2016-11-28, 00:31
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Nu är det ju så att en person som orkar väldigt mycket i form av träning, solning, festa, fixa med hår o naglar, träffa vänner etc. - också bör kunna sköta sitt jobb i vart fall ett jobb på halvtid som ekonomiassistent på skola/förskola. Det är ett rimligt förhållande! Lotta jobbade inte ens heltid när hon inte var sjukskriven - det var inget heltidsjobb.

Det här "sjukskrivningstramset" som vi har bekostat i många år håller som tur var på att gå över.
Numera avrådes personer med depressiva besvär från att gå hemma sjukskrivna - idag är direktiven tydliga. Det är inget som kommit plötsligt, vi har i flera år haft kunskapen om att det är förkastligt att låta någon bara gå hemma. Dels mister man kontakt med arbetslivet och dels blir man lätt stigmatiserad o van vid sjukskrivningens tillvaro. Precis som Lotta.

Istället för att fylla sin dag med hobbysysselsättning borde hon funderat över hur hon skulle kunna börja jobba så snabbt som möjligt. Kanske arbetsträna, gå bredvid på jobbet etc.

En akut sorgereaktion ex om hon nu blev väldigt ledsen av att förhållande med Magnus tog slut berättigar till ett par veckors, vanligen två, sjukskrivning(ssj). Inte mer. Precis som det finns direktiv om hur länge man normalt är ssj efter bråckoperation, vid armbrott, etc. Om dessa dierektiv ska frångås och längre ssj behövs måste detta motiveras särskilt - och godkänns inte alltid.

Den som utfärdades Lottas ssj-intyg under denna långa ssj-period måste tydligt räknat upp vad hon klarade av att göra punkt för punkt och därtill också specificerat vilka arbetsmoment på just hennes jobb som hon inte kunde utföra.

Jag tror absolut INTE att hon hade fått godkänd ssj om man sanningsenligt skrivit ned vad hon höll på med. ALDRIG! Antingen skrev den som utfärdade intyget osanning vilket nog inte är så troligt eller - LJÖG Lotta om vad hon orkade o sysslade med. Samma dag som hon orkade både träna, gå ut med hunden o sola - borde hon kontaktat försäkringskassan och återgått till jobbet.

Jag tror att hon ljög o att det passade henne bra att leva på samhällets pengar - precis som Martin. Då hade de båda tid att umgås o hon kunde fixa med sin träning, håret o naglarna o gå ut med hunden.

Ngn kallar det "karaktärsmord" på BO för att man efteråt visar att hon inte var så "helylle"
Min gamla mormor sa alltid att man ska ha rena underkläder om man måste in akut på sjukhus och att man ska ha sina papper i snygg ordning och inga lik i garderoben om man plötsligt skulle dö.

Jag undrar vem läkaren är som sjukskrev Martin pga droger eller missbruk? Han var stor och stark och hade väl någon kontakt med frivården? Det står ju x/o Frivården på hans adress.
Konstigt är också att man inte ordnat det bättre för Martin då han villkorligt frigavs, och ingen sysselsättning och inga krav? Försäkringskassan borde granskat honom betydligt bättre och sett då han pumpade på gymmet och reste emellan två tjejer, och hur han köpte möbler och sprang på krogarna på stan. Sjukskrivna personer ska ligga i sängen annars är dom inte berättigade till några sjukkassepengar. Det är ingen som vill betala för en missbrukare som är fullt arbetsför och som dessutom skapat sitt missbruk alldeles själv.

Att han dessutom får betalt under tiden han begår brott skulle få vilken Svensson som helst att häpna och tycka att det räcker med daltande av grova våldsbrottslingar.
Nej, den här mannen med familj har vi försörjt med oerhörda skattemedel och det är inte slut ännu utan han fortsätter att kosta 3000 per dygn.
Det här måste samhället få stopp på.

Hade FK sett vad Martin sysslade med hade dom dragit in varenda krona och ansett Martin återbetalningsskyldig.
Senast redigerad av Moosky 2016-11-28 kl. 00:41.
Citera
2016-11-28, 00:36
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Det du beskriver finns det inga faktauppgifter om. Lotta har berättat delar av något liknande för ngn väninna - men hon har också berättat mycket annat som visat sig vara ren lögn. Så länge vi inte har belägg för att detta verkligen har hänt mellan Martin o Lotta kanske vi inte ska utgå från att det är sant.

