2016-11-27, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekornavallen
Jag för min del tycker det är bra om man kan bli sjukskriven för psykisk sjukdom. Såvitt jag minns var dessutom Lotta sjukskriven på just halvtid periodvis. Vi kommer kanske inte längre i den diskussionen.

Jag tycker rent allmänt att det svindlar lite när man läser inlägg av dem som är kritiska mot Lotta. Det kommer hela tiden nya sätt att komma vidare med samma grundargument: hon var en Dålig Människa. Det finns tre teman som återkommit: 1. Det var hennes eget fel att hon blev Martins offer, 2. Hon var ingen bra syster, flickvän osv., 3. Hon var sjukskriven och det anser vissa att hon inte borde ha fått vara.

På dessa tre teman vill jag invända följande: 1. Det var Martins fel att hon blev Martins offer, han har begått våldsbrott, inte hon, 2. Hon verkar ha haft en rimligt god relation med såväl en syster som minst en väninna, och varit omtyckt på jobbet, så även om det inte var ett mycket lyckat och stort umgänge så hade hon relationer som upprätthölls, 3. Reglerna för sjukskrivning bestäms i hög grad politiskt, inte medicinskt. Nya direktiv om att minska sjukskrivningar har kommit stötvis i något decennium nu. Vad som är bäst behandling eller åtgärd för en enskild patient bestäms lämpligast av ansvarig läkare - som absolut kan göra fel, vid allvarligare fel kan man läsa om det i tidningen, men generellt är läkarna i Sverige ganska bra på sina jobb.

Nu hoppas jag att jag inte behöver läsa en störtskur av svar som handlar om hur hemsk hon var. Hon hade sina fel och brister men det är INTE hon som begått grovt våldsbrott.
Det är svindlande att läsa dessa inlägg som har ett enda syfte. Att framställa Lotta i dålig dager. Snart är det väl fel på hennes lilltå som bevisar att hon var en dålig människa. Tack i alla fall för dina inlägg i den s.k. diskussionen även fast det verkar helt lönlöst att få vissa att förstå någonting.
Citera
2016-11-27, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IQ130
Nu börjar du landa rätt cyberdoktor. Nej, det är inte normalt att bli skadad i en relation. Det gör inte offret till "onormal" per default. Sen håller inte din argumentation för hur kvinnor ska undvika att bli skadade. Våldsamma män finns i alla samhällsklasser, även din, vilken du nu än befinner dig i. Stigmatisering har aldrig hjälpt någon. Kan du hålla med om detta och att din argumenation befunnit sig på fel sida av vägen under långa tider i denna tråd?

Dessutom blir inte patienten återbördad till sitt vanliga liv, utan den våldsamme, bara för att du har sagt så och stängt dörren. Så lätt är det inte. Skadorna är inte enbart synliga, det där måste du ta dig en funderare på innan du kör vidare i denna diskussion. Våldsamma individer fortsätter tjatet även när du lämnat rummet. Hjärntvätten pågår och en sådan var Lotta definitivt offer för, också.

Statistik från BRÅ:

Gärningsmännen är vanligen personer som har låg social status i samhället. I nära hälften av fallen är de antingen arbetslösa, har beredskapsarbete eller är förtidspensionerade.

I 60% av fallen var gärningsmännen kriminellt belastade.
Citera
2016-11-27, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast Lotta hade ju inte varit sambo sen hon separerade från per - 8 år sedan.

Hade hon ont om pengar då borde hon framför allt ha dragit ner på festande, kokain, cigaretterna, hårförlängningen, lösnaglarna, solariet, alkoholen.

Den som har ont om pengar har inte RÅD med ovanstående.

Jag har aldrig läst någon uppgift om att hon betalade för kokain. Vid de tillfällen då hon använde det fick hon det av Martin, enligt uppgifterna i FUP. Resten kostar, visst. Men lägenheten var liten, möblerna få och billiga, hon verkar ha snålat på annat för att ha pengar till det hon ville. Inga konstigheter tycker jag. Vem prioriterar inte?

Trots mycket blygsam inkomst verkar Martin ha badat i pengar. Taxi t/r Trångsund, stora summor på festande (18000? Orkar inte läsa FUP igen, men flera festhelger i den kostnadsklassen nämndes). Han måste ha haft en kriminell verksamhet som genererade pengar. Han hade tidigare dömts till att betala skadestånd, undrar hur det gick med de utbetalningarna. Förmodligen betalade han inte ett korvöre till tidigare brottsoffer.
Citera
2016-11-27, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnybodyOutThere
Det är svindlande att läsa dessa inlägg som har ett enda syfte. Att framställa Lotta i dålig dager. Snart är det väl fel på hennes lilltå som bevisar att hon var en dålig människa. Tack i alla fall för dina inlägg i den s.k. diskussionen även fast det verkar helt lönlöst att få vissa att förstå någonting.

