2016-11-27, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tack för svaret.

Det är alltså norskorna man får räkna bort.

Men jag förstår inte varför man betonar nebulisatorn. Den är ju bara ett sätt av flera att kunna ta medicinen. (Jag är inte säker, men är talet om nebulisator ytterligare något missförstånd man försöker sprida för att kunna fortsätta dopa sig??? Nebulisatorn är nog det effektivaste sättet att ta medicinen, men det är ju inte avgörande.)

Om de övriga på listan här ovan tar beta-2-stimulerare på något annat sätt än via nebulisator så är ju ändå skillnaden inte så stor.
Det är de som tar eller tagit medicinen Bricanyl som bör avslöjas. Den medicinen innehåller terbutalin, med dispens av den medicinen kan intaget av terbutalin vara hur högt som helst för det går ej att spåra om man tar det separat som piller.
Med dispens inget övre tak av terbutalin, dvs ett kryphål i regelverket.
Wada bör publisera alla som har dispens för denna medicin!
Citera
2016-11-27, 15:07
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Det är de som tar eller tagit medicinen Bricanyl som bör avslöjas. Den medicinen innehåller terbutalin, med dispens av den medicinen kan intaget av terbutalin vara hur högt som helst för det går ej att spåra om man tar det separat som piller.
Det är intressant det du skriver. Du vet mycket om situationen. Det stämmer säkert det du skriver.

Jag är ingen expert på skidåkning, men jag gillar nästan all sport. Jag tycker man skall eftersträva en medicinfri sport.

Men vad jag förstår går det inte att få ett svar på min fråga. Vem var bäste åkare i de olika klasserna, som inte på något sätt tagit någon beta-2-stimulerare före loppet eller ungefär de tre senaste dagarna innan. (I alla fall enligt egen uppgift.)

Är tolkningen att alla använder medicinering?

Gränsvärdena är ju ändå ganska höga även för de som inte har dispens, 1000 ng/ml salbutamol. Man kan ju tydligen också blanda cocktail av flera mediciner med likartad effekt, så länge varje ligger under gränsvärdet om man blir testad.
Senast redigerad av wwr 2016-11-27 kl. 15:21.
Citera
2016-11-27, 15:13
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Finns det någon förklaring till att man med dispens kan ta obegränsat med terbutalin? För salbutamol finns det tydligen ett gränsvärde (i urinprovet) även för de som har fått dispens?

Edit
Får vissa åkare alltså dispens för en viss medicin? De får alltså inte diagnosen astma? Vissa med "astma" får bara använda salbutamol och andra terbutalin?
Senast redigerad av wwr 2016-11-27 kl. 15:20.
Citera
2016-11-27, 15:28
Medlem
Citat:
Finns det någon förklaring till att man med dispens kan ta obegränsat med terbutalin? För salbutamol finns det tydligen ett gränsvärde (i urinprovet) även för de som har fått dispens?

Edit
Får vissa åkare alltså dispens för en viss medicin? De får alltså inte diagnosen astma? Vissa med "astma" får bara använda salbutamol och andra terbutalin?
"Sundby glömde att ansöka om dispens" förklarade norrmännen om hans dopingmål.
Med dispens försvinner taket för hur mycket man får ta.
Citera
2016-11-27, 15:34
Medlem
wwrs avatar
Citat:
"Sundby glömde att ansöka om dispens" förklarade norrmännen om hans dopingmål.
Med dispens försvinner taket för hur mycket man får ta.
Men Sundby hade ju, vad som sagts, tagit mycket kraftig dos och ändå bara kommit upp runt 1300 ng/ml. Gränsvärdet utan dispens är ju 1000.

Även utan dispens kan man ju ta tillräckligt med medicin för att förbättra prestationen. Och man kan som sagt blanda. Hade Sundby tagit hälften terbutalin (och hälften salbutamol) hade han klarat sig, utan dispens.

