Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-11-30, 22:13
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Trumpen kommer med all sannolikhet driva sin "Prezident-karriär" som sin "Företagar-karriär" - I DEN MÅN HAN KAN! Mängder med "skandaler" komma dyka upp på MSM varje dag!

Tror nog att skandalerna är bakom honom.., med det undantaget om ev. framtida skandaler.

När det är sagt, börjar han nu "plocka" tillbaka jobb som skulle försvinna.., eller att tex Apple flyttar tillbaka produktion (läste om det efter valet någonstans, att Apple funderade på det), så blir han nog förlåten "för ett och annat", så länge han kan leverera jobb.

Hur det en går, en "stark" öppning utav Trump.
2016-11-30, 22:14
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Det är klart att det gör. Spelar du dum nu?

Det drabbar företaget på så sätt att de inte längre kan sälja lika många varor och därmed minskar deras vinst. Förstår du det?

Fast om kunden vill ha varan så kommer den att köpa varan trots att den är dyrare än tidigare, du måste räkna in de som är märkeslojala samt utbudet tillsammans med latheten, en höjning av priset med låt oss säga 35% kommer inte att skada ett företag i det långa loppet då de kommer att kunna fortsätta sälja varan.

Citat:
Förklara för oss alla varför du tycker det är bra att industrier flyttar till andra länder så att folk här blir av med jobbet och tvingas gå på bidrag och därmed får minskad köpkraft.

Nu lägger du ord i min mun, jag säger för övrigt att företag redan idag har börjat flytta hem viss produktion tack vare en ökad automatisering likt den man kunde se med Spinning Jenny och liknande uppfinningar under den industriella revolutionen. (men med 3D printers, robotar och datorer)

Jag säger inte någonstans att det är bra att företag flyttar sin produktion utan det jag säger är att straffskatter inte skadar företagen i det långa loppet då det endast leder till höjda priser, den som tar skada i slutändan är konsumenten då USA inte är den ända marknaden.

Nordamerika som helhet är en lika viktig marknad som Europa och Asien, nu när Kina har börjat öppna upp sin egna inhemska marknad för utländska produkter så finns det en vinst att göra där också.

Vill man verkligen straffa företagen så måste man angripa dem via lagar där man ställer krav på att företag som importerar produkter måste hålla en högre standard på varorna än om de tillverkas inhemskt.

Låt oss säga att företag R importerar mobiltelefoner som den tillverkar i Thailand medan företag Q tillverkar allt i USA, företag R är ett etablerat företag som redan har trogna kunder sedan en lång tid tillbaka som köper varor som redan säljs dyrt enbart för vilket namn det är kopplat till genom att straffbeskatta företag R så kommer de att antingen välja o höja priserna och fortsätta förlita sig på att konsumenterna som har varit dem trogna sedan länge fortsätter att köpa deras varor eller så ändrar de inte priset då produkten är så pass billig att tillverka att även med en skatt på 35% så går de med en vinst även om en mindre sådan nu än tidigare.

Däremot om företag R skulle bli tvungen att hålla en viss standard på batterier, microchip osv endast för att de tillverkar dem utomlands så skulle det dra upp priserna på produktionen för dem och därmed även tvinga dem att tänka på att ta hem produktionen då marknaden har ändrats till deras fördel på hemmaplan.

Det är lite denna princip som jag misstänker att Trump vill få igenom genom att han under valrörelsen pratade om att han ansåg att minimilönen är för hög, för om du kan tvinga ner lönerna så kan du även göra marknaden mer attraktiv för företagen då de inte behöver betala lika mycket skulle man sen även ändra på det medelantalet timmar som man får arbeta så att denne höjs från låt oss säga 8 timmar om dagen till 12 timmar om dagen så skulle det även göra marknaden mer lockande då du kan ha anställda som jobbar fler timmar och för en mindre lön. (Obs jag stöttar varken att man minskar på minimilönerna eller förlänger arbetsveckans timmar)

Jag hoppas jag inte vart för luddig nu då det är något som jag anser är svårt att förklara med enbart text osv.
Senast redigerad av Ondahamstern 2016-11-30 kl. 22:20.
2016-11-30, 22:19
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Jag fattar inte det här. En president kan väl inte gå och införa strafftullar för individuella privatägda företag? Lika lite kan han erbjuda skatteförmåner till detta företag. Det vore ju helt sjukt. Han är ju inte allsmäktig, allt sådan måste gå genom kongressen. Varenda firma kommer börja förhandla enskilt med presidenten för att åtnjuta förmåner vilket faktiskt känns mer "swamp" än "save the jobs".

