2016-11-25, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Hoppas att du inte misstycker att jag översätter ordet furbo.

På italienska så är det en liknelse med hur en räv tänker.
Finns gamla jakthistorier även i Sverige hur räven gått bakom jägaren.

Furbo betyder enkelt att man är smart taktiskt.
Har jag fel så berätta det för mig?
Finns det ett ord som man kan översätta direkt till svenska?

Lysande svartellervitt, för furbo är nog omöjligt att översätta till svenska. Furbo är oerhört italienskt eftersom det har både en positiv och negativ klang samtidigt. Listigt och smart samt bakslugt och lurigt. Furbo.

Och Calcio är oerhört resultatinriktat, vilket gör att om du satsar din personliga integritet för att ditt lag ska vinna så gör det dig till en vinnare. De kulturella skillnaderna har minskat, men lever kvar om än i mindre omfattning.
Citera
2016-11-26, 15:08
Medlem
Inte ovanligt att ägare till italienska fotbollsklubbar frotterar sig med diktatorer, tvärtom. Men kanske inte så många som hyllar en kommunistisk diktator...

Massimo Ferrero; ”Hasta la victoria, siempre”
https://twitter.com/unavitadacinema/status/802463748199809025/photo/1?ref_src=twsrc%5Etfw

Annars finns det såklart oändligt många foton med Maradona o Fidel Castro:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/e1/e3/dc/e1e3dc3122e45ff91e7ee070b22a26f9.jpg

Fidel Castro fotbollsspelaren:
http://www.trabajadores.cu/wp-content/uploads/2016/09/Fidel-futbol.jpg

http://revistauncanio.com.ar/wp-content/uploads/2015/10/fidel-futbol350.jpg
Citera
2016-11-26, 21:56
Medlem
myskankans avatar
Atalanta, jag har inte sett så mycket i år. Men jag har tittat Gasp, förra året Kessié, Caldara i Serie B. Papu innan och efter sitt äventyr i Ukraina. Jag är inte förvånad att det går bra. Men det kommer en svacka, precis som det brukar. Nästa vecka är det dags för mig att se Atalanta när dom möter Juve. Atalanta har historiskt varit svåra.

http://per.cafe.se/wp-content/uploads/sites/11/2011/03/glennmara.jpg
Citera
2016-11-26, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av myskankan
Atalanta, jag har inte sett så mycket i år. Men jag har tittat Gasp, förra året Kessié, Caldara i Serie B. Papu innan och efter sitt äventyr i Ukraina. Jag är inte förvånad att det går bra. Men det kommer en svacka, precis som det brukar. Nästa vecka är det dags för mig att se Atalanta när dom möter Juve. Atalanta har historiskt varit svåra.

http://per.cafe.se/wp-content/uploads/sites/11/2011/03/glennmara.jpg

Fanstastiskt foto. Glenn är en gigant i Bergamo.

Ett annat foto, lite mer aktuellt:
https://pbs.twimg.com/media/CyNrifuWQAAkFYq.jpg

Bacca ser på kvällens match. I Sevilla...

Sälj honom och köp Belotti. Just nu leder Milan med 1-3 borta mot Empoli, med drygt 20 minuter kvar...
Citera
2016-11-26, 23:12
Medlem
Cagliaris trupp på 23 spelare mot Udinese. Sex spelare från Primavera...

Portieri: Colombo, Rafael, Storari.

Difensori: Bittante, Bruno Alves, Ceppitelli, Isla, Pisacane, Salamon, Briukhov, Oliveira

Centrocampisti: Barella, Di Gennaro, Padoin, Pennington, Biancu, Antonini Lui

Attaccanti: Borriello, Farias, Giannetti, Melchiorri, Sau, Arras

Kolla särskilt in mittfältet; Barella (född 1997), Pennington(1998), Biancu (2000) Antonino Lui (1998)

Dessutom försvararna Oliveira (2000), Briukhov (1998) och anfallaren Arras (1998)

Avstängda: Munari , Dessena

Skadade: Capuano, Ionita, Joao Pedro, Murru, Tachtsidis

Cagliari har släppt in 30 mål på 13 matcher, det är fan inte ok. Man har fyra förluster på de fem senaste matcherna och 16 insläppta mål. Ett lag i kris där alla, även jag, trots allt kräver tre poäng. Calcio. På blodigt allvar. Kniven mot strupen och ryggen mot väggen. Som det ska vara
Citera
2016-11-26, 23:57
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Cagliaris trupp på 23 spelare mot Udinese. Sex spelare från Primavera...
Bra med talang, men det gäller att de äldre börjar prestera. Inte sett särskilt mycket av Cagliari men Storari var riktigt usel mot Torino.

