2016-11-26, 23:43
Medlem
Fnissturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
För min del var det tänkt att jag skulle rycka in vilket var väldigt viktigt med släktens militära bakgrund, försökte ta mig ur det men ligger fortfarande i reserven och blir omplacerad då och då utan att ens ha gjort lumpen.
Hur blir man reservist utan att ha gjort lumpen?
Citera
2016-11-27, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Haha, vi säger så!

Du nenar att kvalite och pris inte har ett samband eller?
Citera
2016-11-27, 00:56
Medlem
Swedishcrusaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Nej den riktiga överklassen nöjer sig inte med simpelt vin som alla andra kan köpa. De köper exklusiva drycker med få upplagor och skryter med det. Det är inget skrytmoment, det är att förmedla sina vina vanor och sina fina inköpta varor. Varför är det överklass att göra så? Jo man vill utmärka sig och visa att man är en av dem få som, kan!

Glöm det! Tillhör man den privilegierade gruppen, behöver man inte hävda sig. Precis som Baste ger uttryck för, spelar det ingen roll om det är billigt eller dyrt. Tillhör man rätt klass, gör man precis som man vill i alla fall. Allt annat är bara pinsamt, pretentiöst, och smått neurotiskt wannabebeteende.
Citera
2016-11-27, 10:37
Medlem
Babianens avatar
Citat:
En skillnad kan vara att en kväll som denna tittar man lite extra på instagramkontot vad folket dricker. Är det simpla viner för att "det är så gott" så är det underklass. Läggs det däremot upp drycker med motiverat val och av högre prisklasser så är det självklart överklass.

Lol.

Citat:
Nej den riktiga överklassen nöjer sig inte med simpelt vin som alla andra kan köpa. De köper exklusiva drycker med få upplagor och skryter med det. Det är inget skrytmoment, det är att förmedla sina vina vanor och sina fina inköpta varor. Varför är det överklass att göra så? Jo man vill utmärka sig och visa att man är en av dem få som, kan!

1) Det är ungefär som att skryta med en Findus matlåda genom att ta en bild på den och lägga upp den på Instagram.

2) Ska man sitta ensam med sitt exklusiva vin och supa framför Flashback eller hur tänker du?

3) Man kan servera ett exklusivt vin vid ett formellt tillfälle som jul, nyår, födelsedag men det är ingenting som man dricker till vardags.
Citera
2016-11-27, 12:08
Medlem
Citat:
Du nenar att kvalite och pris inte har ett samband eller?
Vad pratar du om?
Citera
2016-11-28, 18:43
Medlem
Citat:

Jag tycker att du har en skev uppfattning utav överklass och jag får intrycket av att du likställer köpkraft (d.v.s inkomst/rikedom) med klass. Det är uppenbart att så inte är fallet. Massvis med nyrika kineser köper upp exklusiva vintage viner i hundratusekronors klassen, gör det dem till överklass? Självklart inte.

Enligt mig är därför överklass ett begrepp som ej bör definieras i form utav diverse materiella tillgångar i första hand, även fast de båda ofta hänger ihop.
Senast redigerad av 919191 2016-11-28 kl. 19:17.
Citera
2016-11-28, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Vad pratar du om?

Ja överklassen förespråkar väl god kvalitet, och oftast hör god kvalitet och pris ihop, dvs ju dyrare något är desto av bättre kvalitet. Jag tänker då på vin ex, hur tänker du där?
Citera
2016-11-28, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Lol.

1) Det är ungefär som att skryta med en Findus matlåda genom att ta en bild på den och lägga upp den på Instagram.

2) Ska man sitta ensam med sitt exklusiva vin och supa framför Flashback eller hur tänker du?

3) Man kan servera ett exklusivt vin vid ett formellt tillfälle som jul, nyår, födelsedag men det är ingenting som man dricker till vardags.

Likställer du ett dyrt flott vin med en findusrätt?
Citera
2016-11-28, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 919191
Jag tycker att du har en skev uppfattning utav överklass och jag får intrycket av att du likställer köpkraft (d.v.s inkomst/rikedom) med klass. Det är uppenbart att så inte är fallet. Massvis med nyrika kineser köper upp exklusiva vintage viner i hundratusekronors klassen, gör det dem till överklass? Självklart inte.

Enligt mig är därför överklass ett begrepp som ej bör definieras i form utav diverse materiella tillgångar i första hand, även fast de båda ofta hänger ihop.

Ja det gör dem till överklass. Om den dyra konsumtionen innebär stil, medvetenhet och att den är unik.
Citera
2016-11-28, 22:36
Medlem
Citat:
Ja överklassen förespråkar väl god kvalitet, och oftast hör god kvalitet och pris ihop, dvs ju dyrare något är desto av bättre kvalitet. Jag tänker då på vin ex, hur tänker du där?
Jag förstår fortfarande inte vad det här har med någonting att göra. Bara för att man köper en dyr flaska vin måste man inte ta en bild på den och lägga upp på instagram. Låter bara oerhört brackigt.
Citera
2016-11-28, 22:58
Medlem
Babianens avatar
Citat:

1) Vad är skillnaden? Det är en "färdig" produkt.

2) Så här funkar det,

a) formellt tillfälle - formell mat och (valfritt) dryck till exempel champagne eller ett fint vin.

b) vardagligt tillfälle - vanlig mat och dryck till exempel ett vanligt vin.

3) Att dricka ett "fint" vin till vardags är tacky.

Citat:
Ja det gör dem till överklass. Om den dyra konsumtionen innebär stil, medvetenhet och att den är unik.

1) Dyr konsumtion är oacceptabelt i överklassen.

2) Stil och medvetenhet betyder att man gör rätt sak vid rätt tillfälle.

3) Alhohol och speciellt vin är ingen överklass grej det är något som folk har fått från TV och film. Det är vanligare att folk inte dricker överhuvudtaget (eller väldigt måttligt) än att man är en "vin snobb" som samlar på dyra viner. Jag har aldrig träffat någon som är det.

4) Att lägga upp bilder på vilket vin man dricker är lite alkis-varning.
Citera
2016-11-29, 00:26
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Apanpapan brukar vanligtvis likställa sex med att äta mat eller gnugga någon på armbågen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in