2016-12-01, 17:58
Medlem
Lasse Berghagens avatar
Ingen kan väl ta den här tråden på allvar? Ingen av de som utgett sig för att tillhöra överklassen i tråden är ens i närheten att vara det. Överklassen har för övrigt, som Cineasten skriver, sina sociala koder. Koderna innebär inte att man svamlar om sin mans garderob som han tydligen ska "chilla i". Sluta tramsa nu Babianen, du gör dig bara till åtlöje.
Citera
2016-12-01, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Hur är det uppenbart om du själv inte umgås med överklass-människor?
Det vet du redan, jag behöver inte förklara
Citera
2016-12-01, 18:51
Medlem
BaronAfStropps avatar
fel
Citera
2016-12-01, 19:14
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Du har skrivit en massa skit i trådar om lyxbilar. Dessutom har du sagt att det inte finns koder inom överklassen, alla gör som de vill. Det stämmer ju inte. Koder finns, tex dresscodes. Du har dessutom tjatat om att ni har privatchaufför.
Arkitekten kan nog inte hjälpa dig med ett porrigt rum. Däremot kan en inredningsexpert hjälpa dig men du vänder dig till flashback istället. Det låter ju...trovärdigt.

1) Om du inte vill följa dress code är det okay. Ingen kommer att bry sig.

2) Jag hade chaufför när jag var ung och bodde utomlands.

Citat:
Ursprungligen postat av Lasse Berghagen
Ingen kan väl ta den här tråden på allvar? Ingen av de som utgett sig för att tillhöra överklassen i tråden är ens i närheten att vara det. Överklassen har för övrigt, som Cineasten skriver, sina sociala koder. Koderna innebär inte att man svamlar om sin mans garderob som han tydligen ska "chilla i". Sluta tramsa nu Babianen, du gör dig bara till åtlöje.

1) Och du vet det här för att du tillhör överklassen?

2) Jag har ingen aning om vad ni menar med "sociala koder"? Det är nåt som ni har fantiserat ihop.

3) Det finns inga koder sök hjälp för dina vanföreställningar.
Citera
2016-12-01, 19:35
Medlem
Swedishcrusaders avatar
För de som fortfarande känner sig osäkra, skulle jag faktiskt kunna rekommendera en ganska underhållande bok av Susanna Popova. Titeln är "Överklass. En bok om klass och identitet" och baseras på intervjuer med tio överklasspersoner, som genom att få vara anonyma, på ett delvis travesterande och delvis mer allvarligt sätt, ger små utdrag ur sin livssituation.

En artikel om boken, från 2007, bjuder jag på nedan.

http://www.hd.se/2007-03-23/overklass-en-bok-om-klass-och-identitet
Citera
2016-12-01, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Jag försökte inte heller lägga fram några belägg. Jag redogjorde för hur det brukar se ut. Om man bortser från disputationer eller akademiska avhandlingar, så ser jag inte riktigt poängen i att allt måste beläggas i parti och minut och många gånger slutar sådana resonemang ändå som en strid kring påvens skägg.

Jag kan inte uttala mig om hur väl de bemästrat sina formella studier, då jag inte haft något större intresse av sådant, utan valt att fokusera mer på mina egna studier. Men visst, sitter du på en skattkammare av kunskap i ämnet, så får du jättegärna upplysa oss andra med din visdom.

Det går säkert jättebra för dig och dina studier! Må du tycka dig genom hela utbildningen!
Citera
2016-12-01, 19:51
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Det går säkert jättebra för dig och dina studier! Må du tycka dig genom hela utbildningen!

Det var många år sedan jag fick min examen, och det gick alldeles utmärkt. Tackar som frågar.
Citera
2016-12-01, 20:00
Medlem
Citat:
Det var många år sedan jag fick min examen, och det gick alldeles utmärkt. Tackar som frågar.

Såklart att det gick!

