Citat:
Ursprungligen postat av
allasKelgris
Jag har inte besökt tråden sedan den lades ut (2016-11-18). Och de har varit mycket intressant att läsa era inlägg.
Ska återkomma till en del saker ni tar upp. Men först två viktiga poänger som man bör känna till och som är viktiga för ämnet som sådant:
1. Tidningar måste attrahera en borglig läsarkrets eftersom de är dessa som lokar till sej de anonsörer som till stor del finansierar tidningar.
2. Mer än hälften av alla artiklar som publiceras i svenska tidningar har "utomredaktionellt ursprung" tidningarna tar in dessa för att höja kvaliteten på innehållet (Då dom ofta är mycket välskrivna). Dessa skrivs av lobbyorganisationer med olika politiska och ekonominska intressen jag säga med en gång att vänstern inte är särskilt kapilatstark.
1+2 är inte 3. Men ungefär lika uppenbart är de att de är svårt om inte omöjligt för en tidning att driva en en uttalad politisk vänsteragenda.
Feminismen har infiltrerat sig överallt även om den är mer öppen till den vänstra sidan av skalan.
Vad som publiceras i en tidning har inget att göra med de som skriver.
De kan som ansvarig bestämma innehåll och det är uppenbart att de gör det.
Bara läs de mest populära blaskorna så ser man tydligt 1/3 dels filosofi, och med det menar jag att 2/3 av artiklarna är riktat mot ett visst håll och resten är till för att bibehålla en seriös bild utåt, ofta slarvigt skrivna och luddiga.
Feminism är i dag ett varumärke som människor livnär sig på, en stark rörelse som kan knäcka vem som helst som går emot den, i alla fall så tystas kritiska röster, de får banne mig inte anställning som krönikör.
Annonsörer är affärsmänniskor som är intresserad av att tjäna pengar, ligger det pengar i att vara feminist så är man det, allt handlar om att nå ut med budskapet… så glöm den teorin.