Vad gäller unga spelare är Milan spännande. Det kan bli ännu bättre. Men man behöver lite ålder, lite rutin. Några värvningar inför nästa säsong, eller redan nu i januari, så kan det se riktigt bra (och inhemskt!) ut. Födelseår inom parentes och potentiella värvningar i fetstil. Jag tror Darmian skulle kunna få en pånyttfödelse i sin moderklubb, i sitt hemland. Ingen succé i United trots en del speltid det senaste. Han borde gå att få loss förhållandevis billigt.

Donnarumma (99)
Darmian (89)-Romagnoli (95)-?-De Sciglio (92)
?-Locatelli (98)-Bonaventura (89)
Suso (93)-Belotti (93)-?
Citera
2016-11-27, 00:20
Medlem
anteri17s avatar
Jag är en av få som verkligen inte är frälst av Romagnoli. Jag tycker han är högst medioker. Han är trots allt en vuxen spelare och saknar både fötter och en god fysik. Han väger inte upp det med att vara superbra i positionsspelet.

Jag kan mycket väl ha fel, men jag ännu inte sett vad så många andra hyllar.
Citera
2016-11-27, 00:28
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Bra med talang, men det gäller att de äldre börjar prestera. Inte sett särskilt mycket av Cagliari men Storari var riktigt usel mot Torino.

Vad gäller unga spelare är Milan spännande. Det kan bli ännu bättre. Men man behöver lite ålder, lite rutin. Några värvningar inför nästa säsong, eller redan nu i januari, så kan det se riktigt bra (och inhemskt!) ut. Födelseår inom parentes och potentiella värvningar i fetstil. Jag tror Darmian skulle kunna få en pånyttfödelse i sin moderklubb, i sitt hemland. Ingen succé i United trots en del speltid det senaste. Han borde gå att få loss förhållandevis billigt.

Donnarumma (99)
Darmian (89)-Romagnoli (95)-?-De Sciglio (92)
?-Locatelli (98)-Bonaventura (89)
Suso (93)-Belotti (93)-?

Jag tycker inte att Abate behöver ersättas i dagsläget, han förstår vad tröjan betyder och är en av få i dagens Milan som håller hög lägstanivå. Alltid gedigen. Darmian lite för nära i ålder och inte bevisat (tydligt) bättre än Abate.

Bacca ut i januari, som sagt, han har mest gnällt sen han kom till Milan. Och toppar det med att inte ens kolla på kvällens match utan reser istället till Spanien för att se sitt gamla Sevilla...

Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Jag är en av få som verkligen inte är frälst av Romagnoli. Jag tycker han är högst medioker. Han är trots allt en vuxen spelare och saknar både fötter och en god fysik. Han väger inte upp det med att vara superbra i positionsspelet.

Jag lägger aldrig märke till Romagnoli när han spelar. Det är egentligen min enda bild av honom. Initialt är det väl positivt men efter ett tag måste man fråga sig vad han egentligen uträttar under en match.
Citera
2016-11-27, 00:42
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Jag tycker inte att Abate behöver ersättas i dagsläget, han förstår vad tröjan betyder och är en av få i dagens Milan som håller hög lägstanivå. Alltid gedigen. Darmian lite för nära i ålder och inte bevisat (tydligt) bättre än Abate.