Ingen annan av Martins vänner har beskrivit ngt liknande, inte ens den kvinna som stod honom så nära som Angel*ca.

Det är återberättat av offret som inte lever längre. Lögnerna står inte Lotta för utan med facit visar det att det är exakt överensstämmande med vad som skett och sker då män ska utöva makt och kontroll över sin partner. Domstolen har också gått på den linjen vilket stöder Lottas berättelse. Mönstret upprepar sig och på den punkten skiljer sig inte Martin trots att han har diagnoser och ett missbruk. Beteendet och våldet i samklang med kontrollen och isoleringen samt våldet är ett känt mönster. Vad Martin beskriver står väl ganska så bra i hans våldsregister? Kommentarer utöver det är överflödiga.Kanske han kände sig mer manlig då han hotade och slog Lotta? Manligheten kanske sitter i att misshandla en liten ynklig tjej?
Citera
2016-11-28, 00:44
Medlem
SacreSaints avatar
Fast jag tror att Lottas trosor var rena innan han kom till henne den där natten då han sparkade och slog sönder hennes huvud....

Kan du, Solglittret, även förbanna Lotta för att hon var så usel att det blev så att hon gjorde ner sig också den där natten.?

Nu när du ändå är på gång, menar jag.

Finns det något mer du kan hitta hos Lotta (hennes tillkortakommanden här i livet, löshår m.m) som du kan älta i dagar. Du verkar gravt fixerad, av vilken anledning?

Hur lever du själv ditt liv? Är du själv helt klanderfri och ofelbar?

Du arbetar med att ställa diagnoser, har jag gör mig att du nämnt i något av dina tidigare inlägg,

Mjahaja🤔?!
Citera
2016-11-28, 00:45
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Jag undrar vem läkaren är som sjukskrev Martin pga droger eller missbruk? Han var stor och stark och hade väl någon kontakt med frivården? Det står ju x/o Frivården på hans adress.
Konstigt är också att man inte ordnat det bättre för Martin då han villkorligt frigavs, och ingen sysselsättning och inga krav? Försäkringskassan borde granskat honom betydligt bättre och sett då han pumpade på gymmet och reste emellan två tjejer, och hur han köpte möbler och sprang på krogarna på stan. Sjukskrivna personer ska ligga i sängen annars är dom inte berättigade till några sjukkassepengar. Det är ingen som vill betala för en missbrukare som är fullt arbetsför och som dessutom skapat sitt missbruk alldeles själv.

Att han dessutom får betalat under tiden han begår brott skulle få vilken Svensson som helst att häpna och tycka att det räcker med daltande av grova våldsbrottslingar.
Nej, den här mannen med familj har vi försörjt med oerhörda skattemedel och det är inte slut ännu utan han fortsätter att kosta 3000 per dygn.
Det här måste samhället få stopp på.

Hade FK sett vad Martin sysslade med hade dom dragit in varenda krona och ansett Martin återbetalningsskyldig.

Jo just det, Martin skulle inte heller varit sjukskriven i mitt tycke. Han skulle fått ta ngn form av jobb/sysselsättning som frivården borde förmedlat - gärna på ett tankfartyg långt bort länge..
Men det hade inte räckt att bara se över en sådan som Martins sjukskrivning. Lotta kostade - minst - lika mycket pengar att försörja varje dag hon inte jobbade.

Personer som bekvämt låter andra betala för sitt liv medan de fyller dagarna med träning, solning, hår o nagelfixo o festande borde hårt sättas dit, det är STÖLD och går framför allt ut över dem som verkligen behöver vara sjukskrivna. Det finns inte en droppe "helylle" i en person som gör så!
Citera
2016-11-28, 00:55
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Jo just det, Martin skulle inte heller varit sjukskriven i mitt tycke. Han skulle fått ta ngn form av jobb/sysselsättning som frivården borde förmedlat - gärna på ett tankfartyg långt bort länge..
Men det hade inte räckt att bara se över en sådan som Martins sjukskrivning. Lotta kostade - minst - lika mycket pengar att försörja varje dag hon inte jobbade.

Personer som bekvämt låter andra betala för sitt liv medan de fyller dagarna med träning, solning, hår o nagelfixo o festande borde hårt sättas dit, det är STÖLD och går framför allt ut över dem som verkligen behöver vara sjukskrivna. Det finns inte en droppe "helylle" i en person som gör så!

