2016-11-28, 08:42
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Men han har ingen makt över kvinnorna ifall kvinnorna själva inte ger honom den makten.

Martin har "bara" misshandlat "sina" kvinnor dvs de han varit i relation med. Inga andra kvinnor.

Ge katten i att bli ihop med skitstöveln så tar du ingen risk.
Enkelt!
Citera
2016-11-28, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Det du beskriver finns det inga faktauppgifter om. Lotta har berättat delar av något liknande för ngn väninna - men hon har också berättat mycket annat som visat sig vara ren lögn. Så länge vi inte har belägg för att detta verkligen har hänt mellan Martin o Lotta kanske vi inte ska utgå från att det är sant.

Ingen annan av Martins vänner har beskrivit ngt liknande, inte ens den kvinna som stod honom så nära som Angel*ca.

Nu märks det tydligt vad det handlar om - en enorm aversion mot Lotta som person. Du har väl troligen aldrig träffat henne, så föraktet måste gälla kvinnor som henne i allmänhet. Samtidigt uppvisas en stor drift att upprätthålla åtskillnad. Det framhålls ständigt hur annorlunda Lotta betett sig och resonerat i jämförelse med andra.

Själv anser jag för det första att Lotta i praktiken slogs ihjäl av Martin den 4/6, även om hon levde några dagar på sjukhus efter det. Av detta följer, menar jag, att hennes uppgifter om tidigare misshandel och kränkande behandling kan anses i sak bevisade. Särskilt då Martin själv erkänner det mesta i förhör.

Vidare anser jag att det finns likheter mellan alla fall där Martin misshandlat och kränkt kvinnor han har en relation med - och nu räknar jag bara Lotta och Angelica från våren 2016 och de fall som han dömts för 2013 & 2014. Han har vissa återkommande tillvägagångssätt. Han blir svartsjuk. (Vilket också vän vittnar om i akuella FUPen). Han blir kontrollerande. Han hotar. Han hånar.

Han har en metod som går ut på att offret får välja mellan två former av våld som han ska utsätta dem för. I en tidigare dom kan man läsa om hur kvinnan fick välja mellan att få krossat underliv eller krossat revben. Angelica vittnade om att hon fick välja mellan krossat okben och att få en sten i huvudet.

En annan metod som återkommer är att han lyfter kvinnan i halsen, alltså med ett kraftigt strypgrepp, och antingen skallar eller kastar henne. Det återkommer i flera beskrivningar i flera fall. Dessutom lyfter han i armarna och kastar. Han puttar omkull offret.

En tredje metod som återkommer i flera fall är att använda ett köksredskap som han hotar att skära av halsen med (kniv), gröpa ut ögat med (sked).

Till det kommer förstås det mer vanliga våldet med slag och sparkar. Också väldokumenterat i flera fall.

Och nu kommer en fundering från min sida. Var det här metoder som han själv blev uppfostrad med på 80-talet i Sundbyberg? Det har jag funderat på ända sedan jag såg hur vissa särdrag återkom i många olika fall. Fick han själv som barn välja mellan att bli slagen på det ena eller det andra sättet? Blev han lyft i halsen eller armarna och slängd? Blev han hotad med allvarlig misshandel med köksredskap? Det kommer vi nog inte få veta, men med tanke på de återkommande mönstren funderar jag på inlärt beteende och barndomstrauman.
Citera
2016-11-28, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det är återberättat av offret som inte lever längre. Lögnerna står inte Lotta för utan med facit visar det att det är exakt överensstämmande med vad som skett och sker då män ska utöva makt och kontroll över sin partner. Domstolen har också gått på den linjen vilket stöder Lottas berättelse. Mönstret upprepar sig och på den punkten skiljer sig inte Martin trots att han har diagnoser och ett missbruk. Beteendet och våldet i samklang med kontrollen och isoleringen samt våldet är ett känt mönster. Vad Martin beskriver står väl ganska så bra i hans våldsregister? Kommentarer utöver det är överflödiga.Kanske han kände sig mer manlig då han hotade och slog Lotta? Manligheten kanske sitter i att misshandla en liten ynklig tjej?

Eller sen kände sig Lotta mer kvinnlig när hon kunde bortförklara sitt egna konstiga beteende mha att hon inte “vågade” något annat?

Den som inte kan bestämma något själv har ju inget ansvar heller.

