2016-11-29, 00:33
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Vad är skillnaden? Det är en "färdig" produkt.

2) Så här funkar det,

a) formellt tillfälle - formell mat och (valfritt) dryck till exempel champagne eller ett fint vin.

b) vardagligt tillfälle - vanlig mat och dryck till exempel ett vanligt vin.

3) Att dricka ett "fint" vin till vardags är tacky.

1) Dyr konsumtion är oacceptabelt i överklassen.

2) Stil och medvetenhet betyder att man gör rätt sak vid rätt tillfälle.

3) Alhohol och speciellt vin är ingen överklass grej det är något som folk har fått från TV och film. Det är vanligare att folk inte dricker överhuvudtaget (eller väldigt måttligt) än att man är en "vin snobb" som samlar på dyra viner. Jag har aldrig träffat någon som är det.

4) Att lägga upp bilder på vilket vin man dricker är lite alkis-varning.
Vinsnobb är ett ord. Guillou tillhör överklassn och har en fet vinkällare.

Vad är ett vanligt vin?
De som är välbeställda nöjer ig inte med vin o tinto. De har råd att dricka dyra viner och gör det lika naturligt som att medelklassen äter falukorv och makaroner. De mest exklusiva vinena lär de dock spara till särskilda tillfällen men du kan inte lura i någon att vinälskande överklasstomten Gustaf af Gyllensnorre nöjer sig med ett 60-kronorsvin som i vanliga fall konsumeras av Bus-Berra och hans polare Eleganten, Snor-Sivert och Piss-Bosse i Björns Trädgård...
Citera
2016-11-29, 00:43
Medlem
NonPlusUltras avatar
Sjukt att denna tråden fortfarande är i full rullning. Nu är vi tydligen inne på vin. Självklart kan man inte dricka dyra viner vid finare tillställningar och billigt vin till vardags. Vin är en invand smak där man överkommer bland annat bitterheten i vinet för att lära sig uppskatta det. Om man väl vant sig vid finare vin så vill man överhuvudtaget inte dricka billigt vin.

Om något ska sägas så är det "tacky medelklass" att dra fram "finvinet" vig högtidligheter och dricka boxvin till vardags. "Finvin" kan bytas mot "finwhisky". Har man råd med bättre vin så dricker man det varje gång man dricker vin. Självklart är det bara nyrik övre medelklass som skryter om ovanliga vinflaskor, men det beteendet försvinner ganska snabbt. De flesta dryckesintresserade tar lite när de känner för det. Det är för övrigt så det njuts bäst.

Man kan jämföra det med kaffe, om folk dricker kaffe så kommer de knappast ha ett finkaffe och ett fulkaffe hemma. De kommer inte heller vägra servera kaffe vissa dagar.
Citera
2016-11-29, 01:46
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Vinsnobb är ett ord. Guillou tillhör överklassn och har en fet vinkällare.

Vad är ett vanligt vin?
De som är välbeställda nöjer ig inte med vin o tinto. De har råd att dricka dyra viner och gör det lika naturligt som att medelklassen äter falukorv och makaroner. De mest exklusiva vinena lär de dock spara till särskilda tillfällen men du kan inte lura i någon att vinälskande överklasstomten Gustaf af Gyllensnorre nöjer sig med ett 60-kronorsvin som i vanliga fall konsumeras av Bus-Berra och hans polare Eleganten, Snor-Sivert och Piss-Bosse i Björns Trädgård...

1) Guillou har inte alla hästar i stallet.

2) Jag menar inte 60 kronors vin för att det är odrickbart. Jag menar runt 100 kronor.

3) Tror ni att man dricker bag-in-box till vardags och köper en glasflaska till finare tillfällen?

4) Jag har aldrig träffat någon "vinälskare" som är överklass. De kanske finns men det är ovanligt.

