2016-12-02, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
Eller så kan mamma och pappa sätta sin egna kåk i pant för att telningarna ska få sin etta.

http://www.dn.se/ekonomi/manga-lanar-pa-villan-for-barnen/

http://www.svd.se/rekordmanga-far-hjalp-med-bolan

Var inte det intressanta länkar?
Och på 50-60 talet borgade föräldrarna när telingarna lånade till bostad.

Vad skulle nu skillnaden vara ??
Citera
2016-12-02, 23:50
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

Telningen Slemhog vittnar ju ett par poster upp om att han kunde köpa sin drömlya utan att pappan hans behövde pantsätta varken villa, premiumbil eller 150.000 SEK-stereoanläggning. Detta var inte på 60 talet, utan för 10-15 år sedan. Detaljerna får du ta med Slemhog via PM, ty de sitter jag inte inne med.

Nu är det natti-natti för mig! Jag önskar dig en fortsatt trevlig kväll.
Citera
2016-12-02, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Det är det där jag menar. Förr i tiden kunde även den mest lågavlönade köpa en lägenhet. Jag är runt 30 år, jobbat i åtta år, aldrig köpt en resa utanför Sverige, går på krogen 2 gånger om året och äter matlåda varje dag på jobbet men jag har inte råd att köpa lägenhet iallafall. Det är helt sjukt. Jag känner flera familjer som bor 2 vuxna med 2 barn i min ålder i en tvåa för att dom inte får något annat. Bostadssituationen i Sverige måste vara den värsta av alla.
(FB) Bostadsbubbla i Sverige?
Citat:
Min morfar sålde en HSB-insatslägenhet på 60-talet. Ungefär en sådan här: http://www.hemnet.se/bostad/bostadsr...gen-6-10343435
Han fick ca motsv vad en ny SAAB V4 kostade. Dvs ungefär en årsarbetarlön.

Och den där länkade 2:an ser faktiskt ut att vara billigare. Går inte en ny volvo på iaf 300 KSEK?
En årsarbetarlön för en tvåa. Och den länkade gick på ca 150 KSEK, vilket är klart lägre.
Citera
2016-12-02, 23:56
Medlem
nolifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

Man kunde ju ha hoppats på att vårat samhälle hade evolverat. Idag är det 2016 och vårat samhälle borde kommit längre.
Men jag antar att målet med att jobba och slita i 60år var att vi skulle sitta i samma sits idag som vi satt i då lol

Bara att inse att vi är slavar och att vi jobbar åt "någon högre upp", för så mycket bättre har det inte blivit om man tänker efter.
Citera
2016-12-03, 00:11
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Jag hade inga såna möjlighet, min farsa hade aldrig lånat ut hundratusentals kronor till någon kontantinsats som 23 åring även om han äger ett avbetalt hus i Stockholm, äger premiumbil och dyra materiella saker och det är inget man kan kräva av sina föräldrar. Och hur blir det med alla betongbarn som växt upp i separerade familjer med en arbetarmorsa som har noll cash el föräldrar som bränner alla pengar?

Åhh men stackars dig då, detta är förstås ett argument för att bopriserna ska krascha
Citera
2016-12-03, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej du tänker rätt konstigt. Givetvis kan du spara pengar på att sänka temperaturen inomhus om du bor i ett kallt land, lite svårare att gör motsvarande om du bor i tropisk värme som du skrev.

Vad jag menar är att i ett tropiskt klimat lär du inte ens behöva ha värmen på alltså är det inte en utgift du behöver spara på. Tror även de flesta inte vill diska i kallvatten eller duscha i det för den delen, speciellt inte på vintern.

Men visst stäng av din värme eller sänk den så du måste ha jacka på dig inomhus om du trivs med det.
Citera
2016-12-03, 09:26
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Vad jag menar är att i ett tropiskt klimat lär du inte ens behöva ha värmen på alltså är det inte en utgift du behöver spara på. Tror även de flesta inte vill diska i kallvatten eller duscha i det för den delen, speciellt inte på vintern.

