Citat:
Ursprungligen postat av
Babianen
1) Man serverar vin till
maten mkay? Om man vill vara fancy serverar man ett vin till varje rätt. Det är kocken som väljer vinet och butlern som serverar det.
2)
Till exempel jag lagar maten, väljer vin, och serverar. Min man har inte koll på viner för att det är jag som sköter det.
3) Så hur skulle folk som är överklass veta om de dricker ett "bättre" vin annat än på smaken? Det är inte de som väljer eller serverar vinet. Titta på den här scenen,
https://www.youtube.com/watch?v=426-XOKxhk8 tror du att de här personerna visste vilket vin som de drack eller brydde sig? Nej för att de räknar med bra service alltså de utgår ifrån att det serveras ett bra vin.
4) Om man serverar vanlig mat på en måndag då serverar man inte ett fint vin till det. Det är väl självklart?
5) Skillnaden mellan ett vin för 100 kronor och ett vin för 500 kronor är inte särskilt stor (och 99% kommer inte att uppleva någon större skillnad,
https://www.youtube.com/watch?v=YFKT4jvN4OE).
Varför skulle man dricka fina eller dyra viner till vardags? Ett vin för typ 100 kronor är okay.
6) Att ha ett "dryckesintresse" är som att ha ett intresse för mineralvatten.
Du är så jävla slut i skallen så det finns inte. Öl, vin, whisky, tequila, rom, champagnekonässörer etc kan ha mycket omfattade, djupgående kunskaper gällande den aktuella drycken. Det är inte att jämföra med intresse för mineralvatten.
Har man fastnat för exklusiva drycker (vin i det här fallet) brukar man inte uppskatta billigt blaskvin. Därför dricker man hellre exklusiva kvalitetsviner. Det är absolut skillnad på ett hundrakronorsvin och ett vin i femhundrakronorsklassen. Förstår man inte det har man dålig koll.
Vad har dina jävla youtubeklipp med något att göra?
Vissa kanske har en butler eller kock som väljer vin medan andra väljer vin själv eftersom de har bra koll och intresse för vin. Du som enligt egen utsago inte dricker alkohol lär ju ha noll koll på vin.
Du säger att hundrakronorsviner är okej men de i sextiokronorsklassen är odrickbara. Det är ju en sanning med modifikation. Det skulle vara ganska roligt att höra dina efterblivna fördomar om whisky, bourbon, tequila och öl. Jag lär skratta mig harmynt när du sätter igång..