Citat:
Ursprungligen postat av
Babianen
1) Vin (alkohol generellt) anses inte som "fint" i överklassen. Så ingen är intresserad av att dricka vin, lära sig känna igen vissa viner, och så vidare.
2) "Bättre" viner är inte värda pengarna speciellt inte när du serverar det till mat.
https://www.youtube.com/watch?v=jOlbOZ9w84I
Bilar är ingen status-symbol i överklassen så ingen bryr sig om vad du kör runt i. Bryr du dig om vilken buss eller tunnelbanetåg som du åker med?
Ja jag brukar smaka på vinet för att se om det är okay.
Så länge det är alkohol i.
Så brukar jag säga när jag blir provsmakaren till bords.
Överklass handlar om samhörighetskänsla och en viss diciplin sinsemellan.
Givetvis kan man se överklassen som skyddad och en aning naiv, men oftast är personer tillhörande den klassen trevliga och relativt modest.
Jag själv är uppvuxen på djursholm, anser inte alla där vara överklass per se men finns en tydlig representation av överklass där.
Det finns vissa saker som förväntas av en, bland annat hur man för sig till bords, hur man hälsar, hur man uttrycker sig.
Givetvis kan det uppfattas som överklassen är trevliga, eller som ett gäng översittare (beroende på sin egna klasstillhörighet).
Utbildningsnivån kan variera, men iom. att jag är besläktad med en släkt som är extremt intrigfull och har starka band med kungafamiljen och fan och hans moster vill jag bara säga: Usch till allt elitistisk tänkande,