Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-11-30, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Det intressanta skulle dock vara att få veta hur han gjorde det, lovade han att de skulle slippa betala skatt eller vad?

Antagligen skattepengar som skulle gå ut, så carrier får betala mindre skatt.

Men som någon skrev på politico bättre att pengarna går till nya jobb än folk från Mexico som hoppat över gränsen.
2016-11-30, 16:17
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Antagligen skattepengar som skulle gå ut, så carrier får betala mindre skatt.

Men som någon skrev på politico bättre att pengarna går till nya jobb än folk från Mexico som hoppat över gränsen.

Vilket tekniskt sett är mutor så är det något jag redan pratade om 2015, det betyder inte per se att det är dåligt men det betyder inte heller att det är något dåligt.

Men hur som så är det en bättre lösning än att hota med skatter som endast skulle skada konsumenterna och inte företagen.
2016-11-30, 17:03
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Det intressanta skulle dock vara att få veta hur han gjorde det, lovade han att de skulle slippa betala skatt eller vad?

Troligtvis på samma sätt som med de andra landsflyktingarna: genom att garantera dom en saftig straffskatt som kommer att äta upp vinsten på att flytta företaget.

Dom vill ju fortsätta att sälja till amerikanska konsumenter, men inte till att bidra med att bygga upp landet!
2016-11-30, 17:05
Medlem
Kille som jobbat hela sitt liv på carrier uttalar sig om att de stannar i USA.

https://www.youtube.com/watch?v=laBVC8TQ9i4

Ganska sjukt hur många länder som blir stenrika på att företag utnyttjar sina egna invånare för att tjäna lite extra pengar.
2016-11-30, 17:09
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Troligtvis på samma sätt som med de andra landsflyktingarna: genom att garantera dom en saftig straffskatt som kommer att äta upp vinsten på att flytta företaget.

Dom vill ju fortsätta att sälja till amerikanska konsumenter, men inte till att bidra med att bygga upp landet!

Det straffar dock konsumenten och inte företaget
2016-11-30, 17:52
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Det här är viktigt nu. Jag vill att du läser detta flera gånger. På detta papper står det inte ett enda ord om homos.

Militären skulle på eget bevåg, emot order, tvångsinföra homoäktenskap? Alltså, du måste lägga ner det där. Det finns ungefär 3 militärer i USA som inte skrattar åt dig. Folket skulle finna sig i? Det är ju folket i Kentucky i detta fall som röstat fram det! Tänk ett varv till innan du kommer med redan galenskaper.

Ta nu till dig det jag skriver här. Du gör ju bort dig så det står härliga till, men är troligtvis för inskränkt för att förstå innebörden av det jag skriver.

Jag beskrev exakt hur det går till. Jag har frågat dig efter skäl att det inte kan vara som jag säger. Du har enligt egen utsago gett mig rätt. Hänger du med? Jag kan ta det igen om du vill. Pröva att läsa långsamt.
Nu är jag trött på din idioti. Du fattar alltså inte att konstitutionen tolkas av högsta domstolen och att det är vad som gäller, fram till dess att en ny tolkning kommer. Istället tror du att presidenten och kongressen ska gå emot konstitutionen, som dessutom, i artikel III visar att högsta domstolen uttolkar lagar.

Istället svamlar du på om att "det står inget om homos i konstitutionen". Det spelar ingen roll, eftersom konstitutionen säger, klart och tydligt, att det är högsta domstolen som tolkar lagarna och deras tolkning är den som gäller.

Om inte president, kongress och så vidare, följer högsta domstolens tolkning av konstitutionen, då bryter de mot konstitutionen. Det är en grund för riksrätt och så vidare.

Men, som sagt, du får gärna inbilla dig att kongressen och presidenten kommer gå emot högsta domstolens beslut och därmed bryta mot konstitutionen.

Har det hänt någon endaste gång under USAs historia?

"equal".

Har Obama infört amnesti?

Du har helt enkelt ingen koll.

Just nu är en hel del milismän väldigt upprörda över att Trump twittrat att det ska vara straffbart att bränna flaggan. Det är en 1:st amd rättighet att bränna flaggan, även om det inte uttryckligen står så i konstitutionen.

Vet du VARFÖR det är en 1:st amd rättighet att bränna flaggan?
2016-11-30, 17:53
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Företagsskatten sänks till 15 % och strafftullar införs om de flyttar till Mexiko.

Har inte du fått det förklarat för dig redan? Åtskilliga gånger dessutom.
2016-11-30, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Nu är jag trött på din idioti. Du fattar alltså inte att konstitutionen tolkas av högsta domstolen och att det är vad som gäller, fram till dess att en ny tolkning kommer. Istället tror du att presidenten och kongressen ska gå emot konstitutionen, som dessutom, i artikel III visar att högsta domstolen uttolkar lagar.

