2016-11-29, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Och fortfarande inga som har gått till polisen och erkänt medhjälp till mord eller skyddande av brottsling?
Hallå quark, long time...
Sara och DL kan vi väl inte räkna med längre. Knappast Nettan heller.
Men P-A Waldau var väl inte delaktig och han är ju väldigt besviken, och nyvaken, just nu.

Kanske...
Citera
2016-11-29, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vigusa
Naturligtvis mår inte medlemmarna i församlingen bra,och man kan ju hoppas att flera i pingströrelsen sträcker ut en hjälpande hand ännu en gång,trots att de uteslutit knutbyförsamlingen för många år sedan.
Men om det skall ske så måste nog även Peter Gembäck dra sig tillbaks.

Skall församlingen bli sund,så måste det komma friskt blod från någon pastor utifrån med utbildning och lång välrenommerad tjänstgöring.
Kan inte tänka mig att det skulle behövas mer än en pastor för en såpass liten församling som Knutby dock är.
Kan även tänka mig att medarbetare utifrån behövs för t ex barn/ungomsarbetet,men i de flesta församlingar så drivs ju detta på ideell basis.
Undrar mycket hur många som varit avlönade i Knutby,hur många pastorer,hur många andra?

Alla dessa resor resor utomlands som vissa utvalda gjorde,betalade församlingen för dem?
Förlåt,blir mer frågor än svar.

Nedslepp,du måste nog börja tänka om i ditt VItänkande.
Naturligtvis hänger vitänkandet kvar i församlingen,men när det gäller medlemmarna,så måste det bli ett mer individuellt tänkande om hur de skall gå vidare i livet.
Även om man har varit med om samma sak,så är det så olika hur man upplevt det,och hur man behöver bearbeta det.För de flesta kommer det ta lång tid att läka.

Barnen som växt upp i denna osunda miljö som kom fram 2014,är ju unga vuxna idag,undrar mycket hur de formats av detta.
Har tankar om att det kanske är ungdomarna som till slut fått nog?
Har svårt att tänka mig att de helt kan hållas utanför omvärlden,de senaste tio åren har det fullständigt exploderat med internet,mobiler,iphones,,,,.

Att det skulle ta så många år innan en förtvivlad mors debattinlägg tas på allvar är bedrövligt och hjärtskärande.Hoppas det publiceras igen,och att hennes vädjan om hjälp från andra kristna tas på allvar denna gång.
Hej!
Bra att du påpekar ordet VI, som jag härmed vill förtydligöra: Jag menar i detta sammanhang hela FB-Sverige, Vi ska försöka ta ett unisont ansvar genom hjälparbete för Knutbysektens barn. ungdomar, unga vuxna!
I förlängningen kanske någon har ett förslag som konkret kan hjälpa gruppen, det kanske visar sig att gruppen har klarat sig bra, och då är jag den första att gratulera.
Men så länge VI inte har några säkra tecken att gå på, så får VI rusta för det värsta!
Så länge VI tillsammans har en sund inställning till frågan, tror jag att VI arbetar rätt!?
Med vänlig hälsning Nedslepp!
Citera
2016-11-29, 08:53
Medlem
Teleslingas avatar
"Vägen hem":
https://www.youtube.com/watch?v=zrSYFAbPaQE

Alltså, titta på denna dramadokumentär och lyssna på de autentiska "predikningarna"! Man blir ju mörkrädd när man exempelvis hör Kim Wincent med väsande hotfull stämma förkunna att det i princip bara ska bli skönt att dö (komma hem), för då får man ju träffa alla som redan dött. Alltså, hör hur rubbat detta låter!! Dessa fruktansvärda så kallade pastorer fullkomligt sätter sig över församlingsmedlemmarna med sina litanior om den yttersta dagen, vad som är synd och vad som ger så kallad nåd. Fårskocken sitter och gapar efter vad de tror är Guds ord som hungriga fågelungar.