Tack själv!
Citera
2016-11-27, 00:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Du pratar som du har förstånd till.

Nonsens.

Tillbaka till den livstidsdömde Martin. Hur försörjde han sig? Hur bodde han och hur länge fick han bo kvar?

Säger den som efterlyser diktatur i Sverige för att kvinnorna som Lotta ska slippa ta sitt ansvar..
Citera
2016-11-27, 01:10
Medlem
Citat:
Jag har aldrig läst någon uppgift om att hon betalade för kokain. Vid de tillfällen då hon använde det fick hon det av Martin, enligt uppgifterna i FUP. Resten kostar, visst. Men lägenheten var liten, möblerna få och billiga, hon verkar ha snålat på annat för att ha pengar till det hon ville. Inga konstigheter tycker jag. Vem prioriterar inte?

Trots mycket blygsam inkomst verkar Martin ha badat i pengar. Taxi t/r Trångsund, stora summor på festande (18000? Orkar inte läsa FUP igen, men flera festhelger i den kostnadsklassen nämndes). Han måste ha haft en kriminell verksamhet som genererade pengar. Han hade tidigare dömts till att betala skadestånd, undrar hur det gick med de utbetalningarna. Förmodligen betalade han inte ett korvöre till tidigare brottsoffer.

På vilket sätt har hon snålat?

Hunden gick på hunddagis, hårförlängning är inte billigt (men totalt onödigt) och måste göras om regelbundet, naglarna måste göras om 4-5 veckors mellanrum, cigaretter är jätte dyra, spriten är inte gratis.

OM man nu har ont om pengar då lägger man sina få slantar på medicin, hyra, el, telefon (som inte kan ha varit det billigaste för Lottas del), SL-kort och mat. Man köper inga kläder och absolut inget ONÖDIGT.

Återigen anser jag att Lotta visade “tonårsbeteende” när man tänker på att en ekonomiassistent prioriterar sin egen ekonomi på det här sättet.

Så till råga på allt: OM hon nu hade ont om pengar visst är det märkligt att hon inte reagerar när hennes telefon, möbler och hon själv mosas. Det blir ytterligare onödiga kostnader..

Angående Martins pengar MÅSTE Lotta också ha förstått att pengarna var svarta pengar och kom från kriminell verksamhet. Men tydligen inte det heller spelade någon roll..

En arbetslös jävel som sätter sprätt på pengar I form av kokain, sprit, taxiresor, rosor, trislotter – you name it. Och säger till Lotta att leta lämplig lgh åt dem..
Citera
2016-11-27, 01:10
Medlem
Citat:
Säger den som efterlyser diktatur i Sverige för att kvinnorna som Lotta ska slippa ta sitt ansvar..

Nu tar vi det en gång till. Långsamt.
Kvinnor som Lotta ska inte ta ansvar för att män slår. Män som slår ska ta ansvar för att de slår.

Ingen i den här tråden har efterlyst diktatur. Det några av oss efterlyser är en diskusdion om polisens och andra myndigheters ansvar. Varje fungerande demokrati har också en fungerande rättsapparat. Det borde alla ha lärt sig i skolan. Om man till äventyrs sov då kan man till exempel läsa valda lagar, som ligger på nätet. Ta till exempel Polislagen, och lagar om kvinnofrid, se för översikt www.domstol.se/publikationer/rapporter/kvinnofridslagen.pdf
Citera
2016-11-27, 01:15
Medlem
Citat:
På vilket sätt har hon snålat?

Hunden gick på hunddagis, hårförlängning är inte billigt (men totalt onödigt) och måste göras om regelbundet, naglarna måste göras om 4-5 veckors mellanrum, cigaretter är jätte dyra, spriten är inte gratis.

OM man nu har ont om pengar då lägger man sina få slantar på medicin, hyra, el, telefon (som inte kan ha varit det billigaste för Lottas del), SL-kort och mat. Man köper inga kläder och absolut inget ONÖDIGT.

Återigen anser jag att Lotta visade “tonårsbeteende” när man tänker på att en ekonomiassistent prioriterar sin egen ekonomi på det här sättet.

Så till råga på allt: OM hon nu hade ont om pengar visst är det märkligt att hon inte reagerar när hennes telefon, möbler och hon själv mosas. Det blir ytterligare onödiga kostnader..

Angående Martins pengar MÅSTE Lotta också ha förstått att pengarna var svarta pengar och kom från kriminell verksamhet. Men tydligen inte det heller spelade någon roll..

