Citat:
Ursprungligen postat av
easy_dan
Ser vi rakt på ekonomi är väl Häcken typ 8 placeringar sämre än väntat, Norrköping överpresterar enormt med flera...det är återigen fler än bara 2 lag som överpresterat/underpresterat hur du än väljer att mäta förväntat resultat, vilket är vad vi ska kolla på när vi ska försöka mäta tränare. Jag väljer att bedöma tränarens förmåga efter vilken styrka truppen har inte vilken ekonomi som finns i klubben.
Häcken har inte näst högst lönekostnad i allsvenskan. De har näst starkast ekonomi men de investerar ju inte i truppen.
Jag är inte säker på att Norrköping överpresterar något enormt. Jag är rätt säker på att deras lönekostnad ökade för 2016. Vi talar kanske om två-tre placeringar.
Citat:
Ja ekonomin styr klubbens möjligheter, men det var inte riktigt vad vi var inne på. Att Häcken har mer pengar än Göteborg när säsong 2017 drar igång innebär inte att man automatiska förväntas sluta före i tabellen. Om vi ser till Magnus Pehrsson borde han bedömas efter hur stark trupp han har att tillgå, inte hur bra ekonomi Malmö har.
Ja, bedöma efter hur stark truppen är räknat i lönekostnad. Det är det jag är inne på. Vad finns det för andra kvantifierbara sätt?