2016-11-26, 13:30
  #10813
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det saknas inte bostäder. Vi har gott om boyta, men den är skevt fördelad eftersom hyresregleringen fungerar som ett pyramidspel.

Utförsäljning av allmännyttan påverkar inte heller antalet bostäder eller "bostadsbristen".

Så vad du säger är att vi har ett överskott av bostäder? Eftersom det saknas några hundra tusen bostäder så beror det enbart på att gnidna jävlar sitter och trycker på beståndet som finns och helt enkelt väljer att ha 2-3 bostäder istället för bara ha en? Men om man ombildade hyresrätter till BR så skulle dessa säljas av? Jag har väldigt svårt att tro på detta. Men enligt dig löser man alltså bostadsbristen med att ombilda eller sätta "marknadshyror" så att folk inte har råd att hålla sig med 2-3 hyresrätter samtidigt?

Du borde genast tipsa politikerna om detta. Jag tror dom kommer bli förvånade och glada över att någon hittat lösningen på bostadsproblemen som Sverige har just nu.
Att antal bostäder är konstant och befolkningen ökar är inget som påverkar bostadssituationen bara man inför marknadshyror då överskottet räcker till minst 10 år eller så av obegränsad invandring. Om bara dessa gnidna jävlar ville släppa sina hyreskontrakt.
Citera
2016-11-26, 13:43
  #10814
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Mina morföräldrar som köpte sin ombildade HR till BR (3.5a) hade förmodligen flyttat till en mindre HR om den inte blivit ombildad. Nu kan dom bo kvar mycket billigare jämfört med HR.
Det är tom så att den icke-reglerade marknaden med BR ordnar fram lägre boendekostnad än den reglerade hyresmarknaden?

Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Ombildningar skapar brist.
Det man snarare kan säga är att prisreglering skapar köer.
Citera
2016-11-26, 14:02
  #10815
Medlem
Apropå det här med ombildningar:
"– Det är verkligen nergånget, grisigt och smutsigt här, Sollentunahem har ett bristande underhåll"
https://mitti.se/nyheter/bostadsrattsforening-rasar-kommunen/?omrade=sollentuna

Allmännyttan är ena bedrövliga hyresvärdar. Alternativt är det HGF som tvingar Sollentunahem till att missköta sina hyresfastigheter. Det är nog troligt att det senare stämmer.

Så de boende vill ta över och sköta detta bättre. Emellertid finns mängder av politiska hinder. Många till vänster vill att HGF ska få fortsätta skapa misär för de boende.
Citera
2016-11-26, 14:10
  #10816
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det saknas inte bostäder. Vi har gott om boyta, men den är skevt fördelad eftersom hyresregleringen fungerar som ett pyramidspel.

Utförsäljning av allmännyttan påverkar inte heller antalet bostäder eller "bostadsbristen".
Fel det som verkligen fungerar som ett pyramidspel är bostadsrättsystemet som är utformat som så att den som sitter på svarte petter tillslut, är den som inte kan sälja sin bostad för mer än vad han/hon köpte den för. Det är ett klassisk pyramidspel.
Citera
2016-11-26, 14:30
  #10817
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Fel det som verkligen fungerar som ett pyramidspel är bostadsrättsystemet som är utformat som så att den som sitter på svarte petter tillslut, är den som inte kan sälja sin bostad för mer än vad han/hon köpte den för. Det är ett klassisk pyramidspel.

Då är det väl dennes problem? Om hyresmarknaden hade fungerat hade vi förmodligen inte sett samma prisstegring.
Citera
2016-11-26, 15:38
  #10818
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Varför skulle ombildningar skapa brist menar du? Antalet lgh är exakt detsamma oavsett boendeform.
Läs det jag skrev från början.
Citera
2016-11-26, 15:52
  #10819
Medlem
nihilverums avatar
En relevant artikel i ämnet publicerades i SvD igår:

Citat:
Ursprungligen postat av Roland Andersson
Förklaringen till en bostadsbrist under så lång tid bör sökas i en mekanism som varit verksamt allt*sedan min studietid. Professor Assar Lindbeck identifierade redan i början av 1960-talet orsaken till bostadsbristen: hyresregleringen. I sin självbiografi ”Ekonomi är att välja” (2012) skriver han 50 år *senare att ”man omöjligen kunde avskaffa bostadsbristen utan att först avveckla hyresregleringen”.

Bostadsbristens grundläggande orsak är således väl känd sedan decennier tillbaka. Likväl tillsatte förre bostadsministern Stefan Attefall ett sjuttiotal utredningar på bostadsområdet. Det blev ett spel för galleriet. Han vidtog inte någon fundamental åtgärd för att häva bostadsbristen. Det har inte heller den nuvarande regeringen gjort.

(...)

Att avveckla hyresregleringen och häva bostadsbristen skulle vara en epokgörande politisk prestation. Ingen bostadsminister före Peter Eriksson har lyckats med det. Han får i så fall börja med att komma över sin ”hang-up” mot marknadshyror.
Citera
2016-11-26, 16:09
  #10820
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Fel det som verkligen fungerar som ett pyramidspel är bostadsrättsystemet som är utformat som så att den som sitter på svarte petter tillslut, är den som inte kan sälja sin bostad för mer än vad han/hon köpte den för. Det är ett klassisk pyramidspel.
Hur skulle det kunna vara ett pyramidspel att handla en vara mellan varandra till samma pris som nyproduktionspris?
Citera
2016-11-26, 16:40
  #10821
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Läs det jag skrev från början.
Nej jag förstår inte hur det kan vara brist? Vill de ha en mindre bostad är det väl bara att köpa en mindre?

Och om de ville hyra hade de inte behövt vara med på ombildningen heller. Det går nämligen bra att vara kvar som hyresgäst och hyresrätten går att byta precis som vanligt.

Att det är billigare att äga själv är inte konstigt. Man måste göra allt underhåll själv. Men det har inte heller med brist att göra.

Totalt antal lgh är exakt detsamma hur du än vrider och vänder på det.
__________________
Senast redigerad av kurt-sune 2016-11-26 kl. 16:49.
Citera
2016-11-26, 18:10
  #10822
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej jag förstår inte hur det kan vara brist? Vill de ha en mindre bostad är det väl bara att köpa en mindre?

Och om de ville hyra hade de inte behövt vara med på ombildningen heller. Det går nämligen bra att vara kvar som hyresgäst och hyresrätten går att byta precis som vanligt.

Att det är billigare att äga själv är inte konstigt. Man måste göra allt underhåll själv. Men det har inte heller med brist att göra.

Totalt antal lgh är exakt detsamma hur du än vrider och vänder på det.
Du vill ju införa marknadshyra för att utnyttja det befintliga beståndet bättre. Om det ombildas hyresrätter kan man inte införa marknadshyra på dom, då dom ägs istället. Hade det blivit marknadshyra hade dom flyttat till mindre men nu behöver dom inte eftersom dom bor så billigt iallafall. Eftersom du vill inte att det befintligt ägda beståndet ska utnyttjas bättre.

Nu måste du förstå.
Citera
2016-11-26, 20:31
  #10823
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Du vill ju införa marknadshyra för att utnyttja det befintliga beståndet bättre. Om det ombildas hyresrätter kan man inte införa marknadshyra på dom, då dom ägs istället.
vid marknadshyror är ombildningar inte lönsamt och kommer försvinna som fenomen.

Och på ägt boende är det redan "marknadshyra" kan man säga eftersom prissättningen är helt fri.

Så jag förstår inte din argumentation?

Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Hade det blivit marknadshyra hade dom flyttat till mindre men nu behöver dom inte eftersom dom bor så billigt iallafall.
Man får väl bo så stort man vill bara man betalar för sig?

Det finns ju iof vissa problem som gör att folk gärna bor kvar trots att de skulle kunna tänka sig ett mindre boende pga de s.k flyttskatterna. Det är helt enkelt inte lönsamt att byta ner sig pga skattesystemets uppbyggnad.

Citat:
Ursprungligen postat av brutalare
Eftersom du vill inte att det befintligt ägda beståndet ska utnyttjas bättre.

Nu måste du förstå.

Jo så kan bli fallet om man ändrar reavinstbeskattningen exempelvis. Men incitamenten för att flytta till mindre finns inte där just nu för de äldre som ägt sina bostäder länge.

Flyttar de åker de på så mycket skatt att boendet bara blir mindre och sämre. Så varför flytta?
Citera
2016-11-26, 21:09
  #10824
Medlem
brutalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
vid marknadshyror är ombildningar inte lönsamt och kommer försvinna som fenomen.

Och på ägt boende är det redan "marknadshyra" kan man säga eftersom prissättningen är helt fri.

Så jag förstår inte din argumentation?
Men nu är redan massvis ombildade och har skapat denna situation. Och sedan är ombildade inte efter marknadspris då dom får köpa för under marknadsvärde, de borde gått ut till fri budgivning.

Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Man får väl bo så stort man vill bara man betalar för sig?

Det finns ju iof vissa problem som gör att folk gärna bor kvar trots att de skulle kunna tänka sig ett mindre boende pga de s.k flyttskatterna. Det är helt enkelt inte lönsamt att byta ner sig pga skattesystemets uppbyggnad.
Självklart får man göra det. Precis som idag. Jag håller med dig om flyttskatterna, den bör sänkas samtidigt som man inför en fastighetsskatt så det blir lönsamt att flytta.
Flyttar de åker de på så mycket skatt att boendet bara blir mindre och sämre. Så varför flytta?[/quote]
Självklart får man göra det. Precis som idag. Jag håller med dig om flyttskatterna, den bör sänkas samtidigt som man inför en fastighetsskatt så det blir lönsamt att flytta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in