Han kan sätta upp lagar som rör det, han kan inte handplocka men han kan sätta upp så att all form an import måste gå igenom tullar och därmed höja priset på allt importerat med 35% alternativt att han sätter upp som man har i Brasilien och höjer priserna på allt importerat med 80%
2016-11-30, 22:36
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Fast om kunden vill ha varan så kommer den att köpa varan trots att den är dyrare än tidigare, du måste räkna in de som är märkeslojala samt utbudet tillsammans med latheten, en höjning av priset med låt oss säga 35% kommer inte att skada ett företag i det långa loppet då de kommer att kunna fortsätta sälja varan.

Nu lägger du ord i min mun, jag säger för övrigt att företag redan idag har börjat flytta hem viss produktion tack vare en ökad automatisering likt den man kunde se med Spinning Jenny och liknande uppfinningar under den industriella revolutionen. (men med 3D printers, robotar och datorer)

Jag säger inte någonstans att det är bra att företag flyttar sin produktion utan det jag säger är att straffskatter inte skadar företagen i det långa loppet då det endast leder till höjda priser, den som tar skada i slutändan är konsumenten då USA inte är den ända marknaden.

Nordamerika som helhet är en lika viktig marknad som Europa och Asien, nu när Kina har börjat öppna upp sin egna inhemska marknad för utländska produkter så finns det en vinst att göra där också.

Vill man verkligen straffa företagen så måste man angripa dem via lagar där man ställer krav på att företag som importerar produkter måste hålla en högre standard på varorna än om de tillverkas inhemskt.

Låt oss säga att företag R importerar mobiltelefoner som den tillverkar i Thailand medan företag Q tillverkar allt i USA, företag R är ett etablerat företag som redan har trogna kunder sedan en lång tid tillbaka som köper varor som redan säljs dyrt enbart för vilket namn det är kopplat till genom att straffbeskatta företag R så kommer de att antingen välja o höja priserna och fortsätta förlita sig på att konsumenterna som har varit dem trogna sedan länge fortsätter att köpa deras varor eller så ändrar de inte priset då produkten är så pass billig att tillverka att även med en skatt på 35% så går de med en vinst även om en mindre sådan nu än tidigare.

Däremot om företag R skulle bli tvungen att hålla en viss standard på batterier, microchip osv endast för att de tillverkar dem utomlands så skulle det dra upp priserna på produktionen för dem och därmed även tvinga dem att tänka på att ta hem produktionen då marknaden har ändrats till deras fördel på hemmaplan.

Det är lite denna princip som jag misstänker att Trump vill få igenom genom att han under valrörelsen pratade om att han ansåg att minimilönen är för hög, för om du kan tvinga ner lönerna så kan du även göra marknaden mer attraktiv för företagen då de inte behöver betala lika mycket skulle man sen även ändra på det medelantalet timmar som man får arbeta så att denne höjs från låt oss säga 8 timmar om dagen till 12 timmar om dagen så skulle det även göra marknaden mer lockande då du kan ha anställda som jobbar fler timmar och för en mindre lön. (Obs jag stöttar varken att man minskar på minimilönerna eller förlänger arbetsveckans timmar)

Jag hoppas jag inte vart för luddig nu då det är något som jag anser är svårt att förklara med enbart text osv.
Du skriver upprepade gånger att du vill "straffa företagen". Jag tycker vi ska uppskatta företagen. Genom att erbjuda dem möjligheten att behålla sin produktion i hemlandet, kommer ägarna att må bättre.

Det är inte konstigt att föra en protektionistisk och nationell ekonomisk politik, där man uppmuntrar nationell produktion. Jag tror de flesta skulle hålla med om att Sverige borde vara självförsörjande på livsmedel. Det är vi inte.

Jag förstår att du har svårt att förklara i text. Du har ju fel och det börjar du se.

Slutligen är själva tanken på "minimilön" absurd. Ditt arbete är värt det omvärlden betalar.
2016-11-30, 22:44
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Du skriver upprepade gånger att du vill "straffa företagen". Jag tycker vi ska uppskatta företagen. Genom att erbjuda dem möjligheten att behålla sin produktion i hemlandet, kommer ägarna att må bättre.

Det är det ända sättet att tvinga hem företagen, strafftullar på 35% är att straffa företagen precis som det är att belöna företagen om man sänker de inhemska företagen.

Citat:
Det är inte konstigt att föra en protektionistisk och nationell ekonomisk politik, där man uppmuntrar nationell produktion. Jag tror de flesta skulle hålla med om att Sverige borde vara självförsörjande på livsmedel. Det är vi inte.

Fast nu har Trump sagt att han inte vill föra en protektionistisk politik där man inte för aktivt handel med andra länder, USA är i ett enormt behov av att inte vara protektionistiska då de är långt ifrån självförsörjande, det ända landet i mänsklighetens civiliserade historia som har klarat av att vara 100% självförsörjande är Kina.

Citat:
Slutligen är själva tanken på "minimilön" absurd. Ditt arbete är värt det omvärlden betalar.