Bacca ut i januari, som sagt, han har mest gnällt sen han kom till Milan. Och toppar det med att inte ens kolla på kvällens match utan reser istället till Spanien för att se sitt gamla Sevilla...
Ja, Abate duger väl antar jag. Ville mest spåna lite om eventuella nyförvärv och få ut ett hypotetiskt förslag till startelva med de unga Milanspelarna. Det finns ett lag i Milano med en positiv trend och det är inte Nerazzurri. Milan har fått fram Donnarumma och Locatelli, medan Inter som det nyss skrevs om har bytt ut Zanetti mot Icardi...
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17

Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Jag lägger aldrig märke till Romagnoli när han spelar. Det är egentligen min enda bild av honom. Initialt är det väl positivt men efter ett tag måste man fråga sig vad han egentligen uträttar under en match.
För dålig koll på Romagnoli specifikt men ca 90 Serie A-matcher vid 22 års ålder innebär väl att man gör något rätt. Kvantitet är inte kvalitet, ja ja, men ändå.
Citera
2016-11-27, 01:03
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Ja, Abate duger väl antar jag. Ville mest spåna lite om eventuella nyförvärv och få ut ett hypotetiskt förslag till startelva med de unga Milanspelarna. Det finns ett lag i Milano med en positiv trend och det är inte Nerazzurri. Milan har fått fram Donnarumma och Locatelli, medan Inter som det nyss skrevs om har bytt ut Zanetti mot Icardi...

För dålig koll på Romagnoli specifikt men ca 90 Serie A-matcher vid 22 års ålder innebär väl att man gör något rätt. Kvantitet är inte kvalitet, ja ja, men ändå.

Jag har inte heller jättekoll på Romagnoli - kanske just pga det snillet_1 påpekade. Framtiden får utvisa vad Romagnoli har att ge.
Citera
2016-11-27, 02:19
Medlem
Ambivalens_s avatar
Jag uppfattar det som att Romagnoli har en mer passiv roll som består av att täcka ytor och diktera backlinjen medan partnern Paletta (eller Gomez) ska spela med mer aggressiv press, vilket gör att Romagnoli syns mindre.

Det verkar som att Romagnoli är bättre på att läsa spelet och följa motståndarna utan att behöva göra chansartade glidtacklingar. T.ex., han tar på sig blott 0.2 frisparakar per match denna säsong och 0 röda medan Paletta ligger på 1.4 frisparkar mot sig per match och 2 röda och minst en straff. Romagnoli är dessutom mer involverad i uppbyggnadsspelet med 8 fler passningar per match än Paletta och något högre passningsprocent, 88% vs. 85%. Jag upplever det som att han också slår fler passningar framåt i banan än Paletta även om Paletta slår en del fina crossbollar då och då.

Romagnoli verkar också mer bekväm med att hålla i bollen och lugna ner tempot. Överhuvudtaget uppfattar jag honom som väldigt lugn för sin ålder, och eftersom Milan varit väldigt stressiga i backlinjen senaste åren där Abate och MDS varit svaga bakåt undrar jag om inte Romagnoli har styrt upp ytterbackarnas defensiv något. Men det är svårt att säga, kan lika gärna vara tränarstaben, defensiva mittfältet som fått det att se lite bättre ut defensivt.

Citat:
Sälj honom och köp Belotti.
Jag håller med, Brille68. Bacca har gjort en hel del bra i Milan men han verkar inte alls uppskatta vistelsen och är ju som bekant extremt begränsad i sin spelstil. Kan man fortfarande få 20+ miljoner euro och har en spelare av Belottis kaliber på väg in tycker jag man ska sälja. Bacca har dock visat att han kan näta mot bra lag medan Lapadula än så länge bara bevisat sig mot Empoli och Palermo. Det oroar såklart.

På tal om en diskussion några sidor bak: Martin Åslund argumenterade i senaste Euro talk för att italienarna slår av på tempot vid stora ledningar pga att man har en lat mentalitet, snarare än pga gentlemanna-skäl. Dvs att man inte gör mer än vad som krävs. Oavsett anledning gillar jag beteendet.
Senast redigerad av Ambivalens_ 2016-11-27 kl. 02:45.
Citera
2016-11-27, 02:24
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambivalens_
Det verkar som att Romagnoli är bättre på att läsa spelet och följa motståndarna utan att behöva göra chansartade glidtacklingar. T.ex., han tar på sig blott 0.2 frisparakar per match denna säsong och 0 röda medan Paletta ligger på 1.4 frisparkar mot sig per match och 2 röda och minst en straff.
Det du skriver om Romagnoli kan säkert stämma, men Palettas statistik beror ju på att han är dum i huvudet. Hur förklarar man annars detta? https://www.youtube.com/watch?v=3_gst6wIOls
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in