Citat:
Ursprungligen postat av
Silveriller
En av bedragarna som tycks skymta förbi i TV4-inslaget är Lotta Spjut.
Hon har nu skrivit ett långt och välformulerat försvar av Onecoin på sin FB. Inlägget är såklart fyllt av felaktigheter och lögner men hyllas av hennes vänner.
Ingen som råkar ha henna på FB och kan ge svar på tal?
Eller ännu bättre kanske är att kopiera inlägget hit i tråden och slå hål på alla lögner så att alla kan se det, men jag är lite för lat för att göra det själv.

Skriver också på mobil just nu.
Lotta Spjut
2 tim ·
I Sverige har vi fri press vilket är mycket bra. Det som belyses på Nyheterna bör ju vara källkritiskt och framförallt bygga på fakta och en god research från media kan tyckas. Vi har nyligen i Sverige kunnat se hur t ex. stater som Ryssland med "flit" vinklar sina Nyhetssändningar för att få med sig folket inför Trumphvalet. Clinton utpekades som den onda och Rysslandsfientlige medans Trumph rosades som den Rysslandsvänliga och gode. Oavsett hur det egentligen är, så är det allt annat än neutrala nyheter med information som grund.
Kan då tycka att grunden för journalistik i Sverige, på en Nyhetssändning bör vara seriös och framförallt faktagrundande, såvida det inte är Hänt i Veckan nyheter vi föredrar…
I dagarna två har nu TV4 Nyheterna bestämt sig för att Onecoin är ett pyrmidföretag. Det är enligt dem ett konstaterande. Brukar normalt inte kommentera dylika inslag då det oftast leder till fortsatta diskussioner som allt för ofta bygger på allt annat än information och fakta då väldigt få, även denne journalist, Jens Tholin tydligt visar.
Jag uttalar mig i detta fallet som privatperson och inte som någon officiell representant för företaget då jag inte har någon sådan roll.
Jens Tholin uttalar sig följande om Onecoin:
- ”De har som mål att bli nummer 1 bland kryptovalutor”. FEL! Onecoin är redan nr 1 i alla avseenden. Väldigt enkelt att ta reda på den statistiken.
- ”Folk lockas att bli snabbt rika”. FEL! Det stämmer att folk har fått en värdestegring på sina coins, det är fakta, ej lockelse. En av de tydligaste budskapen från OC är en stabilitet i värdet och inte som Bitcoin där värdet pendlar fram och tillbaka varje dag. Stabilitet skapar trovärdighet.
- ”Virtuella polletter, pratar Jens om utifrån ett 0-värdes perspektiv.” FEL! Det är ett begrepp som finns inom alla kryptovalutor och ett begrepp som används under en transformering till digital valuta. Som en postväxel…alla system har sina begrepp. Dessutom säljer vi utbildningspaket och inga poletter eller coins, så dubbelfel på denna.
- ”Säger att det kostar hundratusentals kronor att gå in”. FEL! Här talar Jens emot sig själv då han ena meningen säger detta och senare andetag så är det småsmåsparare som "drabbats". Lägsta insatsen för ett utbildningspaket är 110 Euro.
- ”Hänvisar till Lotteriinspektionen och pågående utredningar”. FEL! Lotteriinspektionen kan vem som helst anmäla till, anonymt. Vilket är gjort om Onecoin. Men så även mot Svenska Spel och Aftonbladet. Finns ingen som som visar på att OC är något s.k pyramidspel. Går att hämta information från bl.a Advokatfirman Wistrands som utrett frågan och gjort en legal opinion. Bara att hämta utredningen...
- Journalisten redovisar vidare att en vinst bygger helt på att du skall rekrytera för att lyckas, på klassisk ”pyramidspels karaktär”. FEL! Du behöver inte rekrytera någon alls! Coinets värdestegring, för dem som väljer att mina sina tokens, är det intressanta och det som är vinsten för huvuddelen av medlemmarna.
- ”Jens Tholin redovisar vidare om i Finland har de gått ut och varnat för Onecoin.” FEL! Det är en student, ingen expert, som gjort ett student-arbete om kryptovaluta med massor av sakfel. Om han blir kritiskt granskad så borde den uppsatsen bli IG (tycker jag). Polisutredningen efter anmälan, är nedlagd då polisen inte såg någon anledning att driva det vidare.
- ”Osäkert hur många svenskar som är med”. FEL! Öppen information, bara kolla, cirka 60.000. Finns totalt ca 2.7 Miljoner i cirka 200 länder och växer med ca 7000 nya personer varje dag.
