2016-11-24, 12:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4PennPlaza
Jag har en fråga..

Och jag förstår mycket väl Archer's shoot & scoot filosofi...

Men hur fungerar pjäsen i samverkan? Jag menar styrkan med artilleri är att leverera samtidig verkan i målet med en samlad insats, varandes denna på kompani, bataljons eller fördelningsnivå.

Man ska också försöka förstå att artilleriet är ett ytstridsmedel, ingenting som man plockar ett mål.och skjuter 'prick' med.

Elden, och då framförallt den INDEREKTA elden är det främsta medlet för strid.

Archer verkar i detta sammanhang vara en gökunge.

Ty den skada denna överreklamerade kanonlavett på en Volvo dumper kan 'leverera' är en sommarbris jämfört med vad tre samordnade batterier av FH77B skulle kunna göra.

Natt och dag.
Fast nu finns iofs Excalibur för precisionsbekämpning, dock i litet antal.
Sen var väl inte FH77's filosofi att stå och mata granater i timtal om Sovjet hade eget långskjutande artilleri i närheten. Då var det en eldstöt eller två sen byta plats.
Archer har samma tänk men omgrupperar snabbare.
Ammo på lastbil måste bataljonen ha med sig oavsett om Archer tar 24 eller 104 granater.
Citera
2016-11-24, 12:37
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast nu finns iofs Excalibur för precisionsbekämpning, dock i litet antal.
Sen var väl inte FH77's filosofi att stå och mata granater i timtal om Sovjet hade eget långskjutande artilleri i närheten. Då var det en eldstöt eller två sen byta plats.
Archer har samma tänk men omgrupperar snabbare.
Ammo på lastbil måste bataljonen ha med sig oavsett om Archer tar 24 eller 104 granater.

Exakt.

Så länge artillerilokaliseringsradar existerat har grupperingstid varit en överlevnadsfråga för skjutande förband.
Archer grupperar på 30 sekunder. Ett förband med FH77 behövde runt 10 minuter.
Skjut snabbt och sedan ännu snabbare ut ur grupperingen.

FMV säger:
”Att ammunitionsersätta Archer tar ungefär 10 min och det är enda gången någon måste vistas utanför systemet. Ammunitionen flyttas över till Archer med en särskild lyftutrustning.”

Redan general Patton sade att "...the officer who doesn't know his communications and supply as well as his tactics is totally useless". Den sanningen ändras inte med ett aldrig så vasst artillerisystem.
Citera
2016-11-25, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Exakt.

Så länge artillerilokaliseringsradar existerat har grupperingstid varit en överlevnadsfråga för skjutande förband.
Archer grupperar på 30 sekunder. Ett förband med FH77 behövde runt 10 minuter.
Skjut snabbt och sedan ännu snabbare ut ur grupperingen.

FMV säger:
”Att ammunitionsersätta Archer tar ungefär 10 min och det är enda gången någon måste vistas utanför systemet. Ammunitionen flyttas över till Archer med en särskild lyftutrustning.”

Redan general Patton sade att "...the officer who doesn't know his communications and supply as well as his tactics is totally useless". Den sanningen ändras inte med ett aldrig så vasst artillerisystem.

Alldeles riktigt alltihopa, och jag håller med om att Archer är ett fantastiskt vapensystem.

Jag är bara orolig för att vi kanske låter oss förblindas av skinande ny teknologi.

Har inte varit i 'firman' på många, många år nu, så vänligen ursäkta min ignorans.

Hur ser Archer eldledningssytem ut? Hur är den ansluten till Bpl och samordningen? Hur många Archer ingår i ett batteri?

(Inser att jag skulle kunna fråga Ryssarna om detta, men....)

Sometimes more is.....more.

Redan på min tid (tidigt 80-tal) var man medveten om art-radar och behovet av snabb omgruppering. Anledningen till att FH77 var självgående med en inbyggd Volvo B23 motor.

Ryktet var att Ryssarnas attack-flyg skulle vara över oss ungefär 33 sekunder efter första eldstöten. Så "shoot & scoot".

Now, som eldledare skulle jag hellre ha 12 eldrör (tre batterier) i målet, än att förlita mej på ett par högteknologiska Archers levererandes samma hårdvara (15,5 cm) - i min kikare ser det likadant ut.

Med undantaget att Archern inte levererar på långt när samma smocka.

Som vi konstaterat tidigare så är Artilleriet inte ett 'prickskytte vapen'. Det är ett ytstridsmedel ämnat att orsaka så stor skada (och skräck) över ett så stort område som möjligt, med målet i centrum.