Angelica som ändå bor I samma land som Lotta och dejtade samma kille som Lotta hade ändå en annan uppfattning om sin kvinnlighet. Hon kunde bestämma själv ifall hon skulle ta droger. Hon blev inte “tvungen”.

Hon kunde också sätta gränser för förhållandet – inte träffa Martin när han var påverkad osv.

Det är som om dessa två kvinnor skulle bott I olika länder – fast skillnaden tycks ha suttit I deras egna hjärnor.

(Och därmed inte sagt att Angelicas beteende skulle ha varit friskt för fem öre..)
Citera
2016-11-28, 08:52
Medlem
Solglittrets avatar
Om man ska vara krass är det egentligen mer beklagansvärt med de kvinnor som gifter sig med en städad framgångsrik man som efter flera år börjar bete sig illa.
När han slår o plågar henne är hennes liv ihopvävt med honom o hon såg antagligen inget av detta de första åren.

Med Martin kunde en blind höna se o förstå att det kunde bli farligt. Han skadade Lotta första gången efter TRE VECKOR = 21 dagar! De kan ha umgåtts med varandra i maximalt 500 timmar!

Då lägger man ner förhållandet, ialla fall om man är en mogen kvinna o ingen tonnårsbrud som inte förstår.
Citera
2016-11-28, 09:00
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekornavallen
Nu märks det tydligt vad det handlar om - en enorm aversion mot Lotta som person. Du har väl troligen aldrig träffat henne, så föraktet måste gälla kvinnor som henne i allmänhet. Samtidigt uppvisas en stor drift att upprätthålla åtskillnad. Det framhålls ständigt hur annorlunda Lotta betett sig och resonerat i jämförelse med andra.

Själv anser jag för det första att Lotta i praktiken slogs ihjäl av Martin den 4/6, även om hon levde några dagar på sjukhus efter det. Av detta följer, menar jag, att hennes uppgifter om tidigare misshandel och kränkande behandling kan anses i sak bevisade. Särskilt då Martin själv erkänner det mesta i förhör.

Vidare anser jag att det finns likheter mellan alla fall där Martin misshandlat och kränkt kvinnor han har en relation med - och nu räknar jag bara Lotta och Angelica från våren 2016 och de fall som han dömts för 2013 & 2014. Han har vissa återkommande tillvägagångssätt. Han blir svartsjuk. (Vilket också vän vittnar om i akuella FUPen). Han blir kontrollerande. Han hotar. Han hånar.

Han har en metod som går ut på att offret får välja mellan två former av våld som han ska utsätta dem för. I en tidigare dom kan man läsa om hur kvinnan fick välja mellan att få krossat underliv eller krossat revben. Angelica vittnade om att hon fick välja mellan krossat okben och att få en sten i huvudet.

En annan metod som återkommer är att han lyfter kvinnan i halsen, alltså med ett kraftigt strypgrepp, och antingen skallar eller kastar henne. Det återkommer i flera beskrivningar i flera fall. Dessutom lyfter han i armarna och kastar. Han puttar omkull offret.

En tredje metod som återkommer i flera fall är att använda ett köksredskap som han hotar att skära av halsen med (kniv), gröpa ut ögat med (sked).

Till det kommer förstås det mer vanliga våldet med slag och sparkar. Också väldokumenterat i flera fall.

Och nu kommer en fundering från min sida. Var det här metoder som han själv blev uppfostrad med på 80-talet i Sundbyberg? Det har jag funderat på ända sedan jag såg hur vissa särdrag återkom i många olika fall. Fick han själv som barn välja mellan att bli slagen på det ena eller det andra sättet? Blev han lyft i halsen eller armarna och slängd? Blev han hotad med allvarlig misshandel med köksredskap? Det kommer vi nog inte få veta, men med tanke på de återkommande mönstren funderar jag på inlärt beteende och barndomstrauman.

Det handlar inte om Lotta som person utan om ett BO väg mot katastrofen.
Att Martin misshandlat o slagit ihjäl Lotta är vi rätt ense om.

Däremot uppgifter att hon ska sitta som en hund, att han ska gräva ut hennes öga med sked, döda hunden o anhöriga - är inte uppgifter som bekräftats. Endast andrahandsuppgifter Lotta berättat till en vännina.

