Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-11-23, 20:02
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Är det 100% säkert att han lämnade i vredesmod och inte som ett första planerat steg för att sprida sällskapets inflytande?

Att han lämnade hade att göra med personliga konflikter med Weishaupt att göra så jag tror knappast han ville fortsätta sprida orden vidare så länge som Weishaupt var ledare.
Citera
2016-11-23, 20:20
  #26
Medlem
Bergatroll1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirRasmus
Innan jag fortsätter så vill jag påpeka att frimureriet inte är en homogen orden utan flera hundra ordnar där vissa godkänner vissa och anser att vissa andra inte är godkända alls.
Frimureriet och världen såg annorlunda ut vid tiden då illuminati existerade så bara för att saker och ting sågs på ett visst sätt så behöver det inte fortsätta vara så.

1) När illuminati krossades i tyskland så skickades det runt material till olika kungahus, däribland det svenska för att förhindra att illuminati infiltrerade samhället. Det svenska frimureriet har haft många kungliga stormästare vilket gör att tillgång till detta material har funnits i det svenska frimureriet och därmed så har möligheterna varit små att illuminati skulle kunna styra.
Med tanke på att även adliga har varit stormästare i andra frimurarordnar så får man anta att dessa också hade tillgång till det materialet och då dessa gruppers intresse var det rent motsatta illuminati så hade de inte tjänat på att tillhöra illuminati.

2) När kontakt fanns så var det när Adolph Von Knigge var med men efter att han lämnade illuminati i vredesmod efter bara 4 års medlemskap så saknande man den naturliga kontakten med frimureriet i det som då kallades den strikta observansen. Lägg till att CBCS/RER som tog över efter det stod i många fall emot vad illuminati trodde på då man härstammade från en väldigt religös tradition som kom i från frankrike. Man kan faktiskt säga att illuminati aldrig hade något starkt fäste alls eftersom om de hade haft det så hade de kunnat undvika att strikta observansen ens splittrades och dels att CBCS blev dess arvtagare.

Jag ger inte mycket för dina länkar då dessa sidor sprids runt och mest fungerar som scams för att lura folk på pengar. Att man dessutom inte har med illuminatis faktiskt mest använda symbol (en uggla) påvisar att dessa grupper saknar historisk koppling.

Jag har fått det mesta jag vill säga sagt så kommer inte baktala frimureriet mer säger bara att det kan finnas oanade krafter som har infiltrerats in i frimureriet omedvetet samt att de absolut högsta topparna inom frimureriet kan ha samröre med onda organisationer.

Precis, och jag pratar inte om specifikt Sveriges order, utan frimureriet i sin helhet över världen och vad dess egentliga agenda handlar om. Det måste inte vara så att Illuminati har fortsatt spridas nej, men det måste heller inte vara att det har slutat spridas bara för att någon Kung gick ut officiellt och sade att de ville motarbeta Illuminati. Klart det ska se bra ut inför folket också. Att de inte tjänar på Illuminati har jag svårt att tro...

1) Pratar inte specifikt om Sverige när jag pratar om Illuminatis inflytande, utan världen. Samt hur mycket vet du om ''Illuminatis'' intressen?

2) Von Knigge må ha varit den senaste kända person ja, men vanligt folk som du och jag med kunskap om Illuminatis innersta filosofier, skulle teoretiskt också kunna föra religionen vidare och orsaka stort inflytande och kaos.

Donald Marshall har inget att vinna på sina påståenden och om man är insatt så vet man att folk som gör liknande uttalanden förföljs och tystas eller dödas. Men det finns en anledning varför denna man fortfarande lever. Varför de inte använder ugglor som symboler är förstår därför att de inte tillhör dessa ordenskap utan försöker avslöja hemligheterna bakom dessa mystiska ting.
Citera
2016-11-24, 00:54
  #27
Medlem
Fittheligeandes avatar
De högsta sektionerna man kan nå inom olika rosenkorsordnar kallas för Illuminati sektionen. Så visst används namnet fortfarande. Men Illuminati betyder ju upplyst.
Citera
2016-12-19, 16:38
  #28
Medlem
Badassmfokas avatar
Första svaret på TS fråga var rätt bra.

Det är rätt klart för mig att så länge man inte kommit till de allra högsta nivåerna av frimurare så har man egentligen inte så stor koll på vad det hela i slutändan handlar om, jag säger inte att jag själv vet heller men jag har läst väldigt mycket om dessa saker i flera år och gått mycket fram och tillbaka ifall frimurare är good people eller inte. Det är nog inte antingen eller, det finns CA 1 miljon frimurare i världen och som med alla andra grupper finns det både bra och dåliga människor samt allt där emellan.
Frimurare behöver inte heller alltid stått för samma sak på högsta toppen, de kan infiltreras som alla stora rörelser tenderar att göra.

Jag rekommenderar boken the master game av Graham hancock.

Kolla gärna in teorin jag har och startat en tråd om ni som är frimurare!
(FB) betydelsen av 33
Citera
2018-07-02, 23:10
  #29
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badassmfoka
Första svaret på TS fråga var rätt bra.

Det är rätt klart för mig att så länge man inte kommit till de allra högsta nivåerna av frimurare så har man egentligen inte så stor koll på vad det hela i slutändan handlar om, jag säger inte att jag själv vet heller men jag har läst väldigt mycket om dessa saker i flera år och gått mycket fram och tillbaka ifall frimurare är good people eller inte. Det är nog inte antingen eller, det finns CA 1 miljon frimurare i världen och som med alla andra grupper finns det både bra och dåliga människor samt allt där emellan.
Frimurare behöver inte heller alltid stått för samma sak på högsta toppen, de kan infiltreras som alla stora rörelser tenderar att göra.

Jag rekommenderar boken the master game av Graham hancock.

Kolla gärna in teorin jag har och startat en tråd om ni som är frimurare!
(FB) betydelsen av 33
Finns det något sätt att få veta om sedan länge döda personer varit medlemmar i frimurarorden?
Citera
2018-07-13, 18:20
  #30
Medlem
Inte i grunden, men, i praktiken.


Mye som må bort..
Citera
2018-08-22, 21:39
  #31
Medlem
Badassmfokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Finns det något sätt att få veta om sedan länge döda personer varit medlemmar i frimurarorden?
Ptja det i säg är ju inte jättehemligt även om det inte är något som tas upp i mainstream media eller som man lär sig i skolan men det är ju bara att söka på famous dead freemasons osv.
Vad som är mer hemligt är vad de sysslar med på de högsta nivåerna.
Massa founding fathers och presidenter av USA var frimurare T. ex
Citera
2018-08-29, 20:07
  #32
Medlem
Skumt att präster är med i denna sekt de är ju inte direkt mot kyrkan
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback