Citat:
Ursprungligen postat av
HEDP502
Exakt.
Så länge artillerilokaliseringsradar existerat har grupperingstid varit en överlevnadsfråga för skjutande förband.
Archer grupperar på 30 sekunder. Ett förband med FH77 behövde runt 10 minuter.
Skjut snabbt och sedan ännu snabbare ut ur grupperingen.
FMV säger:
”Att ammunitionsersätta Archer tar ungefär 10 min och det är enda gången någon måste vistas utanför systemet. Ammunitionen flyttas över till Archer med en särskild lyftutrustning.”
Redan general Patton sade att "...the officer who doesn't know his communications and supply as well as his tactics is totally useless". Den sanningen ändras inte med ett aldrig så vasst artillerisystem.
Alldeles riktigt alltihopa, och jag håller med om att Archer är ett fantastiskt vapensystem.
Jag är bara orolig för att vi kanske låter oss förblindas av skinande ny teknologi.
Har inte varit i 'firman' på många, många år nu, så vänligen ursäkta min ignorans.
Hur ser Archer eldledningssytem ut? Hur är den ansluten till Bpl och samordningen? Hur många Archer ingår i ett batteri?
(Inser att jag skulle kunna fråga Ryssarna om detta, men....)
Sometimes more is.....more.
Redan på min tid (tidigt 80-tal) var man medveten om art-radar och behovet av snabb omgruppering. Anledningen till att FH77 var självgående med en inbyggd Volvo B23 motor.
Ryktet var att Ryssarnas attack-flyg skulle vara över oss ungefär 33 sekunder efter första eldstöten. Så "shoot & scoot".
Now, som eldledare skulle jag hellre ha 12 eldrör (tre batterier) i målet, än att förlita mej på ett par högteknologiska Archers levererandes samma hårdvara (15,5 cm) - i min kikare ser det likadant ut.
Med undantaget att Archern inte levererar på långt när samma smocka.
Som vi konstaterat tidigare så är Artilleriet inte ett 'prickskytte vapen'. Det är ett ytstridsmedel ämnat att orsaka så stor skada (och skräck) över ett så stort område som möjligt, med målet i centrum.
"Elden ligger rätt först när 3 av 10 stryker med av egen tung eld."
Så jag är av den gamla skolan av att kasta diskbänken på dem och få dem skita i brallorna. Efter första halvtimmen ska hälften av bolsjevikerna ha förlorat allt vad stridslust heter.
Shock & Awe.
Så med detta kan jag inte fatta varför vi inte drar gamla förrådsställda FH77, Fransyskor och what the hell varför inte gamla 10,5 pjäser ut ur förråden. More is more.
Hot steel talks, oavsett var det kommer ifrån.
Men jag har också ett öppet sinne, och är nyfiken på vad Archern kan uträtta. Kanske har jag fel.
Kan någon vänlig själ utbilda mej?
Sverige och Norge har f.n. 24 pjäser att dela på va?
A4 Östersund hade på min tid 26 stycken FH77 i garagen och därtill 20 st. 10,5 FH. Bara för
utbildning.