Hur kan en enda normal, vaken och mentalt frisk människa sälla sig till en sådan här sekt?! För mig är det obegripligt.

Ni frireligiösa i tråden, hjälp mig att förstå vad man får ut av denna påklistrade och högst kravfyllda församlingsgemenskap. Detta är totalt rubbat och om nu denna sekt är på väg att upplösas så är det inte en dag för tidigt. Stackars människor (medlemmarna)!
Senast redigerad av Teleslinga 2016-11-29 kl. 09:00.
Citera
2016-11-29, 09:03
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedslepp
Hej!
Bra att du påpekar ordet VI, som jag härmed vill förtydligöra: Jag menar i detta sammanhang hela FB-Sverige, Vi ska försöka ta ett unisont ansvar genom hjälparbete för Knutbysektens barn. ungdomar, unga vuxna!
I förlängningen kanske någon har ett förslag som konkret kan hjälpa gruppen, det kanske visar sig att gruppen har klarat sig bra, och då är jag den första att gratulera.
Men så länge VI inte har några säkra tecken att gå på, så får VI rusta för det värsta!
Så länge VI tillsammans har en sund inställning till frågan, tror jag att VI arbetar rätt!?

Hur ska det hjälparbetet gå till då? Hur ska man få dessa indoktrinerade stackare att skåda ljuset som finns i det riktiga samhället? Du kanske bor i närheten och kan öppna något slags hjälpcenter (det lär behövas nu när många bailar out åt alla håll).
Citera
2016-11-29, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teleslinga
Hur ska det hjälparbetet gå till då? Hur ska man få dessa indoktrinerade stackare att skåda ljuset som finns i det riktiga samhället? Du kanske bor i närheten och kan öppna något slags hjälpcenter (det lär behövas nu när många bailar out åt alla håll).
Hej!
Bra, detta är ett konkret förslag, sådana vill VI ha flera!
Ditt förslag väcker i förlängningen upp ordet pengar, o då menar VI!
Finns det personer med plånbok därute, som är villiga att öppna den till detta ändamål!
Citera
2016-11-29, 09:24
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedslepp
Hej!
Bra, detta är ett konkret förslag, sådana vill VI ha flera!
Ditt förslag väcker i förlängningen upp ordet pengar, o då menar VI!
Finns det personer med plånbok därute, som är villiga att öppna den till detta ändamål!

Varför skriker du VI hela tiden? Bara jobbigt. Det behöver väl inte kosta många kronor mer än till lite fika. Lokaler finns väl och repatrieringen kan kanske ske i andra redan existerande föreningars regi. Eller är exempelvis Svenska kyrkan helt utmanövrerad och nedlagd i Upplands svar på Den Heliga Staden?

Har du inga kommentarer till mitt förra inlägg om idiotin att över huvud taget engagera sig i en församling typ Knutby Filadelfia? Du verkar innästlad på något sätt, så du kanske själv kan svara på varför man frivilligt står och vevar med händerna och ropar halleluja till en självpåtagen pastor som egentligen mest är nån slags deltidsbrandman?
Senast redigerad av Teleslinga 2016-11-29 kl. 09:29.
Citera
2016-11-29, 09:51
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
----Hur kan en enda normal, vaken och mentalt frisk människa sälla sig till en sådan här sekt?! För mig är det obegripligt.