Då ska vi se vad Martin själv säger om anklagelserna som läggs fram i förhör där du påstår att det är lögner.

Citat:
Förhör med Jonsson, Rolf Martin; 2016-08-03 13:23 diarienr: 5000-K618313-16
Citat:
M: Det är det jag kan berätta. Det som sägs och det som skrivits, det kan stämma, jag
kommer inte ihåg. Jag erkänner inte och jag förnekar inte heller, jag säger att det kan vara
möjligt. Jag har varit så snurrig i bollen så jag vet inte riktigt vad jag har gjort.
FL: du berättar att ni är i Enköping och du sparkar Lotta på lår och rumpa, beskriv hur du
gör?

M: som att man sparkar en fotboll, ett riktigt vristskott är det. Det är en spark och den träffar
hennes lår och rumpa, det träffar både och. Min fot är ganska stor. Sen sätter hon sig ner. Jag
tar upp henne i nacken/halsen och lyfter upp henne mot en vägg och säger "vafan förnekar du
att ni skulle ha trekant". Sen släpper j ag henne
.

M: det hände i trappuppgången utanför min bostad i Enköping. Kungsgatan xx

Citat:
OLAGA HOT 12 MAJ 2016
FL: Du är också misstänkt för att säga att du skulle döda Anncharlott eller vanställa hennes ansikte
M: det kan jag ha sagt. Det är inget jag kommer ihåg.

Citat:
M: Jag kommer inte ihåg specifika tillfällen. Jag kan mycket väl ha hotat att döda henne. Jag
är inte så snäll i munnen när jag blir arg.
OLAGA HOT I BÖRJAN AV APRIL 2016
FL: du är också misstänkt for att olaga hot i början av april 2016 i stockholmsområdet
genom att uttala hot att du ska skära halsen av Anncharlott
M: inget jag kommer ihåg men kan ha skett

Så där fortgår det från att först fullständigt förneka allt som påstås för att sedan inte minnas eftersom det är en lätt undanflykt. Men erkännandet om hur gräslig han kan vara det kommer i förhör, och att det mesta kan ha skett. Vilken karlakarl denna Martin är. Manlig och muskulös och som har sådan makt och kontroll över fysiskt underlägsna kvinnor.
Senast redigerad av Moosky 2016-11-28 kl. 00:58.
Citera
2016-11-28, 01:03
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SacreSaint
Fast jag tror att Lottas trosor var rena innan han kom till henne den där natten då han sparkade och slog sönder hennes huvud....

Kan du, Solglittret, även förbanna Lotta för att hon var så usel att det blev så att hon gjorde ner sig också den där natten.?

Nu när du ändå är på gång, menar jag.

Finns det något mer du kan hitta hos Lotta (hennes tillkortakommanden här i livet, löshår m.m) som du kan älta i dagar. Du verkar gravt fixerad, av vilken anledning?

Hur lever du själv ditt liv? Är du själv helt klanderfri och ofelbar?

Du arbetar med att ställa diagnoser, har jag gör mig att du nämnt i något av dina tidigare inlägg,

Mjahaja🤔?!

Har aldrig nämt Lottas löshår - visste inte ens om att hon hade det. Irrelevant tycker jag.
En person som under falsk flagg låtit andra försörja henne under flera månader, som ljugit o lurat anhöriga o som därtill begått misbruksbrott är inte "helylle". Det är en person med dålig vandel.

Hon ska därför naturligtvis inte bli ihjälslagen. Men det kanske förklarar varför hon valde att umgås med någon som inte heller var samhällets stöttepelare. Även om han nog var extremt åt andra hållet.

De flesta kvinnor skulle vänt o sprungit istället för att välja en partner som Martin. Det har varit en av frågorna här i tråden hur hon som "helylle" kunde välja någon som Martin.
Förklaringen är kanske att hon inte var så helylle och han kanske hade mycket charm o social förmåga (enligt sina vänner). Det möttes kanske på halva vägen.

Men jag blir väldigt arg o upprörd över att någon utnyttjar sjukskrivningssystemet. Det finns så många som far illa o försöker slåss för sin rätt fast de är svårt sjuka. Folk som nekas i månader utan att få ersättning. Som går till sina jobb med tumörer o smärtor, som sitter o gråter hos sin läkare i förtvivlan. Då går en 41-årig kvinna o tränar, solar o festar på sjukskrivningspengar.
Senast redigerad av Solglittret 2016-11-28 kl. 01:10.
Citera
2016-11-28, 01:22
Medlem
SacreSaints avatar
Citat:
Har aldrig nämt Lottas löshår - visste inte ens om att hon hade det. Irrelevant tycker jag.
En person som under falsk flagg låtit andra försörja henne under flera månader, som ljugit o lurat anhöriga o som därtill begått misbruksbrott är inte "helylle". Det är en person med dålig vandel.