Istället svamlar du på om att "det står inget om homos i konstitutionen". Det spelar ingen roll, eftersom konstitutionen säger, klart och tydligt, att det är högsta domstolen som tolkar lagarna och deras tolkning är den som gäller.

Vad du faktiskt säger är detta: Högsta domstolen är konstitutionen. Det vill säga det kan hitta på precis vad som helst. Exakt vad som helst och då måste president och kongress följa detta.

Detta är som att kungen i Sverige skulle ha vetorätt över allt. Om du tänker efter lite så tror jag att du kommer att inse att 1) det inte är rimligt 2) det naturligtvis inte är så (i USA:s fall heller).

Advokater kommer naturligtvis säga att högsta domstolen är allt: det är ju advokater som sitter i den.

Citat:
Om inte president, kongress och så vidare, följer högsta domstolens tolkning av konstitutionen, då bryter de mot konstitutionen. Det är en grund för riksrätt och så vidare.

Anser du, ja. Det gör du. Och detta har vi redan gått igenom. Om både kongress och president håller med en delstat så kommer naturligtvis inte presidenten bli impeached. Ska kongressledamöter ställas inför riksrätt för att de inte inför sanktioner. Kort sagt: de skulle ställas inför riksrätt för något de inte gör. Så funkar saker inte.

Det är på just detta allt du säger faller ihop.

Citat:
Men, som sagt, du får gärna inbilla dig att kongressen och presidenten kommer gå emot högsta domstolens beslut och därmed bryta mot konstitutionen.

Så som du tolkar den. För kom ihåg nu: konstitutionen tolkas - det har du sagt många gånger nu. Det innebär att du också tolkar den.

Citat:
Har det hänt någon endaste gång under USAs historia?

Ja, många gånger.

Citat:
Har Obama infört amnesti?

Han har på eget bevåg infört amnesti för vissa illegaler, ja.

Citat:
Just nu är en hel del milismän väldigt upprörda över att Trump twittrat att det ska vara straffbart att bränna flaggan. Det är en 1:st amd rättighet att bränna flaggan, även om det inte uttryckligen står så i konstitutionen.

Har de autism? De har inte fattat tweeten.
2016-11-30, 18:36
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Företagsskatten sänks till 15 % och strafftullar införs om de flyttar till Mexiko.

Har inte du fått det förklarat för dig redan? Åtskilliga gånger dessutom.

Och jag säger gång på gång att strafftullar leder enbart till höjda priser för konsumenten precis som här hemma i Sverige.

Det är i slutändan inte företagen som tar största skada av strafftullar utan det är konsumenterna, det bästa sättet för att inte få företag att vilja flytta utomlands är att göra marknaden attraktiv för dem.
2016-11-30, 18:38
Medlem
Citat:
Och jag säger gång på gång att strafftullar leder enbart till höjda priser för konsumenten precis som här hemma i Sverige.

Nej. Företagen flyttar ju inte. Då blir det ingen strafftull.

Citat:
Det är i slutändan inte företagen som tar största skada av strafftullar utan det är konsumenterna, det bästa sättet för att inte få företag att vilja flytta utomlands är att göra marknaden attraktiv för dem.

Skärp till dig lite nu. Vad du menar möjlighet för produktion. Marknaden, det vill säga de som man vill sälja till, är redan attraktiv.

Bort med regleringar och annat trams - drain the swamp!
2016-11-30, 18:41
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Vad du menar möjlighet för produktion. Marknaden, det vill säga de som man vill sälja till, är redan attraktiv.

Kan du ens behärska det svenska språket för jag förstod nästan inte vad du ville få sagt?

Arbetsmarknaden behöver bli tillräckligt attraktiv för företagen, om de tjänar på att hålla kvar produktionen i USA så kommer de inte att flytta den utomlands, strafftullar är inte ett sätt att göra det attraktivt utan det leder enbart till förhöjda priser.
2016-11-30, 18:46
Medlem
Citat:
Kan du ens behärska det svenska språket för jag förstod nästan inte vad du ville få sagt?

Du vet inte vad marknaden är. Du vet inte vad ordet innebär. Marknaden är de som köper produkten eller tjänsten.

Citat:
Arbetsmarknaden behöver bli tillräckligt attraktiv för företagen, om de tjänar på att hålla kvar produktionen i USA så kommer de inte att flytta den utomlands, strafftullar är inte ett sätt att göra det attraktivt utan det leder enbart till förhöjda priser.

Skitsnack. Det är långt fler faktorer än arbetsmarknaden som spelar in.

Om företaget inte flyttar leder det naturligtvis inte till höjda priser. Det blir ju ingen strafftull då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in