Ni frireligiösa i tråden, hjälp mig att förstå vad man får ut av denna påklistrade och högst kravfyllda församlingsgemenskap. ----
Jag skriver här på Fb främst i syfte att lära mig själv saker och ting, och genom att besvara din IMO ganska öppna frågeställning till oss "frireligiösa" , så lär jag mig alltså själv svaret på denna intressanta fråga, istället för att invänta svaret från någon annan tråddeltagare närmare knuten till Knutby...
En normal, vaken och mentalt frisk människa kan alltså ganska enkelt sälla sig till en sådan här sekt, likaväl som vederbörande kan sälla sig till andra grupper av olika slag, eftersom människor såväl som andra primater normalt styrs av två olika slags tänkanden... dessa två olika slags tänkanden kan IMO delas upp i en mängd olika dualiteter, t.ex. "feminint-maskulint", "höger-vänster", "innerligt-ytterligt", "svart-vitt", "frisk-sjuk" o.s.v., medan psykologen Daniel Kahneman använder sig av dualiteten "snabbt-långsamt" när han beskriver dessa två olika slags tänkanden... det förstnämnda, det "snabba" tänkandet leder enligt D.K. ofta till s.k. metodfel i tänkandet, på engelska kallat "bias"...han har identifierat minst 150 st. olika dylika metodfel i människors tänkande...
Citat:
Nigel Warburton:And one aspect of that is that we have systematic biases in our fast thinking.

Daniel Kahneman: Well, one characteristic of System 1 or the automatic thinking is that something comes to your mind almost always – appropriate or not. Whenever you’re faced with a question or a challenge very likely something will come to your mind. And quite often what comes to your mind is not an answer to the question that you were trying to answer but it’s an answer to another question, a different question. So this happens all the time: I ask you how probable something is and instead of probability what comes to your mind is that you can think of many instances, and you will rely on that to answer the probability question; and it is that substitution that produces systematic biases.
http://www.socialsciencespace.com/2013/01/daniel-kahneman-on-bias/

Vad medlemmarna således får ut av denna "påklistrade och högst kravfyllda församlingsgemenskap" är detsamma som människor får ut av många andra grupptillhörigheter... en känsla av samhörighet och gemenskap, helt enkelt...
Senast redigerad av studentroland 2016-11-29 kl. 10:10.
Citera
2016-11-29, 09:59
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Jag skriver här på Fb främst i syfte att lära mig själv saker och ting, och genom att besvara din IMO ganska öppna frågeställning till oss "frireligiösa" , så lär jag mig alltså själv svaret på denna intressanta fråga, istället för att invänta svaret från någon annan tråddeltagare närmare knuten till Knutby...
En normal, vaken och mentalt frisk människa kan alltså ganska enkelt sälla sig till en sådan här sekt, likaväl som vederbörande kan sälla sig till andra grupper av olika slag, eftersom människor såväl som andra primater normalt styrs av två olika slags tänkanden... dessa två olika slags tänkanden kan IMO delas upp i en mängd olika dualiteter, t.ex. "feminint-maskulint", "höger-vänster", "innerligt-ytterligt", "svart-vitt" o.s.v., medan psykologen Daniel Kahneman använder sig av dualiteten "snabbt-långsamt" när han beskriver dessa två olika slags tänkanden... det förstnämnda, det "snabba" tänkandet leder enligt D.K. ofta till s.k. metodfel i tänkandet, på engelska kallat "bias"...han har identifierat minst 150 st. olika dylika metodfel i människors tänkande...

Vad medlemmarna således får ut av denna "påklistrade och högst kravfyllda församlingsgemenskap" är detsamma som människor får ut av många andra grupptillhörigheter... en känsla av samhörighet och gemenskap, helt enkelt...

Det var i alla fall ett välunderbyggt svarsinlägg, till och med innehållande ett uns av sjukdomsinsikt. Danke!
Citera
2016-11-29, 10:08
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Det var i alla fall ett välunderbyggt svarsinlägg, till och med innehållande ett uns av sjukdomsinsikt. Danke!
Jag borde ju såklart ha tagit med dualiteten "frisk-sjuk" bland exemplen ovan... just den dualiteten är ju central i Sverige med sitt utbyggda välfärdssystem och nobelprisutdelande etablissemang, så det "snabba" tänkandet här i landet tenderar därför ganska enkelt att medikalisera det oförståeliga såsom varande något "sjukt"... men när det handlar om Knutby och andra religiösa sammanslutningar så rör det sig IMO alltid om friska människors tänkande...
Citera
2016-11-29, 10:20
Medlem
Angående hjärntvätt... Jag tycker att man bör undvika detta värdeladdade och ovetenskapliga uttryck. Numera talar forskare hellre om "tankekontroll", "mind control" eller manipulation. Man måste förstå att egentligen vem som helst skulle kunna hamna i en situation där man låter sig dras in i något som för omgivningen kan verka osunt och t.o.m. sjukt och farligt. Poängen är att det sker gradvis, och att det alltid är positiva känslor och upplevelser som dominerar.

