2016-12-02, 16:45
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Nej.

Inte att garantera att det aldrig kommer ske. Hade man sagt att det inte förekommer någon spam-effekt hade det dock kunnat diskuteras.
Om man säger att man söker vinnlägga sig om att försöka undvika just spameffekten kan man inte samtidigt uppmana sina 20 000 medlemmar att gå in och skriva "#jagärhär (och jag håller inte med) när argumenten tryter".
Citera
2016-12-02, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Om man säger att man söker vinnlägga sig om att försöka undvika just spameffekten kan man inte samtidigt uppmana sina 20 000 medlemmar att gå in och skriva "#jagärhär (och jag håller inte med) när argumenten tryter".

Var ser man det? Jag håller med att det är dumt skrivet i så fall, men sedan dess verkar arrangörerna ha sett vad jag och kanske andra sett, att det riskerar, och bör inte, övergå till spam.
Citera
2016-12-02, 16:51
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Var ser man det? Jag håller med att det är dumt skrivet i så fall, men sedan dess verkar arrangörerna ha sett vad jag och kanske andra sett, att det riskerar, och bör inte, övergå till spam.
Jag går in på deras Facebooksida, den del jag kommer åt som icke-medlem. I högerspalten under "DESCRIPTION" finns en längre text om hur gruppen verkar. Där förekommer det jag citerar. Jag tycker att de bör ta bort den uppmaningen för det är diskussionsförstörande när de bara hashtaggar i kommentarsfälten. Även den här biten är något tveksam om man ska vinnlägga sig om att motverka spam:
Citat:
Men vi behöver inte alltid tänka ut något smart att säga, det viktiga är att vi tar plats och finns där i flödet. Är närvarande.
Det där med att "det viktiga är att ta plats" istället för att bidra till diskussionen är i sig en uppmaning som kan resultera i att debatten kvävs.
Citera
2016-12-02, 16:59
Medlem
jimmychrists avatar
Citat:
Men vi behöver inte alltid tänka ut något smart att säga, det viktiga är att vi tar plats och finns där i flödet. Är närvarande.
Det där var det dummaste jag läst hela året. Såhär går det när man börjar dela ut medaljer till alla tävlande.
Citera
2016-12-02, 17:17
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Grundaren Mina Dennert om gruppen #jagärhär:

http://www.tidningensolo.se/guide-sa-ska-du-gora-nar-du-blir-utsatt-for-nathat

Den springande punkten är förstås vad man anser vara "otäcka saker". Rör det sig om diverse elaka tillmälen eller uppmaningar till folkmord? Eller handlar det om människor som länkar till Tino Sanandaji och Avpixlat? Viss skillnad där.

Om Mina Dennert tar avstånd från spammandet av #jagärhär i syfte att tysta människor som sakligt tar upp avigsidor med invandringen (jfr exemplet med #jagärhär-människorna som punktmarkerade folk som länkat till en Expressen-artikel om kvinnoförtryck på asylboenden) så vore det bra om hon gick ut med det.

Klart det nu handlar i det större om att nu skrämma folk till tystnad som nu ens då klagar. Att hon inte tar avstånd för det säger väl då allt vad nu syftet är. En mobb som ska förtrycka till tystnad. Obegripligt att nu Facebook ens tillåter det för den där gruppen borde ha fått rätt många anmälningar mot sig vid det här laget.
Citera
2016-12-02, 17:17
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
För att ta ett konkret exempel. Expressen lade igår ut en artikel på sin Facebooksida om Malena Ernman. Artikelrubriken var "Efter kritiken: Malena Ernman byts ut som nyårsvärd" (Facebookposten lades upp kl 11.18 igår).
https://www.facebook.com/expressen/?fref=ts

Det finns två kommentar till artikeln, båda initierade av medlemmar i nätverket. Den första har fått 70 kommentarer varav så många som 16 endast består av #jagärhär eller en oneliner typ "jag håller med #jagärhär". Den andra har 31 kommentarer varav nästan hälften (14 stycken) är av samma typ som ovan beskrives.

