2016-11-23, 23:36
Medlem
Marskens avatar
Isak till Chelsea.

MP till Malmö är stor humor.
2016-11-24, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
8 MSEK kanske inte stämmer, har för mig att det var snack om det i samband med att han kom men kan vara helt fel. Om summan är markant lägre faller naturligtvis mitt resonemang.

Det kan ju vara 8 miljoner totalt, även om jag inte kan hitta några sådana uppgifter just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det är väl lite som jag var inne på. Dom har aldrig satsat på hela laget, utan mer specifika spelartyper, och gjort det stötvis. Jag gissar att dom har en rätt stor lönespridning. Dom ger nog inte yngre egna spelare särskilt dyra kontrakt¨ens med tiden, men kan å andra sidan salta för legoknektar rätt rejält. Det är väl den lyxen dom har med den stabila ekonomin. Gothia garanterar väl dom runt sisådär 10-20 miljoner varje år.

Ja, men tänk på att dom även lyckas kränga en del av de där legoknektarna, där Waris är den starkast lysande stjärnan. Häcken har dock underpresterat, då dom alltid haft ett ganska bra spelarmaterial, dom läcker ju en del, även om dom absolut inte är sämst i klassen, i år var det flera klubbar(inklusive blåvitt, om man räknar med skrivbordsmålen) som slutade över dom, men som hade ett risigare försvar/släppte in fler mål. Kan Stahre sätta defensiven kan dom bli giftiga.
2016-11-24, 00:06
Medlem
snillet_1s avatar
Det som gör mig mest besviken med MP i Malmö är väl att jag hade hoppats att de skulle kunna locka någon kontinental förmåga till Allsvenskan och MFF för att få in nya influenser. Mycket märkligt att MP fick jobbet. Dessutom håller inte riktigt ryktet om att det handlar om att få in D.A nästa år i mitt tycke och att MP bara är interim, så att säga. Då hade man väl såklart kört vidare på Kuhn eftersom han visade att han klarade av att vinna serien. Och dessutom hävdas det från många håll att tränargruppen kring huvudtränaren är grymt stark och att det var därför Kuhn lyckades. Ja, men, då fortsätter man väl med Kuhn som visat att han kan vinna ligan med det här laget och med den tränarstaben kring sig. MP är ett oerhört wildcard i sammanhanget.

Det är någonting som är skumt med det här. D.A rädd för att Kuhn skall få en alltför stark status med två raka guld ifall det skulle ske?
2016-11-24, 06:22
Medlem
JohnnyGenzales avatar
Citat:
8 MSEK kanske inte stämmer, har för mig att det var snack om det i samband med att han kom men kan vara helt fel. Om summan är markant lägre faller naturligtvis mitt resonemang.

Summan man trodde först var 8m, dvs då antagligen en felöversättning/läsning av euro eller dollar då det senare blev typ 1 miljon man köpte honom för.

Hade han kostat 8 hade det varit en av allsvenskans sämsta värvningar någonsin.
men vi får väl se, han kan nog få en försäsong + halv säsong innan man dömer ut honom även om jag kan tycka att vi borde satsat på Billy utifrån devisen att man inte tvunget MÅSTE ersätta alla spelare med värvningar som ändå kostar pengar när man är i den ekonomiska sits vi är i.
2016-11-24, 08:16
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det beror sig väl på priset och årets resultat.

Jag tycker för örvrigt inte att Gren har missköt sitt jobb, det verkar inte ha gått in i huvudet på en del att en stor del av problematiken uppstod innan han fick jobbet. Hans dyraste värvning är Rogne, som med sign on inkluderat kostar oss ca 8,5 miljoner totalt. Det är naturligtvis inga småpengar, men det är rätt långt ifrån de 20 miljoner som t ex Bjärsa kostar.

Frågan är väl dock om vi behöver Jordan, skulle han blomma ut och ta steg hos oss så finns det naturligtvis en ekonomisk uppsida... men det är ju ett risktagande.