Men visst stäng av din värme eller sänk den så du måste ha jacka på dig inomhus om du trivs med det.

Frågan gällde om man kunde spara pengar genom att sänka värmen och du skrev att det inte fungerade i ett kallt land som Sverige men i ett land med tropisk värme, inser du inte hur puckat det resonemanget är?

Om du ska göra det eller inte får du avgöra själv förstås men många har onödigt varmt inne så det handlar inte om att gå med jacka. Du kanske t.o.m. märker att det känns skönare med ett par grader lägre temperatur, speciellt på natten när du sover.
Citera
2016-12-03, 09:43
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Åhh men stackars dig då, detta är förstås ett argument för att bopriserna ska krascha

Nej, men det visar den här situationen inte är hållbar. Men jag förstår du gillar det, du är ju en klasshatande borgarnolla som en av få cashat din BR kontant.

Varför bryr du dig föresten om bobristen på HR eller införande av marknadshyror på det gamla beståndet? Vad är dina motiv och anledning och vad för nytta ger marknadshyror dig?

Det är som en random svensk skulle bry sig om inhägnadsregler för kossor delstaten Texas när man bor i Stockholm ungefär. Makes no sense.

Jag förstår vad sänkta bopriser ger mig då jag vill köpa som för 10-15 år sen och jag vill ha en priskrasch som kommer komma enligt alla statistik jag läst och det är skadligt mer den här höga skuldsättningen.
Men jag förstår inte vad införande av marknadshyror ger dig och varför du propagerar för det? Vad ger marknadshyror det mer fattiga klientelet i hyresrätter kurt-sune, alpha och Svenne som är mångmiljonär och aldrig ska bo i hyresrätt för fördelar?? Den stora majoriteten har inte åsikter om något och propagerar för det om det inte gynnar dom. Vad gynnar marknadshyror dessa nyliberaler?
Senast redigerad av slemhog 2016-12-03 kl. 09:52.
Citera
2016-12-03, 09:50
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej, men det visar den här situationen inte är hållbar. Men jag förstår du gillar det, du är ju en klasshatande borgarnolla som en av få cashat din BR kontant.

Det är inte ohållbart bara för att du tycker det är för dyrt, lika lite som priset på mjölk inte är ohållbart bara för att du tycker det är för dyrt. Du gissar också fel, mitt kapital har jag jobbat ihop själv.

Citat:
Varför bryr du dig föresten om bobristen på HR eller införande av marknadshyror på det gamla beståndet? Vad är dina motiv och anledning och vad för nytta ger marknadshyror dig?

För att jag bryr mig om andra människor i samhället förstås, det är viktigt att ha ett fungerande system och dagens hyresregleringar leder inte till det.
Citera
2016-12-03, 09:56
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Det är inte ohållbart bara för att du tycker det är för dyrt, lika lite som priset på mjölk inte är ohållbart bara för att du tycker det är för dyrt. Du gissar också fel, mitt kapital har jag jobbat ihop själv.

För att jag bryr mig om andra människor i samhället förstås, det är viktigt att ha ett fungerande system och dagens hyresregleringar leder inte till det.

På vilket sätt bryr du dig om andra människor och vilka fördelar vill du ge dom med marknadshyror?
Att du skulle bry dig om andra som är högerkretin stämmer inte med verkligheten.
Citera
2016-12-03, 10:03
Medlem
brutalares avatar
Vi har drivit en borgerlig bostadspolitik i många år nu, och ni ser väl att den inte fungerar? Vi har resultatet av vad det innebär.
Citera
2016-12-03, 10:06
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
På vilket sätt bryr du dig om andra människor och vilka fördelar vill du ge dom med marknadshyror?
Att du skulle bry dig om andra som är högerkretin stämmer inte med verkligheten.

Fördelarna är förstås att människor kan få tag i hyresbostäder. Det är väl bra för alla som inte vill eller kan köpa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in