Jag uppfattar det som att Romagnoli har en mer passiv roll som består av att täcka ytor och diktera backlinjen medan partnern Paletta (eller Gomez) ska spela med mer aggressiv press, vilket gör att Romagnoli syns mindre.
Det verkar som att Romagnoli är bättre på att läsa spelet och följa motståndarna utan att behöva göra chansartade glidtacklingar. T.ex., han tar på sig blott 0.2 frisparakar per match denna säsong och 0 röda medan Paletta ligger på 1.4 frisparkar mot sig per match och 2 röda och minst en straff. Romagnoli är dessutom mer involverad i uppbyggnadsspelet med 8 fler passningar per match än Paletta och något högre passningsprocent, 88% vs. 85%. Jag upplever det som att han också slår fler passningar framåt i banan än Paletta även om Paletta slår en del fina crossbollar då och då.
Romagnoli verkar också mer bekväm med att hålla i bollen och lugna ner tempot. Överhuvudtaget uppfattar jag honom som väldigt lugn för sin ålder, och eftersom Milan varit väldigt stressiga i backlinjen senaste åren där Abate och MDS varit svaga bakåt undrar jag om inte Romagnoli har styrt upp ytterbackarnas defensiv något. Men det är svårt att säga, kan lika gärna vara tränarstaben, defensiva mittfältet som fått det att se lite bättre ut defensivt.
Citat:
Sälj honom och köp Belotti.
Jag håller med, Brille68. Bacca har gjort en hel del bra i Milan men han verkar inte alls uppskatta vistelsen och är ju som bekant extremt begränsad i sin spelstil. Kan man fortfarande få 20+ miljoner euro och har en spelare av Belottis kaliber på väg in tycker jag man ska sälja. Bacca har dock visat att han kan näta mot bra lag medan Lapadula än så länge bara bevisat sig mot Empoli och Palermo. Det oroar såklart.
På tal om en diskussion några sidor bak: Martin Åslund argumenterade i senaste Euro talk för att italienarna slår av på tempot vid stora ledningar pga att man har en lat mentalitet, snarare än pga gentlemanna-skäl. Dvs att man inte gör mer än vad som krävs. Oavsett anledning gillar jag beteendet.