Citat:
Ursprungligen postat av
Oleoh
Men synes ikke du at det er forkastelig at de snakker om jämsälldhet, så går det så dårlig med guttene. Til en slik grad at det trolig fører til at mange ikke oppnår essensielle deler av livet?
jag tycker att upp till en viss ålder runt 15-16, så har man vetenskapliga bevis för att flickors hjärnor ligger ca 1 år före i mognad, och flickor tenderar också vara överlägsna språkligt som barn, flickor bör alltså ha bättre resultat än pojkarna om vi bedömer dem lika, och de startar vid samma ålder, annars har vi faktiskt ett betygsystem som är orättvist, dvs bedömer pojkar bättre än flickor.
Så länge vi inte har något som fäller ett avgörande för resten av livet under denna tid, så tycker jag inte detta är något problem egentligen. Pojkarna kommer i fatt runt 16. Liksom inte hela världen att de blir utklassade av tjejerna innan dess, när de ändå kommer ifatt. Låt pojkar vara ifred.
Viktig är att 1) pojkar tränas i läsning, det är pojkars/ mäns sämsta område, och också absolut grundläggande för så mycket av annan undervisning och förmåga till kunskapsinhämtning.
Att vi har normer idag för att läsning är "tjejigt" och inte coolt för killar att pyssla med är alltså rätt allvarligt. Så hota upp läsning för småkillar och börja tidigt. 2) vi har en skola som uppfattas positivt av pojkar.
Så jag hade nog snarast taggat ner hela denna diskussion kring just pojkars dåliga resultat, och ev. om det behövs plöjt ner lite forskningsmedel på att studera vad pojkar kan tänkas behöva för typ av inlärning/ skola för att de ska trivas lite bättre, och sen ev. agerat därefter.