”Den anonyme personen i slutet på reportaget, som påstår att de inte kan köpa något för Onecoin”. Fel! Precis det som händer nu när OC går in i fas 2, enligt strategin och möter handeln med såväl en stor kundgrupp, en digital stabil valuta och en framtidsprodukt. Detta är mycket intressant för handeln vilket märks och numera kan vi använda den digitala valutan till del eller huvuddel i en tillströmmande mängd olika ställen. En välplanerad strategi innebär ett uppbyggande och inte något som genomförs under en natt. Ett tekniksteg som är ofrånkomligt, väldigt likt övergången från nationella pappersvalutor till global digitaliserad teknik och valuta.
Majoriteten av dem som informerar om Onecoin ger information (sedan finns det även bland oss medlemmar dem som ej följer riktlinjerna) och ser varje vuxen individ kapabel att själv ta ta reda på mer information så att beslutet är faktagrundande. Vi är otroligt noggranna med att lära våra ungdomar vara källkritiska utifrån den mediahets som kan existera. Fast valet är alltid den enskildes, ta reda på information först och granska den källkritiskt eller lägg din tilltro till den svenska Hänt i veckan journalistiken och utgå från att det är den enda sanningen.
Som alla framgångsrika företag i begynnelsen, så skrivs väldigt mycket negativt (jämför Facebook-Google-Apple mfl). För många andra företag upplevs framgångsrika företag som ett stort HOT. Onecoin intog platsen som den största kryptovalutan och gick om den som varit störst länge. Kryptovaluta i sig är ett helt ny betalningslösning som gör att bankernas roll minimeras och vi är det snabbast växande networkföretaget någonsin. Vi är med andra ord ett hot för många andra företag och "grupper". Ett hot ska i mångas ögon elimineras och det finns dem som gör allt som står i deras makt för att stoppa och sabotera. Det finns hur mycket forskning som helst i detta ämne. Mycket intressant!
Så mycket negativa skriverier som Bitcoin överlevt, så är det intressant att idag se hur media idag ser Bitcoin som den främsta kryptovalutan. Var är den seriösa nyhetsjournalistik med syftet att informera på väg undrar jag. Den liknar mer och mer Hänt i veckan ”journalistik” där negativitet och rubriker, oavsett sanning är nummer ett. Antagligen för det säljer då folk blir skrämda och oroliga.
Fast valet är alltid den enskildes, Ditt och mitt, att ta reda på information först och granska den källkritiskt ELLER lägga vår tilltro till den svenska Hänt i veckan journalistiken och utgå från att det är den enda sanningen. Det sistnämnda må vara den enklaste vägen, det tyckte även många vad gällde Bitcoin, det lät för bra för att vara sant och negativiteten från framförallt media gjorde att många valde att missa möjligheten att vara en del av den enorma värdeutvecklingen som är ren fakta idag.
I Sverige har vi möjligheten att ta beslut utifrån fakta och vissa kommer göra det och vissa väljer att inte göra det. Var och ens beslut!
Detta är som sagt mina egna reflektioner och det finns inget som säger att andra ska tycka som jag. Det som är fakta och statistik är däremot är just fakta och statistik och där är det upp till var och en att göra sin research.
GillaVisa fler reaktioner
KommenteraDela
42 42
1 delning
14 kommentarer
Kommentarer
Jan Nilsson
Jan Nilsson Lotta men då bör väl företaget gå ut och bemöta detta med korrekt fakta så illvilliga utryck och beskyllningar inte blir en sanning i andras (ev nys kunders) ögon. Tror det är viktigt att VI som tror på detta även kommer till tals mot oseriös journalistik.
Gilla · Svara · 1 · 1 tim · Har redigerats
Lotta Spjut har svarat · 1 svar
Lotta Spjut Helt rätt Janne! Detta är något jag utgår från kommer göras nu
Gilla · Svara · 4 · 2 tim
Kari Wahlroos
Kari Wahlroos Well... you can join free... So there goes your pyramid...
Make the system work like in some countries we have Done... then People Will start to understand Once correct information is Shared with strong Leaders and People ... correct information is the Key... we have Also 5 Legal opinions .. Germany and norway included... we have no monthy fees no annual fees... you do not need to purchase anything to quality....
Etc.. keep learning and keep educating people...
Gilla · Svara · 8 · 1 tim
Navid Tavakoli
Navid Tavakoli Bra skrivet Lotta Spjut 👏👏👏
Gilla · Svara · 5 · 1 tim