Citat:
Ursprungligen postat av
humanlife
Men vi skall komma ihåg att Obamas utrikespolitik går i samma riktning som tidigare presidenter, störta makthavare i andra länder har USA gjort i årtionden. Obama lovade "change", det var hans motto, men det blev inget med det.
Jag förstår inte detta gnäll på Obama från alla möjliga håll, det var i princip han ensam som stoppade vidare amerikansk inblandning i Syrien trots att makarna Clinton försökte få honom att agera militärt. Det var i princip han ensam som drog igenom avtalet med Iran, en viktig part i Syrienkonflikten.
Visst, USA agerar här och där eftersom man är världens klart största makt, men paret Obama-Kerry är riktiga fredsduvor jämfört med allt efter Carter.
Det har inte heller känts som att USA varit drivande i den här konflikten - man lyssnar på sina allierade som vill minska Irans inflytande i Mellanöstern, men så mycket mer är det inte. Detta kan också ha att göra med att den viktigaste partnern, Israel, kommit överens med ryssarna om att få slå mot Hisbollah när och var de känner för det, därav (och naturligtvis för att Assad är stympad) har man egentligen inget behov alls av att motarbeta Assad mer än nödvändigt.
Återstår gulfländerna och Turkiet. Det är ju dessa som drivit upproret och de förstnämnda har definitivt kapital nog till det utan att be USA om hjälp och är också de mest motiverade. Turkiet tror jag ser mer pragmatiskt på konflikten, dvs de vill inte ha något starkt kurdiskt inflytande men resten kan kvitta, iaf numera.
Jag ser alltså gulfländerna som huvudansvariga i den här konflikten, hade det inte varit för deras bistånd hade det här kriget varit över för länge sedan.