Hon ska därför naturligtvis inte bli ihjälslagen. Men det kanske förklarar varför hon valde att umgås med någon som inte heller var samhällets stöttepelare. Även om han nog var extremt åt andra hållet.

De flesta kvinnor skulle vänt o sprungit istället för att välja en partner som Martin. Det har varit en av frågorna här i tråden hur hon som "helylle" kunde välja någon som Martin.
Förklaringen är kanske att hon inte var så helylle och han kanske hade mycket charm o social förmåga (enligt sina vänner). Det möttes kanske på halva vägen.

Men jag blir väldigt arg o upprörd över att någon utnyttjar sjukskrivningssystemet. Det finns så många som far illa o försöker slåss för sin rätt fast de är svårt sjuka. Folk som nekas i månader utan att få ersättning. Som går till sina jobb med tumörer o smärtor, som sitter o gråter hos sin läkare i förtvivlan. Då går en 41-årig kvinna o tränar, solar o festar på sjukskrivningspengar.

Ja, självklart är det helt irrelevant att jag nämnde att hon har löshår (står i f.ö i obduktionsrapporten).

Det är en Mycket som är irrelevant av det som tas upp här i denna tråd.

Du uttrycker dig så tvärsäkert om Lotta och hur hon var, hur hon lurade staten etc.

Jag säger som min gamla mormor alltid sa: I tvärsäkerheten döljer sig den djupaste osäkerheten.

Om nu någon bryr dig om vad någon gammal mormor sagt.

Jag bryr mig om att sådana som Martin får vandra på våra gator, när han inte slår ihjäl, misshandlar, missbrukar m.m.
Citera
2016-11-28, 05:39
Medlem
SacreSaints avatar
Jag bryr mig om att sådana som Martin får vandra på våra gator, när han inte slår ihjäl, misshandlar, missbrukar m.m.[/quote]

Förtydligar:

Jag bryr mig om att sådana som Martin INTE får vandra på våra gator, när han slår ihjäl, misshandlar, missbrukar m.m.

Han får gärna sitta inlåst för alltid...
Citera
2016-11-28, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekornavallen
Jag kan hålla med dig om att Martin erkände och förde fram förklaringar i förhören efter mordet på Lotta. När det gäller tidigare domar för kvinnomisshandel och så vidare (2013, 2014) har jag inte läst förundersökningsprotokoll men i domarna står det att han erkänt en del, men uppger att han har minnesluckor när det gäller det mesta. Även i förhören sommaren 2016 hade han svårt att minnas och i tingsrätten svek minnet honom ofta helt. "Jag minns inte, men du fortsätter att ställa frågor", svarade han åklagaren, som då lugnt svarade att det bara var för honom att svara att han inte mindes. Detta återgavs på ljudfiler från rättegången. Att han erkänner en del i förhör med polisen kanske inte är så konstigt, när han kan vara ganska säker på att han kommer överbevisas. Vad han sedan säger i andra sammanhang, mer off the record, kan vara en annan femma, och det är sådana kommentarer som kriminalvårdaren återger. I fallet Lotta var han ju helt otroligt överbevisad - tagen praktiskt taget på bar gärning med offrets blod över hela sig från hjässan till fotabjället. Han ska enligt poliserna som tog in honom ha framfört att han lagt henne i framstupa sidoläge och ringt 112, vilket skulle kunna vara förmildrande för honom. Martin är en mycket erfaren man på området brott och poliskontakter. Det har ju så att säga varit hans enda jobb sedan tonåren.

När det efter 4 juni stor klart för honom att Angelica anmält honom för misshandel och hot blev han först märkbart arg enligt vad som kan utläsas av förhöret. Han använder fult språk och säger att han trodde det var utagerat eftersom han gett henne utemöbler. Sedan erkänner han. Han har allt att vinna och inget att förlora på att vara tillmötesgående. Har han tur mildras straffet på grund av det. Direkt när han reste sig från Lottas kropp och såg hennes helt krossade ansikte och såg att hon spottade blod (det var väl i själva verket blod från krossat tungben, struphuvud och så vidare) visste han att det skulle bli fängelse, frågan var bara hur länge.