Gren har väl inte misslyckats nä.
Jag har svårt att finna speciellt många drag av den mannen jag inte alls förstår. Vissa brukar peka på en sådan som Riski men det var ett, förhållandevis, billigt lån som vi sedan inte tog vidare.
Det går inte att säga att han handlat för dyrt då han får en "pengapåse" som han sedan skall utnyttja maximalt för truppbygget. Att truppen är på tok för dyr är en annan femma, en del är dessutom kvarlevor från tidigare.

Jag tycker inte vi ska jaga Jordan. Vi har redan tre forwards av mycket bra/bra/god allsvensk klass i Boman, Elias och Tobbe. Dessutom envisas ju JL med att spela Rieks där. Underifrån finns ett par killar som spelar i ungdomslandslag etc som kan avlasta. Man ska komma ihåg att JL inte roterar ens med full trupp...

Citat:
Jag kan ju dock tycka att Jamieson för 8 MSEK är en riktigt onödig värvning när man har Nordström och borde kunna värva en (förvisso sämre) vänsterback för någon enstaka MSEK.

Några åtta mille var det inte som du sedan själv skriver, Billy borde givetvis fått chansen istället och man borde värvat in någon annan bakom. Rätt bra läge för en lite äldre rutinerad spelare som kan ta att sitta på bänken och samtidigt vara rätt billig i drift.
Vi tappar kanske Billy nu och även om man brukar få käka upp sådana uttalanden är jag säker på att han gör succé över tid i en annan allsvensk klubb.

Förövrigt tycker jag det är synd att MFF inte tog Jörgen Lennartsson, där har ni en magisk tränare med fenomenal meriter som alla spelare i en trupp älskar, som älskas av fansen och utvecklar fotbollen till en helt ny idrott med sina fantastiska drag!
2016-11-24, 08:21
Medlem
Tlagnojs avatar
Är det inte kontraktet ut som kostar 8MSEK?
2016-11-24, 08:31
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Poängsnitt för Magnus Pehrsson:

GAIS: 1,28
Aalborg: 1,22
DIF: 1,42
Estland:1,21

Han lyckades tydligen allra bäst i DIF. Hur var hans trupp under den tiden?

MP's största problem hos oss var att han såg sig som den allvetande fadern och ingen annan fick någonting att säga till om. Han såg sig som större än klubben och det blev hans fall, förhoppningsvis har han lärt sig det och har lugnat sig nu. =)
2016-11-24, 08:35
Medlem
Cruachans avatar
Klart att mishima gillar rekryteringen, alla vi andra ställer ju oss väldigt frågande till den. Vad säger du, mishima? Hade Åge stor del i att vi tog oss till dubbelt CL-spel?
2016-11-24, 09:12
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Det brukar finnas logik i resonemang, ibland bara en gnutta men här finns det fanemig noll.

Kolla på årets allsvenska. Det finns två fall där tränaren har haft stor betydelse för lagets resultat. Det är Östersund som överpresterade och Helsingborg som underpresterade. Det är väldigt svårt att överprestera. Det går heller inte att överprestera över en längre tid. Förr eller senare kommer den ekonomiska verkligheten ifatt, som Gefle i år. I de flesta fall slutar lagen på en nivå som på ett ungefär är jämförbar med dess ekonomiska konkurrenskraft. I Malmös fall kan vi inte överprestera i serien. Vi är så ekonomiskt överlägsna. Därför sitter vi i en konstig situation mot alla andra lag. Vi klarar oss med en förvaltare mer än en utvecklare. Jag hade gärna haft en Graham Potter-typ men alla vet hur svårt det är att göra ett sådant fynd. Att lösa ut Potter från Östersund hade kostat minst 10 miljoner (vi vet ju hur svårt det är för MFF att köpa loss allsvenska spelare med långa kontrakt).

Då har jag också räknat bort Champions League för vi kan inte förvänta oss det varje gång vi har chansen. För att det ska lyckas måste vi värva ännu hårdare, men det ska vi heller inte göra för då är vi snabbt där Göteborg, AIK och Helsingborg hamnade efter sina CL-äventyr. Realistiskt är Europa League, för det är inte omöjligt att vi bli seedade i sista kvalomgången innan play off.

