2016-12-01, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nu tror jag du börjar bli desperat i dina påståenden. Men jag står för mina inlägg och anser att dom är välformulerade om vad det rör sig om. Information som inledningsvis kommer några dagar efter mordet ger alltid lite felmarginal, men det tar inte bort något gällande själva mordet på Lotta utan det är något du inbillar dig. Du tror att om man ser att Lotta var kär så är det mer hennes fel att hon dödades. Och om man ser att hon ljög för anhöriga så är hon en lögnerska som borde insett att hon skulle dödas. Du tror att om man ser på Lotta som en sjukskriven medelålders kvinna som längtar efter barn och som bor i andra hand och som solar, så är hon mindre värd och därmed förlorar rätten till att vara ett mordoffer och rätten till skydd. Att hennes anhöriga pratar i media om den info dom har ser du som att dom ljuger osv. Du har en skev och skruvad verklighetsbild som jag inte delar.
Det finns inget i denna historia som förändrar min åsikt och det gäller oavsett vad Lotta har sagt eller gjort. Lotta är död och dödades av en man som var dubbelt så stor och hon hade inte ens chansen att försvara sig. Då tänker den som är mest imbecill att hon borde inte varit ihop med honom för hon borde veta osv. Det är inga nyheter och Lotta är inte unik gällande förhållningssättet att inte inse att hon skulle slås ihjäl. När en man inte har kontrollen och makten slår dom till sig detta och ser till att offret ljuger och isolerar offret. Att slå ihjäl en kvinna som är hälften så stor som Martin själv är liksom för den normalt tänkande människan horribelt och det är dömt och klart. Han kommer inte ut före han är gråhårig och old. Lex Lotta talar och regeringen lyssnar. Tyvärr måste jag direkt påstå att dina åsikter inte lär få gehör gällande att brottsoffret ska skylla sig själv.
Det finns inget gehör för den aspekten då en människas liv är borta pga att man slarvar och missköter sin tjänst. Det finns inte minsta gehör för att mordet ska skyllas på offret. Godnatt!

Lotta är inte unik. Hon delar sitt öde med ca 16 andra kvinnor per år.

Så särskilt stor är inte denna grupp som det görs så himla mycket väsen av. Jag undrar lite “varför”. Varför är den här gruppen viktigare än t.ex. de som dödas I trafiken per år?

I trafiken försöker man reducera antalet dödsolyckor genom att göra vägarna säkrare att köra på, bilarna säkrare att köra med, utbildning av chaufförer, utbildning av fotgängare, cyklister, mopedister, man straffar de som bryter mot reglerna etc.

Men I din värld när det gäller dödligt våld mot kvinnor ska man enbart fokusera på gärningsmannen och hans beteende.

Jag tror inte man når nollvisionen på det sättet.
Citera
2016-12-01, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det var hårda ord om det manliga könet!!
Med en sådan generalisering av alla män kanske inställningen att det alltid är mannens fel om kvinnan tagit fel beslut, som i fallet Lotta, blir lättare att se i sitt sammanhang.
Delar inte alls din åsikt att män som inte har kontrollen och makten slår sig till denna!

Det finns underbara fantastiska enestående kärleksfulla män som aldrig skulle komma på tanken att bära hand på en kvinna. Och de är i majoritet.
Tycker faktiskt din åsikt är förfärlig och säger väldigt mycket om dig!

ALLA män är tydligen potentiella våldsverkare i Mooskys ögon ifall de inte får som de vill.

Där satt den! "Män är djur" -attityden..
Citera
2016-12-01, 11:24
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrashigPsycho
Hon visste att han var en "badboy" och det var en lockande tanke vad hon däremot inte visste var att i samma ögonblick hon gick samman med denna man så förlorade hon princip sina egna rättigheter. Det är i det naiva att man får ta del av spänningens värld och sen går när man behagar sig för det. Nu slutade det ju olyckligt till hennes stora förlust.

Det var detta inlägg som Moosky citerade och besvarade med orden " Håll käften med dina imbecilla påståenden. Hon träffade honom några månader o sen ville hon ut från detta. Han blev vansinnig givetvis... han bröt sig in."

En postare som så tydligt förklarar någon annans korrekta fakta som att avge "imbecilla påståenden" och som sedan förklarar att "en man som inte har kontrollen slår sig till detta", har en märklig inställning till verkligheten som vi alla lever i.
Lite som postaren Remarks omvända bevisföring - verkligheten är inte riktigt så, knappt bara sagorna.

Eller kanske kunde detta komma från den mest extrema FI-falangen som också skulle kunna gå ut med att "alla män slår" o begära "omvänd bevisföring vid kvinnomisshandel"??.

Som sagt, vi andra har förstått att saker låg till på ett annat sätt med Lotta/Martins förhållande. Det var inte helt olika o rörde sig till viss mån i samma verklighet o samma kretsar o hade många likartade intressen.
Inte konstigt att då ha ett förhållande.
Senast redigerad av Solglittret 2016-12-01 kl. 11:46.
Citera
2016-12-01, 11:32
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Lotta är inte unik. Hon delar sitt öde med ca 16 andra kvinnor per år.

Så särskilt stor är inte denna grupp som det görs så himla mycket väsen av. Jag undrar lite “varför”. Varför är den här gruppen viktigare än t.ex. de som dödas I trafiken per år?

I trafiken försöker man reducera antalet dödsolyckor genom att göra vägarna säkrare att köra på, bilarna säkrare att köra med, utbildning av chaufförer, utbildning av fotgängare, cyklister, mopedister, man straffar de som bryter mot reglerna etc.

Men I din värld när det gäller dödligt våld mot kvinnor ska man enbart fokusera på gärningsmannen och hans beteende.

