Citat:
Ursprungligen postat av
brutalare
Du vill ju införa marknadshyra för att utnyttja det befintliga beståndet bättre. Om det ombildas hyresrätter kan man inte införa marknadshyra på dom, då dom ägs istället.
vid marknadshyror är ombildningar inte lönsamt och kommer försvinna som fenomen.
Och på ägt boende är det redan "marknadshyra" kan man säga eftersom prissättningen är helt fri.
Så jag förstår inte din argumentation?
Citat:
Ursprungligen postat av
brutalare
Hade det blivit marknadshyra hade dom flyttat till mindre men nu behöver dom inte eftersom dom bor så billigt iallafall.
Man får väl bo så stort man vill bara man betalar för sig?
Det finns ju iof vissa problem som gör att folk gärna bor kvar trots att de skulle kunna tänka sig ett mindre boende pga de s.k flyttskatterna. Det är helt enkelt inte lönsamt att byta ner sig pga skattesystemets uppbyggnad.
Citat:
Ursprungligen postat av
brutalare
Eftersom du vill inte att det befintligt ägda beståndet ska utnyttjas bättre.
Nu måste du förstå.
Jo så kan bli fallet om man ändrar reavinstbeskattningen exempelvis. Men incitamenten för att flytta till mindre finns inte där just nu för de äldre som ägt sina bostäder länge.
Flyttar de åker de på så mycket skatt att boendet bara blir mindre och sämre. Så varför flytta?