Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-11-29, 16:02
Medlem
frank-costellos avatar
Kom att tänka på en sak angående det här med Romney, och Kellyanne. De har rapporterats i media i några dagar att Trump blev "furious" när han fick höra om detta, nått om att Kellyanne har talat med pressen om Romney eller något liknade Det jag kom att tänka på är att det engelska ordet furious är ganska laddat, d.v.s. att det kan översättas till svenska som någon som är riktigt förbannad över något.
Varför skulle Trump bli det över detta för? Han har väl inte visat så mycket tendenser till att bli riktigt förbannad under valrörelsen?

Låt mig förtydliga. Jag skulle idag kolla på Morning Joe och skrev in morning joe i Youtubes sökruta. Det kom då upp ett förslag om ett inslag igår från Morning Joe, med titeln "Donald Trump 'Furious' Over Kellyanne Conway Talk On Mitt Romney | Morning Joe | MSNBC". https://www.youtube.com/watch?v=d-y2xHpO8sg

Jag började fundera vart jag har hört ordet furious tidigare och kom på att det användes i Disneys Ferdinand The Bull, från 1938, när matadoren inte lyckas provocera Ferdinand, b.l.a. genom att göra fula grimascher, till att börja slåss. Då säger talarrösten i Disneyklippet, "the matador was furios". Matadoren, vilket man ser i klippet här nedan, blir riktigt förbannad och har b.l.a. sönder sitt svärd och börjar stampa med fötterna. https://www.youtube.com/watch?v=hMTE47g_7a4&t=378s#t=5m52s Vid tidpunkten 6:22 i klippet så ser man hur matadoren ser ut när blir "furious." Jag översatte ordet furious på ett internetlexikon och fick b.l.a. träffar som rasande, ursinnig och rosenrasande. http://sv.bab.la/lexikon/engelsk-svensk/furious

Blev Trump verkligen "furious", eller är det en överdrivning?
Senast redigerad av frank-costello 2016-11-29 kl. 16:21.
2016-11-29, 16:10
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jubla.for.kerleken
Varför det? Är det inte bra att han är annorlunda?

Jag tycker dock att man som "världens mäktigaste man" måste kunna behärska begreppet diplomati. Man kan vara frispråkig men det finns ändå vissa retoriska normer för hur en president agerar.

Men det kanske bara är jag..
2016-11-29, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Om Trump är så patetiskt ryggradslös att han utser Romney till utrikesminister så kommer det ske efter att han mött folket.

Det är tvärtom. Om han vill ha Romney i den rollen men backar från det så är det ju på grund av brist på ryggrad.
2016-11-29, 16:18
Medlem
Rovdjurskossans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Jag tycker dock att man som "världens mäktigaste man" måste kunna behärska begreppet diplomati. Man kan vara frispråkig men det finns ändå vissa retoriska normer för hur en president agerar.

Men det kanske bara är jag..

Notera att många av de "normer" du hänvisar till är sådant Donald Trump motsätter sig och var en av orsakerna till att många gav sin röst till honom.

De "normar" du anser han bryter mot finns det många inom politiken som respekterar, bl a Clinton, Jeb, Obama etc.
2016-11-29, 16:28
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av experten10
Det är tvärtom. Om han vill ha Romney i den rollen men backar från det så är det ju på grund av brist på ryggrad.

Om han vill ha Romney så backar från sitt budskap under valrörelsen. Detta begriper i stort sett alla utom du.
2016-11-29, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Om han vill ha Romney så backar från sitt budskap under valrörelsen. Detta begriper i stort sett alla utom du.

Och det budskapet var? Jag antar att du syfter på ett enskilt budskap. Vilket?
2016-11-29, 16:35
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Och det budskapet var? Jag antar att du syfter på ett enskilt budskap. Vilket?

Förändring. Ingenting förändras om typiska etablissemangsrepublikaner får administrationens tyngsta poster.
2016-11-29, 16:38
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank-costello
Kom att tänka på en sak angående det här med Romney, och Kellyanne. De har rapporterats i media i några dagar att Trump blev "furious" när han fick höra om detta, nått om att Kellyanne har talat med pressen om Romney eller något liknade Det jag kom att tänka på är att det engelska ordet furious är ganska laddat, d.v.s. att det kan översättas till svenska som någon som är riktigt förbannad över något.

Det kan översättas till rosenrasande, så ja det är ett relativt laddat ord även om det är på god väg att bli urvattnat för att folk överdriver hur arga de är osv

Citat:
Ursprungligen postat av frank-costello
Blev Trump verkligen "furious", eller är det en överdrivning?

Jag tror ärligt talat att det är en överdrift, det finns inget tecken på hans twitter om att han skulle ha blivit rosenrasande och då har han trots allt faktiskt blivit det under valrörelsen när han började prata om att Cruz farsa skulle ha varit den som lönmördade JFK osv.
2016-11-29, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Jag tror ärligt talat att det är en överdrift, det finns inget tecken på hans twitter om att han skulle ha blivit rosenrasande och då har han trots allt faktiskt blivit det under valrörelsen när han började prata om att Cruz farsa skulle ha varit den som lönmördade JFK osv.

Vad babblar du om nu? Det där fick Cruz ur balans. Funkade hur bra som helst.
2016-11-29, 17:06
Medlem
frank-costellos avatar
Citat:
Det kan översättas till rosenrasande, så ja det är ett relativt laddat ord även om det är på god väg att bli urvattnat för att folk överdriver hur arga de är osv

Var han verkligen rosenrasande när han talade om Cruz farsa och JFK? Jag har för mig att första gången Trump drog upp det var i en intervju med Fox And Friends den 3:e maj, i samband med primärvalen i Indiana. https://www.youtube.com/watch?v=9KbWOMpBJYU Sen sa han väl inte att det var Ted Cruz pappa, Rafael Cruz som skulle varit den som lönnmördade JFK, utan han frågade varför Rafael Cruz stod tillsammans med Lee Harvey Oswald på ett fotografi taget strax innan Kennedy mördades. Sen vet man inte om det verkligen var Rafael Cruz som var personen på bilden.

Jag tycker inte Ted Cruz blev furious, rosenrasande, i samband med att han talade om för Trump att han tyckte denne var en fegis som han sa, attackerat hans fru. Detta var i samband med att Trump "retwettade" en bild på Ted Cruz fru, Heidi Cruz i slutet av mars i år. Cruz säger själv att han blev arg över det. https://www.youtube.com/watch?v=9slvYjAaS3U#t=1m11s
Senast redigerad av frank-costello 2016-11-29 kl. 17:10.
2016-11-29, 17:10
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Vad babblar du om nu? Det där fick Cruz ur balans. Funkade hur bra som helst.

Det var inte hur effektivt det var som jag pratade om, jag pratade om att det var i affekt.
2016-11-29, 17:12
Medlem
Citat:
Det var inte hur effektivt det var som jag pratade om, jag pratade om att det var i affekt.

Ja, du påstår det ja.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in