Citat:
Ursprungligen postat av
Japhy
Det är klart att det gör. Spelar du dum nu?
Det drabbar företaget på så sätt att de inte längre kan sälja lika många varor och därmed minskar deras vinst. Förstår du det?
Fast om kunden vill ha varan så kommer den att köpa varan trots att den är dyrare än tidigare, du måste räkna in de som är märkeslojala samt utbudet tillsammans med latheten, en höjning av priset med låt oss säga 35% kommer inte att skada ett företag i det långa loppet då de kommer att kunna fortsätta sälja varan.
Citat:
Ursprungligen postat av
Japhy
Förklara för oss alla varför du tycker det är bra att industrier flyttar till andra länder så att folk här blir av med jobbet och tvingas gå på bidrag och därmed får minskad köpkraft.
Nu lägger du ord i min mun, jag säger för övrigt att företag redan idag har börjat flytta hem viss produktion tack vare en ökad automatisering likt den man kunde se med Spinning Jenny och liknande uppfinningar under den industriella revolutionen. (men med 3D printers, robotar och datorer)
Jag säger inte någonstans att det är bra att företag flyttar sin produktion utan det jag säger är att straffskatter inte skadar företagen i det långa loppet då det endast leder till höjda priser, den som tar skada i slutändan är konsumenten då USA inte är den ända marknaden.
Nordamerika som helhet är en lika viktig marknad som Europa och Asien, nu när Kina har börjat öppna upp sin egna inhemska marknad för utländska produkter så finns det en vinst att göra där också.
Vill man verkligen straffa företagen så måste man angripa dem via lagar där man ställer krav på att företag som importerar produkter måste hålla en högre standard på varorna än om de tillverkas inhemskt.
Låt oss säga att företag
R importerar mobiltelefoner som den tillverkar i Thailand medan företag
Q tillverkar allt i USA, företag
R är ett etablerat företag som redan har trogna kunder sedan en lång tid tillbaka som köper varor som redan säljs dyrt enbart för vilket namn det är kopplat till genom att straffbeskatta företag
R så kommer de att antingen välja o höja priserna och fortsätta förlita sig på att konsumenterna som har varit dem trogna sedan länge fortsätter att köpa deras varor eller så ändrar de inte priset då produkten är så pass billig att tillverka att även med en skatt på 35% så går de med en vinst även om en mindre sådan nu än tidigare.
Däremot om företag
R skulle bli tvungen att hålla en viss standard på batterier, microchip osv endast för att de tillverkar dem utomlands så skulle det dra upp priserna på produktionen för dem och därmed även tvinga dem att tänka på att ta hem produktionen då marknaden har ändrats till deras fördel på hemmaplan.
Det är lite denna princip som jag misstänker att Trump vill få igenom genom att han under valrörelsen pratade om att han ansåg att minimilönen är för hög, för om du kan tvinga ner lönerna så kan du även göra marknaden mer attraktiv för företagen då de inte behöver betala lika mycket skulle man sen även ändra på det medelantalet timmar som man får arbeta så att denne höjs från låt oss säga 8 timmar om dagen till 12 timmar om dagen så skulle det även göra marknaden mer lockande då du kan ha anställda som jobbar fler timmar och för en mindre lön.
(Obs jag stöttar varken att man minskar på minimilönerna eller förlänger arbetsveckans timmar)
Jag hoppas jag inte vart för luddig nu då det är något som jag anser är svårt att förklara med enbart text osv.