2016-11-22, 18:53
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Sampdoria är är ett klassiskt lag. Jag är uppväxt med deras underbara spelare under slutet av 1980 och början av 1990-talet.

I Gemelli del Gol.

https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/68/3d/e2/683de2091fd3a52fac587b8dd3354a0d.jpg

Roberto Mancini & Gianluca Vialli bar Sampdoria till lo Scudetto under en tid då Serie A tveklöst var världens bästa liga.

Mancini var (efter Baggio) det största italienska geniet under en tid då tiorna strålade. Yngre spelare som Zola, Del Piero och Totti utmanade såklart. Tillsammans med Vialli bildade han Gemelli del Gol, som gjorde Sampdoria till italienska mästare 1991, dvs under en tid då Serie A fullständigt dominerade fotbollen.

Alla stora klubbar bjöd löjliga summor för att locka honom. Men han var Sampdoria och ägaren Mantovani trogen.

Eriksson kom till Sampdoria 1992. Paolo Mantovani dog säsongen efter och hans son Enrico tog över. Men det var efter några år uppenbart att han inte skulle kunna driva det vidare som ett topplag. 1997 lämnade Eriksson och övertalade Mancini att följa med till Lazio. De hade en djup och speciell relation.

År 2000 erövrade de tillsammans lo Scudetto i Lazio. 2001 blev Eriksson landslagstränare för England. Mancini följde med till England och spelad fyra matcher för Leicester innan han la skorna på hyllan.

Jag läste ”Se questo è sport” av Giorgio Tosatti (1937 – 2007) som är en sammanställning av några av de fantastiska artiklar han skrivit. Band annat så innehåller den en hyllningskrönika tillägnad Paolo Mantovani som köpte Sampdoria 1979 (som då spelade i Serie B) och byggde upp laget till en av världens främsta klubbar.

Och han gjorde det trots att allt talade emot Sampdoria. Lite pengar, liten fanbas (Genoa är det populäraste laget i staden), ingen historia eller tradition osv. 1982 gick Sampdoria upp i Serie A, och Mantovani valde en genial men samtidigt ganska unik strategi med att ge förtroende till unga inhemska talanger som spetsades med någon utländsk spetskompetens.

Spelare (ålder då de kom till Sampdoria inom parantes) som anslöt sig till laget under 1980-talet (och de flesta stannade kvar länge) var bla: Mancini (18), Vialli (20), Mannini (22), Pagliuca (20), Branca (22), Pellegrini (17), Carboni (23), Pari (21), Vierchowod (22), Galia (20), Salsano (22) och Lombardo (23).

1989 förlorade de finalen i Cupvinnarcupen, 1990 så vinner de cupvinnarcupen och framförallt så vinner de 1991 Lo Scudetto för första och enda gången i klubbens historia. 1992 går de till final i CL där de förlorar mot Barcelona.

1993 så dör plötsligt Paolo Mantovani, och hans son tar över. Men många av de tidigare talangerna (nu stora stjärnor) lämnar, och trots inköp av bl a Chiesa, Veron, Ortega, Montella och Seedorf så var magin bruten.

För övrigt så är Giorgio Tosatti son till Renato, som var en av de som dog i Tragedia di Superga 1949.

Oavsett så var de som anteri17 refererade till inte bara bara spelare som blev tränare från Lazio, utan även från Sampdoria. Mancini, Lombardo, Mihajlovic osv som följde med Eriksson från Sampdoria till Lazio.

* Delvis lånat från tidigare inlägg...
Jag gillar när det frossas i genoa-klubbarna. Det är bara så synd att de är fångade i något sorts ingenmansland de senaste tjugo åren. Tänk vad häftigt om de kunde göra en resa likt sevilla och ta en europeisk titel. Genoas curva är min favorit i italien, klart högst lägstaniva och sampdoria med cassano och pazzini var bland det mest upplyftande i serie a på länge. Markus Rosenbergs kvittering i kvalet till cl 10/11är ett av mina mörkaste fotbollsminnen. https://m.youtube.com/watch?v=SMMHKY9Q-Pc
Senast redigerad av sebastian_ 2016-11-22 kl. 18:57.
Citera
2016-11-22, 22:44
Medlem
Har varit stökigt inför Sevilla mot Juventus. Bl a en juventino som flögs hem till Belgien för en kritisk operation.

https://www.youtube.com/watch?v=WbXIBbaTpt8

https://img.washingtonpost.com/rf/image_1484w/2010-2019/Wires/Online/2016-11-22/AP/Images/SpainSoccerFanViolence-9cdae.jpg?uuid=59wqWrDNEea8LRmz11nP5w

Sevilla startade fint och tog ledningen, men sedan tog Vázquez (italienaren från Argentina som spelat flera säsonger i Palermo) en onödig utvisning. Känns som att Sevilla var övertända, på och utanför planen.

Higuain och Dybala var inte med, vilket innebar att Allegri ställde upp med 4-3-3 där ”anfallarna” var Alex Sandro, Mandzukic och Cuadrado. Och inga riktiga alternativ på bänken. Dessutom saknades Barzagli och Chiellini i defensiven... Låt oss konstatera att Allegri var jävligt begränsad i sina möjligheter att skruva upp pressen.

https://pbs.twimg.com/media/Cx4zHQnXAAAcTfl.jpg:large

Marchisio gjorde mål på straff, Bonucci med ett skott från distans och Mandzukic på övertid. En klassisk Juventus-seger. Allegri lyckas trots att flera av de allra viktigaste spelarna saknades borta mot ett relativt svårt motstånd.