Jag tror inte man når nollvisionen på det sättet.

Det är som att bara diskutera o fokusera på att stoppa att det regnar i stan - istället för att fälla upp paraplyet!
Citera
2016-12-01, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Du och några till påstår att det var Martin som valde och att Lotta inte KUNDE säga nej till det valet. Och jag påstår tvärtom. Kvinnan accepterar en partner - eller låter bli.

Sen brukar inte medelåldersmänniskor bete sig studenter - som Remark jämförde Lotta med. Det var det som var vitsen med inlägget..

Du bokstavstolkar och missar därför innebörden i det jag skrev.

Jag har lång erfarenhet av att dagligen ägnat mig åt att arbeta väldigt nära människor i ett brett åldersspann. Jag kategoriserar Inte människor på det sätt du gör. Det är jag för vis för.

Du tänker väldigt fördomsfullt däremot och sorterar med förkärlek in dom i olika lådor/fack och kletar på dom etiketter utifrån din egen erfarenhet - misstänker jag. Vilken med tanke på det du skriver kanske inte är så omfattande.
Citera
2016-12-01, 16:19
Medlem
borgir82s avatar
Tänk om det där jävla psykfallet blivit dömd till 20 års fängelse för mordförsöket på spärrvakten år 2000(något han garanterat hade blivit i t.ex usa),då hade både Niklas och Lotta levt idag och väldigt många människor hade inte behövt få sina liv slagna i spillror.

Som sagt,tänk om..
Citera
2016-12-01, 16:57
Medlem
Mooons avatar
Det är detta som är intressant att diskutera. Hur en människa kan bli så hänsynslös och vad samhället kan göra för att förändra.

Att smutskasta offret är bara sjukt.

Citat:
Ursprungligen postat av borgir82
Tänk om det där jävla psykfallet blivit dömd till 20 års fängelse för mordförsöket på spärrvakten år 2000(något han garanterat hade blivit i t.ex usa),då hade både Niklas och Lotta levt idag och väldigt många människor hade inte behövt få sina liv slagna i spillror.

Som sagt,tänk om..
Citera
2016-12-01, 17:03
Medlem
borgir82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mooon
Det är detta som är intressant att diskutera. Hur en människa kan bli så hänsynslös och vad samhället kan göra för att förändra.

Att smutskasta offret är bara sjukt.

Inställningen om vård/rehab istället för straff och att det är mer synd om gärningsmannen än offret är såvitt jag vet något som har genomsyrat det svenska samhället sedan 1960-talet.Innan dess verkar samhället haft en betydligt mer konservativ inställning till brott och straff.Det börjar kanske bli dags att gå tillbaka dit?
Citera
2016-12-01, 17:05
Medlem
Mooons avatar
Ja, det anser jag absolut. Samhället har förändrats mycket sedan dess.

Citat:
Inställningen om vård/rehab istället för straff och att det är mer synd om gärningsmannen än offret är såvitt jag vet något som har genomsyrat det svenska samhället sedan 1960-talet.Innan dess verkar samhället haft en betydligt mer konservativ inställning till brott och straff.Det börjar kanske bli dags att gå tillbaka dit?
Citera
2016-12-01, 18:40
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:

Som sagt,tänk om..

Beklagar, 20års fängelse ger villkorlig frigivning efter 2/3 som han även fick nu i oktober 2015 från sitt sista straff. Han hade varit ute igen 2013.

Dessutom var han 17 år när spärrvakten misshandlades. Inte ens i de allra tuffaste länder brukar minderåriga dömas till så långa straff. Vet inte säkert ang USA, men tror man även där är försiktig med just minderåriga.
Senast redigerad av Solglittret 2016-12-01 kl. 19:01.
Citera
2016-12-01, 18:57
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du bokstavstolkar och missar därför innebörden i det jag skrev.

Jag har lång erfarenhet av att dagligen ägnat mig åt att arbeta väldigt nära människor i ett brett åldersspann. Jag kategoriserar Inte människor på det sätt du gör. Det är jag för vis för.

Du tänker väldigt fördomsfullt däremot och sorterar med förkärlek in dom i olika lådor/fack och kletar på dom etiketter utifrån din egen erfarenhet - misstänker jag. Vilken med tanke på det du skriver kanske inte är så omfattande.

Du säger dig vara vis men vill ändå ha omvänd bevisföring.

För att du tycker synd om ett ev brottsoffret och tycker illa om den utpekade gärningsmannen?
Att just sätta en etikett som "gärningsman" på någon och tycka att vederbörande själv får försöka bevisa sin oskuld, är väl att i högsta grad att med "förkärlek sätta in någon i ett fack"?

Till saken hör också att inte ens omvänd bevisföring hade hjälpt Lotta eller stjälpt Martin. Eftersom ingen anmälan, med ens ett utpekande som han behövde motbevisa, lämnades in.
Senast redigerad av Solglittret 2016-12-01 kl. 19:04.
Citera
2016-12-01, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du säger dig vara vis men vill ändå ha omvänd bevisföring.

För att du tycker synd om ett ev brottsoffret och tycker illa om den utpekade gärningsmannen?
Att just sätta en etikett som "gärningsman" på någon och tycka att vederbörande själv får försöka bevisa sin oskuld, är väl att i högsta grad att med "förkärlek sätta in någon i ett fack"?

Till saken hör också att inte ens omvänd bevisföring hade hjälpt Lotta eller stjälpt Martin. Eftersom ingen anmälan, med ens ett utpekande som han behövde motbevisa, lämnades in.

Du vet mycket väl att jag inte vill ha omvänd bevisföring. Det har jag klargjort sedan länge.

Så släpp det.

Vad ville du ha sagt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in