2016-11-30, 06:18
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
men föe helvete din flarnharne, med "reservist" avses att man är officer i Försvarsmakten som kallas in vid behov. Du fick sk frisedel helt enkelt eftersom du aldrig värnplikt.

Om jag fått frisedel, varför har jag då vid två tillfällen fått info om var jag blivit omplacerad?
Citera
2016-11-30, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Om jag fått frisedel, varför har jag då vid två tillfällen fått info om var jag blivit omplacerad?
Nu har jag ingen vidare koll på hur Försvarsmakten och allt runtomkring fungerar men det kan väl ha med ditt yrke att göra? Min pappa har aldrig gjort lumpen men hade en gång i tiden ett yrke som var användbart i händelse av krig. Det gjorde att han var krigsplacerad där, trots att han aldrig haft någonting med försvarsmakten att göra. Så det kan vara ditt civila yrke som gör att du omplaceras.
Citera
2016-11-30, 08:15
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonPlusUltra
Så du har alltså tänkt att bara ignorera mitt inlägg om felet i dina länkar? Som sagt, vin är en invand smak och om du bara går runt och låter slumpmässiga personer testa så lär ingen märka skillnad.

1) Vin (alkohol generellt) anses inte som "fint" i överklassen. Så ingen är intresserad av att dricka vin, lära sig känna igen vissa viner, och så vidare.

2) "Bättre" viner är inte värda pengarna speciellt inte när du serverar det till mat.

Citat:
Ursprungligen postat av NonPlusUltra
Haha! Ja, det verkar inte bättre. Man kör runt i en 30 år gammal bil, dricker vatten, äter bröd och antagligen bor i bilen. Allt annat vore ju vulgärt!

https://www.youtube.com/watch?v=jOlbOZ9w84I

Bilar är ingen status-symbol i överklassen så ingen bryr sig om vad du kör runt i. Bryr du dig om vilken buss eller tunnelbanetåg som du åker med?

Citat:
Ursprungligen postat av Yolo1234
3. Du har koll på hur vin smakar för att du serverar det i många år? Smakar du alltid på vinet innan du serverar det eller vad. Vet dom jag köpte min bilstereo av på Biltema hur en stereo smakar? Är hemlösa personer egentligen mångmiljonärer som inte använder sina pengar? Ser du inte att du skämmer ut digggggggggggggggg

Ja jag brukar smaka på vinet för att se om det är okay.
Citera
2016-11-30, 08:29
Medlem
Ravenboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Vin (alkohol generellt) anses inte som "fint" i överklassen. Så ingen är intresserad av att dricka vin, lära sig känna igen vissa viner, och så vidare.

2) "Bättre" viner är inte värda pengarna speciellt inte när du serverar det till mat.

Bilar är ingen status-symbol i överklassen så ingen bryr sig om vad du kör runt i. Bryr du dig om vilken buss eller tunnelbanetåg som du åker med?

Så länge det är alkohol i.
Så brukar jag säga när jag blir provsmakaren till bords.

Överklass handlar om samhörighetskänsla och en viss diciplin sinsemellan.
Givetvis kan man se överklassen som skyddad och en aning naiv, men oftast är personer tillhörande den klassen trevliga och relativt modest.

Jag själv är uppvuxen på djursholm, anser inte alla där vara överklass per se men finns en tydlig representation av överklass där.
Det finns vissa saker som förväntas av en, bland annat hur man för sig till bords, hur man hälsar, hur man uttrycker sig.

Givetvis kan det uppfattas som överklassen är trevliga, eller som ett gäng översittare (beroende på sin egna klasstillhörighet).
Utbildningsnivån kan variera, men iom. att jag är besläktad med en släkt som är extremt intrigfull och har starka band med kungafamiljen och fan och hans moster vill jag bara säga: Usch till allt elitistisk tänkande,
Citera
2016-11-30, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen

du kan inte jämföra att åka tunnelbana med att äga en fin sportbil. Alltså nu har verkligen den sissta indianen ramlat ut ur kanoten.
Citera
2016-11-30, 09:23
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Du har fått frisedel eftersom du har valts bort för militärtjänst.
Citera
2016-11-30, 11:00
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Nu har jag ingen vidare koll på hur Försvarsmakten och allt runtomkring fungerar men det kan väl ha med ditt yrke att göra? Min pappa har aldrig gjort lumpen men hade en gång i tiden ett yrke som var användbart i händelse av krig. Det gjorde att han var krigsplacerad där, trots att han aldrig haft någonting med försvarsmakten att göra. Så det kan vara ditt civila yrke som gör att du omplaceras.

