2016-12-02, 14:29
Medlem
Lost-Souls avatar
Satan vad trött jag börjar bli på denna fåniga hashtag, sett den tio gånger bara idag då jag diskuterat på FB.

Numera skriver jag bara kort att jag inte diskuterar med någon som använder den.

Stackarna måste ha dåligt självförtroende som inte kan klara av en enkel diskussion utan att locka dit den vänsterextrema pöbeln som back-up.
Citera
2016-12-02, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herbert.Spencer
Nej det gör det inte. Var ser du det i deras programförklaring?
Ska vi kalla det credo då? Det ser i alla fall ut som en programförklaring, och det är ett budskap som erkända medlemmar i #jagärhär-gänget bombarderar Twitter med just nu. Att betrakta det som en del av kampanjen är verkligen inte långsökt. Om grundaren av #jagärhär inte gillar att budskapet sprids under hashtagen så får hon väl ta avstånd från det (och de medlemmar som sprider det).

Var kan du hitta påståendet att #jagärhärs skrikmeddelande postats i kommentarsfält på Facebook förresten? Det verkar framför allt vara ett Twitterfenomen.
Citera
2016-12-02, 15:12
Medlem
Nu är ju diskussionerna balanserade med #JagÄrHär. Hoppas inte hatrasisterna och järnrörsligan nyttjar samma hashtag. Nu kan ju en lita på att medsystrar backar upp och sakliggör fakta. Rymdkram.
Citera
2016-12-02, 15:37
Medlem
Grundaren Mina Dennert om gruppen #jagärhär:

Citat:
Mina Dennert arbetar som journalist i Göteborg. Som så många andra stöter hon i sitt yrke och privatliv ofta på näthat när hon rör sig online. Men en dag fick hon nog – och i maj i år startade hon det som kom att bli Facebookgruppen #jagärhär. I gruppen hjälps deltagarna åt med att gå in och stötta folk som utsätts för hat online – och nu tipsar hon SOLOs läsare om hur man ska göra för att hantera hatet.

[- - -]

Vad gör man om någon man känner börja skriva otäcka saker till en öppet på Facebook?

#1 Först kan man försöka förstå personen och tolka det den säger på bästa sätt. Fråga till exempel: ”Förstår jag dig rätt nu? Kan du förklara igen hur du tänker så jag förstår?”.
#2 Verkar personen verkligen tycka det den skrev – skicka ett privat meddelande till denne.
#3 Håll dig till sakfrågan och gå inte in i personangrepp. Skriv till exempel: ”Jag blir illa berörd när jag ser sådant här” och försök gärna få personen du pratar med att se det från ett annat perspektiv.
#4 Försvara dig gärna, men försök att inte sjunka till deras nivå utan föregå med gott exempel.
#5 Är personen helt oresonlig? Klappa då dig själv på axeln och säg ”jag gjorde en bra insats men nu lämnar jag detta”
#6 Kom ihåg! Gå aldrig in i diskussioner på din vägg om det är åsikter du inte kan stå för. Detta gör nämligen att åsikterna sprids och dyker upp hos alla dina vänner.
#7 Slutar personen inte skriva? Ta bara bort inläggen – och ta till sist bort personen från din Facebook om denne inte kan uppföra sig.
http://www.tidningensolo.se/guide-sa-ska-du-gora-nar-du-blir-utsatt-for-nathat

Den springande punkten är förstås vad man anser vara "otäcka saker". Rör det sig om diverse elaka tillmälen eller uppmaningar till folkmord? Eller handlar det om människor som länkar till Tino Sanandaji och Avpixlat? Viss skillnad där.

Om Mina Dennert tar avstånd från spammandet av #jagärhär i syfte att tysta människor som sakligt tar upp avigsidor med invandringen (jfr exemplet med #jagärhär-människorna som punktmarkerade folk som länkat till en Expressen-artikel om kvinnoförtryck på asylboenden) så vore det bra om hon gick ut med det.
Citera
2016-12-02, 15:44
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greeder
Nej jag tycker du tolkar det där på helt fel sätt. Alla kan inte uttrycka sig på ett så bra sätt som de skulle vilja för att få fram sin åsikt. Så det har inte något att göra med om man står naken eller inte utan det handlar om att kunna stärka varandra och ta kraft ur de som kan formulera sig på ett bra sätt. Och vad är det för fel i att hålla med någon annan som kanske satt orden precis rätt?

Sedan så lyssnar då jag hellre på en som tänker olika mig om hen är respektfull mot mig, istället för att få kränkande och nedvärderande ord i mitt ansikte för att man inte delar samma åsikt.
Alla i gruppen är av olika politiska åskådningar men det alla har gemensamt är att man är trött på att hatet tar större plats än den faktiska debatten kring saker.

