2016-11-30, 12:18
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Det är okay att äga en sportbil för att nöjes-köra men ingen kör sportbil till vardags.

Det här är troll ifall någon tar det på allvar (man vet aldrig med folk här).

Haha Babianen du är bara sur för att jag kallat dig för troll tidigare i andra trådar 😊
Jag kan posta delar av både mitt släktträd (adel) och fondkontoutdrag (miljoner)
Kan du göra detsamma?
Citera
2016-11-30, 12:30
Medlem
Vic878s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Jag har tydligen fått det om bakfoten att det heter reservare helt enkelt.
Tydligen har jag frisedel även om min placering i utbildingsreserven förändras

Det stämmer nog, och jag är heller ingen expert på hur försvarsmakten är organiserad numera. Men det låter som att du har specialkunskaper och därmed är intressant för att rycka in vid framtida behov. Det behöver heller inte röra sig om militära uppgifter och då spelar nog en frisedel mindre roll. Jag har en släkting som är kronvrak men får rycka in ibland och varmköra en maskinpark som han är specialutbildad på i det civila. Men den korrekta benämningen på dem här gubbarna vet jag inte.
Citera
2016-11-30, 13:07
Medlem
Citat:
Det är okay att äga en sportbil för att nöjes-köra men ingen kör sportbil till vardags.

Det här är troll ifall någon tar det på allvar (man vet aldrig med folk här).
lol att du skriver det, tror du nån tar dina påståenden på allvar?
Citera
2016-11-30, 13:33
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Haha Babianen du är bara sur för att jag kallat dig för troll tidigare i andra trådar 😊
Jag kan posta delar av både mitt släktträd (adel) och fondkontoutdrag (miljoner)
Kan du göra detsamma?

Ingen som är överklass skulle ens tänka tanken.

Citat:
Ursprungligen postat av Yolo1234
lol att du skriver det, tror du nån tar dina påståenden på allvar?

Ja självklart. Jag kan tänka mig att många sitter och antecknar efter varje inlägg.
Citera
2016-11-30, 15:24
Medlem
Citat:
Ingen som är överklass skulle ens tänka tanken.

Ja självklart. Jag kan tänka mig att många sitter och antecknar efter varje inlägg.

Jo om man är överklass så gör det inget om andra får reda på det. Man delar in klassamhällen efter ekonomi och makt, inte hur diskret man är.
Citera
2016-11-30, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Jo om man är överklass så gör det inget om andra får reda på det. Man delar in klassamhällen efter ekonomi och makt, inte hur diskret man är.

Jo men du är underklass det märks. Det är A och O att inte skryta eller överhuvudtaget tala om pengar i de riktigt höga klasserna.
Citera
2016-11-30, 16:01
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Det där är så bajsnödigt att det blir pinsamt. Varför skulle överklassen avstå att använda ett begrepp som avser dem själva?

Det man kan generalisera om överklassens vinvanor är att de genomgående är dyra viner. Dyra viner har längre och mer påkostad processbearbetning och har en helt annan smak än billiga viner. Överklassen vill ha den bästa kvalitet, annars vore det ganska meningslöst att utmärka sig som något förmer om man inte konsumerar ting som är, förmer.

Det där med diskretion är något för den ur överklassen som gjort sitt, tappat taget, blivit trött osv. Man behöver inte krångla till betydelsen av överklass. Det är ingen hemlig grupp eller en grupp försöka kamouflera sig och förminska sin ståndpunkt. Är man överklass så är man jävligt topp på allting och det syns, allt från vinet på bordet till godset man bor på.

Du får verkligen förlåta, men du har absolut ingen som helst aning, i något av vad du skriver ovan. Du kan använda hur många vulgära invektiv du vill, det förändrar dock inte verkligheten. Det enda som blir pinsamt i sammanhanget, är när låtsasförståsigpåare utan insyn i frågan som diskuteras, försöker sig på stora utläggningar och sen står på näsan.

Att dessutom försöka kleta på överklassen, just den typen av pinsamma och vulgära epitet som kännetecknar undre medelklass, är direkt oförskämt skulle jag vilja säga.

