2016-11-22, 23:56
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Finns det fler universum än vårat verkligen? Såg ett klipp på Youtube om detta, högst intressant verkligen, men är det mest fantasi?

Vi kommer aldrig att få veta vilket.
Citera
2016-11-23, 00:37
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milizer
Nån av er som kollade in jättemånen? Jag missade den, men sett några foton på nätet. Det sägs att den sågs bäst i Asien.
Nog såg jag månen ett par gånger, men jag kan inte säga att den såg särskilt mycket större ut än vanligt.

Hur många procent större än normalt skulle den vara?
Citera
2016-11-23, 00:48
Medlem
Perdites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Nog såg jag månen ett par gånger, men jag kan inte säga att den såg särskilt mycket större ut än vanligt.

Hur många procent större än normalt skulle den vara?

14% större. Det var inget märkvärdigt att se på. Den såg lika grådaskig ut som vanligt, fast något större.
Citera
2016-11-23, 00:52
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perdite
14% större. Det var inget märkvärdigt att se på. Den såg lika grådaskig ut som vanligt, fast något större.
Tack!

Delar ditt omdöme!
Citera
2016-11-25, 05:13
Medlem
Milizers avatar
Ger Star Wars eller Star Trek en korrekt bild av världsrymden?
Citera
2016-11-25, 19:08
Medlem
Är lite intresserad av en fråga gällande Astronomin. Jo, min fråga lyder så här: Hur kom man fram till att Universum utvidgas?
Är inte direkt någon expert inom området, så skulle gärna vilja få höra av er Astronomi-experter angående frågan.
Citera
2016-11-26, 00:56
Medlem
Citat:

Star Wars: nej, Star Trek lite mer men ganska olika beroende på avsnitt.
Citera
2016-11-26, 11:01
Medlem
Sadomans avatar
Citat:

Nej.

Star Wars är fantasy och är ungefär lika vetenskapligt korrekt som Sagan om ringen filmerna.

I Star Trek har allt en vetenskaplig förklaring men så gott som inget har någon anknytning till verkligheten även om många anser att Star Trek "uppfann" smartphones osv.
Citera
2016-11-27, 10:39
Bannlyst
Hur ofta/sällan slår en meteorit ner på jorden?
Citera
2016-11-27, 16:28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Hur ofta/sällan slår en meteorit ner på jorden?
Ingen som vet särskilt exakt men en uppskattning på http://curious.astro.cornell.edu/about-us/75-our-solar-system/comets-meteors-and-asteroids/meteorites/313-how-many-meteorites-hit-earth-each-year-intermediate nämner:
Citat:
Over the whole surface area of Earth, that translates to 18,000 to 84,000 meteorites bigger than 10 grams per year. But most meteorites are too small to actually fall all the way to the surface. (This study was led by P. A. Bland and was published in Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.)
Betydligt fler brinner upp fullständigt i atmosfären. Även deras massa når ju till slut jordytan fast då i utspridd form som stoft.
Citera
2016-11-27, 18:09
Medlem
Jag läste att vår galax vintergatan kommer krocka med superklustret VELA om 5000 miljarder år.

Jag undrar hur relevant det är eg. Då tänker jag inte på ur människans synvinkel utan helt enkelt att vad finns kvar av milkomeda? Om 4 miljarder år krockar vi med andromeda. Men 1000 gånger längre tid, hur många stjärnor och planeter finns kvar då? Och vad är det det eg som krockar då?

http://www.sydsvenskan.se/2016-11-23/okanda-galaxer-drar-i-vintergatan
Citera
2016-11-29, 10:02
Medlem
Milizers avatar
Bör vi inte lägga ner all rymdforskning?

Satsa miljarder på att åka till månen. Gör det igen! Detta är bland de mest korkade projekt som människor har kommit på. För de pengar detta kostade hade vi kunnat hjälpa fattiga folk jorden runt att starta sina ekonomier hundra gånger om.

Ja, jag vet att vi människor är nyfikna av naturen. Och att det satsas enormt mycket pengar på stora periskop som siktar på att fånga upp radiosignaler från intelligent liv någonstans långt borta.

Men är inte detta rena dumheterna?

Ett grundproblem är att det tar ungefär 50.000 år att sända en radiosignal till närmaste kända galax.

Och om vi till sist får någon kontakt, hur kul blir det?

Hur kul blev det för indianerna när Européerna "upptäckte" Amerika?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in