dragit in ett litet barn i uppfostringssyfte?

Men ditt lilla mongo, redan 1990 hade Skellefteå en svart lucia framröstad av lokaltidningens läsare. Ja, det finns svarta i Sverige. Ungen är på bilden för att ungen är söt.
Ta inte allt som ett angrepp på din självupplevda svenskhet.

Herre. Min. Gud.
Citera
2016-12-04, 12:32
Medlem
knullklassons avatar
Oerhört fegt av Åhléns. En blond vacker lucia av kvinnligt kön (givetvis) hade skapat en skitstorm utan dess like bland landets kulturpersonligheter, Henrik Schyffert, HBTQ-anhängare och andra Internet justice warriors. Nu valde man den enkla, politiskt korrekta vägen.

Fega kräk.
Citera
2016-12-04, 12:34
Medlem
Det enda man bör känna sig en smula upprörd över är hur ett barns föräldrar tycker det är en bra idé att sätta sitt barn i rampljuset för en landsomfattande reklamkampanj över internet där ingenting någonsin försvinner.

När denna "modell" är tonåring / vuxen är det inte säkert att det sammanfaller med personens värderingar. De flesta brukar tycka bilderna på studentplakaten är nog jobbiga...
Citera
2016-12-04, 12:35
Medlem
I “Svenska allmogens lif” av Tobias Norlind från 1912 beskrivs luciafirandet som en gammal tradition, dock endast i sydvästra Sverige. Kvinnorna var uppe tidigt och stökade, en flicka kläddes till lucia och männes väcktes och bjöds på kaffe i sängen. “I äldre tider firades denna fest med burleska upptåg”, skriver författaren och minns från sin ungdom att en kviga styrdes ut med lussekrona och leddes en hel mil för att spela lucia på ett rikt bondeställe. Så går det med en kviga kanske det går med en negerpojke också. Vill man vara seriös skall det förstås vara en ung flicka, oavsett hårfärg. Festen i sig handlade ursprungligen om att man uppfattade lussenatten som årets längsta.
Citera
2016-12-04, 12:39
Medlem
dajevlars avatar
Åh, dessa sjuka normkritiker som bara vill bråka och provocera. En lucia är kvinnlig. Det är ju självklart för oss som bor utanför tullarna. En kung är manlig, även om ni tycker det är fel om nu Victoria skulle vilja bli det. Och mycket annat, naturligt, självklart....

Suck, förstår inte ens att en sån här diskussion kan uppkomma. Några har tydligen för mycket tid.... varför börja kritisera allt det som är NORMalt? Nästan så att man börjar tycka att det vore bra med krig, eller pest eller nåt annat så att 'genusfolket' (och/men dessvärre även vi andra) får lite väsentligt att tänka på....
Citera
2016-12-04, 12:39
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Jasså vet du ens vem Lucia var egentligen och vad hon gjorde?
Naturligtvis. Läs det jag skrivit tidigare i denna tråd. Mycket osäkert om denna person någonsin levt och i så fall är säkert historien omarbetad ett antal gånger.
Att vi i sekulära Sverige "hyllar" ett katolskt helgon är rena snurren. Pinsamt faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in