Antagligen har du rätt där.
Tidigare jobbat med säkerhet på ett departement och nu med fordon som drivs på ungefär samma sätt som pansarvagnar
Även instruerat i självskydd inom landstinget, kanske kan vara en bidragande faktor?
Senast redigerad av Puffe 2016-11-30 kl. 11:18.
Citera
2016-11-30, 12:00
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yolo1234
du kan inte jämföra att åka tunnelbana med att äga en fin sportbil. Alltså nu har verkligen den sissta indianen ramlat ut ur kanoten.

Det är okay att äga en sportbil för att nöjes-köra men ingen kör sportbil till vardags.

Citat:
Lite så där är det hos "överklass".
Pengar skryter man inte med, ofta sägs det att fint folk inte pratar pengar.
Det är däremot inte riktigt sant, även "överklass" pratar pengar men bara med personer på samma ekonomiska nivå.
Tex affarsmöjligheter, investeringar osv däremot pratar man aldrig om lön.
Nyrika vill gärna imponera på omgivningen och få bekräftelse på att de lyckas.
Bland de med erfarenhet av sådant vet att pengar kan både komma och gå utmed generationer så man ser inte ner på arbetarklassen på samma sätt som medelklassen ibland gör.
Visst vill man ge ungarna de bästa möjligheterna med "fina skolor" osv men det är också individuellt.
Det är oftast på dessa skolor som man skapar sociala koder ungefär på samma sätt som ungarna i Rinkeby lär sig prata likadant och bete sig som den omgivningen man har omkring sig.

Jag själv är uppväxt med en spännande släkthistoria med förgreningar i olika adelssläkter och andra europeiska länder.
Alltid haft konst omkring mig både i barndomshemmet och meddragen till diverse museer som barn.
Historieböcker och liknande var självklart att jag skulle ha som barn men någon statuspryl likt den 8-bitars Nintendo jag ville ha som liten fick jag förtjäna genom att göra sysslor som klippa gräset cykla och köpa tidningen osv för fem kronor per syssla.
Märkeskläder var det inte tal om förens jag var färdigväxt, de håller ofta längre rent praktiskt men som barn växer man ur de innan de slitits ut.
Familjen har pengar men speciellt överdådigt bodde vi inte, något större villa i ort i sthlm med lugnt/bra rykte.
Min syster åkte över till NY som "barnflicka" i gymnasieåldern hos en av våra släktingar nu råkade det vara på Long Island i ett område som heter Hamptons, knappast något vi viste var något"rikemans område" då.
Hon sa att det var ungefär som hemma men hon kunde se Spielbergs segelbåt från huset.
För min del var det tänkt att jag skulle rycka in vilket var väldigt viktigt med släktens militära bakgrund, försökte ta mig ur det men ligger fortfarande i reserven och blir omplacerad då och då utan att ens ha gjort lumpen.
Vi har mark i Härjedalen,Dalarna och Blekinge (skog) vilket jag inte ens kände till som barn.
Hade villa och båt i skärgården (landställe)
Men inte fasiken var man bättre än någon annan
Jag är idag mångmiljonär själv men har trivts lika bra med arbetarklassen som med "överklass".
Både fattiga och de som haft mycket väldigt länge (i många fall förlorat och kommit igen) dömer oftast folk efter vilka de är och inte vad de har.