Jag håller inte med dig; vad denna grupp sysslar med är bara en annorlunda form av "näthat" för att dränka åsikter framförda av personer som har en annan åsikt än gruppmedlemmarna. På vad sätt det skulle vara "faktisk debatt" med mängder av inlägg av typen "-Jag håller också med NN" kan jag faktiskt inte inse.

Jag föredrar också att lyssna på en respektfull person, även om han eller hon är av en annan åsikt. Men det sätt denna grupp vill "debattera" på är inte respektfullt utan bara löjligt.
Citera
2016-12-02, 15:48
Medlem
jimmychrists avatar
Vore det ens möjligt att välja en mer egocentrerad hashtag?
Citera
2016-12-02, 16:04
Medlem
Tjyvass avatar
Så i princip består gruppen av lättkränkta fibromyalgikärringar och deras hunsade sittkissare till män och syftet är att ta tillbaka initiativet i propagandakriget på nätet genom att framhäva att fakta och god ton (senaste inneordet) ska premieras. Ja men lycka till då säger jag bara. Faktan har de aldrig haft på sin sida och "god ton" var väl knappast hatvänsterns paradgren när det var de som hade vind i seglen. Som dåliga förlorare kommer de nu och snörvlar och grinar om att motståndarna inte är schyssta. Dra åt helvete! Ni förtjänar ingen nåd.

http://www.svd.se/flashback-fragar--har-ar-svaren/om/kultur

Erika Hallhagen: Flashback frågar – här är svaren
Citat:
På en månad har Facebookgruppen #jagärhär ökat med nästan 20 000 medlemmar. Gruppens syfte är att stävja hat och hot på nätet med sakliga argument där man också håller en god ton. Men i en 17 sidor lång Flashbacktråd hopar sig frågorna. Här är några av dem – och ett försök att reda ut begreppen.
Senast redigerad av Tjyvas 2016-12-02 kl. 16:11.
Citera
2016-12-02, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jimmychrist
Vore det ens möjligt att välja en mer egocentrerad hashtag?
Nej, knappast.

Nu har journalisterna förresten börjat gå i dialog med oss arma näthatare. Tyvärr kan jag inte läsa då jag förbrukat månadens fria artiklar. (Nej, jag tänker inte betala - riktigt så bra är inte SvD.)

Edit: Tjyvas hann före.
Citera
2016-12-02, 16:18
Medlem
Koyaks avatar
Får man stödja Sverige Demokraterna och vara med i den här gruppen?
Citera
2016-12-02, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koyak
Får man stödja Sverige Demokraterna och vara med i den här gruppen?

Naturligtvis. Men du lär väl åka ut om du gör uttalanden i strid med gruppens värderingar.
Citera
2016-12-02, 16:36
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Nej, knappast.

Nu har journalisterna förresten börjat gå i dialog med oss arma näthatare. Tyvärr kan jag inte läsa då jag förbrukat månadens fria artiklar. (Nej, jag tänker inte betala - riktigt så bra är inte SvD.)

Edit: Tjyvas hann före.
Nja, om de hade velat gå i dialog hade väl svaret givits i tråden. Det är som vanligt, vi blir tilltalade uppifrån utan möjlighet att replikera på ett meningsfullt sätt. Jag förstår för övrigt inte riktigt varför svar gives av en kulturjournalist på SvD som inte ens är med i gruppen. I vilket fall är det:
Cerealtubeman
BlayZor
JetSociety samt
223355 som får svar på tal.

JetSociety tar upp problemet med spam och får följande svar:
Citat:
Svar: Facebookgruppen har vid det här laget ”nattvandrat” i en mängd olika kommentarsfält. Man vinnlägger sig också om att försöka undvika just spameffekten och inte ta död på debatten utan istället bidra till den.

Jag tycker det sista står i direkt strid med vad gruppen skriver i sin beskrivning av gruppen på Facebook:
Citat:
Så om argumenten tryter räcker det med att bara skriva: Jag är här! (Och jag håller inte med...)
https://www.facebook.com/groups/548170525365320/

Det ÄR återkommande problem med gruppen i det att de går in med bara sin hashtag som kommentar eller ett "jag håller med + hashtag" som kommentar. Detta ÄR diskussionsförstörande spam och för närvarande sanktioneras det av gruppen officiellt.

Så där far Erika Hallhagen medvetet eller omedvetet med osanning.
Citera
2016-12-02, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel

Så där far Erika Hallhagen medvetet eller omedvetet med osanning.

Nej.

Citat:
Man vinnlägger sig också om att försöka undvika just spameffekten och inte ta död på debatten utan istället bidra till den.

Inte att garantera att det aldrig kommer ske. Hade man sagt att det inte förekommer någon spam-effekt hade sanningshalten dock kunnat diskuteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in