Citat:
Vet inte vilka du menar med hans närmaste? Familjemedlemmar som lever under hot och med skyddad identitet? Eller som helst håller en låg profil för sin egen säkerhets skull. Vad är viktigare för dem tror du, din sinnesfrid eller deras egen säkerhet? Eller menar du personer som Craig Murray som säger sig ha besökt honom och rapporterat att han är vid gott mod? Vem skulle duga i dina ögon för att övertyga dig?
I bästa fall hålls det en låg profil för att inte interferera alltför mycket med den svenska brottsprocessen. Kanske är det en alltför välvillig tolkning. I Sverige skulle han troligtvis ha hållits häktad medan förhöret utvärderades och förundersökningen avslutades. Kanske ligger han lågt med reducerad kontakt med omgivningen för att inte Marianne ska börja gorma om att hon inte fick hålla honom häktad med restriktioner och skylla på detta för att förundersökningen inte kunde slutföras på det sätt hon önskade.
Marianne är ju enbart ute efter att skylla ifrån sig, så varför ge henne mer ammunition än nödvändigt.
Har han inte tillgång till internet blir det svårare för Marianne att hävda att han utnyttjat sitt ohäktade tillstånd för att interferera med brottsprocessen och störa förundersökningen. Man måste nämligen fjäska och dalta som bara den för den rabiata ragata som är (sjäv?)utsedd att leda förundersökningen mot Assange.
I bästa fall hålls det en låg profil för att inte interferera alltför mycket med den svenska brottsprocessen. Kanske är det en alltför välvillig tolkning. I Sverige skulle han troligtvis ha hållits häktad medan förhöret utvärderades och förundersökningen avslutades. Kanske ligger han lågt med reducerad kontakt med omgivningen för att inte Marianne ska börja gorma om att hon inte fick hålla honom häktad med restriktioner och skylla på detta för att förundersökningen inte kunde slutföras på det sätt hon önskade.
Marianne är ju enbart ute efter att skylla ifrån sig, så varför ge henne mer ammunition än nödvändigt.
Har han inte tillgång till internet blir det svårare för Marianne att hävda att han utnyttjat sitt ohäktade tillstånd för att interferera med brottsprocessen och störa förundersökningen. Man måste nämligen fjäska och dalta som bara den för den rabiata ragata som är (sjäv?)utsedd att leda förundersökningen mot Assange.
När besökte Craig Murray honom, för det har jag missat?
Blandar du inte ihop med besöket den 19 oktober?
Nej, givetvis menar jag inte familjen, privata vänner osv. Menar de personer som står honom nära och som även är publika personer som frivilligt satt sina liv på spel för att hjälpa Wikileaks.
Specifikt menar jag:
Hans advokater/människorättsaktivister:
Sarah Harrison
Jennifer Robinson
Personer kopplade till cypherpunksrörelsen / Chaos Computer Club (överlappar i stor del):
Tidigare hade jag sagt Jacob Applebaum, jag litar och många med mig litar fortfarande på honom men i allmänhetens ögon är han bränd sedan våldtäktsanklagelsen(!) för några månader sedan (av en samling radikalfeminister, Jacob själv är extremfeminist varför man kan tycka att han nästan borde skylla sig själv, men men vissa lär sig den hårda vägen....).
Kanske Andy Muller-Maguhn och Jérémie Zimmermann som han skrivit boken Cypherpunks tillsammans med.
Det finns också fler som skulle funka som är nära knutna till Wikileaks men som håller lite lägre profil publikt.
Glenn Greenwald och Snowden hade funkat men tvivlar på att de vill bli involverade.
I allt jag sett av Assange så är han inte alls rädd för det Svenska rättsväsendet, det han är rädd för är att bli ställd inför en militärdomstol i USA.
Han stannade ju två veckor (om jag minns rätt på tiden) i Sverige för att kunna bli förhörd innan han åkte till England medan Svenskt rättsväsende var sysselsatte med att bryta mot så mycket praxis som möjligt.