2016-11-24, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbesvensson
Bra jobbat

Då stämmer det givetvis att det i första hand beror på inflation av antagningsantalet.
Nja, det blir troligtvis ganska 50/50 gällande antagningsplatser och andelen som får ett visst HP-resultat i slutändan skulle jag tro

Dina siffror visar ju dock på att vi som skrivit HP under den senaste tiden har det lite svårare än de som gjort tidigare, nu gäller ett resultat endast i fem år, men skillnaden på andelen Ht -11 jämfört med Ht -16 är också väldigt påtaglig.
Citera
2016-11-24, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aloeverasmiskareN
VAD TROR NI?

Om man fått 0.85 på sitt första högskoleprov någonsin (hemma).

Och planerar att göra 19-20 stycken inför nästa Högskoleprov till vår, hur högt kan man kunna komma?

är det rimligt med över 1.3? eller borde man förvänta lägre? eller högre?

Beror helt på dig. Kan ge en ökning med flera poäng med kan ge en sänkning till och med.
Skulle säga
E - för lite information för att avgöra
Det är stor skillnad på att göra ett prov hemma i lugn och ro, och göra det på plats på tid på riktigt.
Citera
2016-11-24, 18:46
Bannlyst
Citat:
VAD TROR NI?

Och planerar att göra 19-20 stycken inför nästa Högskoleprov till vår, hur högt kan man kunna komma?

Fullt möjligt. Lycka till!
Citera
2016-11-24, 18:56
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
VAD TROR NI?

Citat:
Ursprungligen postat av Razornaggaa
Beror helt på dig. Kan ge en ökning med flera poäng med kan ge en sänkning till och med.
Skulle säga
E - för lite information för att avgöra
Det är stor skillnad på att göra ett prov hemma i lugn och ro, och göra det på plats på tid på riktigt.

Sant, och för att få ut mesta möjliga av att öva på 19-20 prov så gäller att göra det så likt provsituationen som möjligt. Är du riktigt seriös så offrar du en heldag för att skriva fem delprov. Klarar du att hålla skärpan då så klarar du det också på provdagen. Håll provtiden exakt för att lära dig att lösa uppgifterna under tidspress, undvik "bara en halv minut till" eller "äsch, det där var ju bara ett slarvfel så det räknar jag inte", utan var ärlig mot dig själv. På studera.nu finns också ett antal interaktiva prov med tidtagning och som rättas automatiskt.

Notera om det är något särskilt område som du har svårt för, t.ex. ett visst matematikområde (vinklar, grafer, volymer etc.) och öva extra på detta. Det finns mängder av hjälp att få på nätet numera, bl.a. på Youtube. I mitt tycke så är detta ett bättre alternativ än att lägga tusentals kronor på någon av de lärarledda kurser som ges ("lärarledda" är en sanning med modifikation, det brukar vara folk som själva har presterat bra på provet som leder dem och som kanske inte alltid är superbra pedagoger).
Citera
2016-11-24, 23:31
Medlem
Har inte ännu fått reda på mitt resultat från senaste skrivningen, studera.nu visar bara resultatet från i våras och hogskoleprov.nu får jag server error på. Har jag missat något?
Citera
2016-11-24, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ninjaflipp
Har inte ännu fått reda på mitt resultat från senaste skrivningen, studera.nu visar bara resultatet från i våras och hogskoleprov.nu får jag server error på. Har jag missat något?

Det enda du missat är att det är den 28e som du får reda på och kan se senaste provresultatet.
Citera
2016-11-25, 11:38
Medlem
Första gången fick jag 1,4
Andra försöket fick jag 1,2
Reslutat hösten 2016 = 0,85

Det går bra nu...
Citera
2016-11-25, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mregge
Första gången fick jag 1,4
Andra försöket fick jag 1,2
Reslutat hösten 2016 = 0,85

Det går bra nu...