Juventus därmed etta i gruppen och leder Serie A ganska överlägset.
Citera
2016-11-23, 12:29
Medlem
anteri17s avatar
Beträffande diskussionen om Fiorentina på förra sidan och Bernardeschi i synnerhet så ska det nämnas att Bernardeschi gjort fem mål de senaste fem ligamatcherna. Att spela honom som halvytter i ett och ett halvt års tid är ett helt otroligt uselt beslut. Det här är en spelare som kan nå samma höjder som Berardi kan nå - då ska han spelas i sin naturliga position.
Citera
2016-11-23, 15:59
Medlem
Knugen37s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Beträffande diskussionen om Fiorentina på förra sidan och Bernardeschi i synnerhet så ska det nämnas att Bernardeschi gjort fem mål de senaste fem ligamatcherna. Att spela honom som halvytter i ett och ett halvt års tid är ett helt otroligt uselt beslut. Det här är en spelare som kan nå samma höjder som Berardi kan nå - då ska han spelas i sin naturliga position.

Skrev ett långt inlägg angående detta men datorn dog halvägs in så jag struntade i det. Anledningen är helt enkelt att man inte har tillräckligt med offensiva mittfältare att rotera med för att spela 4-2-3-1. Speciellt när Sousa vägrar att använda Zarate. Min gissning är att man kommer att gå över till 3-4-2-1 snart igen, när någon eller några av Tello, Ilicic eller Berna blir skadade och/eller slitna efter EL omgångarna, där Sousa vägrar att rotera trots att vi är överlägsna i gruppen.

Får hoppas att man får in någon mer i januarifönstret, förstår verkligen inte varför man värvade in två centrala mittfältare (Cristoforo och Sánchez) när vi har det här problemet.
Citera
2016-11-23, 18:39
Medlem
Bra snack om Fiorentina i allmänhet och Bernadeschi i synnerhet.

Men inget snack i tråden om Derby della Madonnina, som var spektakulär. Suso har med all rätt hyllats överallt men jag vill lyfta fram Bonaventura som var lysande. Klok och spelskicklig, dessutom furbo då han mot slutet ibland sökte frisparkar för att för att lugna ned att samla laget. Hade han bara varit lite hårdare i det defensiva så jävlar...
Citera
2016-11-23, 22:50
Medlem
Knugen37s avatar
Fan sorgligt av Napoli. Nu får man hoppas att avsågade Dynamo Kiev slår Besiktas. För poäng borta mot Benfica finns det inte ens chans i helvete att de grejar. Bra jobbat verkligen.
Citera
2016-11-23, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen37
Fan sorgligt av Napoli. Nu får man hoppas att avsågade Dynamo Kiev slår Besiktas. För poäng borta mot Benfica finns det inte ens chans i helvete att de grejar. Bra jobbat verkligen.

Äsch, man leder gruppen men frågan är om det har någon betydelse. Kolla in vem som ligger etta respective tvåa i grupperna. Man ska ha lite tur I lottningen, men framförallt vara redo...
Citera
2016-11-24, 21:45
Medlem
Inter är patetiskt usla. Tragiska spillror utan moral och etik som har Icardi som kapten. Man har öppnat plånboken och köpt in relativt dyra spelare. Sparkat tränaren och fortsätter att vara patetiska...

Vafan!
Citera
2016-11-24, 21:50
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Inter är patetiskt usla. Tragiska spillror utan moral och etik som har Icardi som kapten. Man har öppnat plånboken och köpt in relativt dyra spelare. Sparkat tränaren och fortsätter att vara patetiska...

Vafan!

Att gå från Zanetti till Icardi som kapten säger egentligen allt...
Citera
2016-11-24, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Ja herregud, gå tillbaka till 2010 då de var giganter. Zanetti ledde en trupp som var redo att offra allt för varandra. Ett lag. Och vilket jävla lag!
Citera
2016-11-25, 12:46
Medlem
Citat:
Bra snack om Fiorentina i allmänhet och Bernadeschi i synnerhet.

Men inget snack i tråden om Derby della Madonnina, som var spektakulär. Suso har med all rätt hyllats överallt men jag vill lyfta fram Bonaventura som var lysande. Klok och spelskicklig, dessutom furbo då han mot slutet ibland sökte frisparkar för att för att lugna ned att samla laget. Hade han bara varit lite hårdare i det defensiva så jävlar...

Hoppas att du inte misstycker att jag översätter ordet furbo.

På italienska så är det en liknelse med hur en räv tänker.
Finns gamla jakthistorier även i Sverige hur räven gått bakom jägaren.

Furbo betyder enkelt att man är smart taktiskt.
Har jag fel så berätta det för mig?
Finns det ett ord som man kan översätta direkt till svenska?
Citera
2016-11-25, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1

Håller med dig. Men för mig personligen är det extra roligt för min kompis är interista.
Och han kokar till den punkt att kaffet smakade ännu bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in