Överklass definieras inte av hur dyra viner du dricker, eller vad du i övrigt konsumerar. Det är (förenklat uttryckt) ditt efternamn, din uppfostran och din bildning som avslöjar vilken klass du tillhör. Det finns många inom gruppen som är förmögna, men lika många som strikt ekonomiskt inte direkt sticker ut. Finns t ex gott om högadliga som lever ganska knapert och sparsmakat. De är fortfarande överklass, om du vill det eller inte.
Citera
2016-11-30, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jubla.for.kerleken
Jo men du är underklass det märks. Det är A och O att inte skryta eller överhuvudtaget tala om pengar i de riktigt höga klasserna.

Man skryter såklart inte men man är bra på att visa det.
Citera
2016-11-30, 16:07
Avslutad
Citat:

Överklass handlar överhuvudtaget inte om pengar. Överklass handlar om att tillhöra rätt släkt och ha rätt namn samt sociala koder som tillhör. Överklass är ingenting som man bara kan bli genom att vinna på lotta, ärva mycket pengar eller få ihop genom bra affärer. Överklass är någonting man föds till.

Jag anser inte ens att det går att gifta in sig i överklassen. Jag ser tex inte Sofia Hellqvist eller Daniel Westling som överklass bara för att dessa gift sig med kungligheter.

Man kan inte bli överklass om man inte föds in i den. Däremot så kan man anamma seder och bruk, köpa det som överklassen ofta har för pengar, men då är man inte äkta överklass utan någon form av wannabe.
Citera
2016-11-30, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Du får verkligen förlåta, men du har absolut ingen som helst aning, i något av vad du skriver ovan. Du kan använda hur många vulgära invektiv du vill, det förändrar dock inte verkligheten. Det enda som blir pinsamt i sammanhanget, är när låtsasförståsigpåare utan insyn i frågan som diskuteras, försöker sig på stora utläggningar och sen står på näsan.

Att dessutom försöka kleta på överklassen, just den typen av pinsamma och vulgära epitet som kännetecknar undre medelklass, är direkt oförskämt skulle jag vilja säga.

Överklass definieras inte av hur dyra viner du dricker, eller vad du i övrigt konsumerar. Det är (förenklat uttryckt) ditt efternamn, din uppfostran och din bildning som avslöjar vilken klass du tillhör. Det finns många inom gruppen som är förmögna, men lika många som strikt ekonomiskt inte direkt sticker ut. Finns t ex gott om högadliga som lever ganska knapert och sparsmakat. De är fortfarande överklass, om du vill det eller inte.

Du har verkligen förmågan att bre på med utförligt svammel utan substans. Om man ska urskilja folk utifrån klasser, så kan det inte vara så paradoxalt som du vill det att framstå, att man kan ha ena foten i underklassen och den andra i överklassen. Överklassen är topp vad gäller allt. Ekonomi, anseende, släkt, ägor, uppförande m.m. Högadel som lever knapert för att de inte kan leva i överflöd har förlorat sin klasstillhörighet helt enkelt. Med det sagt är det inte lika lätt åt andra hållet, utan ska man som nykomling tillhöra överklassen krävs betydligt mer av en än själva exkluderingen.
Citera
2016-11-30, 16:10
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Man skryter såklart inte men man är bra på att visa det.

Fel igen! Den här gruppen har inget att bevisa. Du blandar samman överklass med medelklass, på sin höjd övre medelklass med dålig koll.
Citera
2016-11-30, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Överklass handlar överhuvudtaget inte om pengar. Överklass handlar om att tillhöra rätt släkt och ha rätt namn samt sociala koder som tillhör. Överklass är ingenting som man bara kan bli genom att vinna på lotta, ärva mycket pengar eller få ihop genom bra affärer. Överklass är någonting man föds till.

Jag anser inte ens att det går att gifta in sig i överklassen. Jag ser tex inte Sofia Hellqvist eller Daniel Westling som överklass bara för att dessa gift sig med kungligheter.

Man kan inte bli överklass om man inte föds in i den. Däremot så kan man anamma seder och bruk, köpa det som överklassen ofta har för pengar, men då är man inte äkta överklass utan någon form av wannabe.

Håller med dig om att man i vanliga fall inte blir överklass över en dag, dock har du väldigt fel om Daniel och Sofia, deras friväg till överklassen skedde just, samma dag som de gifte sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in