5) Du kanske menar att man skulle dricka 500 kronors vin till vardags? Varför skulle man göra det?
Citera
2016-11-29, 02:07
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonPlusUltra
Sjukt att denna tråden fortfarande är i full rullning. Nu är vi tydligen inne på vin. Självklart kan man inte dricka dyra viner vid finare tillställningar och billigt vin till vardags. Vin är en invand smak där man överkommer bland annat bitterheten i vinet för att lära sig uppskatta det. Om man väl vant sig vid finare vin så vill man överhuvudtaget inte dricka billigt vin.

Om något ska sägas så är det "tacky medelklass" att dra fram "finvinet" vig högtidligheter och dricka boxvin till vardags. "Finvin" kan bytas mot "finwhisky". Har man råd med bättre vin så dricker man det varje gång man dricker vin. Självklart är det bara nyrik övre medelklass som skryter om ovanliga vinflaskor, men det beteendet försvinner ganska snabbt. De flesta dryckesintresserade tar lite när de känner för det. Det är för övrigt så det njuts bäst.

Man kan jämföra det med kaffe, om folk dricker kaffe så kommer de knappast ha ett finkaffe och ett fulkaffe hemma. De kommer inte heller vägra servera kaffe vissa dagar.

1) Varför skulle man dricka ett vin för 500 kronor till vardags när man kan dricka ett vin för 100 kronor?

2) Man anpassar vinet efter maten? Om man serverar finare mat då serverar man också ett finare vin det är väl logiskt?

3) Man dricker vinet (och äter maten) tillsammans med andra? Om du sitter och avnjuter ditt vin själv så är det bara sorgligt.

4) Det är ingen i överklassen som är "dryckesintresserad".
Citera
2016-11-29, 02:22
Medlem
NonPlusUltras avatar
Lystring gott folk! Babianen har gjort all världens vinkypare arbetslösa. Man matchar mat med vin genom att enbart titta på priset. Boxvin till makaronipaj och Amarone till sushi!
Citera
2016-11-29, 02:29
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
1) Guillou har inte alla hästar i stallet.

2) Jag menar inte 60 kronors vin för att det är odrickbart. Jag menar runt 100 kronor.

3) Tror ni att man dricker bag-in-box till vardags och köper en glasflaska till finare tillfällen?

4) Jag har aldrig träffat någon "vinälskare" som är överklass. De kanske finns men det är ovanligt.

5) Du kanske menar att man skulle dricka 500 kronors vin till vardags? Varför skulle man göra det?
Han är brightare än vad du är.
Men du har knappt träffat några människor utanför din fantasivärld.
Citera
2016-11-29, 10:37
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Lystring gott folk! Babianen har gjort all världens vinkypare arbetslösa. Man matchar mat med vin genom att enbart titta på priset. Boxvin till makaronipaj och Amarone till sushi!

1) Det här är den konstigaste diskussionen någonsin i de här trådarna.

2) Om du går tillbaka 100 år då hade man personal som gjorde det här (lagade mat, serverade vin) så det är ingenting som överklassmänniskor har sysslat med.

3) Att välja och servera sitt eget vin är som att vara hobby-butler. Varför skulle någon göra det? Jag gör det åt min man men han har inte koll på sånt för att det är mitt jobb.

4) Så att posta bilder på vin-flaskor är som att säga "titta jag är butler på fritiden". Det är väldigt konstigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Han är brightare än vad du är.
Men du har knappt träffat några människor utanför din fantasivärld.

1) Du menar jag har inte träffat alla vin-experter som finns överallt? Folk i min generation har inte mer koll på vin än vilken Svensson som helst. För den äldre generationen är det normalt att man dricker vin till maten men det är ingen big deal.

2) Om man har behov av en vinkällare är det logiskt att man anställer någon som är expert än att man själv blir expert på vin eller hur? Det finns roligare saker som man kan göra istället.
Senast redigerad av Babianen 2016-11-29 kl. 10:41.
Citera
2016-11-29, 10:43
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnissturken
Hur blir man reservist utan att ha gjort lumpen?

Exakta processen hur det går till vet jag ej.
Jag fick ett brev på lådan första gången där det stod att jag placerats i utbildningsreserven samt placering där den skulle genomföras vid behov.