Det är inte bara i religiösa sammanhang man kan bli utsatt för tankekontroll och manipulation. Det finns många sammanhang där det finns en extremt stark sammanhållning, en känsla av "vi och dom", en frivillig underordning under en auktoritär ledare. Det kan förekomma i idrottsklubbar, politiska förbund, olika intresseorganisationer, arbetsplatser mm. Men kontrollen kan förstås bli extra stark om man dessutom ser ledaren som utvald av Gud, att gruppen har en unik sanning och att gruppen är den enda som har rätt uppenbarelse/tolkning av det gudomliga - "den enda sanna vägen".

Det är inte konstigt om människor uppskattar ett sammanhang där alla känner alla, där man delar både vardag och helg, hjälper varandra med praktiska sysslor, där man stöttar varandra i livets alla skiften, där man delar sorg och glädje, och där man dessutom delar en gemensam tro på Gud. Grundupplevelsen för de flesta deltagare är alltså något väldigt positivt. Och i ett sådant läge blir många människor mycket mer öppna för att förändra sitt sätt att tänka, att steg för steg acceptera sådant som annars skulle upplevas som konstigt, bisarrt, osunt och farligt. Tilltron till ledaren, som gjort så mycket för medlemmarna, blir allt starkare, och man både beundrar och respekterar ledaren. Man vill hålla sig väl med denne. Man vill inte hamna i onåd, bli utfryst, satt under "tukt" eller vad man nu väljer att kalla det. Många människor kommer förmodligen till en "point of no return" där de helt enkelt inte kan backa. Tvivel ses som något ont, så den som tvivlar och ifrågasätter försöker givetvis förändra sitt felaktiga tänkande. "Uppror är en synd mot Gud" som en viss kvinnlig pastor har sagt...

Utomstående behöver visa stor medkänsla med de som efterhand "vaknar upp". Det måste vara en oerhört smärtsam process att plötsligt inse att det man trott på, eller DEN man trott på, i 10-20 år, inte längre går att sätta sin tillit till.
Citera
2016-11-29, 10:38
Medlem
Citat:
Varför skriker du VI hela tiden? Bara jobbigt. Det behöver väl inte kosta många kronor mer än till lite fika. Lokaler finns väl och repatrieringen kan kanske ske i andra redan existerande föreningars regi. Eller är exempelvis Svenska kyrkan helt utmanövrerad och nedlagd i Upplands svar på Den Heliga Staden?

