Citat:
Ursprungligen postat av
hejsan07
Lugn, ni kan vara invandringskritiska men då många attackerar politikerna med direkta hot där de hävdar att homosexuella xxxx skall vi göra ditten och datten med, så tvingas detta fram.
Tyvärr riskerar detta att kväva debattklimatet igen om invandrarrelaterade samhällsproblem.
[...]
Det är därför detta tas upp.
Det där verkar stämma, mer eller mindre. Jag har läst
den faktiska rapporten nu, och det stod exakt samma sak i denna som jag spekulerade att det skulle göra i
mina tidigare inlägg. I grunden verkar det röra sig om en ökning av den propaganda som pågått de senaste 20 åren samt en ökad indoktrinering av barn och ungdomar i skolåldern. Åh, och man ska höra av sig till anställda på bl.a. Facebook och Twitter och be dem radera folk som uttrycker sig rasistiskt. No big surprise there.
Rapporten är helt proppfull med plattityder men i grunden verkar problemen mycket riktigt mynna ut i att "fel" sorters personer regelrätt har mordhotats av en massa idioter, däribland politiker och journalister.
Den här sidan på Regeringens hemsida är väldigt talande, och berättar en hel del om vad det hela
verkligen går ut på. Allt snack om "rasism" är i sammanhanget egentligen bara bekväma plattityder för att framstå som allmänt god. Egentligen är den underliggande orsaken till "handlingsplanens" framtagande naturligtvis rent cyniskt självisk. Man blir löpande mordhotad av folk som även spyr ur sig en massa skit på t.ex. Nordfront och dylikt, och nu måste man kunna tvinga polis och åklagare att agera mot de som skickar hoten. Skoj dock att kommentarsfälten på "hatsajterna" mer eller mindre tvingades fram p.ga. att journalisterna förbjöd all
sansad invandringskritik i kommentarsfälten på sina egna dagstidningar. Den graden av självkritik tror jag dock inte man är framme vid på långa vägar än, om ens någonsin...
Skojigt nog verkar handlingsplanen också till stora delar ha tvingats fram av bl.a. FN och Europarådet, som enligt undersökningen förfasats av bland annat hur mycket antisemitism vi har i vårt land - ett faktum som ju säkerligen inte har något att göra med alla de antisemitiska muslimer som vi släppt in, och som idag gjort att judarna i stort sett har övergett Malmö...
Jag står fortfarande fast vid mina tidigare yttranden om att rapporten och handlingsplanen är mer eller mindre tandlös. Den är som sagt proppfull med diverse plattityder om allas lika värde från himmel till jord, men i grunden är det bara ett indoktrinerings- och propagandaarbete med en stor åthutning åt polis- och åklagarmyndighet som ska tas i örat och fås att jobba snabbare och mer effektivt. Sen ska väl försvarsmyndigheten vara med och registrera hatnazister, antar jag, för att "stävja propaganda" eller nånting. Jag vet inte, hela den biten är luddig som fan.
Vi bör inte förglömma att denna "plan" tagits fram av samma personer som bland annat tillsatte Mona Sahlin och hennes hjälptelefon som "nationell samordnare" mot extremism, vilket i mitt tycke säger ungefär allt man behöver veta om dess påstådda effektivitet. Sahlins fina hjälptelefon står faktiskt omnämnd på sidan 7 som ett strålande exempel på hur bra vi är på att motverka extremism och hat här i Sverige, vilket jag är säker på kommer få FN och Europarådet att yvas över vår enastående förmåga som nation!
För dom som inte orkar läsa rapporten beskrivs "åtgärderna" mot hatet på Internet i följande punkter:
Citat:
- Statens medieråd kommer under 2016 och 2017 att kartlägga skyddet av barn och unga på internet vad avser rasism, liknande former av fientlighet, hatbrott och extremism. Kartläggningen kommer att omfatta offentliga aktörers och civilsamhällets åtgärder på området samt de självregleringsåtgärder som leverantörerna av sociala medier genomför. Myndigheten kommer att sprida resultaten av kartläggningen till berörda aktörer.
- Regeringen kommer under 2017 att inbjuda till en dialog med berörda aktörer för att diskutera hur rasism, liknande former av fientlighet och hatbrott på bl.a. sociala medier kan förebyggas och motverkas.
- Statens medieråd kommer att fortsätta kampanjen No Hate Speech Movement t.o.m. 2020.
- Under 2017 kommer regeringen att presentera en handlingsplan för att värna det demokratiska samtalet mot hot och hat.
Observera grejerna om "sociala medier" och "berörda aktörer", vilket knyter an till det jag skrev tidigare om att man ska försöka få folk avstängda från t.ex. Facebook. Egentligen verkar det således röra sig om väldigt tama grejer. Den sista listpunkten verkar anknyta till
joxet på Regeringens hemsida om hur hemskt det är med alla dödshot som riktas både dem själva och alla stackars journalister, så jag antar att "avslöjandet" bara är att dessa ska få en förtur till polis och åklagare när de drabbas av "näthat", vilket ju inte kommer som någon egentlig överraskning heller.