Innan dess var jag självklart och mönstrade precis som alla andra i min årgång.
De flesta fick som sagt frisedel då det var då de började montera ner försvaret året efter.
Själv fick jag välja mellan två utbildningar varav de båda försvann när det var dags och nu påtalar de då och då vart jag ska gå utbildning vid behov och att jag fortfarande är i utbildningsreserven.
Senast redigerad av Puffe 2016-11-29 kl. 11:00.
Citera
2016-11-29, 11:44
Medlem
Cineastens avatar
Citat:

2) Om du går tillbaka 100 år då hade man personal som gjorde det här (lagade mat, serverade vin) så det är ingenting som överklassmänniskor har sysslat med.

3) Att välja och servera sitt eget vin är som att vara hobby-butler. Varför skulle någon göra det? Jag gör det åt min man men han har inte koll på sånt för att det är mitt jobb.

4) Så att posta bilder på vin-flaskor är som att säga "titta jag är butler på fritiden". Det är väldigt konstigt.

1) Du menar jag har inte träffat alla vin-experter som finns överallt? Folk i min generation har inte mer koll på vin än vilken Svensson som helst. För den äldre generationen är det normalt att man dricker vin till maten men det är ingen big deal.

2) Om man har behov av en vinkällare är det logiskt att man anställer någon som är expert än att man själv blir expert på vin eller hur? Det finns roligare saker som man kan göra istället.

Jisses vad du är väck..
Citera
2016-11-29, 13:02
Medlem
NonPlusUltras avatar
Citat:

Nu vet jag ärligt talat inte vad du pratar om. Hursomhelst, så här är det: hela fenomenet kring vinodling uppstod kring och lever på de som har mest pengar. Folk som har fått smak för bättre viner dricker det vid varje tillfälle de dricker vin. Som Cineasten påpekar så sparas såklart ovanliga flaskor, men inget vin som dricks är billigt då det smakar motbjudande när man vant sig vid bra vin.

Sedan kan man ju inte neka att det på senare tid uppstått ett nytt fenomen där alla från white trash till medelklass postar bilder på "dyra" vinflaskor. Det är dock ingen som har ett stort vinintresse som lägger ut bilder, om det då inte är så att de driver en blogg om ämnet. De som lägger ut bilder är folk som inte har något dryckesintresse, men vill skryta för andra som inte heller har något dryckesintresse. Alltså folk av den typen som köper Johnnie Walker Blue Label och postar flaskan på Instagram och berättar för alla hur mycket den kostade.
Citera
2016-11-29, 13:47
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Nu vet jag ärligt talat inte vad du pratar om. Hursomhelst, så här är det: hela fenomenet kring vinodling uppstod kring och lever på de som har mest pengar. Folk som har fått smak för bättre viner dricker det vid varje tillfälle de dricker vin. Som Cineasten påpekar så sparas såklart ovanliga flaskor, men inget vin som dricks är billigt då det smakar motbjudande när man vant sig vid bra vin.

Sedan kan man ju inte neka att det på senare tid uppstått ett nytt fenomen där alla från white trash till medelklass postar bilder på "dyra" vinflaskor. Det är dock ingen som har ett stort vinintresse som lägger ut bilder, om det då inte är så att de driver en blogg om ämnet. De som lägger ut bilder är folk som inte har något dryckesintresse, men vill skryta för andra som inte heller har något dryckesintresse. Alltså folk av den typen som köper Johnnie Walker Blue Label och postar flaskan på Instagram och berättar för alla hur mycket den kostade.

1) Man serverar vin till maten mkay? Om man vill vara fancy serverar man ett vin till varje rätt. Det är kocken som väljer vinet och butlern som serverar det.

2) Till exempel jag lagar maten, väljer vin, och serverar. Min man har inte koll på viner för att det är jag som sköter det.

3) Så hur skulle folk som är överklass veta om de dricker ett "bättre" vin annat än på smaken? Det är inte de som väljer eller serverar vinet. Titta på den här scenen, https://www.youtube.com/watch?v=426-XOKxhk8 tror du att de här personerna visste vilket vin som de drack eller brydde sig? Nej för att de räknar med bra service alltså de utgår ifrån att det serveras ett bra vin.