Inte när du bokstavligen har företag som är villiga att betala så lite som möjligt för ditt arbete, titta bara på Wallmart i USA som bokstavligen betalar det minsta de får betala till sina anställda, skulle minimilönen sänkas så skulle de troligen sänka de anställdas löner därefter.

Vi har även historiska bevis för att om företag får diktera löner samt arbetstimmar och villkor så kommer det oftast att sluta riktigt dåligt då företagen inte tänker på sin personal utan endast på att tjäna pengar.

Det är bevisat att levnadsdugliga löner är något positivt då glad personal som kan både uppfylla det grundläggande i Maslows behovstrappa men som även kan spendera pengar utöver det även spenderar pengar, att kunna leva på sin lön utan att behöva ha 2-3 arbeten samtidigt leder till en glad konsument som kan göra företagen glada då de får sälja sina varor.
2016-11-30, 22:47
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Det är det ända sättet att tvinga hem företagen, strafftullar på 35% är att straffa företagen precis som det är att belöna företagen om man sänker de inhemska företagen.

Fast nu har Trump sagt att han inte vill föra en protektionistisk politik där man inte för aktivt handel med andra länder, USA är i ett enormt behov av att inte vara protektionistiska då de är långt ifrån självförsörjande, det ända landet i mänsklighetens civiliserade historia som har klarat av att vara 100% självförsörjande är Kina.

Inte när du bokstavligen har företag som är villiga att betala så lite som möjligt för ditt arbete, titta bara på Wallmart i USA som bokstavligen betalar det minsta de får betala till sina anställda, skulle minimilönen sänkas så skulle de troligen sänka de anställdas löner därefter.

Vi har även historiska bevis för att om företag får diktera löner samt arbetstimmar och villkor så kommer det oftast att sluta riktigt dåligt då företagen inte tänker på sin personal utan endast på att tjäna pengar.

Det är bevisat att levnadsdugliga löner är något positivt då glad personal som kan både uppfylla det grundläggande i Maslows behovstrappa men som även kan spendera pengar utöver det även spenderar pengar, att kunna leva på sin lön utan att behöva ha 2-3 arbeten samtidigt leder till en glad konsument som kan göra företagen glada då de får sälja sina varor.
Det är just därför man måste föra en nationell politik. Det duger inte att låta multinationella företag flytta kapital runt jorden. Vi kan faktiskt fixa det.

Med frihet behöver vi inte tvinga folk att gå på bidrag, bara för att politiker vill bestämma lönenivåer.
2016-11-30, 22:51
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Det är just därför man måste föra en nationell politik. Det duger inte att låta multinationella företag flytta kapital runt jorden. Vi kan faktiskt fixa det.

Så med andra ord så förespråkar du att man stänger alla gränser, förbjuder att företag säljer någonstans än där de existerar?

Du börjar ärligt talat att framstå som en Luddit i mina ögon.

Citat:
Med frihet behöver vi inte tvinga folk att gå på bidrag, bara för att politiker vill bestämma lönenivåer.

Säg det till industriarbetarna under 1700- och 1800-Talets Storbritannien, där man arbetade för några småmynt i veckan och saknade allt vad säkerhetsutrustning och pension hette, snart kommer du väl säkert med att du anser att barnarbete bör återinföras.

Det du verkar kalla för frihet kallar jag för modernt slaveri.
2016-11-30, 22:51
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Det handlar inte om åsikter, vare sig dina eller mina. Det är bara så det ser ut.

Men istället för att tjafsa, låt oss gå till den verkliga händelsen att det helt enkelt händer. Låt oss fritt spekulera i det, bara för att det vore lustigt. Vi har alltså en glasklar situation.

Det som skulle hända då, vore väl att det förr eller senare blev ett val och det fria folket fick välja ny president. De kan välja någon som helt enkelt överskrider sina befogenheter, precis som du tänker dig att Trump ska göra. Denne nye president kan vara demokrat. Om Trump nu skulle överskrida sina befogenheter, blir det förr eller senare konsekvenser. Det inser Trump och därför kommer han inte göra det.

Fast just abortfrågan och homoäktenskapsfrågan kan resultera i något nytt och friskt. Där kommer det sannolikt ske en förändring. Jag tror dock det kommer handla om, precis som jag sade i mina första inlägg, att de kan välja att inte handla och invänta ett nytt beslut.

Kanske kan Kentucky ta språnget för att få igång ett lagligt förfarande, som mycket väl kan resultera i en juridisk förändring.