Kommentarerna är i enlighet med den officiella instruktionen från gruppen att man "inte behöver skriva något smart utan att det viktigaste är att ta plats" samt att man bara ska skriva #jagärhär "när argumenten tryter" men jag anser det diskussionsförstörande och känner en växande irritation av att behöva scrolla förbi en massa meningslösa poster när jag vill läsa kommentarerna till en artikel. Jag är knappast ensam om detta och det är i längden något som inte kommer att reflektera väl på "jagärhär.
Senast redigerad av Tinuviel 2016-12-02 kl. 17:57.
Citera
2016-12-02, 17:28
Medlem
Vågskålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Nej, knappast.

Nu har journalisterna förresten börjat gå i dialog med oss arma näthatare. Tyvärr kan jag inte läsa då jag förbrukat månadens fria artiklar. (Nej, jag tänker inte betala - riktigt så bra är inte SvD.)

http://www.svd.se/flashback-fragar--har-ar-svaren/om/kultur

Edit: Tjyvas hann före.
I Firefox, högerklicka på länken och välj Open Link in New Private Window.

Så journalisten Erika Hallhagen väljer att svara på invändningarna som dryftats i den här tråden genom en artikel i SvD?!? Det naturliga hade varit att delta i tråden och diskutera saken.

Snacka om von oben-attityd och demonstrerad ovilja till att deltaga i en diskussion. Inte ens ens värsta fördomar mot journalister räcker till. PK är verkligen sin egen värsta fiende.
Citera
2016-12-02, 17:40
Medlem
Citat:
Nja, om de hade velat gå i dialog hade väl svaret givits i tråden. Det är som vanligt, vi blir tilltalade uppifrån utan möjlighet att replikera på ett meningsfullt sätt. Jag förstår för övrigt inte riktigt varför svar gives av en kulturjournalist på SvD som inte ens är med i gruppen. I vilket fall är det:
Cerealtubeman
BlayZor
JetSociety samt
223355 som får svar på tal.

JetSociety tar upp problemet med spam och får följande svar:

Citat:
Svar: Facebookgruppen har vid det här laget ”nattvandrat” i en mängd olika kommentarsfält. Man vinnlägger sig också om att försöka undvika just spameffekten och inte ta död på debatten utan istället bidra till den.

http://www.svd.se/flashback-fragar--har-ar-svaren/om/kultur

Jag tycker det sista står i direkt strid med vad gruppen skriver i sin beskrivning av gruppen på Facebook:

Citat:
Så om argumenten tryter räcker det med att bara skriva: Jag är här! (Och jag håller inte med...)
https://www.facebook.com/groups/548170525365320/

Det ÄR återkommande problem med gruppen i det att de går in med bara sin hashtag som kommentar eller ett "jag håller med + hashtag" som kommentar. Detta ÄR diskussionsförstörande spam och för närvarande sanktioneras det av gruppen officiellt.

Så där far Erika Hallhagen medvetet eller omedvetet med osanning.
Ja, exakt. När hashtagen används på det viset blir det ungefär som att skrika "du e dum!" eller "du ska veta att vi ser dig och tänker rapportera till chefen".

Och, som sagt, användarna uppmuntras aktivt att använda sig av memet #jagärhär när de inte orkar argumentera. Det är en rutten härskarteknik, ungefär som när man säger att man tror på alla människors lika värde för att slippa undan obekväma diskussioner.

Visst finns det folk som beter sig riktigt illa på nätet och i så fall är det väl bra om man säger ifrån. Men om den uppläxade är konflikträdde Kalle som lite försynt länkar till en artikel av Jan Tullberg - då är det riktigt illa.
Citera
2016-12-02, 18:02
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
För att ta ett konkret exempel.