Medicineringen måste tas bort helt från tävlingarna, anser jag.
Senast redigerad av wwr 2016-11-27 kl. 15:38.
Citera
2016-11-27, 16:42
Medlem
Det var inget.
Citera
2016-11-27, 18:21
Medlem
Efter att ha kollat på skidpremiären så märker jag att man mest sitter och funderar på vilka som pumpar sig fulla med astmamediciner så mycket reglerna tillåter.

Norrmännen vet vi redan gör det, men jag tror även finnarna med sin dopingtradition nu hakar på liksom italienarna. Sedan skulle det förvåna om inte ryssarna har haft koll på de positiva effekterna med astmamedicineringen sedan tidigare.

Man kan konstatera att det här med astmamedicineringen har blivit en jävla soppa och det är för jävligt att det inte tas krafttag för att göra längdskidåkningen trovärdig igen. Inför betydligt lägre gränsvärden eller förbjud helt.
Citera
2016-11-27, 20:40
Medlem
Citat:
På Fancy Bears hacksidor finns många cyklister som har dispens på terbutalin. Jag gissar att skidåkarna har liknande dispenser när sporten är likartad.
Citera
2016-11-27, 21:35
Medlem
Citat:
Men Sundby hade ju, vad som sagts, tagit mycket kraftig dos och ändå bara kommit upp runt 1300 ng/ml. Gränsvärdet utan dispens är ju 1000.

Även utan dispens kan man ju ta tillräckligt med medicin för att förbättra prestationen. Och man kan som sagt blanda. Hade Sundby tagit hälften terbutalin (och hälften salbutamol) hade han klarat sig, utan dispens.

Medicineringen måste tas bort helt från tävlingarna, anser jag.
Marit Björgen har en dispens på Symbicort och därför får hon inhalera hur mycket som helst, elefantdoser
http://www.svt.se/sport/artikel/analys-av-bjorgens-astmamedicin-karlsson-inte-prestationshojande/
Senast redigerad av Parklane 2016-11-27 kl. 21:38.
Citera
2016-11-28, 00:23
Medlem
Harrfenas avatar
Citat:
Marit Björgen har en dispens på Symbicort och därför får hon inhalera hur mycket som helst, elefantdoser
http://www.svt.se/sport/artikel/analys-av-bjorgens-astmamedicin-karlsson-inte-prestationshojande/

.... Vilket är helt jävla sjukt, det måste naturligtvis bli ett slut på detta.
Och man bör agera NU.

Edit: Vi som inte är sjuka och inte drar i oss en massa skit, kan tänka klart, man borde lyssna på
oss som är friska och har lite kvar i skallen.
Senast redigerad av Harrfena 2016-11-28 kl. 00:25.
Citera
2016-11-28, 08:09
Medlem
Efter Kallas fadäs, kommer det komma fram att Kalla lider av astma nu eller? Precis som Halvarssons pånyttfödelse?
Citera
2016-11-28, 12:12
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Efter Kallas fadäs, kommer det komma fram att Kalla lider av astma nu eller? Precis som Halvarssons pånyttfödelse?

Citat:
303 SVT Text Måndag 28 nov 2016
LÄNGDSKIDOR: Världscupen 28 nov

Kalla undersöks under dagen

Efter kollapsen i Ruka - under måndagen
åker Charlotte Kalla till Stockholm för
läkarundersökning. "Det är något galet
i kroppen", säger tränaren Magnus
Ingesson till NSD.

-Hon hade ju inte feber under loppet
och hon kände inte av skadan, men
kroppen gjorde inte som hon ville. Det
är ju en sak om man är i dålig form,
det här beskrivs som något annat, inte
ens i närheten. Det är det som gör det
lite förbryllande och oroväckande.

Om Kalla tävlar nästa helg är oklart.
-Måste avvakta undersökningen och se om
de hittar någonting där, säger Ingesson

Du kanske får rätt.

Lite låg PEF och så där.

Kanske en missad astma

Kalla är duktig, men har hon kört odopad är hon väl chanslös.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in