2016-11-27, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tennant
Varken "mänskliga rättigheter" eller "europakonventionen" har jag diskuterat.

Nej.

Slöja har jag inte ens berört. Men det är förstås ett sätt att offentligt utöva religion och på ett offentligt sätt som är otänkbart för svensken i gemen. Ett annat är påbudet om separata badtider eller öht kvinnans (separata, underordnade) plats i samhället. Där har vi utmärkta exempel på olika utfall. Religionsfriheten i ett svenskt Sverige skulle aldrig ha haft detta som följd.

Skillnaden är ofantlig. Skillnaden i utfallet är ofantligt. Medan svensken ser religionen som en privatsak så ser islamister den som något att torgföra i offentligheten, att politiskt markera sin separata plats, sitt samhälle i samhället. Om du inte förstår den skillnaden så vet jag inte vad du begriper. En abstrakt rättighet blir konkretiserad på enormt olika sätt beroende på vem som bebor landet.
Lägg ner ditt bullshit nu och svara på frågan istället. Vad har du som styrker att religionsfriheten (som är en del av de mänskliga rättigheterna och regleras av europakonventionen), var tänkt att fungera annorlunda såsom du påstår.

Citat:
Det där har ett något diffust innehåll, så diffust att det inte går att tolka vad du menar.
Det är dina egna ord:
Citat:
Den religionsfriheten var aldrig tänkt att innefatta stora mängder främmande folkslag utan var avsett för ett land bestående av svenskar. Det är således ett exempel på hur något som fungerar i en viss omgivning, med vissa förutsättningar, upphör att fungera som det en gång var tänkt.
Visa gärna någotsomhelt belägg för de orden eller inse att du har fel.
Citera
2016-11-27, 18:02
Medlem
CommonSenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Jag pratar inte om elgiganten ditt mongo.
Ska du citera mig så LÄS mina inlägg.

Men jag pratade om elgiganten som är topic och du svarade på mitt inlägg din pajas
Citera
2016-11-27, 18:07
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-party-with-marty
hahaa nä men alltså min poäng var att man skall få gå före & åka gräddfil pga att det är frågan om religion. Varför kan fan int hårdrockaren ha en egen hårdrocks religion liksom så att säga?
Ba för att Islam är en stor religion är den väl ej mer värd el vettigare än exempelvis Sientologerna(dom är ju iaf ganska harmlösa).

Rädsla och underkastelse. Det finns en rädsla att hamna i konflikt med Islam. Inte med hårdrockare, livets ord eller scientologerna. Rädslan är det styrande motivet hos politiskt korrekta. Gentemot Islam måste det finnas total tolerans. Den som inte håller med är rasist, Islamofob och mycket annat ondskefullt...
Citera
2016-11-27, 18:18
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chemistry-sb
Keps är väl ok att ha om man jobbar i en sportbutik? Det är ju en arbetsplats, eller om man jobbar med baseball/golf?

Ja för det hör hemma där.
Citera
2016-11-27, 18:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Lägg ner ditt bullshit nu och svara på frågan istället. Vad har du som styrker att religionsfriheten (som är en del av de mänskliga rättigheterna och regleras av europakonventionen), var tänkt att fungera annorlunda såsom du påstår.

Det är dina egna ord:

Visa gärna någotsomhelt belägg för de orden eller inse att du har fel.

Inga lagar var tänkta att fungera med en ansenlig mängd utlänningar i landet, såsom idag är fallet. Inga friheter, inga regler, inga normer, inget har skapats med detta i åtanke. Behöver du verkligen en källa på det? Är du verkligen så korkad att du tror att aktivister och lagstiftare historiskt sett planerade för ett icke-svenskt Sverige?

Det som fungerar mer eller mindre friktionsfritt i ett svenskt Sverige gör det inte när förutsättningarna förändras. Behöver du verkligen en källa på det? Som sagt: Är du så jävla korkad?
Citera
2016-11-27, 18:47
Medlem
Citat:
Inga lagar var tänkta att fungera med en ansenlig mängd utlänningar i landet, såsom idag är fallet. Inga friheter, inga regler, inga normer, inget har skapats med detta i åtanke. Behöver du verkligen en källa på det? Är du verkligen så korkad att du tror att aktivister och lagstiftare historiskt sett planerade för ett icke-svenskt Sverige?

Det som fungerar mer eller mindre friktionsfritt i ett svenskt Sverige gör det inte när förutsättningarna förändras. Behöver du verkligen en källa på det? Som sagt: Är du så jävla korkad?
Haha... Du får som sagt visa en annan källa än dina åsikter om du ska bli tagen på allvar...

Självklart är religionsfriheten tänkt att omfatta slöja. Att påstå annat är trams.
Citera
2016-11-27, 18:59
Medlem
Var har du varit senaste 5 åren? Det ser ut sådär mest överallt tycker jag. Tycker själv att islam som religion mest kan liknas vid en farsot men på individnivå är det en helt annan sak. Folk har slöja idag, så är det. Tyvärr uppmuntrar samhället folk till att vara religiösa, det refereras ofta till "religionsfrihet" t.ex. Jag hoppas att samhället någon gång kommer till sans och slutar uppmuntra folk att indoktrineras i sån skit, men det är en avlägsen dröm.
Citera
2016-11-27, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mad monk
Ja för det hör hemma där.
vad menar du?
Citera
2016-11-27, 19:44
Avslutad
Citat:
Självklart är religionsfriheten tänkt att omfatta slöja.

Givetvis hade de som historiskt varit för religionsfrihet i Sverige inget annat i åtanke än det de kunde föreställa sig. De hade svårligen kunnat föreställa sig islamism öht inom landets gränser. Än mindre att detta skulle ses som ett uttryck för religionsfrihet.

Du är verkligen en pajas.
Citera
2016-11-27, 19:45
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dodobiirdz
Säg bara "slöja", varför krångla till det?

Det blir krångligt, eftersom många som accepterar en religiös uniform i form av en slöja som täcker håret inte nödvändigtvis accepterar en religiös uniform i form en slöja som täcker håret OCH ansiktet.
Citera
2016-11-27, 19:47
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finsk-fylla
Jag tror inte att hon som bär den tycker så dock.

Det tyckte inte nazisterna heller...
Citera
2016-11-27, 19:53
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Citat:
Självklart är religionsfriheten tänkt att omfatta slöja. Att påstå annat är trams.

Det handlar om var gränsen skall dras. Friheten att få ha vilken religion man vill till att med den religionen som argument kräva att samhället skall anpassas är något annat. Står ingenstans i koranen att kvinnan skall bära slöja även om många muslimska kvinnor gör det.

Det du talar om är snarare religiösa rättigheter än religionsfrihet. Religiösa rättigheter är ett begrepp som man kan tänja hur långt som helst och som religiösa människor kan hitta på efter tycke och smak.

Så fort man börja kräva att samhället anpassar sig efter en religion så är det tveksamt om man kan fortsätta använda religionsfrihet som begrepp.

Eftersom du är fri att ha en viss religion så får plötsligt ingen annan ironisera över religionen med en rondellhund eller liknande?

Någonstans börjar friheten för en religion bli totalitarism för någon annan. Man tar de första stegen mot en teokrati av typen Iran där minsta lilla skymf mot profeten måste bestraffas.

Religionsfrihet innebär att du kan tillbe vilken gud du vill, inte ställa krav på mat, klädsel, bönetider etc etc
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in