2016-11-19, 13:11
Medlem
radarpars avatar
SBAB sänker sin 2 åriga ränta till 1,49%, jft med 1,69% för den rörliga.

Tidigare var det lätt att säga att det alltid lönar sig med rörlig ränta, särskilt när den bundna var dyrare. Men nu då?

https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/11_17_2016_historiskt_lag_bolaneranta_nar_sbab_san ker_tvaaringen.html
Citera
2016-11-21, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radarpar
SBAB sänker sin 2 åriga ränta till 1,49%, jft med 1,69% för den rörliga.

Tidigare var det lätt att säga att det alltid lönar sig med rörlig ränta, särskilt när den bundna var dyrare. Men nu då?

https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/pressmeddelande/11_17_2016_historiskt_lag_bolaneranta_nar_sbab_san ker_tvaaringen.html

Det lönar sig för banken att binda upp sina kunder, kan förstå att de vill lägga den under 3 månaders räntan. Faktum kvarstår att bankerna lånar upp för ca 0,07% idag och att det går att få rörligt lån betydligt lägre än deras listränta med prutande.
Citera
2016-11-27, 23:30
Medlem
sparkakamels avatar
SBAB har något nytt erbjudande.

Dagsaktuella 2- års räntan ligger på 1.49% men om man binder den så får man en ränta på 1.26%

Rörliga räntan som jag har och ligger på är 1.69% men sen står det din räntesats 1.46%

Vad menar dem med den sista, alltså rörliga? För den 3- månaders rörliga räntan går inte binda?
Citera
2016-11-28, 16:57
Medlem
Jag har haft 1,29% i typ 2 år, dvs när räntorna var mycket högre (hade ca 1% rabatt initialt har jag för mig). Verkar inte som jag kan komma så mkt lägre med nuvarande bank som jag annars är nöjd med och har en fantastisk kontaktperson hos. Ska man vara nöjd även i dagsläget? Totala lån på ett par miljoner och hyfsat lån belåningsgrad, hyfsad inkomst.
Senast redigerad av kramiz1 2016-11-28 kl. 17:04.
Citera
2016-11-28, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramiz1
Jag har haft 1,29% i typ 2 år, dvs när räntorna var mycket högre (hade ca 1% rabatt initialt har jag för mig). Verkar inte som jag kan komma så mkt lägre med nuvarande bank som jag annars är nöjd med och har en fantastisk kontaktperson hos. Ska man vara nöjd även i dagsläget? Totala lån på ett par miljoner och hyfsat lån belåningsgrad, hyfsad inkomst.

vilken bank?
Jag ligger på 1,45 via HSB (ca 10m i lån, belånat ill 50%)

Försökt få bättre men gick inte, byter nog till annan bank inom ngt år. (Nordnet, Avanza)
Citera
2016-11-29, 07:20
Medlem
Jävla SEB!

Mina lån gick ut igår och jag har i god tid kontaktat SEB, förhandlat och fått dem att matcha Danske Banks SACO-erbjudande på 1,29%. Jag har därefter kontaktat dem för att fråga när jag får papprena med den nya räntesatsen och fått svaret att de kommer när den nya räntan börjar gälla.

Idag loggade jag in på internetbanken för att dubbelkolla och vad tror ni de har gjort? Jo, satt listränta på mina lån!
Citera
2016-11-29, 17:24
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Jävla SEB!

Mina lån gick ut igår och jag har i god tid kontaktat SEB, förhandlat och fått dem att matcha Danske Banks SACO-erbjudande på 1,29%. Jag har därefter kontaktat dem för att fråga när jag får papprena med den nya räntesatsen och fått svaret att de kommer när den nya räntan börjar gälla.

Idag loggade jag in på internetbanken för att dubbelkolla och vad tror ni de har gjort? Jo, satt listränta på mina lån!

Byt bank! Skulle aldrig acceptera något liknande!
Citera
2016-11-29, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Byt bank! Skulle aldrig acceptera något liknande!
Ringde och svor på dem så efter en kvart ringde min kontaktperson upp och bad så hemskt mycket om ursäkt och sa att hon fixat det. Skall logga in igen imorgon fm och dubbelkolla det. Är det fortfarande fel kommer någon få det hett om öronen!
Citera
2016-11-30, 20:10
Medlem
RobocoprahWinfreys avatar
Jag har 1,39 på 3-månaders. Nästa villkorsändring av mitt bolån är i maj, men jag skulle väldigt gärna vilja binda upp mig på 2 år redan nu eftersom det skulle ge mig en ränta på 1,19% Är det möjligt, eller måste jag vänta till maj?
Senast redigerad av RobocoprahWinfrey 2016-11-30 kl. 20:17.
Citera
2016-12-01, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobocoprahWinfrey
Jag har 1,39 på 3-månaders. Nästa villkorsändring av mitt bolån är i maj, men jag skulle väldigt gärna vilja binda upp mig på 2 år redan nu eftersom det skulle ge mig en ränta på 1,19% Är det möjligt, eller måste jag vänta till maj?
Eftersom du inte skriver vilken bank du har eller om det är samma bank som ger dig 1,19 på 2 år är det omöjligt för oss att svara på det.

Är det samma bank bör det inte vara några problem, de flesta banker accepterar att man binder om 3-månaderslån till längre bindningstid när som helst.

Är det en annan bank som ger dig erbjudandet om 1,19 får du vänta till nästa räntejusteringsdag om du inte vill betala ränteskillnadsersättning. Datumen bör stå i ditt lånebrev. Tänk på att kontakta den nya banken i god tid, de behöver lite tid på sig att lösa alla papper.
Citera
2016-12-01, 17:55
Medlem
Syfte:
Bostadsköp

Belopp som beviljats:
103 800,00 euro

Saldo:
-78 017,69 euro

1:a uttagsdag:
26.02.2010

Ränta:
0,379 %

Referentsränta:
3 mån, euribor

Följande räntejusteringsdag:
16.02.2017

Med totalränta på 0,379% kan man ju inte direkt klaga
Citera
2016-12-03, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
vilken bank?
Jag ligger på 1,45 via HSB (ca 10m i lån, belånat ill 50%)

Försökt få bättre men gick inte, byter nog till annan bank inom ngt år. (Nordnet, Avanza)

Också HSB. Gäller att hitta en bra bankkontakt. Jag har dock långt ifrån 10m i lån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in