2016-11-26, 22:53
  #10825
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Men nu är redan massvis ombildade och har skapat denna situation. Och sedan är ombildade inte efter marknadspris då dom får köpa för under marknadsvärde, de borde gått ut till fri budgivning.

Ja varför har det blivit så här? Det kan ju bli din hemläxa över natten att fundera över. Ett hett tips:
Troligtvis har det något med hyressättningen att göra...

Facit: Eftersom hyrorna inte sätts efter marknadspriset så värdesätts hyreshus inte högre på marknaden för just hyreshus.

Rabatten uppstår när BRF:en (som hyresgästerna bildat) köper hyresfastigheten till marknadspris för hyresfastigheter och i samma stund bildat bostadsrätter som styckevis inbringar betydigt mer totalt sett.

Gillar man inte rabatter som detta bör man rent logiskt vara för marknadshyror, då hyreshuset kommer värderas efter sitt rätta värde. Men ironiskt nog är det precis tvärtom, då vänstern som inte gillar ombildningar är totalt anti marknadshyror. Och då går det som det går....

Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Självklart får man göra det. Precis som idag. Jag håller med dig om flyttskatterna, den bör sänkas samtidigt som man inför en fastighetsskatt så det blir lönsamt att flytta.
Flyttar de åker de på så mycket skatt att boendet bara blir mindre och sämre. Så varför flytta?

Problemet med fastighetsskatten är att den skulle bli rätt elak mot personer som bott länge i ett område som ökat sin status med åren. De måste också ha råd att bo kvar tycker jag.
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2016-11-26 kl. 22:56.
Citera
2016-11-26, 23:20
  #10826
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ja varför har det blivit så här? Det kan ju bli din hemläxa över natten att fundera över. Ett hett tips:
Troligtvis har det något med hyressättningen att göra...

Facit: Eftersom hyrorna inte sätts efter marknadspriset så värdesätts hyreshus inte högre på marknaden för just hyreshus.

Rabatten uppstår när BRF:en (som hyresgästerna bildat) köper hyresfastigheten till marknadspris för hyresfastigheter och i samma stund bildat bostadsrätter som styckevis inbringar betydigt mer totalt sett.

Gillar man inte rabatter som detta bör man rent logiskt vara för marknadshyror, då hyreshuset kommer värderas efter sitt rätta värde. Men ironiskt nog är det precis tvärtom, då vänstern som inte gillar ombildningar är totalt anti marknadshyror. Och då går det som det går....
Hyressättningen kan ses över ja, sen kan man ju förbjuda ombildningar också så ombildas det inte. Enkelt precis som Stockholms stad gjort nu. Det kan göras nationellt också.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Problemet med fastighetsskatten är att den skulle bli rätt elak mot personer som bott länge i ett område som ökat sin status med åren. De måste också ha råd att bo kvar tycker jag.
Dom får väl betala det som marknaden är villig att betala precis som hyresrätter vid marknadshyra. Har man inte råd får man flytta till ett mindre attraktivt, precis som människor som bor i hyresrätt vid marknadshyra.

Det är ingen skillnad förutom att du alltid alla gånger vill gynna dom som redan äger sitt boende och att dom mindre bemedlade ska bli ännu mindre bemedlade.
Citera
2016-11-26, 23:42
  #10827
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Hyressättningen kan ses över ja, sen kan man ju förbjuda ombildningar också så ombildas det inte. Enkelt precis som Stockholms stad gjort nu. Det kan göras nationellt också.
Det behövs inte vid marknadshyror eftersom hyresgästerna då kommer få betala det egentliga marknadspriset. Vore inte det bäst? Hela poängen med ombildningar är att det är en win win situation för hyresgästerna och fastighetsägarna.

BRF:en betalar bättre än en vanlig hyresvärd och den tidigare hyresvärden får ut en betydligt saftigare summa.

Och blir det marknadshyror kommer såklart hyresvärden att få ut fulla värdet för sin fastighet och då kommer en eventuell BRF vara högst måttligt intresserad av att buda med andra spekulanter på hyresfastigheten.


Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Dom får väl betala det som marknaden är villig att betala precis som hyresrätter vid marknadshyra. Har man inte råd får man flytta till ett mindre attraktivt, precis som människor som bor i hyresrätt vid marknadshyra.
Men läste du inte vad jag skrev? Rabatten uppstår pga att hyreshus värderas lägre än alla BR totalt. Detta är en direkt konsekvens av hyresregleringen.

Gillar du inte att folk får rabatt bör du vara för marknadshyror. För då blir det slut på detta vansinne.

Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Det är ingen skillnad förutom att du alltid alla gånger vill gynna dom som redan äger sitt boende och att dom mindre bemedlade ska bli ännu mindre bemedlade.

Nej det vill jag inte alls. Jag vill gynna alla som inte har en bostad och behöver ett stabilt kontrakt asap.

Det är vänsterns vansinnespolitik som tillåts fortgå som gynnar de som redan har en bostad och missgynnar de bostadslösa. Det är det jag vänder mig emot.

Man behöver inte ha höga inkomster bara för man råkar vara skuldfri. Sådant måste man också ta hänsyn till vid höjd fastighetsskatt. En pensionär med en villa i djursholm som hen köpte på 60-talet behöver inte vara stormrik även om hen är det på pappret.

Att ombildningar är tillfälligt stoppade i sthlm stad betyder inte att de inte kommer att fortsätta säljas ut. Förr eller senare kommer alla hyresrätter vara ombildade sålänge vi inte har marknadshyror. Trenden är mycket tydlig. Andelen hyresrätter minskar kraftigt och bostadsrätter ökar.
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2016-11-26 kl. 23:52.
Citera
2016-11-27, 12:03
  #10828
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Men nu är redan massvis ombildade och har skapat denna situation. Och sedan är ombildade inte efter marknadspris då dom får köpa för under marknadsvärde, de borde gått ut till fri budgivning.
När har en BRF inte åkt på att betala marknadspris vid en ombildning?
Det du behöver visa är att BRF vid ombildning betalat mindre än vad någon annan köpare offererat.

Vad du insinuerar är att en säljare säljer billigare (dvs ger bort pengar) till en BRF. Du borde själv inse hur galen den föreställningen är.
Citera
2016-11-27, 17:02
  #10829
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Apropå det här med ombildningar:
"– Det är verkligen nergånget, grisigt och smutsigt här, Sollentunahem har ett bristande underhåll"
https://mitti.se/nyheter/bostadsrattsforening-rasar-kommunen/?omrade=sollentuna

Allmännyttan är ena bedrövliga hyresvärdar. Alternativt är det HGF som tvingar Sollentunahem till att missköta sina hyresfastigheter. Det är nog troligt att det senare stämmer.

Så de boende vill ta över och sköta detta bättre. Emellertid finns mängder av politiska hinder. Många till vänster vill att HGF ska få fortsätta skapa misär för de boende.

Har du ens bott i Hyresrätt i allmänyttan eller snackar du bara skit och lögner nu igen? Det har jag flera ggr och även varit på många visningar och nästan alla allmänyttans lägenheter är fina och fräscha med nya tapeter med max 5-10 år på nacken, nya bänksskivor, glashällspis och fiber indraget och säkerhetsdörr. Allt är i bra skick ofta men kanske inte dyraste materialen.

Annat kan man säga om dom privata hyresvärdar jag bott hos eller varit på visningar, då är det aldrig säkerhetsdörr, glashällspis, parketter som knarrar enormt och är hål i, gamla 2-glas fönster som inte bytts till 3-glas trots det gått 70 år, 17 grader i lägenheten och allt är nergånget mestadels.

ingen vill ha privatiseringar och snikna as som dig och sune in på marknaden och sen få svindyra marknadshyror eller bli vräkt från sin trygghet och borg som ett hem är. Det går inte jämföra ett ett mjölkpaket eller en ferrari som ni gör.
Citera
2016-11-27, 17:22
  #10830
Medlem
slemhogs avatar
Att sollentuna hem ska sälja fastigheter till privata svin företag är en skandal.
Ett riktigt nerköp för hyresgästerna att bli kunder hos wilhelm, primula,stena fastigheter, akelius, folksam eller något svinföretag som direkt höjer inkomstkraven till 4 ggr årshyran så man behöver ha 17000 netto över efter hyran är betald för att få hyra en 3:a (helt vansinnigt)


sen kommer dom börja renovera, höja hyran med 3000 kr och ockra hyresgästerna, eller så kommer dom höja hyran bara för att tapetserera med 300 kr/mån och liknande och fastighetsskötaren tar 1 mån innan man får hjälp. Man blir även mycket lättare vräkt hos privata då dom vill ha tomma lägenheter och renovera med akeliusmetoden.

