Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-11-24, 18:34
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
Nu skrev ju jag "inom ramen för tjänsteutövning". Det är alltså väldigt svårt att sätta dit svenska politiker och tjänstemän för att ha missbrukat eller utnyttjat sin tjänsteställning. Palme klarade sig ju ifrån Bordellhärvan kan väl nämnas. Är du en såsse som maniskt måste försvara skithålet dina åsiktsfränder skapat?

Mer ontopic så finns det mycket större möjligheter i USA att åtala korrumperade tjänstemän och politiker. Trump har utlovat krafttag mot korruption och många inklusive undertecknad skulle bli ytterst besvikna om Clinton klarar sig undan.

Han har lovat ja men handlingar väger tyngre än ord, Trump verkar aktivt vara ute efter att rekrytera många av de som är välkända för att vara just korrupta, bland annat hans egna VP som tar emot pengar av tobaksbolagen sedan år 2000.
2016-11-24, 18:35
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det där är ett civilmål och har alltså ingenting med eventuell kriminalitet att göra.

Du menar det som rör Bill Clinton skulle ha våldtagit någon?

Sedan så faller lurendrejeri inte under civilmål i USA.
2016-11-24, 18:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Spelar ingen roll, det jag lyfter fram är att man under valet sa att Bill Clinton automatiskt var en våldtäktsman för att han gjorde exakt samma sak (gick med på att betala en summa istället för att dra det hela genom en domstol) vilket betyder att Trump är genom den logiken en brottsling.

Nej. Våldtäkt är straffbart, men mycket svårt att bevisa. Därför är det vanligt att blir ett civilmål istället, där beviskraven är lägre. I fallet med t.ex. Paula Jones handlade det dessutom inte om våldtäkt, utan om sexuellt ofredande. Däremot finns det flera andra våldtäktsanklagelser mot Bill Clinton.

När det gäller Trump University är det ett renodlat civilmål, vilket alltså inte gör Trump till en brottsling. En uppgörelse i godo här är ett rent affärsmässigt beslut.
2016-11-24, 19:08
Medlem
Aegishjalmrs avatar
Citat:
Han har lovat ja men handlingar väger tyngre än ord, Trump verkar aktivt vara ute efter att rekrytera många av de som är välkända för att vara just korrupta, bland annat hans egna VP som tar emot pengar av tobaksbolagen sedan år 2000.

16 år sen Pence drog en lans för tobak men något direkt olagligt tror jag inte att det handlade om. Men vill Trump verkligen komma till rätta med korruptionen så måste lobbyistlagarna ses över.
2016-11-24, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aegishjalmr
16 år sen Pence drog en lans för tobak men något direkt olagligt tror jag inte att det handlade om. Men vill Trump verkligen komma till rätta med korruptionen så måste lobbyistlagarna ses över.

Varför skulle Trump vilja komma tillrätta med korruptionen? Han är ju själv ett praktexempel på när egenintresset kommer i konflikt med politiken. Många menar att han omöjligt kan fortsätta att äga sina bolag när han är president.

https://www.commentarymagazine.com/politics-ideas/trump-must-sell-up-and-sell-out/

Jag ser ju en uppenbar risk för att han kan bli en ny Berlusconi om han inte lägger ner sin affärsverksamhet, men jag är ganska övertygad om att han inte vill göra det.
2016-11-24, 20:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Varför skulle Trump vilja komma tillrätta med korruptionen? Han är ju själv ett praktexempel på när egenintresset kommer i konflikt med politiken. Många menar att han omöjligt kan fortsätta att äga sina bolag när han är president.

https://www.commentarymagazine.com/politics-ideas/trump-must-sell-up-and-sell-out/

Jag ser ju en uppenbar risk för att han kan bli en ny Berlusconi om han inte lägger ner sin affärsverksamhet, men jag är ganska övertygad om att han inte vill göra det.

