2016-11-27, 20:07
Medlem
Gaiseric2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-party-with-marty
Som rubriken lyder noterar jag det. Samt tycker att det blir konstigt när man skall syssla med kundbemötande & service samtidigt som ens personliga preferenser angående religion(& indirekt sex) gör sig påtalade. Tror dock ej hon var ordinarie anställd utan jobbade för ett märke men ändå uppseendeväckande & opassande. Tidigare har det ju även blivit vanligt att apoteken haft slöjor på sin personal vilket dom försvarat(skrev själv till dom) med att "det är viktigt att kunna nå ut med info till alla i Sverige så att dom känner igen & verkligen förstår al info o dyl". Hon började även skriva om att det var bra att personalen pratade annat språk, typ arabiska, antar jag(o att dom var så stolta för det). Vidare har jag märkt att det jobbar väldigt mycket invandrare på apotek & hemelektronik-butiker i storstäderna. Vilket jag ej har nånting i mot men när dom börjar använda religiös utstyrsel har det gått för långt tycker jag(beslöjade busschaffisar är ju illa nog)

Finns bara en sak man kan göra: Bojkotta
Citera
2016-11-27, 20:17
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Självklart är religionsfriheten tänkt att omfatta slöja.

Religionsfrihet handlade främst om att det i protestantiska länder blev olagligt att exkludera katoliker från ff.a. statlig tjänst (och vice versa). Det var inte någon del av religionsfriheten, att de troende skulle utföra sin tjänst iförd religiös uniform, då kristna inte har burit religiös uniform annat än som kyrkliga företrädare dvs präster, munkar, nunnor osv.

Idag hävdar muslimer, att religionsfrihet ska förstås som deras frihet att få manifestera sin religion via långtgående särrättigheter t.ex. bärandet av religiös uniform i alla sammanhang, diverse ritualer under arbetstid, tillhandahållandet av särskild kost m.m. m.m.

Men religionsfrihet innebär idag också rimligen en frihet att slippa möta sådant.
Citera
2016-11-27, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Givetvis hade de som historiskt varit för religionsfrihet i Sverige inget annat i åtanke än det de kunde föreställa sig. De hade svårligen kunnat föreställa sig islamism öht inom landets gränser. Än mindre att detta skulle ses som ett uttryck för religionsfrihet.

Du är verkligen en pajas.

Citat:
Ursprungligen postat av ValdtaktsSemiten
Det handlar om var gränsen skall dras. Friheten att få ha vilken religion man vill till att med den religionen som argument kräva att samhället skall anpassas är något annat. Står ingenstans i koranen att kvinnan skall bära slöja även om många muslimska kvinnor gör det.

Det du talar om är snarare religiösa rättigheter än religionsfrihet. Religiösa rättigheter är ett begrepp som man kan tänja hur långt som helst och som religiösa människor kan hitta på efter tycke och smak.

Så fort man börja kräva att samhället anpassar sig efter en religion så är det tveksamt om man kan fortsätta använda religionsfrihet som begrepp.

Eftersom du är fri att ha en viss religion så får plötsligt ingen annan ironisera över religionen med en rondellhund eller liknande?

Någonstans börjar friheten för en religion bli totalitarism för någon annan. Man tar de första stegen mot en teokrati av typen Iran där minsta lilla skymf mot profeten måste bestraffas.

Religionsfrihet innebär att du kan tillbe vilken gud du vill, inte ställa krav på mat, klädsel, bönetider etc etc

Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Religionsfrihet handlade främst om att det i protestantiska länder blev olagligt att exkludera katoliker från ff.a. statlig tjänst (och vice versa). Det var inte någon del av religionsfriheten, att de troende skulle utföra sin tjänst iförd religiös uniform, då kristna inte har burit religiös uniform annat än som kyrkliga företrädare dvs präster, munkar, nunnor osv.

Idag hävdar muslimer, att religionsfrihet ska förstås som deras frihet att få manifestera sin religion via långtgående särrättigheter t.ex. bärandet av religiös uniform i alla sammanhang, diverse ritualer under arbetstid, tillhandahållandet av särskild kost m.m. m.m.

Men religionsfrihet innebär idag också rimligen en frihet att slippa möta sådant.

Nu diskuterar vi slöjan.
Den är laglig att ha iomed religionsfriheten. punkt.
Om det är något bra eller inte är en annan fråga.

Kvinnan i den aktuella händelsen har lagstadgad rätt att bära slöja.
Om ni är av en annan åsikt så föreslår jag en polisanmälan om ni tror att det kommer leda någonstans.

Vad gäller andra saker som burka eller liknande heltäckande är jag självklart emot det.
Även håller jag med om att islamiseringen har gått för långt. Det är inte rätta tråden för den diskussionen dock, det jag har sagt är att hon har rätt att bära slöja iomed religionsfriheten.

Dessutom: jag saknar fortfarande någon källa på att slöja inte omfattas av religionsfriheten.
Senast redigerad av Blalotus 2016-11-27 kl. 20:38.
Citera
2016-11-27, 21:38
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Precis, och här i Sverige har vi religionsfrihet!
Vilket även borde innebära frihet från religion.