"Elden ligger rätt först när 3 av 10 stryker med av egen tung eld."

Så jag är av den gamla skolan av att kasta diskbänken på dem och få dem skita i brallorna. Efter första halvtimmen ska hälften av bolsjevikerna ha förlorat allt vad stridslust heter.

Shock & Awe.

Så med detta kan jag inte fatta varför vi inte drar gamla förrådsställda FH77, Fransyskor och what the hell varför inte gamla 10,5 pjäser ut ur förråden. More is more.

Hot steel talks, oavsett var det kommer ifrån.

Men jag har också ett öppet sinne, och är nyfiken på vad Archern kan uträtta. Kanske har jag fel.

Kan någon vänlig själ utbilda mej?

Sverige och Norge har f.n. 24 pjäser att dela på va?

A4 Östersund hade på min tid 26 stycken FH77 i garagen och därtill 20 st. 10,5 FH. Bara för utbildning.
Citera
2016-11-25, 01:09
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Alldeles riktigt alltihopa, och jag håller med om att Archer är ett fantastiskt vapensystem.

Jag är bara orolig för att vi kanske låter oss förblindas av skinande ny teknologi.

Har inte varit i 'firman' på många, många år nu, så vänligen ursäkta min ignorans.

Hur ser Archer eldledningssytem ut? Hur är den ansluten till Bpl och samordningen? Hur många Archer ingår i ett batteri?

Redan på min tid (tidigt 80-tal) var man medveten om art-radar och behovet av snabb omgruppering. Anledningen till att FH77 var självgående med en inbyggd Volvo B23 motor.

Ryktet var att Ryssarnas attack-flyg skulle vara över oss ungefär 33 sekunder efter första eldstöten. Så "shoot & scoot".

Now, som eldledare skulle jag hellre ha 12 eldrör (tre batterier) i målet, än att förlita mej på ett par högteknologiska Archers levererandes samma hårdvara (15,5 cm) - i min kikare ser det likadant ut.

Som vi konstaterat tidigare så är Artilleriet inte ett 'prickskytte vapen'. Det är ett ytstridsmedel ämnat att orsaka så stor skada (och skräck) över ett så stort område som möjligt, med målet i centrum.

Så jag är av den gamla skolan av att kasta diskbänken på dem och få dem skita i brallorna. Efter första halvtimmen ska hälften av bolsjevikerna ha förlorat allt vad stridslust heter.

Shock & Awe.

Så med detta kan jag inte fatta varför vi inte drar gamla förrådsställda FH77, Fransyskor och what the hell varför inte gamla 10,5 pjäser ut ur förråden. More is more.

Men jag har också ett öppet sinne, och är nyfiken på vad Archern kan uträtta. Kanske har jag fel.

A4 Östersund hade på min tid 26 stycken FH77 i garagen och därtill 20 st. 10,5 FH. Bara för utbildning.

Norrmännen har inga, och kommer inte att få, några pjäser alls. Vi kommer att få 48 stycken totalt varav 36 stycken är förutbestämda till förbandssättning.
Citera
2016-11-25, 08:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Shock & Awe.

Givetvis hade det varit optimalt om vi hade haft volym och spets, på Gotland är ett vapensystem som Archer bortkastat då ryssen varken kommer landsätta tung bandhaubits eller artillerilokaliseringsradar vid ett anfall. Där kommer lättare enheter understödda av GRK anfalla i första ledet, FH77 hade räckt till mer än väl.

Sverige har skrotat allt artilleri utom de 4 st Archer som är levererade, de sista var FH77B som skars sönder så delar kunde tas till Archer
FH77A ställdes ut i det fria på F13's landningsbanor att rosta och säljas som skrot, likaså FH F och 105 mm.
Bakan skrotades även den, ett par finns på museum.
Så det svenska artilleriet finns inte för tillfället annat än i fantasin.

Tittar man på hur raserandet av både försvaret och nu samhället i stort gått till och pågår så undrar man om det inte finns en medveten politik åtminstone gällande att totalt bryta ned FM som en fungerande militär organisation.
Senast redigerad av Sonnenwende 2016-11-25 kl. 08:13.
Citera
2016-11-25, 08:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Norrmännen har inga, och kommer inte att få, några pjäser alls. Vi kommer att få 48 stycken totalt varav 36 stycken är förutbestämda till förbandssättning.
Det låter bra, men är en sådan beställning lagd?
Citera
2016-11-25, 11:45
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Givetvis hade det varit optimalt om vi hade haft volym och spets, på Gotland är ett vapensystem som Archer bortkastat då ryssen varken kommer landsätta tung bandhaubits eller artillerilokaliseringsradar vid ett anfall. Där kommer lättare enheter understödda av GRK anfalla i första ledet, FH77 hade räckt till mer än väl.

