2016-12-01, 21:34
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Jaha, är det denna ironi du tagit till dig och skapat din vision av överklassen. Herren i första delen påminner av det du försökt förmedla. Dvs en föredetting som greppar efter halmstrån och på ett patetiskt sätt klamra sig fast vid något som tidigare var överklassen. Kvar finns som ni är inne på, arbetarklassens dåtida förpliktelser, inga dåliga egenskaper, men att det skulle vara överklass är föredettingarnas syn på saken efter att de återgått från väl fungerande och frodigt leverne med tjänstefolk och jippon, till spartanskt liv med påtvingat leende.

Jag har inte, och är inte heller i behov av, någon "vision" av vad som definierar överklassen. Din uppfattning av saker och ting Får stå för dig, men vänligen försök inte lägga några ord i min mun.
Citera
2016-12-01, 21:35
Medlem
Vic878s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
För de som fortfarande känner sig osäkra, skulle jag faktiskt kunna rekommendera en ganska underhållande bok av Susanna Popova. Titeln är "Överklass. En bok om klass och identitet" och baseras på intervjuer med tio överklasspersoner, som genom att få vara anonyma, på ett delvis travesterande och delvis mer allvarligt sätt, ger små utdrag ur sin livssituation.

En artikel om boken, från 2007, bjuder jag på nedan.

http://www.hd.se/2007-03-23/overklass-en-bok-om-klass-och-identitet

Klart läsvärd, ett stort + på det inlägget.
Citera
2016-12-01, 22:01
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolo1234
skitsnack som vanligt bre xD du vet att du har fel innerst inne

Men det är inte jag som har skrivit texten?

Citat:
Du är som en berg o dal ( stavning? ) bana, man ens humör går upp och ner, man vet inte om man ska skratta eller gråta. Så för vissa är det kanske bra att du skriver dina inlägg. Men man kan ju tycka att en kvinna i (( 40? )) års åldern med barn borde ha bättre för sig, men det är ditt liv ofc

Citat:
It is only the upper orders who feel no sense of shame when doing nothing productive.

See how that works?
Citera
2016-12-01, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Men det är inte jag som har skrivit texten?

See how that works?
men jag menade ju texten

Är man högt uppsatt om man inte gör nått produktt? Jag är oproduktiv som fan är till o med utan jobb atm. Men när jag är äldre hoppas jag att jag har nått mer produktivt att göra. Även om de å andra sidan är rätt chill. Men du måste ju hålla med om att det är långtråkigt? Du har väl dessutom suttit vid flashback varje dag år i streck.
Citera
2016-12-01, 22:49
Medlem
Babianens avatar
Citat:
men jag menade ju texten

Men om både mannen som har skrivit texten och jag säger ungefär samma saker vad är sannolikheten att vi båda hittar på? The key points är,

Citat:
They generally do NOT behave in a way that the Middles think of as "upper class."

Citat:
quite often Upper-uppers live in what has been called "poverty chic" -- driving beat-up cars, dressing shabbily, living in run-down quarters, etc.

Citat:
Är man högt uppsatt om man inte gör nått produktt?

Läs texten,

Citat:
In this case we're using Veblen's definition of the term "productive," since even uppers regularly engage in work. Their "work" usually consists of learning new things, making art (or crafts), traveling, amateur sporting, philosophizing, political activism and the like. True enough, there are those who don't even do that, and merely use their lives to spend money, party and use drugs.

Citat:
Jag är oproduktiv som fan är till o med utan jobb atm. Men när jag är äldre hoppas jag att jag har nått mer produktivt att göra. Även om de å andra sidan är rätt chill. Men du måste ju hålla med om att det är långtråkigt? Du har väl dessutom suttit vid flashback varje dag år i streck.

Det är därför som man har intressen.

Citat:
För de som fortfarande känner sig osäkra, skulle jag faktiskt kunna rekommendera en ganska underhållande bok av Susanna Popova. Titeln är "Överklass. En bok om klass och identitet" och baseras på intervjuer med tio överklasspersoner, som genom att få vara anonyma, på ett delvis travesterande och delvis mer allvarligt sätt, ger små utdrag ur sin livssituation.

En artikel om boken, från 2007, bjuder jag på nedan.

http://www.hd.se/2007-03-23/overklass-en-bok-om-klass-och-identitet

Ingen normal överklass-människa kommer att ställa upp i en sån bok. Så ni kan utgå ifrån att personerna i den boken är weirdos.
Citera
2016-12-01, 22:54
Medlem
Citat:
Jag har inte, och är inte heller i behov av, någon "vision" av vad som definierar överklassen. Din uppfattning av saker och ting Får stå för dig, men vänligen försök inte lägga några ord i min mun.

Det är lite roande att du indirekt försöker framstå som en genuin överklass genom ditt diskreta sätt att uttrycka dig. Men på en punkt fallerar du rejält, du hade aldrig förespråkat kungafamiljen som något primärt framstående om du varit genuin, överklassen är noggrann med självständighet och/eller maktposition.
Citera
2016-12-01, 23:15
Medlem
Citat:
Men om både mannen som har skrivit texten och jag säger ungefär samma saker vad är sannolikheten att vi båda hittar på? The key points är,

Läs texten,

Ingen normal överklass-människa kommer att ställa upp i en sån bok. Så ni kan utgå ifrån att personerna i den boken är weirdos.
ja, han är galen och hittar på är flashback ditt intresse?
Citera
2016-12-02, 01:43
Medlem
Babianens avatar
Citat:
ja, han är galen och hittar på är flashback ditt intresse?

Vad är sannolikheten att han och jag hittar på samma saker?
Citera
2016-12-02, 02:30
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Nu orkar jag inte lägga nån energi i det hela men jag får intrycket att Babianen är en man som låtsas vara en kvinna.
Citera
2016-12-02, 08:17
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:

Läs texten,

Det tror jag inte alls. Faktum är att jag dessutom känner en av personerna i boken personligen, och han är så långt ifrån märklig du kan komma.
Senast redigerad av Swedishcrusader 2016-12-02 kl. 09:02.
Citera
2016-12-02, 08:22
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Det är lite roande att du indirekt försöker framstå som en genuin överklass genom ditt diskreta sätt att uttrycka dig. Men på en punkt fallerar du rejält, du hade aldrig förespråkat kungafamiljen som något primärt framstående om du varit genuin, överklassen är noggrann med självständighet och/eller maktposition.

Jag försöker inte framstå som någonting, det är du som formulerar den slutsatsen och inte heller har jag försökt framhålla eller försköna kungafamiljen. Du frågade om jag hade uppfattningen att kungafamiljen tillhörde överklassen, och jag svarade ja på den frågan. -Det var allt!

F.ö. gör du fel igen. Kungafamiljen är och har alltid varit central i förhållande till den svenska adeln, vilket demonstreras tydligt om du tittar på vem t ex kungabarnen umgås med och har gått i skolan tillsammans med.

Så, återigen gör du samma fel, gång, efter gång, efter gång. Du gör dåliga antaganden, baserade på ingen, eller väldigt bristfällig kunskap. Som sagt, undanber jag mig gärna inblandning i dina svaga analyser.
Senast redigerad av Swedishcrusader 2016-12-02 kl. 08:34.
Citera
2016-12-02, 08:33
Medlem
Citat:
Vad är sannolikheten att han och jag hittar på samma saker?
stor, de vet du brah
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in