2016-12-02, 17:13
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Lönnerstrand var den första person utanför polisleden som kom att få ta del av större delen av polisutredningen där förhören ingår.

Han kom också att själv förhöra personer som fanns runt Viola.

Så här står det bl. a. skrivet på det bakre häftade omslaget: "Den unge journalisten Sture Lönnerstrand började sina undersökningar på våren 1949 och genom de artiklar han skrev i ett par av våra ledande tidskrifter ställdes det tidigare spaningsarbetet över ända. Sture Lönnerstrand som blivit känd för allmänheten bland annat genom sina psykologiska, medicinska och sociala reportage är en av våra originellaste yngre journalister som förenar fantasirikedom med logisk skärpa."

Kan tillägga att denna omtalade bok kostade 4,75 kr. I dagens penningavärde drygt 72 kr.

Det var en billig bok, även på den tiden. Var det 90 sidor i den, har för mig att jag sett den uppgiften.
Citera
2016-12-02, 17:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
93 sidor.

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Det var en billig bok, även på den tiden. Var det 90 sidor i den, har för mig att jag sett den uppgiften.

93 sidor. Inga illustrationer förutom på det främre omslaget.

Författaren skriver om tiden fram till juli 1950.
Citera
2016-12-02, 17:24
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
93 sidor. Inga illustrationer förutom på det främre omslaget.

Författaren skriver om tiden fram till juli 1950.

Tack. Det blir i stort sett de första 18 månaderna efter Violas försvinnande, kanske den viktigaste och mest avgörande tiden. Å andra sidan missar han det som framkommit senare.
Citera
2016-12-02, 17:49
Medlem
Skaraborg2s avatar
December 1948 - juli 1950.

Citat:
Tack. Det blir i stort sett de första 18 månaderna efter Violas försvinnande, kanske den viktigaste och mest avgörande tiden. Å andra sidan missar han det som framkommit senare.

I o f s så missade författaren det som framkom efter juli 1950 men, som du också själv skriver, så har han tagit upp de första 1½ åren som är den viktigaste och mest händelserika tiden.

Har för mig att boken var det sista Lönnerstrand skrev om Viola-fallet.
Citera
2016-12-02, 18:02
Medlem
Pajosvs avatar
Vad var ursprunget till "Kanada/Vancouver-spåret"?

Chefredaktören tillika reportern Rune Moberg åkte till Kanada i mitten av 1950-talet för att ta reda på om Viola fanns där.

1. Var det den svensk-amerikanska mannekängen Marianne Hissing, som felaktigt antogs vara Viola.
2. Eller var det sjömannen från Redslared i Svenljunga kommun utanför Borås som "startade" Kanada-språret 1956?
3. Eller var det Rune Moberg som aktualiserade "Kanada-Spåret när han åkte dit för att leta spår efter Viola? (Oavsett vad Rune Moberg hade för avsikt med sina reportage så är de intressanta att läsa. Han var i Vancouver och beskrev målande om sin jakt efter sanningen i fallet Viola Widegren, i bl.a. de så kallade "negerkvarteren".)
4. Den 15 april 1955 rapporterade den legendariska reportern/journalisten/diplomaten/partiordförande för Sveriges Pensionärers Intresseparti Arne Thorén att Viola befann sig i Vancouver i Kanada sedan ett par år.

(Arne Thorén gjorde väl en slags comeback någon gång på 1990-talet. Jag kände till hans namn och hade hört hans röst från äldre inslag i SVT när jag växte upp, men någon gång under 1990-talet, eller 2000-talet, rapporterade han några gånger från USA. I och med att jag kände till honom och kände igen hans röst så kändes det kul att man faktiskt har upplevt en nutida och äkta rapportering från en legendar som Arne Thorén.)

SVT har bra journalister/reportrar idag, men i TV:ns bardom så måste dessa rapporter som kom från legendaren Arne Thorén tett sig lika spännande som när internet gjorde "sin entré".
Senast redigerad av Pajosv 2016-12-02 kl. 18:17.
Citera
2016-12-02, 19:05
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
I o f s så missade författaren det som framkom efter juli 1950 men, som du också själv skriver, så har han tagit upp de första 1½ åren som är den viktigaste och mest händelserika tiden.

Ja...det får vi hoppas. Inga av hans "teorier" har fört spaningarna framåt på minsta sätt. Logiskt tänkande verkar inte varit hans starkaste sida.
Citera
2016-12-02, 20:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Den flitige skribenten Lönnerstrand 1949-50.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Ja...det får vi hoppas. Inga av hans "teorier" har fört spaningarna framåt på minsta sätt. Logiskt tänkande verkar inte varit hans starkaste sida.

Jag näst in till helt säker på detta.

