Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-11-30, 16:36
Medlem
carlpetersen73s avatar
Min skorsten är frostspräng på sina håll och jag skulle vilja klä in den. Plåt vill jag inte ha, så undrar om det finns någon skiva man kan göra det med? Gäller utsidan. Min tanke är att ha fyra färdigsågade skivor och montera dessa runt skorsten med spännband, för att sedan måla. En quick fix med andra ord Några tips?
Citera
2016-11-30, 17:26
Medlem
ekmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Min skorsten är frostspräng på sina håll och jag skulle vilja klä in den. Plåt vill jag inte ha, så undrar om det finns någon skiva man kan göra det med? Gäller utsidan. Min tanke är att ha fyra färdigsågade skivor och montera dessa runt skorsten med spännband, för att sedan måla. En quick fix med andra ord Några tips?
Putsa.
Citera
2016-11-30, 17:30
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekmannen
Putsa.
Klurade på det, men några tegelstenar sitter på lösen och då måste jag åtgärda dessa först. Egentligen vill jag mura om, men fel årstid för det, så enklast möjliga fix känns som att bara klä in den (?)
Citera
2016-11-30, 17:37
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Jag skulle mura om, helt klart mest värt. Quick fix lönar sig aldrig, du skjuter på problemet och måste förr eller senare ta itu med skiten igen.

Vänta till våren då det blir plusgrader, sen murar du, alternativt fogar och lägger på puts. Hur stor är skorstenen? Många kanaler?

Tips, fixa en skortenshuv också, detta förhindrar att fukt kommer ned i kanalerna, du kommer spara många år på skorstenen om du ordnar med skorstenshuv. Att plåta in en skorsten skulle jag inte rekommendera, då kan du nämligen aldrig se vad som händer med teglet bakom plåten. Har slitit bort många plåtar där teglet bokstavligt talat har pulveriserats över åren.
Citera
2016-11-30, 21:22
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Jag skulle mura om, helt klart mest värt. Quick fix lönar sig aldrig, du skjuter på problemet och måste förr eller senare ta itu med skiten igen.

Vänta till våren då det blir plusgrader, sen murar du, alternativt fogar och lägger på puts. Hur stor är skorstenen? Många kanaler?

Tips, fixa en skortenshuv också, detta förhindrar att fukt kommer ned i kanalerna, du kommer spara många år på skorstenen om du ordnar med skorstenshuv. Att plåta in en skorsten skulle jag inte rekommendera, då kan du nämligen aldrig se vad som händer med teglet bakom plåten. Har slitit bort många plåtar där teglet bokstavligt talat har pulveriserats över åren.
Jag håller med dig om att det bästa är att mura om, vilket jag tänkt göra till sommaren. Men just nu vill jag lösa det enkelt eftersom det inte är direkt lockande att stå på taket, så då kom jag att tänka på skivor med spännband. Skorsten är mindre och huv finns.
Citera
2016-12-01, 09:38
Medlem
vad hade du tänkt för sorts skivor?
Det är inte så lämpligt med skivor av trä.
Citera
2016-12-01, 09:41
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattoys
vad hade du tänkt för sorts skivor?
Det är inte så lämpligt med skivor av trä.
Jag har ingen aning. Minerit?
Citera
2016-12-01, 09:47
Moderator
Amirons avatar
Citat:

Vad säger sotaren?Har du inte kollat med honom/henne så kan det vara en bra ide då de kan sitta på en hel del tips.
Citera
2016-12-01, 10:30
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Vad säger sotaren?Har du inte kollat med honom/henne så kan det vara en bra ide då de kan sitta på en hel del tips.
Nej, det har jag inte gjort. Jag är kanske onödigt orolig för att han eller hon ska döma ut skorstenen. Sedan behöver jag inte ett förslag på permanent lösning, har tänkt mura om den men årstiden tillåter inte det, så vill ha en tillfällig lösning som inte förvärrar problemet.
Citera
2016-12-01, 13:55
Medlem
Citat:
Nej, det har jag inte gjort. Jag är kanske onödigt orolig för att han eller hon ska döma ut skorstenen. Sedan behöver jag inte ett förslag på permanent lösning, har tänkt mura om den men årstiden tillåter inte det, så vill ha en tillfällig lösning som inte förvärrar problemet.

Du vill bara förhindra så det inte faller ned frostsprängd tegel på taket eller? Har du brant taklutning eller kan du obehindrat ta dig runt skorstenen? Vad har du för värmesystem i huset?
Citera
2016-12-01, 16:27
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FatPPLrHrdrTkidnap
Du vill bara förhindra så det inte faller ned frostsprängd tegel på taket eller? Har du brant taklutning eller kan du obehindrat ta dig runt skorstenen? Vad har du för värmesystem i huset?
Ja, det är den huvudsakliga anledningen, plus att den ser så ful ut. Taklutningen är inte speciellt brant och jag kan relativt obehindrat ta mig runt skorstenen. Jag har direktverkande el samt luft/luftvärmepump. Har aldrig behövt sätta på något element mer än i badrummet. Eldstaden står i vardagsrummet och användningsområdet är egentligen bara "myseldning".
Citera
2016-12-02, 12:28
Medlem
Citat:
Ja, det är den huvudsakliga anledningen, plus att den ser så ful ut. Taklutningen är inte speciellt brant och jag kan relativt obehindrat ta mig runt skorstenen. Jag har direktverkande el samt luft/luftvärmepump. Har aldrig behövt sätta på något element mer än i badrummet. Eldstaden står i vardagsrummet och användningsområdet är egentligen bara "myseldning".

Eftersom du inte har eldning i skorsten så behöver inte sotaren heller besöka dig. Ska du bara göra en provisorisk lösning tills du kan mura om så skulle jag antingen införskaffa formplywood (mörkbrun) och kapa till 4 bitar, därefter skruva ihop konstruktionen runt skorsten. Enklare alternativ är att du tar en presenning, lindar runt skorsten och fäster med exempelvis spännband, blir dock inte lika vackert estetiskt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in