Har du inga kommentarer till mitt förra inlägg om idiotin att över huvud taget engagera sig i en församling typ Knutby Filadelfia? Du verkar innästlad på något sätt, så du kanske själv kan svara på varför man frivilligt står och vevar med händerna och ropar halleluja till en självpåtagen pastor som egentligen mest är nån slags deltidsbrandman?
Hej!
Mitt svar på din fråga är: Tanken om medmänniskor, lika generösa som Svenska folket är i alla insamlingar, kunde detta bli en utsträckt hand till behövande i Sverige!
Ja, jag är innästlad på följande vis: Under min tid på FB har mitt behov att på något sätt hjälpa barnen ökat!
Under en längre period har jag inte skrivit på FB, på grund av att mitt jag har varit så splittrat, nu när äntligen denna öppning har skett, ser jag åter en möjlighet!
Nej jag är inte medlem i någon som helst församling!
Jag förstår inte (precis som du) hur man har kunnat lyssna till dessa ynkliga sk. pastorer.
Vet också med 100% säkerhet att VI (nu kom ordet igen) är många här på FB som genom åren har lagt ner tusentals timmar på att få Knutbysekten under upplösning, när detta nu ser ut att äntligen hända finns det förhoppningsfullt människor som känner för att rensa i ruinerna efter ÅW!
Citera
2016-11-29, 10:49
Medlem
Teleslingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meyerbeer
Angående hjärntvätt... Jag tycker att man bör undvika detta värdeladdade och ovetenskapliga uttryck. Numera talar forskare hellre om "tankekontroll", "mind control" eller manipulation. Man måste förstå att egentligen vem som helst skulle kunna hamna i en situation där man låter sig dras in i något som för omgivningen kan verka osunt och t.o.m. sjukt och farligt. Poängen är att det sker gradvis, och att det alltid är positiva känslor och upplevelser som dominerar.

Det är inte bara i religiösa sammanhang man kan bli utsatt för tankekontroll och manipulation. Det finns många sammanhang där det finns en extremt stark sammanhållning, en känsla av "vi och dom", en frivillig underordning under en auktoritär ledare. Det kan förekomma i idrottsklubbar, politiska förbund, olika intresseorganisationer, arbetsplatser mm. Men kontrollen kan förstås bli extra stark om man dessutom ser ledaren som utvald av Gud, att gruppen har en unik sanning och att gruppen är den enda som har rätt uppenbarelse/tolkning av det gudomliga - "den enda sanna vägen".

Det är inte konstigt om människor uppskattar ett sammanhang där alla känner alla, där man delar både vardag och helg, hjälper varandra med praktiska sysslor, där man stöttar varandra i livets alla skiften, där man delar sorg och glädje, och där man dessutom delar en gemensam tro på Gud. Grundupplevelsen för de flesta deltagare är alltså något väldigt positivt. Och i ett sådant läge blir många människor mycket mer öppna för att förändra sitt sätt att tänka, att steg för steg acceptera sådant som annars skulle upplevas som konstigt, bisarrt, osunt och farligt. Tilltron till ledaren, som gjort så mycket för medlemmarna, blir allt starkare, och man både beundrar och respekterar ledaren. Man vill hålla sig väl med denne. Man vill inte hamna i onåd, bli utfryst, satt under "tukt" eller vad man nu väljer att kalla det. Många människor kommer förmodligen till en "point of no return" där de helt enkelt inte kan backa. Tvivel ses som något ont, så den som tvivlar och ifrågasätter försöker givetvis förändra sitt felaktiga tänkande. "Uppror är en synd mot Gud" som en viss kvinnlig pastor har sagt...

Utomstående behöver visa stor medkänsla med de som efterhand "vaknar upp". Det måste vara en oerhört smärtsam process att plötsligt inse att det man trott på, eller DEN man trott på, i 10-20 år, inte längre går att sätta sin tillit till.

Tack för ditt intressanta svar som innehåller de gängse fördelar som man brukar förknippa med religion (likväl som andra sociala sammanhang). Jag har dock otroligt svårt att förstå hur man kan sälja sitt personliga oberoende, sina åsikter och ja, rentav sin själ till andra människor. Att låta församlingsledare berätta vad som är fel och rätt och vilka brister jag har, har jag väldigt svårt att se som något positivt. Det borde ju vara den fria, egenhändigt tänkande och reflekterande människan som hyser störst öppenhet mot det främmande och nydanande.

Givetvis handlar det om vilken läggning man har som person. En del finner sig i - och ser stora fördelar med - att andra vägleder, rättar och styr deras liv. Jag menar att det finns osunda drag i detta, oaktat vilket uttryck för denna manipulation man använder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in