Samma vännina som f övrigt också "visste" att de inte hade ett förhållande o att Lotta flydde Martin.

I det perspektivet bör vi ta dessa uppgifter med en nypa salt. Lotta ljög om en hel del.
Citera
2016-11-28, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekornavallen

Nu drar du förhastade slutsatser. Bara det faktum att man bli ihjälslagen är inget bevis på att allt man har sagt innan är bevisligen sant.

Orsaken varför Lottas annorlunda beteende tas upp här är den att vissa här I tråden hävdar att Lotta INTE skulle ha kunnat bete sig annorlunda. Angelicas fall bevisas motsatsen.

I Angelicas fall blev Martin irriterad när han väckes upp ur djupaste sömnen. Det handlade inte om svartsjuka och han var inte kränkt.

Båda damerna skulle ändå ha kunnat välja annorlunda. Hade de inte svarat överhuvudtaget på muskelknutteidiotens inviter skulle de ha sluppit allt obehag.

Men träffar man någon på nätet som liknar en karrikatyr av en våldsbrottsling och INTE kan motstå frestelsen – då kan man även råka illa ut.

Skillnaden mellan Martin och dessa kvinnor är att ett litet barn inte har någon som helst möjlighet att välja hur han blir uppfostrad. En vuxen kvinna kan välja själv sitt sällskap.
Citera
2016-11-28, 09:14
Medlem
Citat:
Det handlar inte om Lotta som person utan om ett BO väg mot katastrofen.
Att Martin misshandlat o slagit ihjäl Lotta är vi rätt ense om.

Däremot uppgifter att hon ska sitta som en hund, att han ska gräva ut hennes öga med sked, döda hunden o anhöriga - är inte uppgifter som bekräftats. Endast andrahandsuppgifter Lotta berättat till en vännina.

Samma vännina som f övrigt också "visste" att de inte hade ett förhållande o att Lotta flydde Martin.

I det perspektivet bör vi ta dessa uppgifter med en nypa salt. Lotta ljög om en hel del.

Hon ljög och överdramatiserade gärna.

Hon tycktes inte ha förstått (precis som vissa här) att ju "hemskare" det lät - desto mer ofattbart att hon fanns kvar.. Men då kom "ässet" - hon gjorde det för sina ANHÖRIGAS skull. Så att de slapp bli Martins offer..

Angelica däremot behövde inte befinna sig i samma sits för SINA anhörigas skull..

Fast Angelica planerade ju inga barn med Martin heller...
Citera
2016-11-28, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Jag undrar vem läkaren är som sjukskrev Martin pga droger eller missbruk? Han var stor och stark och hade väl någon kontakt med frivården? Det står ju x/o Frivården på hans adress.
Konstigt är också att man inte ordnat det bättre för Martin då han villkorligt frigavs, och ingen sysselsättning och inga krav? Försäkringskassan borde granskat honom betydligt bättre och sett då han pumpade på gymmet och reste emellan två tjejer, och hur han köpte möbler och sprang på krogarna på stan. Sjukskrivna personer ska ligga i sängen annars är dom inte berättigade till några sjukkassepengar. Det är ingen som vill betala för en missbrukare som är fullt arbetsför och som dessutom skapat sitt missbruk alldeles själv.

Att han dessutom får betalt under tiden han begår brott skulle få vilken Svensson som helst att häpna och tycka att det räcker med daltande av grova våldsbrottslingar.
Nej, den här mannen med familj har vi försörjt med oerhörda skattemedel och det är inte slut ännu utan han fortsätter att kosta 3000 per dygn.
Det här måste samhället få stopp på.

Hade FK sett vad Martin sysslade med hade dom dragit in varenda krona och ansett Martin återbetalningsskyldig.

Tydligen är det ok att sjukskrivna personer har ett och annat för sig under sin sjukskrivningsperiod. De kan träna, jogga, gymma, festa, snorta, shoppa och åka på minisemestrar utan att någon höjer ögonbrynen. Själv anser jag att ifall man känner sig “totalt orkeslös” då kan det inte finnas ork att träna. Absolut inte att festa.

Jag blir dock inte förvånad över när jag hör att tungt kriminella utnyttjar vårt system. De har ju haft åratals utbildning om detta på våra kåkar.

