2016-11-24, 12:11
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
6 månader om tränaren säger upp sig och 12 månader ifall vi sparkar någon tyckte jag mig höra i senaste avsnitten av MFF-podden.

Vem sa det? För jag är rätt säker på att Hareide hade sex månader om han skulle säga upp det och klubben tre månader.
2016-11-24, 12:15
Medlem
Shuyins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Vi borde kanske byta ut sportchefen eller åtminstone att ger fan i tränarens jobb.

Jag har egentligen inga problem med starka sportchefer. De är mycket viktigare än tränaren, tränaren bör vara någorlunda utbytbar då det är en mer utsatt position som är resultatkänslig.

Problemet blir väl om sportchefen börjar kontrollera alltför mycket, det gäller att ha en balans där.
2016-11-24, 12:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Vem sa det? För jag är rätt säker på att Hareide hade sex månader om han skulle säga upp det och klubben tre månader.

Wiman vid ca. 8.55.

http://www.sydsvenskan.se/2016-11-23/104-vem-ska-trana-malmo-ff-2017

Det var väl samma sak med Norling, sex månader ifall han sa upp sig och tolv månader ifall klubben valde att säga upp honom.
2016-11-24, 12:36
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIP
Wiman vid ca. 8.55.

http://www.sydsvenskan.se/2016-11-23/104-vem-ska-trana-malmo-ff-2017

Det var väl samma sak med Norling, sex månader ifall han sa upp sig och tolv månader ifall klubben valde att säga upp honom.

Uppgifterna verkar inte vara offentliga för Kuhn så jag låter det vara osagt vad som gällt nu.

Citat:
Det finns ett avtal som säger hur allt ska gå till med uppsägningstid och så vidare. Vi kommer givetvis att följa det avtalet, poängterar Niclas Carlnén.

https://www.skanesport.se/2016/11/19/niclas-carlnen-ett-gemensamt-beslut/
2016-11-24, 13:11
Avslutad
Citat:
Enligt AB:s Silly Season 16/17 så visar AIK och Göteborg intresse för Sebastian Larsson vars kontrakt går ut efter säsongen.

Verkar vara JL värvning han lär vara allergisk mot yngre spelare.
Nej tack.. Vill ej ha han till AIK.. Iaf inte som innermittfältare
2016-11-24, 13:12
Medlem
MangoChutneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Man kanske ville rekrytera en medioker lydig tränare. Det är väl den nya varianten på meritokrati.

"Alltså, du får jobbet, men vi bestämmer, ok? Vi bestämmer vilka spelare som köps in och vilka som säljs. Det är inget du uttalar dig om i media. Du bestämmer inte heller fullt ut vem som spelar. Där måste vi vara överens. Det handlar även om vikten av att exponera spelare vi vill sälja. Kör vi på den linjen vinner vi alla "

Hmmm, det där låter som Liverpool före Klopps inträde. Gick ju sådär...
2016-11-24, 13:17
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Det är irrelevant vad de var tippade. Jag pratar om vilken plats de bör ha hamnat på i förhållande till ekonomi. Då har Häcken kanske hamnat fyra placeringar sämre än väntat och Jönköping en-två bättre. Inga större differenser.

Ser vi rakt på ekonomi är väl Häcken typ 8 placeringar sämre än väntat, Norrköping överpresterar enormt med flera...det är återigen fler än bara 2 lag som överpresterat/underpresterat hur du än väljer att mäta förväntat resultat, vilket är vad vi ska kolla på när vi ska försöka mäta tränare. Jag väljer att bedöma tränarens förmåga efter vilken styrka truppen har inte vilken ekonomi som finns i klubben.

Citat:
Mest betydelsefullt för resultatet är hur mycket pengar man har att avlöna och köpa spelare för. 80-90 % brukar man säga (står bra förklarat i Soccernomics). Det är svårt för en tränare att slå den ekonomiska prognosen för var man hamnar.