Han kan lägga bolagen i en blind trust.
2016-11-24, 20:34
Medlem
Närmast rörande att se Bill de Blasio och diverse andra progressiva losers till borgmästare slå sina tröga skallar ihop i en allians för illegala invandrares rätt att vistas i USA. Snacka om en redan på förhand förlorad kamp. Trump kommer att göra processen kort med dom..

Den 21 januari så är det slut på den gamla låt gå-mentaliteten där kreti och pleti pissar på landet. Gatorna ska rensas upp. I Trumps USA så gäller lag, ordning och respekt för nationens gränser. Americanism not globalism..
2016-11-24, 20:38
Medlem
Citat:
Problemet är att rättsstaten inte riktigt fungerar i det här fallet, för att vänner till Hillary styr justitiedepartementet och toppskiktet av FBI.

Det Trump kan göra är att utse en specialåklagare, utan koppling till Hillary, för att undersöka saken.

Obama skulle kunna göra samma sak. Men han har ju starka kopplingar till Hillary så det kommer inte att hända.

Trump kommer inte åtala Hillary, allt detta sa han bara för att han utnyttjade detta faktum och blåste upp skandalen till orimliga proportioner, vi vet redan att FBI, som är starkt republikanskt politiskt inte hittat bevis på att hon gjort något olagligt.
Trump är i själva verket vän med paret Clinton sedan åratal tillbaka och han bad för några dagar sedan om ursäkt till Hillary och kallade henne för en enastående kvinna, har ni missat detta?

För fan allt är bara en del av Trumps TV såpa, Trump spelar en roll och förmodligen ville han inte ens bli president, han ville bara spilla ut lite grus i maskineriet för att röra om ordentligt, men nu är han tvungen att bita i det sura äpplet och bli president och kommer bli en del av det politiska etablissemang som finns hos republikanerna och demokraterna.

Skulle inte bli förvånad om han ryter ifrån till Putin snart, Trump är långt i från USA.s räddare, Trump kommer bli en blek Nixon till slut.
2016-11-24, 20:48
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Han kan lägga bolagen i en blind trust.

Det skulle nog inte hjälpa folk skulle inte lita på att han inte gör politiska drag för att stärka sitt egna företags vinstchanser osv.

Det bästa han kunde göra är att sälja eller montera rubbet och sen lägga pengarna på hög under 4-8 år.
2016-11-24, 20:50
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
När det gäller Trump University är det ett renodlat civilmål, vilket alltså inte gör Trump till en brottsling. En uppgörelse i godo här är ett rent affärsmässigt beslut.

Fast nej, amerikansk lag säger att lurendrejeri speciellt när man säger att något är en skola eller ett universitet trots att det inte är det är högst olagligt på federal nivå.
2016-11-24, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teameffort
Närmast rörande att se Bill de Blasio och diverse andra progressiva losers till borgmästare slå sina tröga skallar ihop i en allians för illegala invandrares rätt att vistas i USA. Snacka om en redan på förhand förlorad kamp. Trump kommer att göra processen kort med dom..

Den 21 januari så är det slut på den gamla låt gå-mentaliteten där kreti och pleti pissar på landet. Gatorna ska rensas upp. I Trumps USA så gäller lag, ordning och respekt för nationens gränser. Americanism not globalism..

Det är närmast rörande att se hur vissa människor läser in sina egna drömmar och åsikter i Trump. Det verkar som om många tror att Trump tänker precis likadant som de själva. Detta trots att vi vet att han skarvar en hel del och gör allt för att vinna.
Det är mycket möjligt att han kommer att kasta ut illegala invandrare, men tro inte att Trump kommer att göra allt som du drömmer om.