4) Om man serverar vanlig mat på en måndag då serverar man inte ett fint vin till det. Det är väl självklart?

5) Skillnaden mellan ett vin för 100 kronor och ett vin för 500 kronor är inte särskilt stor (och 99% kommer inte att uppleva någon större skillnad, https://www.youtube.com/watch?v=YFKT4jvN4OE). Varför skulle man dricka fina eller dyra viner till vardags? Ett vin för typ 100 kronor är okay.

6) Att ha ett "dryckesintresse" är som att ha ett intresse för mineralvatten.
Senast redigerad av Babianen 2016-11-29 kl. 13:50.
Citera
2016-11-29, 15:12
Medlem
NonPlusUltras avatar
Citat:
1) Man serverar vin till maten mkay? Om man vill vara fancy serverar man ett vin till varje rätt. Det är kocken som väljer vinet och butlern som serverar det.

2) Till exempel jag lagar maten, väljer vin, och serverar. Min man har inte koll på viner för att det är jag som sköter det.

3) Så hur skulle folk som är överklass veta om de dricker ett "bättre" vin annat än på smaken? Det är inte de som väljer eller serverar vinet. Titta på den här scenen, https://www.youtube.com/watch?v=426-XOKxhk8 tror du att de här personerna visste vilket vin som de drack eller brydde sig? Nej för att de räknar med bra service alltså de utgår ifrån att det serveras ett bra vin.

4) Om man serverar vanlig mat på en måndag då serverar man inte ett fint vin till det. Det är väl självklart?

5) Skillnaden mellan ett vin för 100 kronor och ett vin för 500 kronor är inte särskilt stor (och 99% kommer inte att uppleva någon större skillnad, https://www.youtube.com/watch?v=YFKT4jvN4OE). Varför skulle man dricka fina eller dyra viner till vardags? Ett vin för typ 100 kronor är okay.

6) Att ha ett "dryckesintresse" är som att ha ett intresse för mineralvatten.

Intressant att du använde dig av ett klipp jag känner till och länge argumenterat emot. Följande fel görs i Penn & Tellers blindtest:

1. Genom att lura testpersonerna så testar man inte produkten, utan deras vilja att lyda en auktoritet. Kommer någon ut med proper klädsel och häver ur sig en massa fakta så är det få som ifrågasätter.

2. Det är omöjligt att utföra ett blindtest med mer än 2 produkter då de flesta människor inte har förmåga att hålla reda på mer än två upplevelser samtidigt.

3. Vatten går inte att jämföra med vin då det senare är betydligt mer komplext. Vid tester där de faktiskt använder vin stöter man på ett till problem, och det är att billigare viner ofta smakar bättre för de som inte uppskattar vin, då det är "mindre av det dåliga" så att säga.

4. Sist, men inte minst, det är inte ens uppbyggt som ett blindtest då testpersonerna inte låts analysera på egen hand. Man ska säga till testpersonerna att "nu ska du utvärdera detta vinet". Vem som helst kan smyga runt och byta ut någons vin mot ett billigare och inbilla sig att det säger något ifall de inte reagerar direkt. Folk är helt enkelt inte i "analysläge" 24/7, utan ifall de dricker dåligt vin kan den tanken komma upp senare att vinet inte var speciellt bra.

----------

Hursomhelst så har du fel igen. Det har varit känt sedan antiken att det är efterfrågan som för utvecklingen framåt för vin. Redan då efterfrågades vin som lagrats längre, vilket inte gick att göra då de inte hade lufttäta behållare, vilket gjorde att vinet fick drickas direkt efter jäsning. Då drev efterfrågan fram många sorters lösningar, bland annat Retsina, som slöts med kåda.

Om du släpps in på en finare tillställning där bättre vin uppskattas och du sitter och inbillar dig att folket där inte känner någon skillnad, då visar du bara att du saknar kunskap. Det "klickar" när man fått smak för vin och då förstår man vad det handlar om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in