2016-12-01, 23:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tyder på en mycket liten upplaga.

Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
Sture Lönnerstrand var väl egentligen science fiction/fantasy-författare. Han skrev också diktsamlingen Den oupphörliga (incestrala) blodsymfonien.

Han var ju snabbt ute med att skriva boken om Viola. Han såg säkert en möjlighet att tjäna stora pengar på boken. Men han har ju gjort intervjuer med personer som hade anknytning till Viola.

Jag känner till att han i a f skrev en science-bok och det var Rymdhunden 1954. För denna bok erhöll han första pris av Bonniers i en pristävlan med 15 000 kr.

Det är möjligt att han såg en möjlighet att tjäna stora pengar på boken om Viola. Om han sedan gjorde detta vet jag inte. Med tanke på hur ovanlig boken så tyder detta på en mycket liten upplaga.
Citera
2016-12-01, 23:31
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Om du menar i Lönnerstrands bok så har jag inte kunnat hitta dessa uppgifter.
Jag har läst om detta vittnesmål i tråden på mer än ett ställe. Men jag har inte läst om det i någon ut av de böcker eller tidningar som jag också har.
Citat:
Däremot upptäckte jag en annan sak gällande "Midnattsmannen" som omnämns på sidorna 72-73.

Enligt Lönnerstrand så var det bara rykten att en man kl. 00.30 beger sig med hastiga steg mot Widegrens tomt. Detta rykte skulle ha uppstått i samband med att Rinaldo Edlund såg en man på landsvägen samma klockslag utanför Söderbergs tomt.
Innebär det att det kanske inte fanns någon "Midnattsman"? Jag har för mig att Rinaldo Edlund beskrev mannens klädsel (grå kofta???) och att mannen gick över Widegrens ägor. Men Widegren hade väl mark även på andra sidan vägen?
Annars sa ju Janne Sundin sa att "Midnattsmannen" var det mest mystiska med hela fallet.
Senast redigerad av Pajosv 2016-12-01 kl. 23:36.
Citera
2016-12-02, 00:02
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Om du menar i Lönnerstrands bok så har jag inte kunnat hitta dessa uppgifter.

Här är två inlägg som beskriver kvinnoskriket med mera.

(FB) Olöst försvinnande: Viola Widegren, Helgum, 1948.

(FB) Olöst försvinnande: Viola Widegren, Helgum, 1948.

Och så här beskriver Ingmar Norlén det. Jag hittade det i Norléns bok:
(Samma som i ett av inläggen här ovan)

Den utsaga man först trodde på gick ut på att Viola hade klivit in i en grå bil och först bort. Till bilden hör att arbetskamraterna på sjukhuset vid fyratiden på natten hade hört en förtvivlad kvinnoröst som ropade på hjälp. Därefter hördes smällen av en bildörr och en motor som startade och försvann.

Jag undrar om Ingmar Norlén har full koll på Viola-fallet. Han har skrivit saker som jag inte sett någon annanstans. Men han kanske har andra källor, vad det nu kan vara? Detta borde finnas med i polisutredningen om det var något av värde.

Har ni som har läst utredningen något minne av detta?
Senast redigerad av Pajosv 2016-12-02 kl. 00:06.
Citera
2016-12-02, 00:26
Medlem
Pajosvs avatar
Skaraborg2, nestorn när det gäller mystiska försvinnanden, har du något annat fall där det inte finns en endaste litet halmstrå till ledtråd eller spår av den försvunna? Det brukar väl åtminstone finnas något litet, litet spår, typ en hittad handske, spår efter ex. en cykel, något vittnesmål som kanske kan vara intressant eller åtminstone någon teori?

I Viola-fallet så finns egentligen ingenting. Efter det att dörren slogs igen när hon lämnade hemmet så är hon borta från jordens yta.
Citera
2016-12-02, 02:27
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Jag citerade egentligen rätt, men Raven666 hade citerat dig fel och då blev det så här.

Ber om ursäkt.
Citera
2016-12-02, 02:43
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Skaraborg2, nestorn när det gäller mystiska försvinnanden, har du något annat fall där det inte finns en endaste litet halmstrå till ledtråd eller spår av den försvunna? Det brukar väl åtminstone finnas något litet, litet spår, typ en hittad handske, spår efter ex. en cykel, något vittnesmål som kanske kan vara intressant eller åtminstone någon teori?

I Viola-fallet så finns egentligen ingenting. Efter det att dörren slogs igen när hon lämnade hemmet så är hon borta från jordens yta.