För övrigt undrar jag varför det är så viktigt för dig vad som händer med USAs inrikespolitik. Du har väl ingen glädje av att invandrare kastas ut, eller bor du i USA?
2016-11-24, 21:15
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Betydligt viktigare att fängsla George Soros och hans son. Bra av Trump dock att exponera Soros i sin reklamvideo. Nu har fanskapet fått ögonen på sig.
Det är givetvis önskvärt att Trump fängslar Soros också, men ett steg i taget Vi får hoppas på att han börjar med att fängsla Hillary, och gör han det är möjligheten stor att han också fängslar de andra judeskurkarna som gav henne ekonomiskt stöd. Dessutom namedroppade Trump även en annan yahood, Sidney Blumenthal, flera gånger under andra debatten med Hillary

Angående Hillary, notera att hon försökte rädda sitt skinn så fort Trump vann, genom att annonsera i hennes förlorartal, att hon erbjöd att samarbeta med honom. Vad för deal hon gjorde med Trump kan vi bara spekulera kring, men jag hoppas att Trump sätter dit henne när det väl gäller.

Citat:
Det är snarare du som lider av autism då du ser världen i svart och vitt samt konstant säger emot dig själv.
Jag säger inte emot mig själv: att folkmörda ISIS är inte ett krigsbrott; det är att ta ansvar. Sedan är inte autism något negativt (autister är faktiskt intelligenta). Jag anklagade dig inte för att vara autist (du är inte tillräckligt intelligent för att vara autist), utan jag skrev mycket specifikt, "autist-liknande". Ditt apologetiska "daesh är inte islam" trams är liksom inte äkta autism, eftersom autister förstår skillnaden mellan pseudo-islam och äkta islam, vilket du inte gör.

Och ja, jag är en förespråkare av purism (vilket är både bra och viktigt). Det finns ondska och godhet i denna värld, och islam/vänstern representerar ondska, och du är en del av denna ondska (du har ett passande användarnamn för övrigt). Trump säger att han vill utgöra en motkraft till denna vänster-islamiska ondska.

Och nej, jag är inte autist, men jag är tillräckligt intelligent för att förväxlas med autister, vilket är en helt annan sak. Alla aspergare är nämligen nördar, men alla nördar är inte aspergare

Citat:
Lägg ner nu, du och Heis är i stort behov av att sluta knarka innan ni sätter er vid Flashback för ni drar ner kvalitén kraftigt.
Eller så är det bara du som är dum i huvudet helt enkelt, och har problem med verklighetsuppfattningen? Det bästa med Trumpsegern är hur ni vänsterpatrask lipar 24/7 nu. Ni fick för mycket luft under 8 år av Obama, men nu är det slut på det roliga för er del, och eftersom Trump kommer slänga ut alla vänsterröstande latinos, kommer det bli allt svårare för demokraterna att vinna val i framtiden

Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Mr
Trump kommer inte åtala Hillary, allt detta sa han bara för att han utnyttjade detta faktum och blåste upp skandalen till orimliga proportioner, vi vet redan att FBI, som är starkt republikanskt politiskt inte hittat bevis på att hon gjort något olagligt.
Trump är i själva verket vän med paret Clinton sedan åratal tillbaka och han bad för några dagar sedan om ursäkt till Hillary och kallade henne för en enastående kvinna, har ni missat detta?

För fan allt är bara en del av Trumps TV såpa, Trump spelar en roll och förmodligen ville han inte ens bli president, han ville bara spilla ut lite grus i maskineriet för att röra om ordentligt, men nu är han tvungen att bita i det sura äpplet och bli president och kommer bli en del av det politiska etablissemang som finns hos republikanerna och demokraterna.

Skulle inte bli förvånad om han ryter ifrån till Putin snart, Trump är långt i från USA.s räddare, Trump kommer bli en blek Nixon till slut.
Trump kommer inte tjafsa med Putin, däremot är det möjligt att han inte fängslar Hillary (trist som fan om han inte gör det). Trump vill ha goda relationer med Ryssland, av olika skäl, inte bara för att bli av med ISIS, utan även för att Trump inte vill att Ryssland skall gå ihop med Kina, vilket inte vore bra för USA rent strategiskt och konkurrensmässigt (USA kan liksom inte konkurrera mot ett enat BRICS). Förhoppningsvis kommer även Trump vara bra för vita Sydafrika också, som ju Bill Clinton som bekant, gav bort till negrerna som den katastrofpresident han var.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in