Dessa privata svinföretag bygger nu löjliga standard 2or 55m2 med dålig planlösning och sätter alla en hyra på 9500 kr nu. När jag varit i kontakt med en del bolag och skällt ut dom och krävt få ekonomiskadata på totala byggkostnader, intäkter, driftskostnader och avskrivning för att räkna ut direktavkastningen så får jag givetvis inga svar.
Varenda myndighet, politiker och företag är totalt paranoida nuförtiden när man ringer och är trevlig först, ska ha reda på vem man är och ifrågasätter en varför man vill ha reda på saker. Dom är medvetna om att dom för en destruktiv politik och mycket ocker och svineri pågår nu i landet som aldrig förekommit förut.
Vi ser ett Sverige som avvecklar sig själv, folkhemmet och tryggheten trots att socialdemokratin styr nu som är helt tandlös.
__________________
Senast redigerad av slemhog 2016-11-27 kl. 17:32.
Citera
2016-11-27, 19:06
  #10831
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Har du ens bott i Hyresrätt i allmänyttan eller snackar du bara skit och lögner nu igen?
Den som iaf har gått ut grundskolan förstår att citatet är från en boende i allmännyttan.
Inget som jag skriver.

Men detta är väl så gott exempel som något på din avsaknad av verklighetskontakt.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
ingen vill ha privatiseringar och snikna as som dig och sune in på marknaden och sen få svindyra marknadshyror eller bli vräkt från sin trygghet och borg som ett hem är. Det går inte jämföra ett ett mjölkpaket eller en ferrari som ni gör.
Tja, ni kommunister här i tråden vill ju vräka gamlingar från deras köpta och betalda bostäder, genom att beskatta dom hårt och snika åt er av stöldgodset.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Att sollentuna hem ska sälja fastigheter till privata svin företag är en skandal.
Ett riktigt nerköp för hyresgästerna att bli kunder hos wilhelm, primula,stena fastigheter, akelius, folksam eller något svinföretag som direkt höjer inkomstkraven till 4 ggr årshyran så man behöver ha 17000 netto över efter hyran är betald för att få hyra en 3:a (helt vansinnigt)
Tja om allmännyttan ska ha råd att bygga bostäder så måste dom sälja av de befintliga.

Det torde vara självklart för alla.
Men du och andra som gillar hyresregleringen borde ju skänka pengar till allmännyttan så skulle dom kunna bygga och ha kvar bostäderna.
Varför gör ni inte det? Du hade ju tom en miljon att lägga på bostadsbristen. Varför gör du inte det?

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
sen kommer dom börja renovera, höja hyran med 3000 kr och ockra hyresgästerna, eller så kommer dom höja hyran bara för att tapetserera med 300 kr/mån och liknande och fastighetsskötaren tar 1 mån innan man får hjälp. Man blir även mycket lättare vräkt hos privata då dom vill ha tomma lägenheter och renovera med akeliusmetoden.
Det är klart att det kostar att anlita hantverkare.
Är du negativ till de löner som hantverkarfacken förhandlat sig till?

Det är väl helt i sin ordning att ni hyresgäster som i praktiken blir tillförordnade arbetsgivare öppnar plånboken och betalar för hantverkarna.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Dessa privata svinföretag bygger nu löjliga standard 2or 55m2 med dålig planlösning och sätter alla en hyra på 9500 kr nu. När jag varit i kontakt med en del bolag och skällt ut dom och krävt få ekonomiskadata på totala byggkostnader, intäkter, driftskostnader och avskrivning för att räkna ut direktavkastningen så får jag givetvis inga svar.
Ser man till hur du uppträder här är det nog ingen som vill ha med dig att göra.

Men HGF har tillgång till datat. Finns ingen anledning att dela ut det till random psykfall som ringer och gormar.

Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Varenda myndighet, politiker och företag är totalt paranoida nuförtiden när man ringer och är trevlig först, ska ha reda på vem man är och ifrågasätter en varför man vill ha reda på saker. Dom är medvetna om att dom för en destruktiv politik och mycket ocker och svineri pågår nu i landet som aldrig förekommit förut.
Vi ser ett Sverige som avvecklar sig själv, folkhemmet och tryggheten trots att socialdemokratin styr nu som är helt tandlös.
Är du negativ till det offentliga.
Du brukar ju med hög röst deklarera att du röster för att det ska bli mer offentlighet. Du borde istället tala om hur bra det fungerar. Och det är därför som du vill se mer.

Du har aldrig undrat över varför inga av de större företagen i någon sektor är icke-vinstdrivande. Borde det inte i er vänstermänniskors förvirrade värld vara så att icke-vinstdrivande företag kan hålla lägre priser och därmed ta större marknadsandel, och på sikt bli störst.

Men i verkligheten så är det precis tvärtom. De som levererar bäst pris, prestanda, egenskaper, kapacitet, funktionshöjd är alla privatkapitalistiska vinstdrivande företag.

Det är en observation som alla kan göra. Men då drar ni av någon anledning slutsatsen att dom som gör sämst ifrån sig, de icke-vinstdrivande, de ska svara för hyreshusen i landet. Är det av illvilja måntro?
Citera
2016-11-27, 19:42
  #10832
Medlem
Den som googlar finner att det inom EU är dyrast att bygga bostäder i Sverige.
Citera
2016-11-28, 00:48
  #10833
Medlem
kurt-sunes avatar
Se där ja. Till och med sossen Östros förstår att hyresregleringen är ohållbar...

http://www.di.se/nyheter/thomas-ostros-maste-bryta-boprisuppgangen/

Bara HGF och V som är emot snart.... Känns någorlunda hoppfullt, så att alla bostadslösa ska kunna få ett hyreskontrakt och inte bara den snikna slemhöken
Citera
2016-11-28, 12:30
  #10834
Medlem
berra77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Den som googlar finner att det inom EU är dyrast att bygga bostäder i Sverige.

Föga förvånande.
Tyskarna i bekantskapskretsen fraktar hit både byggmaterial och byggarbetare från hemlandet när de skall göra någon renovering av fritidshuset.
Citera
2016-11-28, 17:47
  #10835
Medlem
http://www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/jonnasima/article15216822.ab

Om nu någon inte har förstått vad utförsäljningarna handlar om. Sätter igång
efter nästa val. Bostadsbyggandet kommer också att gå på sparlåga. Förutom
lyxbostäder för välbeställda.
Citera
2016-11-28, 20:51
  #10836
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Se där ja. Till och med sossen Östros förstår att hyresregleringen är ohållbar...

http://www.di.se/nyheter/thomas-ostros-maste-bryta-boprisuppgangen/

Bara HGF och V som är emot snart.... Känns någorlunda hoppfullt, så att alla bostadslösa ska kunna få ett hyreskontrakt och inte bara den snikna slemhöken

Jag har det bra i min billiga hyresrätt. Diskmaskin, rostfria vitvaror, säkerhetsdörr, 270 takhöjd, fiber indraget, kontinentalsäng för 25 papp, 1-stav parkett, ek möbler och nyrenoverat Du måste ju va värre än hitler eller mao zedong som vill ta mig ifrån detta som jag lagt ner 100-tals timmar på att byta mig till och renovera upp Dessutom bor jag på så liten yta som är praktiskt möjligt och drägligt för mig för att inte spä på bristen som dina ensamma polare på 170 kvadratvilla.


Hyresregleringen kommer inte avskaffas på gamla beståndet, det vet man när man ser alla problem som din profet assar listade i sin rapport. det som kommer haverera däremot är bostadsbubblan snart. När den gör det sitter mitt sparkapital på mitt utländska bankkonto så jag inte behöver betala något för såna belånade allianssvin och dom är även säkrade mot eventuell hyperinflation. När blodet flyter i alliansens gräddhylla återkommer slemhog till Sverige och har stora socialdemokratiska shoppingpluskan framme
__________________
Senast redigerad av slemhog 2016-11-28 kl. 21:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in