Tittar man på hur raserandet av både försvaret och nu samhället i stort gått till och pågår så undrar man om det inte finns en medveten politik åtminstone gällande att totalt bryta ned FM som en fungerande militär organisation.

Delar givetvis de flesta av dina spaningar.
Att såga ner större delen av vårt FH77-bestånd tll skrot var, för att utrycka saken milt, obra.

However: Jag skulle hellre ha manskapet inuti en Archer, när det börjar regna substridsdelar från kryssningsrobot och annat otyg som ryssen kan hitta på mot Gotland, kontra att ha dem i det fria runt en vanlig oskyddad pjäs. Splitterskydd är sällan av ondo.

Men ja... more är i just detta fall more. Gotland borde t ex bli vårt grk-tätaste landskap. Ön kunde få en hoper av de Strf 90-chassin som reserverades för AMOS.

Dock har vi, om man ska tro FMV, lite fler än fyra pjäser idag.

29 september 2015 (då de första pjäserna levererades från BAE Systems Bofors till FMV):
”Därefter kommer två pjäser att levereras varje månad till staten, säger Linda Bengtsson, ställföreträdande presschef på FMV. Det innebär att samtliga 24 beställda svenska pjäser kommer att vara levererade om cirka ett år.”

Alltid något, då (inte om) kriget kommer.
Citera
2016-11-25, 13:17
Medlem
Citat:
Sverige har skrotat allt artilleri utom de 4 st Archer som är levererade, de sista var FH77B som skars sönder så delar kunde tas till Archer.

Nja, det genomfördes en bataljonsskjutning och övning nyss i Boden med en artilleribataljon, och det omfattar 12 eldrör. Så lite fler än fyra, finns det levererat.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2016/11/ett-kanonkliv-for-artilleriets-utveckling2/
Citera
2016-11-25, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Åkevavillni
Nja, det genomfördes en bataljonsskjutning och övning nyss i Boden med en artilleribataljon, och det omfattar 12 eldrör. Så lite fler än fyra, finns det levererat.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2016/11/ett-kanonkliv-for-artilleriets-utveckling2/
Härligt och en mäktig bild, 36 st till och det är dags att ta av hatten och buga för norrmännen

Nu är det bara att öva med dessa samt lägga beställning på 200 st till för leverans om ett par år

Har vi gott om ammunition till Archer, finns sådan i obegränsade mänger eller är vi kort där också?
Citera
2016-11-26, 20:05
Medlem
adam7s avatar
Har någon ett hum om totalkostnaderna för Archersystemet?

Jag menar nu anskaffningskostnaderna, inklusive utvecklingskostnaderna, men inte livstidskostnaderna.

12 pjäser köptes ju nu med 450 miljoner sek, men det torde bara täcka snart förfallande betalningsposter till BAE.
Citera
2016-11-26, 21:16
Medlem
Citat:

Sverige har skrotat allt artilleri utom de 4 st Archer som är levererade, de sista var FH77B som skars sönder så delar kunde tas till Archer
FH77A ställdes ut i det fria på F13's landningsbanor att rosta och säljas som skrot, likaså FH F och 105 mm.
Bakan skrotades även den, ett par finns på museum.
Så det svenska artilleriet finns inte för tillfället annat än i fantasin.

En Archerpjäs motsvarar ett flertal FH77 i effektivitet och slagkraft. Med dess eldhastighet, rörlighet och räckvidd vore ett kompani på Gotland enormt värdefullt. Faktum är att en vagn har räckvidd över i stort sett hela ön.
Citera
2016-11-26, 21:17
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Har någon ett hum om totalkostnaderna för Archersystemet?

Jag menar nu anskaffningskostnaderna, inklusive utvecklingskostnaderna, men inte livstidskostnaderna.

12 pjäser köptes ju nu med 450 miljoner sek, men det torde bara täcka snart förfallande betalningsposter till BAE.
hittade redan:

FMV kontraktet om serietillerkning av 48 pjäser var 1,4 miljarder kr. Före det utvecklades systemet i 15 år och en branschkunnig estimerade att kostnaderna kunde ha varit 500 mkr. Då får vi en kostnad på ca 40 mkr per pjäs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in