Aldrig sett något liknande tidigare - du vet inte vad som orsakat sänkningarna, utöver att det senaste provet kanske var något svårare sett till normeringen?
Citera
2016-11-25, 12:57
Medlem
Fick ett mejl från hpguiden.se att normeringstabellerna är ute nu, får dock bara upp "användare saknas" när jag försöker logga in och samma felmeddelande när jag försökt göra en ny användare med annan e-post adress.

Så, finns det någon som kan lägga in en bild på de nya normeringstabellerna?
Citera
2016-11-25, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mix0r
Aldrig sett något liknande tidigare - du vet inte vad som orsakat sänkningarna, utöver att det senaste provet kanske var något svårare sett till normeringen?

Nej, vet inte. Pluggade dessutom ca 2 månader till detta prov från boken "Högskoleprovsboken : den lilla fenomenala boken om högskoleprovet"
Min gissning är att jag i grunden inte är så intelligent och hade mer tur på tidigare prov (gissningar gick hem osv) men att det nu på detta prov så blev inga gissningar rätt.
Högskolan/Universitet är nog inget för mig, så måste lära mig att vara nöjd med det jag har och inte ha orealistiska drömmar.
Citera
2016-11-25, 13:32
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mregge
Nej, vet inte. Pluggade dessutom ca 2 månader till detta prov från boken "Högskoleprovsboken : den lilla fenomenala boken om högskoleprovet"
Min gissning är att jag i grunden inte är så intelligent och hade mer tur på tidigare prov (gissningar gick hem osv) men att det nu på detta prov så blev inga gissningar rätt.
Högskolan/Universitet är nog inget för mig, så måste lära mig att vara nöjd med det jag har och inte ha orealistiska drömmar.

Vet inte om du är allvarlig, men ... Ingen skriver ett så pass bra resultat som 1,4 p.g.a. gissningar som "gick hem". Sänkningen från 1,4 till 0,85 beror så klart inte heller på gissningar som "gick fel". Det måste ha berott på något annat, dagsform, inställning, dålig sömn, svårt att fokusera för att tankarna fanns på annat håll etc.

Att dra slutsatsen att högre studier inte är något för dig är helt fel, snarare visar väl det på ambition att du skriver provet flera gånger och dessutom har förmågan (med eller utan gissningar) att skriva klart över medel. Däremot låter det som att ditt självförtroende är sisådär. Med tanke på att det t.ex. finns lärarstudenter som kommit in med resultat på 0,1 och liknande (alltså sämre än om de svarat A på alla frågor) och ändå anser sig vara både lämpade att studera och att jobba som lärare så tycker jag inte att du ska vara så hård mot dig själv. Gör ett ärligt försök, så får du se hur det går och vad du tycker om livet som akademiker. Hellre det än att gå och grubbla om tjugo år om vad som kunde ha varit, om bara ...
Citera
2016-11-25, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Vet inte om du är allvarlig, men ... Ingen skriver ett så pass bra resultat som 1,4 p.g.a. gissningar som "gick hem". Sänkningen från 1,4 till 0,85 beror så klart inte heller på gissningar som "gick fel". Det måste ha berott på något annat, dagsform, inställning, dålig sömn, svårt att fokusera för att tankarna fanns på annat håll etc.

Att dra slutsatsen att högre studier inte är något för dig är helt fel, snarare visar väl det på ambition att du skriver provet flera gånger och dessutom har förmågan (med eller utan gissningar) att skriva klart över medel. Däremot låter det som att ditt självförtroende är sisådär. Med tanke på att det t.ex. finns lärarstudenter som kommit in med resultat på 0,1 och liknande (alltså sämre än om de svarat A på alla frågor) och ändå anser sig vara både lämpade att studera och att jobba som lärare så tycker jag inte att du ska vara så hård mot dig själv. Gör ett ärligt försök, så får du se hur det går och vad du tycker om livet som akademiker. Hellre det än att gå och grubbla om tjugo år om vad som kunde ha varit, om bara ...

Tack! Det var verkligen fint skrivet. Jag vet att det är besvikelsen som talar. Jag fick 48p på Verb och 37p på Kvant...
Men ska testa igen till våren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in