Däremot blir jag lite konfunderad och besviken när en helylletjej som Lotta också tycks känna till kryphålen och därmed lyckas sjukskriva sig I månader för en sak (hjärtesorg) som en vuxen människa får klara av vid sidan av jobbet..

Men Lotta och Martin umgicks ju delvis I samma kretsar (11 gemensamma vänner på fejan). Så helt olika var de säkert inte även när det gäller sådana här moraliska frågor.

Nu när vi vet hur det låg till med Lottas orkeslöshet kanske FK skulle ha begärt tillbaka pengarna av dödsboet?
Citera
2016-11-28, 09:34
Medlem
Citat:
Om man ska vara krass är det egentligen mer beklagansvärt med de kvinnor som gifter sig med en städad framgångsrik man som efter flera år börjar bete sig illa.
När han slår o plågar henne är hennes liv ihopvävt med honom o hon såg antagligen inget av detta de första åren.

Med Martin kunde en blind höna se o förstå att det kunde bli farligt. Han skadade Lotta första gången efter TRE VECKOR = 21 dagar! De kan ha umgåtts med varandra i maximalt 500 timmar!

Då lägger man ner förhållandet, ialla fall om man är en mogen kvinna o ingen tonnårsbrud som inte förstår.

Du har inte förstått att det var Martins oerhörda intelligens, manipulationsförmåga och hypnotiska blick som fick Lotta att stanna kvar på alla fyra..
Citera
2016-11-28, 09:55
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Du har inte förstått att det var Martins oerhörda intelligens, manipulationsförmåga och hypnotiska blick som fick Lotta att stanna kvar på alla fyra..

Nej det är klar
Men vi som inte riktigt är mottagliga för denna utstrålning / "strålning" har ju lite svårt att fatta Martins dragningskraft.... Känner liksom inte vibbarna o suget.
Citera
2016-11-28, 10:26
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Tydligen är det ok att sjukskrivna personer har ett och annat för sig under sin sjukskrivningsperiod. De kan träna, jogga, gymma, festa, snorta, shoppa och åka på minisemestrar utan att någon höjer ögonbrynen. Själv anser jag att ifall man känner sig “totalt orkeslös” då kan det inte finnas ork att träna. Absolut inte att festa.

Jag blir dock inte förvånad över när jag hör att tungt kriminella utnyttjar vårt system. De har ju haft åratals utbildning om detta på våra kåkar.

Däremot blir jag lite konfunderad och besviken när en helylletjej som Lotta också tycks känna till kryphålen och därmed lyckas sjukskriva sig I månader för en sak (hjärtesorg) som en vuxen människa får klara av vid sidan av jobbet..

Men Lotta och Martin umgicks ju delvis I samma kretsar (11 gemensamma vänner på fejan). Så helt olika var de säkert inte även när det gäller sådana här moraliska frågor.

Nu när vi vet hur det låg till med Lottas orkeslöshet kanske FK skulle ha begärt tillbaka pengarna av dödsboet?

Synnerligen inkorrekt PK mässigt!

Men egentligen inte fel. Undrar om inte en sk rullstolsburen som skulle förolyckats under vattenskidåkning utomlands skulle fått återkrav från försäkringskassan?? Inte helt osannolikt när sanningen uppdagas. ( Jmf Lissebergskaninmannen o han bland pyramiderna)

Nu har Martin inga pengar, men såväl Marin som Lotta fuskade men sin arbetsoförmåga o borde inte fått sjukskrivningsersättning att leva upp. Martin var fylld av olagligt beteende upp till hjässan så det förvånar ingen att han gjorde även detta, men Lotta borde inte gjort så om hon var "helylle".
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-28 kl. 11:12.
Citera
2016-11-28, 10:37
Medlem
Solglittrets avatar
Detta är lite OT, men jag har en bekant som var distriktsläkare. Han hade bl a sjukskrivit en man som han plötsligt en dag stötte på när mannen grävde ett dike. Distriktläkaren gick direkt ringde o stoppade mannens sjukskrivningsersättning.

I en mindre stad där alla känner alla, hade Lottas beteende som sjukskrivning nog väckt ett o annat höjt ögonbryn. Man hade inte accepterat detta - för så gör man inte. Ser man henne på gymmet, i löpspåret o i solariet samt ute i festsvängen blir de flesta nog upprörda.
Det är ett skitbeteende att lura till sig sjukskrivningspengar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in