Det finns två kommentar till artikeln, båda initierade av medlemmar i nätverket. Den första har fått 64 kommentarer varav så många som 16 endast består av #jagärhär eller en oneliner typ "jag håller med #jagärhär". Den andra har 29 kommentarer varav nästan hälften (14 stycken) är av samma typ som ovan beskrives.
Vad som är allra mest störande med att kommentera på forum är just alla hundratals notifikationer som måste rensas bort i mailen. Frågan är om det inte är det de är ute efter, att spamma inkorgen full?
Citera
2016-12-02, 18:03
Medlem
Den här kommentaren av Mina Dennert är ganska talande.

Citat:
Mina menar att en viss typ av rasistiska yttranden förr var vanliga bland vissa extrema grupper – men nu blivit något som lite vem som helst slänger sig med.

– För ett år sedan stod vi på tågstationerna och nere i hamnen och ropade "Väkomna!", alla hjälpte till, och sen bara svänger det. Det är läskigt. Nu säger samma människor som tidigare hjälpte flyktingarna att det är fullt, säger Mina.
https://unvis.it/aftonbladet.se/svenskahjaltar/article23967515.ab

Rätt uppenbart att "konflikträdde Kalle" är målet för kampanjen. Någon säger att det är fullt och det tolkas som ett rasistiskt yttrande.
Citera
2016-12-02, 18:54
Medlem
BaalZeBubs avatar
Jag läste flera artiklar om Gamergate igår, och det slår mig att #jagärhär har stora likheter. I båda fallen handlar det om ett culture war där stora arméer mobiliseras inom sociala media.

För att göra en fallstudie (det läter väl fint?) så följer här ett konkret exempel som intresserade kan följa i realtid.

Det vi ser nedan är alltså en mobilisering av armén som skedde innan klockan 18 idag i den slutna Facebookgruppen. Var så goda och följ effekten i de två Facebookgrupper som de tiotusentals goda trollen skickats till.

https://www.facebook.com/groups/548170525365320/permalink/639389386243433/
"Annica Elveroth
1 hr · Maspalomas, Spain

Fredagseftermiddag har gått över i tidig fredagskväll. Men innan du börjar leta alltför mycket efter helgkänslan ber vi om en klok och sansad aktivitet på dessa två länkar. Svårt och omdiskuterat ämne, men du behövs i kommentarsfältet kloka #Jagärhär-medlem
Tänk på att vi är inte en grupp där alla måste tycka lika, vi är en grupp som inte hatar, eller är nedvärderande. Man får ta ställning i fältet även om man #jäh. Kravet är att man skriver med finess och håller bra nivå på sina kommentarer!

Många ord nu men påminner om 'nyheten' om att gilla den 'kommentar' under inlägget som passar den aktivitet du utfört på länken. Alltså om du gillat så gillar du kommentaren 'gillat'. Klart som korvspad? 😃👍
Nu kööööör vi!

OBS! Två kommentarsfält!

https://www.facebook.com/omniredaktionen/posts/1220175968070080

https://www.facebook.com/svtopinion/posts/1465718833457825"

Efter en timme har armén och dess motståndare, en fredagskväll som denna, lyckats skapa en facebooks motsvarighet till twittertsunami omfattande
- 131 kommentarer (omnilänken)
- 77 kommentarer (svt)

Antingen har moderatorer gjort en ordentligt slakt, eller så är det ett fullständigt fiasko.
Senast redigerad av BaalZeBub 2016-12-02 kl. 18:59.
Citera
2016-12-02, 23:17
Medlem
Greeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Syfte och verkan är två olika saker, och du verkar inte fatta skillnaden. De/ni uppträder som gapiga idioter och retar mest upp folk.

Jag tror bara vi retar upp folk som faktiskt ägnar sig åt näthat och som inte kan hantera att det numera försvinner i mängden argument som läggs fram i alla aktioner som #jagärhär går in i. Och det ser jag inget problem med. Näthatare ska inte kunna agera ostört.
Och om du väljer att tolka näthatare som någon som bara har en annan åsikt så får det stå för dig. Det är inte det vi siktar in oss på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in