Hans aktiva skrivande om Viola och familjen Widegren började våren 1949 och höll på t. o. m. juli månad 1950. Året därefter publicerade han sin bok.
Citera
2016-12-02, 22:26
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:

"Det sista han skrev om Viola-fallet"? Hade han tidigare skrivit om Viola? Någon artikel i Året Runt har jag för mig om jag minns rätt, men har han skrivit fler artiklar?
Citera
2016-12-02, 22:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
En mångsidig man.

Citat:
"Det sista han skrev om Viola-fallet"? Hade han tidigare skrivit om Viola? Någon artikel i Året Runt har jag för mig om jag minns rätt, men har han skrivit fler artiklar?

Han skrev ett flertal artiklar i olika tidskrifter som var populära på den tiden.

Jag tror att hans första artikel om Viola publicerades i Husmodern, 1949.

Lönnerstrand verkar ha varit en mångsidig man. Tydligen drev han i smått en detektivbyrå. Denna höll inte bara på med Viola-fallet utan även andra fall.

Nej jag vet inte vilka fall dessa skall ha varit.
Citera
2016-12-02, 22:55
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Han skrev ett flertal artiklar i olika tidskrifter som var populära på den tiden.

Jag tror att hans första artikel om Viola publicerades i Husmodern, 1949.

Lönnerstrand verkar ha varit en mångsidig man. Tydligen drev han i smått en detektivbyrå. Denna höll inte bara på med Viola-fallet utan även andra fall.

Nej jag vet inte vilka fall dessa skall ha varit.

Där ser man, en mångsysslare med andra ord.
Citera
2016-12-03, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Lars Erik Appelberg 1842-1910, grundade hotellet 1882. Släkten verkar komma från södra Sverige. Finns det släktskap med Gustaf Appelberg är det på långt håll.

Länken visar vårdens definition av ångest, inget tyder på att Viola led av dessa symtom, allra minst i stark form. Däremot var hon säkert arg och ledsen och orolig inför mötet med fadern.

http://www.1177.se/Halland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Angest/?ar=True

Varför drar du in inavel och snobbism i ditt inlägg istället för att svara på de frågor jag ställde? Tycker du själv att det är rimligt att en ung läkare skulle äventyrat sitt äktenskap och sin sociala ställning för att köra i släptåg till Backebussen med Viola ombord? En söndagskväll, när han borde vara hemma med sin familj eller möjligen arbeta? Och hur skulle Viola fått tag i honom med kort varsel? Det finns inget vittnesmål att hon ringt efter en tilltänkt riddare.

Tanken att det fanns en bilburen mansperson i kulissen har diskuterats tidigare i tråden och det är svårt att förklara varför Viola då åkte buss, vilket finns vittnesmål att hon gjorde.

Och, som jag tidigare undrade, varför gjorde Karl fel som inte uppmuntrade dotterns påstådda förälskelse i en betydligt äldre man med familj? Jag hade inte uppmuntrat min dotter, hade du?

Var det fel att föräldrarna ville se sin dotter i hemmet ibland, att lillasyster fick träffa storasyster?

Länka till "vårdens definition av ångest"......Lite snobbigt, eller? Du vill inte förstå, hellre ta det bokstavligt?

Jag anser att jag bidrog till trådens fortsatta överlevnad genom att ha tankar och frågeställningar om Appelberg och Rinaldo (vars namn jag då ej visste).

Dina frågor och påståenden om "uppmuntrade dotterns påstådda förälskelse" och "var det fel att föräldrarna ville se sin dotter" förstår jag inte. Utveckla, vad har jag sagt som är tokigt? Du har inte missuppfattat?

Det inavlade kan bestå i att du bara respekterar de etablerade i tråden som Skara, Pajosv, Raven och Crime och utestänger de övriga.

Jag är ingen vän av konflikter och jag har ingen lust att förstöra detta ämne, så jag lämnar hellre.
Citera
2016-12-03, 17:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Helst bör hela tråden läsas innan.

Citat:
Ursprungligen postat av hanspippi
Jag anser att jag bidrog till trådens fortsatta överlevnad genom att ha tankar och frågeställningar om Appelberg och Rinaldo (vars namn jag då ej visste).

Dina frågor och påståenden om "uppmuntrade dotterns påstådda förälskelse" och "var det fel att föräldrarna ville se sin dotter" förstår jag inte. Utveckla, vad har jag sagt som är tokigt? Du har inte missuppfattat?

Det inavlade kan bestå i att du bara respekterar de etablerade i tråden som Skara, Pajosv, Raven och Crime och utestänger de övriga.

Alla som har skrivit i tråden under årens lopp har hållit tråden levande.

Jag tycker att det har visats respekt mot alla skrivande. Naturligtvis kommer en person som skriver helt felaktiga uppgifter att bli bemött av andra. Tänker nu närmast på de senaste felaktiga uppgifterna ang. Eva Marie.

Vad som är viktigt när man vill diskutera Violas försvinnande är att man sätter sig in i fallet. Helst bör hela tråden läsas innan om man inte redan är väl insatt i hennes försvinnande.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-12-03 kl. 17:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in