Illuminati blev ju förföljda under 17-talets slut någon gång pga att det var kontroversiellt att ha en sådan organisation så pass öppen, under en väldigt kristen tid, dessutom. Tyskarna gick så långt så att Weishaupt tvingades att lägga ner sällskapet, tror med säkerhet inte att en sådan pass renodlad och genomtänkt organisation bara skulle lägga ner för att den är nerlagd officiellt. De har såklart levt vidare ända tills idag, då de marknadsför sig själva på detta sätt:
www.illuminati.am , illuminati.org, varning för att ta det som står där för på allt mycket allvar, allt illuminati gör är att lura andra och sig själva.
De högre graderna av frimurarna har blivit indragna i olika konspirations teorier, vilket man inte blir utan anledning, t.ex Skull&Bones och Bohemian grove, där jag vet att den förstnämda använder samma symbol som frimurarna som de har samröre med och den sistnämnda snarare använder illuminaternas symbol, att dessa två organisationer har samröre är det dessutom ingen tvekan om.
Men 99% inom frimurarna har säkert ingen aning om den kabbalistiska dyrkan som blandar gud och djävul inom illuminatis religion. Om du inte tror mig så kan jag säga att jag lyckades få kontakt med en person vid namn ''Illuminati Gabhizou'' på facebook, som är fd.stormästare på Illuminati och som säger sig ligga bakom hemsidan jag länkade ovan, och inte vet jag om han kanske är en av de absolut inflytelserikaste?? Hur som helst så sade han att han är djävulsdyrkare, han var märkbart rädd för mina frågor som var ganska simpla och det var inte alls meningen att ställa han mot väggen.
Dessa kabbalistiska grejer har fått inflytande i de högsta frimurarväsendena vilket indikerar på att de har ett samröre med illuminati, med eller motvilligt.