Det är oftast de som aspirerar på att ta sig högre upp eller vill att det ska se dyrt ut som beter sig dömande.
Ett exempel är invandraren som tar lån för att köpa bmw
Ett annat är överbelånade villa/radhusägaren som förlorar allt om hen förlorar sitt "fina" välbetalda jobb

Det här är troll ifall någon tar det på allvar (man vet aldrig med folk här).
Senast redigerad av Babianen 2016-11-30 kl. 12:04.
Citera
2016-11-30, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishcrusader
Det här måste vara en av FB:s tröttaste trådar. Ett tips till många, som tror sig veta allt om den "exotiska överklassen" och dess konsumtionsvanor... –ni har generellt sett mycket dålig koll på läget. De enda som generaliserar så friskt om överklassen som deltagarna i denna tråden, är de som inte har en blekaste aning om vare sig de sociala koderna eller vad det faktiskt innebär att tillhöra den privilegierade gruppen.

Att generalisera om överklassens vindrickarvanor, är enligt mitt förmenande lika vulgärt och meningslöst som att påstå sig veta vilken mat alla afrikaner äter till middag varje dag.

Att dessutom sitta och hänvisa till diverse bloggar och Youtubeklipp, det befäster endast statusen av den egna okunskapen.

De enda som använder begreppet överklass, är alla de som inte tillhör gruppen, och svårligen klarar av att definiera densamma.

Tack för ordet.

Det där är så bajsnödigt att det blir pinsamt. Varför skulle överklassen avstå att använda ett begrepp som avser dem själva?

Det man kan generalisera om överklassens vinvanor är att de genomgående är dyra viner. Dyra viner har längre och mer påkostad processbearbetning och har en helt annan smak än billiga viner. Överklassen vill ha den bästa kvalitet, annars vore det ganska meningslöst att utmärka sig som något förmer om man inte konsumerar ting som är, förmer.

Det där med diskretion är något för den ur överklassen som gjort sitt, tappat taget, blivit trött osv. Man behöver inte krångla till betydelsen av överklass. Det är ingen hemlig grupp eller en grupp försöka kamouflera sig och förminska sin ståndpunkt. Är man överklass så är man jävligt topp på allting och det syns, allt från vinet på bordet till godset man bor på.
Citera
2016-11-30, 12:07
Medlem
Vic878s avatar
Citat:
Antagligen har du rätt där.
Tidigare jobbat med säkerhet på ett departement och nu med fordon som drivs på ungefär samma sätt som pansarvagnar
Även instruerat i självskydd inom landstinget, kanske kan vara en bidragande faktor?

Som reservare borde du ha både en grundutbildning följt av ROU eller AROU beroende på omständigheterna, du vet väl också vad du fått i lön från kronan?
Citera
2016-11-30, 12:14
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vic878
Som reservare borde du ha både en grundutbildning följt av ROU eller AROU beroende på omständigheterna, du vet väl också vad du fått i lön från kronan?

Jag har tydligen fått det om bakfoten att det heter reservare helt enkelt.
Tydligen har jag frisedel även om min placering i utbildingsreserven förändras
Citera
2016-11-30, 12:16
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Det där är så bajsnödigt att det blir pinsamt. Varför skulle överklassen avstå att använda ett begrepp som avser dem själva?

För att det är inte PK att prata om det.

Citat:
Det man kan generalisera om överklassens vinvanor är att de genomgående är dyra viner. Dyra viner har längre och mer påkostad processbearbetning och har en helt annan smak än billiga viner. Överklassen vill ha den bästa kvalitet, annars vore det ganska meningslöst att utmärka sig som något förmer om man inte konsumerar ting som är, förmer.

1) Nej det man kan generalisera är att ingen är intresserad av alkohol. Ingen tycker att dyra viner (eller annan dyr alkohol) är något speciellt. Det är bara medelklass-människor som har en fetish för dyr alkohol.

2) Att vara "förmer" kommer från avel och att vara en "gentleman" inte från vad du konsumerar.

3) Att försöka utmärka sig genom att konsumera fancy saker är vulgo.

Citat:
Det där med diskretion är något för den ur överklassen som gjort sitt, tappat taget, blivit trött osv. Man behöver inte krångla till betydelsen av överklass. Det är ingen hemlig grupp eller en grupp försöka kamouflera sig och förminska sin ståndpunkt. Är man överklass så är man jävligt topp på allting och det syns, allt från vinet på bordet till godset man bor på.

Just lol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in