OnT: Religiösa symboler har inget i arbetslivet att göra, religionen är en privatsak för den enskilde.
Citera
2016-11-27, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A-party-with-marty
Som rubriken lyder noterar jag det. Samt tycker att det blir konstigt när man skall syssla med kundbemötande & service samtidigt som ens personliga preferenser angående religion(& indirekt sex) gör sig påtalade. Tror dock ej hon var ordinarie anställd utan jobbade för ett märke men ändå uppseendeväckande & opassande. Tidigare har det ju även blivit vanligt att apoteken haft slöjor på sin personal vilket dom försvarat(skrev själv till dom) med att "det är viktigt att kunna nå ut med info till alla i Sverige så att dom känner igen & verkligen förstår al info o dyl". Hon började även skriva om att det var bra att personalen pratade annat språk, typ arabiska, antar jag(o att dom var så stolta för det). Vidare har jag märkt att det jobbar väldigt mycket invandrare på apotek & hemelektronik-butiker i storstäderna. Vilket jag ej har nånting i mot men när dom börjar använda religiös utstyrsel har det gått för långt tycker jag(beslöjade busschaffisar är ju illa nog)

Vilket jävla icke-problem.

Problem blir det när viktiga samhällsfunktioner blir påverkade såsom skola i form av både mat, idrott, etc. Eller när läkare pga religion inte vill utföra låt säga en abort.

Inte om någon jävla Elgiganten-anställd har mössa, keps eller slöja på sig.
Får man bra service, vilket är det enda viktiga i den typen av butiker, spelar ju inget annat någon som helst roll.
Citera
2016-11-27, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Vilket även borde innebära frihet från religion.

OnT: Religiösa symboler har inget i arbetslivet att göra, religionen är en privatsak för den enskilde.
Ja, det är din åsikt.
Och den är varken extrem eller särskilt fel, dock ser det inte ut så idag tyvärr.

Fick jag bestämma skulle ju alla religioner försvinna av sig själva, enbart för att de religiösa själva insåg att det var idiotiskt, dock tror jag inte på förbud. Varken mot kläder eller mot religion.
Citera
2016-11-27, 22:50
Medlem
sonicguides avatar
Förstår inte hur du kan göra en slöja till ett problem för kundbemötande...
Jag har den senaste tiden mött en del sådana och de är betydligt trevligare
än de SD-are som jag känner.
Finns det fler problem du tänker ta upp. Det finns ju säljare som haltar t.ex.
Är det bra?
Sen finns det ju massvis med säljare som försöker sälja på folk saker de inte behöver.
De sistnämnda borde väl vara de första att göra sig av med?
Citera
2016-11-27, 23:33
Medlem
Sperssons avatar
.
Heltäckande slöja symboliserar förtryck och religiös extremism.

Därför har det ingen plats i Sverige och i synnerhet inte på arbetsplatser där barn och ungdomar kan finnas.
Citera
2016-11-28, 07:13
Bannlyst
Bojkotta skiten. Elgiganten är ändå ett piss företag, okunnig personal och otrevligare försäljare.

Jag gick in en Pressbyrå igår, där bar affärsbiträdet Slöja, då vände jag i dörren. Vill vi slippa Islamiseringen av Sverige, så måste vi ta avstånd ifrån företag som har personal som bär slöja.
Senast redigerad av 53280 2016-11-28 kl. 07:24.
Citera
2016-11-28, 07:27
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Citat:
Nu diskuterar vi slöjan.
Den är laglig att ha iomed religionsfriheten. punkt.
Om det är något bra eller inte är en annan fråga.

Kvinnan i den aktuella händelsen har lagstadgad rätt att bära slöja.
Om ni är av en annan åsikt så föreslår jag en polisanmälan om ni tror att det kommer leda någonstans.

Vad gäller andra saker som burka eller liknande heltäckande är jag självklart emot det.
Även håller jag med om att islamiseringen har gått för långt. Det är inte rätta tråden för den diskussionen dock, det jag har sagt är att hon har rätt att bära slöja iomed religionsfriheten.

Dessutom: jag saknar fortfarande någon källa på att slöja inte omfattas av religionsfriheten.

Citat:
Det finns ofta missuppfattningar om vad religions- och trosfriheten innebär. Religions- och trosfrihet innebär INTE följande:

1. Särskilda privilegier för religiösa människor. Religions- och trosfrihet omfattar traditionella och icke-traditionella, gamla och nya, teistiska, icke-teistiska och ateistiska trosuppfattingar, pacifism med mera.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Religionsfrihet

Att få klä sig precis hur man vill på sitt arbete måste betraktas som ett privilegium som andra inte har. Det finns mängder med frisyrer och kläder som anses opassande inom ett serviceyrke som butiksbiträde på Elgiganten och som nekas. Här bör arbetsgivaren kunna neka även slöja då slöjan inte är en del av religionsfriheten, då det är ett religiöst privilegium att få ha en sådan på sig.

..och voilá...är det ett privilegium så omfattas det inte av religionsfriheten.
Senast redigerad av ValdtaktsSemiten 2016-11-28 kl. 07:32.
Citera
2016-11-28, 07:36
Medlem
Mad monks avatar
Religionsfrihet borde vara vad det låter som, frihet från religiösa knäppgökar.
Citera
2016-11-28, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValdtaktsSemiten
https://sv.wikipedia.org/wiki/Religionsfrihet

Att få klä sig precis hur man vill på sitt arbete måste betraktas som ett privilegium som andra inte har. Det finns mängder med frisyrer och kläder som anses opassande inom ett serviceyrke som butiksbiträde på Elgiganten och som nekas. Här bör arbetsgivaren kunna neka även slöja då slöjan inte är en del av religionsfriheten, då det är ett religiöst privilegium att få ha en sådan på sig.

..och voilá...är det ett privilegium så omfattas det inte av religionsfriheten.
Vaddå "borde"?

Vad vet du om elgigantens policy?
Nu sitter du och hittar på.
Vidare så ser jag ingenstans i din text att en slöja räknas som särskilt priviliegium.
Burka kan jag tänka mig gör det. Samma sak med sikhernas kniv som de enligt tradition ska bära.

En vanlig slöja där man ser ansiktet är något helt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in