Överlag så är huvudtränare överbetalda för de kan inte påverka resultatet så mycket som folk tror. Det finns klubbar där jag tror att man skulle kunna nå bättre resultat med en annan omfördelning av resurser, till exempel en billigare huvudtränare så kanske man kan ha en bättre anfallare eller en halvtidsanställd scout (alldeles för underprioriterat i Sverige). Jag tycker till exempel att Hammarby och Djurgården bör leta tränare i superettan. Där finns det tränare som skulle göra ett utmärkt jobb. (Jag skulle inte bli förvånad om dansken Hammarby försöker hämta kommer att bli en av de bäst betalda tränarna i allsvenskan).

Laul är lite inne på samma sak, övertron på tränare.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/robertlaul/article23975711.ab
Senast redigerad av mishima 2016-11-24 kl. 09:25.
2016-11-24, 10:37
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Kolla på årets allsvenska. Det finns två fall där tränaren har haft stor betydelse för lagets resultat. Det är Östersund som överpresterade och Helsingborg som underpresterade.

Glöm inte Pelle Olsson/Mark Dempsey, J Södra var bottentippade av nästan alla, Häcken tippades som topplag så att säga att 14 av 16 lag hamnade där man borde känns överdrivet. Men det är ju bara teoretiska gissningar.

Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Överlag så är huvudtränare överbetalda för de kan inte påverka resultatet så mycket som folk tror. Det finns klubbar där jag tror att man skulle kunna nå bättre resultat med en annan omfördelning av resurser, till exempel en billigare huvudtränare så kanske man kan ha en bättre anfallare eller en halvtidsanställd scout (alldeles för underprioriterat i Sverige). Jag tycker till exempel att Hammarby och Djurgården bör leta tränare i superettan. Där finns det tränare som skulle göra ett utmärkt jobb. (Jag skulle inte bli förvånad om dansken Hammarby försöker hämta kommer att bli en av de bäst betalda tränarna i allsvenskan).

Laul är lite inne på samma sak, övertron på tränare.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/kronikorer/robertlaul/article23975711.ab

Enligt länken du citerar in säger Lars Lagerbäck att tränarens påverkan är så hög som 10% av lagets resultat och Laul säger att det kanske betyder 20%, det skulle vara på samma nivå som lagets stjärnspelare isåfall. Visst få tränare hade misslyckats med Malmö och få tränare hade kunnat rädda kvar Falkenberg men mellan dessa ytterligheter finns en stor värld.
2016-11-24, 10:49
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Glöm inte Pelle Olsson/Mark Dempsey, J Södra var bottentippade av nästan alla, Häcken tippades som topplag så att säga att 14 av 16 lag hamnade där man borde känns överdrivet. Men det är ju bara teoretiska gissningar.

Det är irrelevant vad de var tippade. Jag pratar om vilken plats de bör ha hamnat på i förhållande till ekonomi. Då har Häcken kanske hamnat fyra placeringar sämre än väntat och Jönköping en-två bättre. Inga större differenser.

Citat:
Enligt länken du citerar in säger Lars Lagerbäck att tränarens påverkan är så hög som 10% av lagets resultat och Laul säger att det kanske betyder 20%, det skulle vara på samma nivå som lagets stjärnspelare isåfall. Visst få tränare hade misslyckats med Malmö och få tränare hade kunnat rädda kvar Falkenberg men mellan dessa ytterligheter finns en stor värld.

Mest betydelsefullt för resultatet är hur mycket pengar man har att avlöna och köpa spelare för. 80-90 % brukar man säga (står bra förklarat i Soccernomics). Det är svårt för en tränare att slå den ekonomiska prognosen för var man hamnar.
2016-11-24, 11:20
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cruachan
Klart att mishima gillar rekryteringen, alla vi andra ställer ju oss väldigt frågande till den. Vad säger du, mishima? Hade Åge stor del i att vi tog oss till dubbelt CL-spel?

Om mishima har rätt i sitt resonemang varför byta ut Kuhn? Mackan har sagt till Kuhn via telefon att det inte fanns något missnöje i truppen, då faller det skälet.

Jag får en bitter smak i munnen när jag nämner Daniel Andersson.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in