Glöm inte att Antonin Scalia är död och att en ny domare snart ska tillsättas. Det blir nog inget religiöst nutjob. Mitt stalltips är att det blir någon som är för rätten till abort, men väljer att begränsa den till x antal veckor - inga partial birth, stopp till federala pengar till aborter och så vidare. Det kommer också bli så att äktenskapsansökningar kan göras på federal nivå. På så sätt kommer homoäktenskap legaliseras. I långa loppet, om Trump spelar sina kort rätt, kan han han bara gå vinnande ur ett sånt spel.

Men det kommer ta lite tid. Det kommer kanske ta tre år.

Skulle man lägga sig på den nivå som den svenska lagstiftningen gör så ser jag inga problem med det. Men trots att USA, i teorin, (men bortsett från diverse delstatslagstiftning som är ämnad att försvåra aborter), har en mycket friare abortlagstiftning i Sverige så är andelen sena aborter endast obetydligt högre än i Sverige, (vi snackar här om siffror mellan en och två procent, om ens det). Detta bevisar att kvinnor knappast gör abort "för nöjes skull" även om de, i USA, i teorin, skulle ha möjlighet att göra just det.
2016-11-30, 22:54
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Så med andra ord så förespråkar du att man stänger alla gränser, förbjuder att företag säljer någonstans än där de existerar?

Du börjar ärligt talat att framstå som en Luddit i mina ögon.

Säg det till industriarbetarna under 1700- och 1800-Talets Storbritannien, där man arbetade för några småmynt i veckan och saknade allt vad säkerhetsutrustning och pension hette, snart kommer du väl säkert med att du anser att barnarbete bör återinföras.

Det du verkar kalla för frihet kallar jag för modernt slaveri.
Du ser alltså allt i svart eller vitt. Okej. Då får vi börja där.

Du måste se att det finns nyanser. Om en stat inför en 35%:ig skatt, eller ens vilken tullavgift som helst, betyder inte det att alla gränser är stängda. Det är inte ett förbud mot försäljning.

Du får gärna arbeta för småmynt om du vill. De flesta människor har högre värderad kompetens än så. Om du bara är värd några småmynt i veckan - varför i ska jag behöva försörja dig?

Och ja, jag tycker barn bör uppmuntras att arbeta. Minst fem veckor under sommarlovet.
2016-11-30, 22:57
Medlem
antoneriks avatar
USA - världens äldsta demokrati - 300 miljoner invånare - och den skarpaste kniven i lådan dom kan hitta är - Donald Trump?

Något är sjukt med USA:s presidentval. Om bara 40 % av folket faktiskt bryr sig om att rösta så måste det ju betyda att resterande 60 % inte gillar någon av kandidaterna eller att dom inte har fått någon information. Att dom inte har fått någon information är ju omöjligt eftersom skiten vevas oförtrutet i två år innan valet. Till och med i Sverige.
2016-11-30, 22:59
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Du ser alltså allt i svart eller vitt. Okej. Då får vi börja där.

Du måste se att det finns nyanser. Om en stat inför en 35%:ig skatt, eller ens vilken tullavgift som helst, betyder inte det att alla gränser är stängda. Det är inte ett förbud mot försäljning.

Du får gärna arbeta för småmynt om du vill. De flesta människor har högre värderad kompetens än så. Om du bara är värd några småmynt i veckan - varför i ska jag behöva försörja dig?

Och ja, jag tycker barn bör uppmuntras att arbeta. Minst fem veckor under sommarlovet.

Om företaget du arbetar för anser att du bara är värd småmynt då?

Det var just det som var problemet under 1700- och 1800-Talet, företagen visste att de kunde komma undan med skitlöner för folk var så beroende av arbetena precis som det är idag i USA där folk tvingas ta flera olika arbeten för att kunna ha råd med ett normalt liv.

Men vi har en klar bild över vad du representerar, du representerar 1700-Talets marknadsliberalism som inte var protektionistisk.

[Tillagt]

Diskussionen tar slut här för vi kommer aldrig att kunna enas, kunde inte de socialliberala och marknadsliberala enas i revolutionens Frankrike så kan vi absolut inte göra det.
Senast redigerad av Ondahamstern 2016-11-30 kl. 23:02.
2016-11-30, 23:01
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
USA - världens äldsta demokrati - 300 miljoner invånare - och den skarpaste kniven i lådan dom kan hitta är - Donald Trump?

Något är sjukt med USA:s presidentval. Om bara 40 % av folket faktiskt bryr sig om att rösta så måste det ju betyda att resterande 60 % inte gillar någon av kandidaterna eller att dom inte har fått någon information. Att dom inte har fått någon information är ju omöjligt eftersom skiten vevas oförtrutet i två år innan valet. Till och med i Sverige.

Två problem bara, USA har aldrig varit en demokrati, det är en konstitutionell Republik, Frankrike är mer av en Demokrati då de är/var en revolutionär republik.

Sedan så har Grekland titeln som världens äldsta demokrati då Athen var den grekiska stat som uppfann konceptet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in