Angående fångvårdares intimiteter med intagna - det förekommer säkert, men det förefaller vara mer vanligt att intagna hotar vakter än att de har förhållanden med dem. Aftonbladets braskande rubrik om "sexnäste" framstår som rätt långsökt. Hade det varit på det viset hade vissa män köat för att komma in. Tvärtom uppges av tidigare interner (här på Flashback) att det är ovanligt, därför minns de varje enskild händelse. Det finns heller inget som tyder på att Martin haft intima relationer med personal. Däremot står det att de i ett skede var fyra vårdare när de gick in i hans cell.

Det han trodde sig ha anledning att vara svartsjuk på var ju förhållanden som Lotta skulle ha haft med andra män. Han säger själv i förhör att han i efterhand insåg att han hade inte fog för de misstankarna. Det hade han inte heller. Det var han själv som hade flera på gång samtidigt. Sjuklig svartsjuka är också ett personlighetsdrag som framträder i hans tidigare historik och hans vänner, vars vittnesmål finns med i FUP, uppger att han alltid tror han blir bedragen. I allt material framträder ju bilden av en fruktansvärt osäker man med oerhört låg självkänsla.

Det finns absolut inga förmildrande omständigheter i detta fall

Det finns inga förmildrande omständigheter när någon slår eller kränker en annan människa

En intressant fråga är varför han lade Lotta i sidoläge efter att han misshandlat henne?
Var det för Lottas skull? Eller var det för hans egen skull?

Och någon i tråden har radat upp händelser i Sverige och världen där kvinnliga fångvaktare el psykologer förälskat sig i dessa män
Det bevisar för mig hur farliga dessa psykopater el narcissistiska män är - om inte kvinnor som i sitt yrke vet hur farliga dom är , hur ska då en kvinna utan den kunskapen kunna värja sig?
Citera
2016-11-28, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Det finns absolut inga förmildrande omständigheter i detta fall

Det finns inga förmildrande omständigheter när någon slår eller kränker en annan människa

En intressant fråga är varför han lade Lotta i sidoläge efter att han misshandlat henne?
Var det för Lottas skull? Eller var det för hans egen skull?

Och någon i tråden har radat upp händelser i Sverige och världen där kvinnliga fångvaktare el psykologer förälskat sig i dessa män
Det bevisar för mig hur farliga dessa psykopater el narcissistiska män är - om inte kvinnor som i sitt yrke vet hur farliga dom är , hur ska då en kvinna utan den kunskapen kunna värja sig?

Det jag menade var just att Martin efter misshandeln vidtog åtgärder som skulle kunna uppfattas som förmildrande vid rättegången, och som skulle kunna resultera i kortare strafftid. Han måste ha förstått att misshandeln skulle leda till mycket kraftigt straff, han var ju till skillnad från oss där och såg hur hon såg ut efteråt. I materialet beskrivs hur hördade poliser och vårdpersonal uppgav att de aldrig sett någon så grovt misshandlad person.

Om du läser mina tidigare inlägg ser du att jag konsekvent argumenterat för hårt straff för Martin. Här resonerade jag om hur han kan ha resonerat - med stöd i FUP där förhörda poliser framför liknande tankar. Tro mig, jag hoppas hovrätten fastställer livstidsdomen för Martin. Hur det än blir med det så tror jag förhandlingen blir intressant att följa, ur det mer allmänna perspektivet mäns våld mot kvinnor de har en relation med. Jag hoppas på straffskärpningar överlag. Att begå nya brott under det att man är villkorligt frigiven från ett straff för ett liknande brott borde dessutom ses som allvarligt.
Citera
2016-11-28, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Offret blev mördat. Hon reagerade. Fick inte rätt hjälp. Alla diskuterar detta nu. Utom du. För du är en advokat med praktikanter (enligt dig själv) och uppenbarligen komplett galen.

Sverige är ju fyra i världen på World of Justice Index 2016, så jag är övertygad om att hon fick den hjälp hon var berättigad till.
Citera
2016-11-28, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Manlig och muskulös och som har sådan makt och kontroll över fysiskt underlägsna kvinnor.

Men han har ingen makt över kvinnorna ifall kvinnorna själva inte ger honom den makten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in