Citat:
Citat:
Okej. Många publika adresser tycker jag också är en självklar rättighet/"nödvändighet". Men som capmac påpekar så kan man inte försumma säkerheten. Inte ens genom "kort exponering", en framgångsrik exploit går på mindre än två sekunder, för t.ex de flesta Windows-datorer med port 139/445 öppna ("fildelning"). Men det är ju lite OT i din tråd.Ditt behov/upplägg är lite ovanligt för de flesta kundtjänster mot hemmanät, så jag är lite tveksam till både Servanets "anklagelser" och deras goda råd.
Ditt allra första upplägg med 56Us LAN-switch mot både WAN-sladd och 14Us WAN-port, är verkligen "det normala" sättet att lösa ditt problem (med dhcp-server avstängd!). Men som tidigare nämnts så bör AP-läget ge samma effekt (och en sladdport till).
Med min första punkt menar jag: Om servanet påstår att du har en dhcpserver som når WAN-anslutningen, så skulle du kunna ansluta t.ex en smartphone/padda/laptop till 56U-SSID !!
Även/särskilt om nu Servanet sett till att du inte kan få operatörs-dhcp från WAN. Och då kan du mha ipconfig -all och arp -a se vilken burk som är "skurken".
Med den andra punkten menar jag att du inte får ha någon form av "internetdelning" aktiv på någon enhet som ska ha/få en av de tio publika adresserna!
Jag hoppas att du inte i routrana förväxlar inställningen "på förstasidan" som avser DHCP(-klient) mot WAN-port/operatör, med DHCP-server under LAN-inställningar (för privata adresser).
Får du någon användbar internetacess av servanet, eller är de bara nätoperatör/"kommunikationsoperatör"/förmedlare av Bahnhofs tjänster?