Ja ekonomin styr klubbens möjligheter, men det var inte riktigt vad vi var inne på. Att Häcken har mer pengar än Göteborg när säsong 2017 drar igång innebär inte att man automatiska förväntas sluta före i tabellen. Om vi ser till Magnus Pehrsson borde han bedömas efter hur stark trupp han har att tillgå, inte hur bra ekonomi Malmö har.
2016-11-24, 13:28
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Ser vi rakt på ekonomi är väl Häcken typ 8 placeringar sämre än väntat, Norrköping överpresterar enormt med flera...det är återigen fler än bara 2 lag som överpresterat/underpresterat hur du än väljer att mäta förväntat resultat, vilket är vad vi ska kolla på när vi ska försöka mäta tränare. Jag väljer att bedöma tränarens förmåga efter vilken styrka truppen har inte vilken ekonomi som finns i klubben.

Häcken har inte näst högst lönekostnad i allsvenskan. De har näst starkast ekonomi men de investerar ju inte i truppen.

Jag är inte säker på att Norrköping överpresterar något enormt. Jag är rätt säker på att deras lönekostnad ökade för 2016. Vi talar kanske om två-tre placeringar.

Citat:
Ja ekonomin styr klubbens möjligheter, men det var inte riktigt vad vi var inne på. Att Häcken har mer pengar än Göteborg när säsong 2017 drar igång innebär inte att man automatiska förväntas sluta före i tabellen. Om vi ser till Magnus Pehrsson borde han bedömas efter hur stark trupp han har att tillgå, inte hur bra ekonomi Malmö har.

Ja, bedöma efter hur stark truppen är räknat i lönekostnad. Det är det jag är inne på. Vad finns det för andra kvantifierbara sätt?
2016-11-24, 13:33
Medlem
Citat:
Enligt AB:s Silly Season 16/17 så visar AIK och Göteborg intresse för Sebastian Larsson vars kontrakt går ut efter säsongen.

Verkar vara JL värvning han lär vara allergisk mot yngre spelare.

Det är silly season så då kommer det vara mycket rykten, speciellt runt klubbar som AIK och IFK. En högermittfältare kan dock bli aktuell i vinter eller nästa år, både Ankersens och MSDs kontrakt går ut efter nästa säsong. Ankersen kanske vi säljer vem vet, han har trots allt varit rätt ok, då har vi Paka(eftersom JL ser honom som en högermittfältare) och MSD på den kanten. Ohlsson spelade väl mest på vänsterkanten i ÖIS. ÄVen JLs kontrakt går ut efter nästa säsong, om vi inte förlänger... (gud låt det inte hända).
2016-11-24, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan

Nej, man får ju skilja på intäkter och kostnad för elitverksamheten. Det är det jag menar med att Häcken inte toksatsar. Dom skulle kunna lägga mer cash på A-truppen och dess organisation. Istället köper dom typ billiga afrikaner som dom spanat in på Gothia Cup(ok lite överdrivet). Lindgren och Farnerud skulle man dock kunna kalla satsningar, antar att dom kostar en del, men det är inte vad jag skulle kalla typiska Häcken värvningar. En typisk häcken värvning är typ Owoeri, som antagligen inte var svindyr.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2016-11-24 kl. 13:45.
2016-11-24, 13:59
Medlem
Moon The Loons avatar
Herregud, vill MFF sänka sin relativt säkrade dominans i framtiden eller? Att anställa
Magnus "jomensåere" Phersson måste vara ett utav av de sjukaste besluten en klubb har gjort på ett bra tag.
Finns det något rationellt i detta beslut överhuvudtaget?
2016-11-24, 14:13
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moon The Loon
Herregud, vill MFF sänka sin relativt säkrade dominans i framtiden eller? Att anställa
Magnus "jomensåere" Phersson måste vara ett utav av de sjukaste besluten en klubb har gjort på ett bra tag.
Finns det något rationellt i detta beslut överhuvudtaget?

Ja, Danne vill ha egen utstakad övergång tills det att han tar över 2018 om han fixar licens.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in