Jag kommer osökt att tänka på en annan tråd som Skaraborg2 startat från ungefär samma tid som Viola Widegren försvann, nämligen den om den 17-årige Alf Andersson i Älvros: (FB) Banvallsarbetaren som försvann: Alf Andreasson, Älvros (Härjedalen), 1945

Det försvinnandet verkar aldrig ha rönt en hundradel av det intresse som finns runt Viola Widegrens, men är lika mystiskt tycker jag.
Citera
2016-12-02, 06:22
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Sture Lönnerstrand var väl egentligen science fiction/fantasy-författare. Han skrev också diktsamlingen Den oupphörliga (incestrala) blodsymfonien.

Han var ju snabbt ute med att skriva boken om Viola. Han såg säkert en möjlighet att tjäna stora pengar på boken. Men han har ju gjort intervjuer med personer som hade anknytning till Viola.

OCH stulit delar av utredningsmaterialet han fick tillgång till..minns jag från förhören jag läst. Han var anställd på Hemmets Veckotidning och det mesta av boken är dravel där han helt inriktar sig på flykt-teorin.
Citera
2016-12-02, 08:22
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
OCH stulit delar av utredningsmaterialet han fick tillgång till..minns jag från förhören jag läst. Han var anställd på Hemmets Veckotidning och det mesta av boken är dravel där han helt inriktar sig på flykt-teorin.

Stulit delar av utredningen? Det var som...

Jag har för mig att jag läst att Lönnerstrands bok mestadels baserades på polisens förhör med olika personer i Violas närhet. Men han har själv intervjuat några personer. Jag har också fått för mig att en del inte del inte sätter någon tilltro till boken och att det var ett hastverk.

Men delar av boken kan ju ändå innehålla intressanta uppgifter.
Citera
2016-12-02, 11:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olika ställen oktober - december 1948.

Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Ja, det troliga är att bodde i vita villan - men se S2:s redogörelse ovan, jag uppfattar det som att även Viola skulle bott vid Järnvägsgatan. Har dessutom sett en uppgift någonstans att Viola bodde vid Storgatan - de båda senare adresserna hade varit troliga om hon arbetat vid gamla lasarettet. Nu var det ju vid Garnis. nästan vägg i vägg med villan.

Viola kanske var lesbisk, frågan är väl om hon själv isf var medveten om det. Det var andra tider, man talade inte om homosexualitet, en ung kvinna på landet kanske inte ens visste vad hon kände, bara att hon var annorlunda. Att hon inte "tände" på män borde inte gjort henne så rädd som Lönnerstrand låter väninnorna berätta, tycker iaf jag.

På sidan 92 så bodde Viola på följande ställen i Sollefteå 1948 enligt Lönnerstrand:

15-22/10 Järnvägsgatan 1.
22-27/10 hos släktingar.
27/10-5/12 Garnisonssjukhusets elevhem.
Citera
2016-12-02, 11:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Flyktteorin.

Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy

Ja han inriktar hela boken på just flyktteorin.
Citera
2016-12-02, 11:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lönnerstrand.

Citat:
Stulit delar av utredningen? Det var som...

Jag har för mig att jag läst att Lönnerstrands bok mestadels baserades på polisens förhör med olika personer i Violas närhet. Men han har själv intervjuat några personer. Jag har också fått för mig att en del inte del inte sätter någon tilltro till boken och att det var ett hastverk.

Men delar av boken kan ju ändå innehålla intressanta uppgifter.

Lönnerstrand var den första person utanför polisleden som kom att få ta del av större delen av polisutredningen där förhören ingår.

Han kom också att själv förhöra personer som fanns runt Viola.

Så här står det bl. a. skrivet på det bakre häftade omslaget: "Den unge journalisten Sture Lönnerstrand började sina undersökningar på våren 1949 och genom de artiklar han skrev i ett par av våra ledande tidskrifter ställdes det tidigare spaningsarbetet över ända. Sture Lönnerstrand som blivit känd för allmänheten bland annat genom sina psykologiska, medicinska och sociala reportage är en av våra originellaste yngre journalister som förenar fantasirikedom med logisk skärpa."

Kan tillägga att denna omtalade bok kostade 4,75 kr. I dagens penningavärde drygt 72 kr.
Citera
2016-12-02, 11:42
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
På sidan 92 så bodde Viola på följande ställen i Sollefteå 1948 enligt Lönnerstrand:

15-22/10 Järnvägsgatan 1.
22-27/10 hos släktingar.
27/10-5/12 Garnisonssjukhusets elevhem.

Jamen se där, tack så mycket S2. Då var det Vita villan intill Garnis Viola lämnade den där decembereftermiddagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in