En arbetslös jävel som sätter sprätt på pengar I form av kokain, sprit, taxiresor, rosor, trislotter – you name it. Och säger till Lotta att leta lämplig lgh åt dem..

Tänk att en misshandlad och till sist ihjälslagen kvinna kan väcka sådant ursinne. Nu vänds till och med den omständigheten att Martin slog sönder hennes småbord och telefon mot henne. Helt otroligt. Var kommer detta ursinne ifrån? Det kommer inte från Lottas fall. Det kom långt tidigare.
Citera
2016-11-27, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Psykiatri, till skillnad från somatik, har oftast inga tydliga verifierbara tecken. Dvs inga blodprover, EKG eller röntgen kan visa på sjukdom - endast hur patienten själv beskriver sina besvär.

Om man uppger att man gråter varje dag, knappt kommer ur sägen, ligger o stirrar i taket samt inte orkar något - kommer detta att tas för sanning om inget motbevisar det. Vederbörande erbjöds tidigare då sjukskrivning.

Efter en viss tids sjukskrivning vanligen ngr månader -1/2 år kommer försäkringskassan att vilja ha en större utredning av patientens livssituation. Om Lotta hade kommit dithän hade - kanske - en utredning visat att hennes sjukskrivning skulle ogillats pga att hon orkade så mycket annat.
Det är ju inte så säkert att hon verkligen berättade om sin träning, sitt solande o festande o hur "sjukt målmedveten hon var" för den som sjukskrev henne....

Numera, bara för några veckor sedan - har Socialstyrelsen gått ut med nya direktiv ang sjukskrivning vid depressioner där man avråder från sjukskrivning utan tvärt om förordar fortsatt arbete. Eller omplacering till annat tillfälligt arbete, sjukskrivning anses vara fel. I dagläget hade sannolikt Lotta inte blivit sjukskriven om man följt nya direktiv.

Annars har jag varit kritisk hur svårt (cancer)sjuka människor tvingas tillbaka till arbetet, men just i detta fall anser jag att det skulle ha kunnat rädda Lottas liv ifall samhället hade satt gränser.

Om hon hade varit tvungen att arbeta heltid och all privat kommunikation hade varit förbjuden, då skulle Lotta ha tvingats att ta paus från Martin minst 8h per dag.
Citera
2016-11-27, 01:26
Medlem
Citat:
Tänk att en misshandlad och till sist ihjälslagen kvinna kan väcka sådant ursinne. Nu vänds till och med den omständigheten att Martin slog sönder hennes småbord och telefon mot henne. Helt otroligt. Var kommer detta ursinne ifrån? Det kommer inte från Lottas fall. Det kom långt tidigare.

Jag ogillar skarpt att kvinnor som Lotta beskrivs i termer som orkeslös, viljelös, manipulerad.

Jag är inte ursinnig. Jag anser att det inte gynnas varken samhället eller kvinnorna att bli itutade den här politiskt korrekta åsikten.

Tvärtom vore mycket bättre.

Alkoholister blir inte heller gynnade av att man låter dem slippa eget ansvar.
Citera
2016-11-27, 01:30
Medlem
Citat:
Jag ogillar skarpt att kvinnor som Lotta beskrivs i termer som orkeslös, viljelös, manipulerad.

Jag är inte ursinnig. Jag anser att det inte gynnas varken samhället eller kvinnorna att bli itutade den här politiskt korrekta åsikten.

Tvärtom vore mycket bättre.

Alkoholister blir inte heller gynnade av att man låter dem slippa eget ansvar.

Jag har aldrig använt termer som orkeslös, och definitivt inte viljelös. Det står för dig.
Citera
2016-11-27, 01:40
Medlem
Citat:
Jag har aldrig använt termer som orkeslös, och definitivt inte viljelös. Det står för dig.

Och jag har inte sagt att du har använt de orden. Men andra här i tråden har och hon själv inför sina läkare.

Du däremot tycks tro att jag är ursinnig. Bara för att jag har en annan åsikt än några här i tråden?

Jag anser att den som är kapabel ska arbeta. Eller åtminstone inte lägga sin försörjning på oss andra. Den som orkar göra en massa annat trams orkar nog även arbeta.

IQ130 kom med förslaget att Lotta skulle ha varit så fattig att hon därför var tvungen att sammanbo med idioten. Men när man tittar på hennes löpande utgifter (bara de vi vet och kan uppskatta), då inser man att det inte kan stämma.

Återigen en ursäkt som ska förklara hennes beteende på något annat sätt än att hon inte tog sitt ansvar.

Det tycks vara ett rött skynke här i tråden när man efterlyser personligt ansvar av ALLA parter. Oavsett kön.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in