Gällande Popovas bok, har hört talas om den men ej läst, men det verkar lite tvivelaktigt att, förvisso anonyma personer ur klassen, ska sitta och fläka ut sig, det går liksom lite emot överklassens principer.
Citera
2016-12-01, 20:09
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Såklart att det gick!

Gällande Popovas bok, har hört talas om den men ej läst, men det verkar lite tvivelaktigt att, förvisso anonyma personer ur klassen, ska sitta och fläka ut sig, det går liksom lite emot överklassens principer.

De fläker inte ut sig. Snarare ironiserar de lite över sin egen belägenhet och omgivningens föreställningar. Läs den först och bilda dig en uppfattning sen. Pax!
Citera
2016-12-01, 20:16
Medlem
Babianens avatar
Titta här brahs,

Citat:
The Upper-upper class usually has an income that is 90% or more inherited. They run the gamut as far as education, sophistication, and the middle-class concept of "manners" go. They generally do NOT behave in a way that the Middles think of as "upper class." Table etiquette, gentlemanliness, cleanliness and other modes of behavior, held in high esteem by the middles, can be nonexistent in the Upper-uppers. While the stereotypical Upper-upper, driving an expensive car (or being driven in one), living in a swanky abode far from the masses, etc., certainly holds true for many of them, quite often Upper-uppers live in what has been called "poverty chic" -- driving beat-up cars, dressing shabbily, living in run-down quarters, etc. Some Upper-uppers are even quite insane, driven mad by the fact that they are outside the realm of understanding of most other humans. If their family wealth has deteriorated to the point that it cannot support them, they descend to Lower-Upper status, but can drop no further. Once bred to be upper class, one cannot be any other. Even when they are down-and-out and living in the gutter, as a surprising number of Upper-uppers find themselves, they are still upper class.

Otherwise, the Upper-uppers can be found doing their own thing far from everybody else, or attempting to make a difference in the world through philanthropic activities. A remarkable few of them are ever in the celebrity spotlight, though many could be if desired.

Läs det här 1 gång till,

Citat:
They run the gamut as far as education, sophistication, and the middle-class concept of "manners" go. They generally do NOT behave in a way that the Middles think of as "upper class." Table etiquette, gentlemanliness, cleanliness and other modes of behavior, held in high esteem by the middles, can be nonexistent in the Upper-uppers.

Citat:
quite often Upper-uppers live in what has been called "poverty chic" -- driving beat-up cars, dressing shabbily, living in run-down quarters, etc.

Citat:
Såklart att det gick!

Legit.
Citera
2016-12-01, 20:24
Medlem
Citat:
De fläker inte ut sig. Snarare ironiserar de lite över sin egen belägenhet och omgivningens föreställningar. Läs den först och bilda dig en uppfattning sen. Pax!

Jaha, är det denna ironi du tagit till dig och skapat din vision av överklassen. Herren i första delen påminner av det du försökt förmedla. Dvs en föredetting som greppar efter halmstrån och på ett patetiskt sätt klamra sig fast vid något som tidigare var överklassen. Kvar finns som ni är inne på, arbetarklassens dåtida förpliktelser, inga dåliga egenskaper, men att det skulle vara överklass är föredettingarnas syn på saken efter att de återgått från väl fungerande och frodigt leverne med tjänstefolk och jippon, till spartanskt liv med påtvingat leende.
Citera
2016-12-01, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Titta här brahs,

Läs det här 1 gång till,

Legit.
skitsnack som vanligt bre xD du vet att du har fel innerst inne

Du är som en berg o dal ( stavning? ) bana, man ens humör går upp och ner, man vet inte om man ska skratta eller gråta. Så för vissa är det kanske bra att du skriver dina inlägg. Men man kan ju tycka att en kvinna i (( 40? )) års åldern med barn borde ha bättre för sig, men det är ditt liv ofc
Senast redigerad av Yolo1234 2016-12-01 kl. 20:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in