2016-11-22, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Menar du att alla hans böcker och tal handlar om precis ingenting? Vad höll han på med egentligen? Hade det något syfte? Varför skrev han t ex God is not great? Ville han verkligen inte påverka någon?

Jag tror att du har fel.
Han skrev väl mest om vad han var emot?
Skrev han någonsin "gör som jag, drick och rök"?
Han ville nog mest påverka folk till att tänka och ifrågasätta, framförallt sin tro.
Citera
2016-11-22, 17:08
Medlem
KortStubins avatar
OT och trams borttaget.
Fortsatt postande av irrelevanta inlägg som fokuserar mer på enskilda medlemmar än topic kommer att resultera i varningar. Det gäller även för svar på sådana inlägg.
/Moderator
Citera
2016-11-22, 17:08
Medlem
SoWasteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik Öst
Han brukar jag lyssna på ibland när jag vill skratta !
Och folk i den änden av världen uppfattar fanskapet som en auktoritet . J.la idioti!
Jag har ett problem, jag skulle verkligen vilja lyssna klart på en föreläsning med Zakir Naik, men efter fem minuter är jag färdig att kapitulera.

Hans överlägsenhet får mig att vilja kräkas.
Sen o samband med att han ljuger så förbannat, så klarar jag inte längre stunder.

Nä, som stand up komiker skulle han vara bra. Då kan han bara fortsätta med sin grej, och alla kommer skratta.
Citera
2016-11-22, 18:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Enligt min uppfattning[/i] spelar det nog faktiskt en viss roll hur livet artar sig för den som argumenterar för en viss livsåskådning hur dennes liv eget liv verkar fungera,

Den individuella livssituationen/-manifestationen har endast sekundär betydelse för en livsådskådnings värde. Sånt trams hör mera hemma i amerikansk smutskastnings-politik än i en evaluering av religiös doktrinalism eller urkunds-exegesis/apologetik.
Senast redigerad av Bogomil 2016-11-22 kl. 18:37.
Citera
2016-11-22, 19:00
Medlem
Bogomils avatar
Jag har hittad följande* direkt-källa om Zakir Naids apologetik ... och har läst sidorna 1-4, vilket var mer än tillräckligt för att förstå, att han kör med den vanliga (JV-liknande) islam-demagogi.

Och jag tvivlar allvarligt på att han skulle kunne få en fot till jorden** i en seriös debatt på t.ex. FBs religionsforum. Den typ av apologetik han presenterar är endast lämpad för énvägs-predikande.

* http://www.thecommentator.com/ckeditor_assets/attachments/333/en_common_questions.pdf

** Dansk uttryck som ung. betyder att kunne bidra med något substantiellt.
Senast redigerad av Bogomil 2016-11-22 kl. 19:05.
Citera
2016-11-22, 19:29
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoWasted
Jag har ett problem, jag skulle verkligen vilja lyssna klart på en föreläsning med Zakir Naik, men efter fem minuter är jag färdig att kapitulera.

Hans överlägsenhet får mig att vilja kräkas.
Sen o samband med att han ljuger så förbannat, så klarar jag inte längre stunder.

Nä, som stand up komiker skulle han vara bra. Då kan han bara fortsätta med sin grej, och alla kommer skratta.

Finns det inga andra?

Wikipediasidan om Naik har en formulering som jag tycker är lite intressant för Topic i den här tråden:
Naik says that his goal is to "concentrate on the educated Muslim youth who have become apologetic about their own religion and have started to feel the religion is outdated".
Som om det är något fel med att vara apologet... Eller missuppfattar jag något? Skulle iaf kunna vara en förklaring till att det är sällsynt med muslimska apologeter. Kan det vara så att det bara ses som en svaghet att öht se något behov av att försvara Islam med argument?

Även om det är lätt idag att flina lite åt medeltida försök till gudsbevis, pekar de ändå på något lite intressant redan i den medeltida kristendomen, som kanske helt enkelt inte finns inom Islam: att det är ok att ifrågasätta religionens fundament iaf till den grad att man anstränger sig för att finna goda motargument. Kan det kanske t o m vara just där och då som grunden lades för västs framgångar jämfört med Islams?
Citera
2016-11-22, 19:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Som om det är något fel med att vara apologet...

Inte nödvändigvis. Det beror hur "marknadsföringen" är konstruerat och hur den presenteras (t.ex.vad angår bruket av vetenskap, filosofi eller semantik).
Citera
2016-11-22, 23:08
Medlem
Reza Aslan är väl rätt duktig.

https://www.youtube.com/watch?v=ipfgfTtqq2c
Citera
2016-11-23, 07:36
Medlem
SoWasteds avatar
Citat:
Finns det inga andra?

Wikipediasidan om Naik har en formulering som jag tycker är lite intressant för Topic i den här tråden:
Naik says that his goal is to "concentrate on the educated Muslim youth who have become apologetic about their own religion and have started to feel the religion is outdated".
Som om det är något fel med att vara apologet... Eller missuppfattar jag något? Skulle iaf kunna vara en förklaring till att det är sällsynt med muslimska apologeter. Kan det vara så att det bara ses som en svaghet att öht se något behov av att försvara Islam med argument?

Även om det är lätt idag att flina lite åt medeltida försök till gudsbevis, pekar de ändå på något lite intressant redan i den medeltida kristendomen, som kanske helt enkelt inte finns inom Islam: att det är ok att ifrågasätta religionens fundament iaf till den grad att man anstränger sig för att finna goda motargument. Kan det kanske t o m vara just där och då som grunden lades för västs framgångar jämfört med Islams?

Jo, det finns fler, bättre apologeter.
Fast alla muslimska apologeter, står inför samma problem.
Man påstår att Koranen är guds slutgiltiga ord, och att det är en fortsättning på Torah och nya testamentet.
Problemet är att koranen strider fullständigt mot tidigare skrifter.
Vilket i princip gör det omöjligt för dom att föra ett trovärdigt "case" för Islam.

Anjem Choudry är bra, han hymlar inte om islams läror, och vägrar köra den västvänliga Disney-versionen av islam.
Jag föraktar allt han står för ang Islam, men är iaf ärlig i det mesta.
Citera
2016-11-23, 07:41
Medlem
SoWasteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Reza Aslan är väl rätt duktig.

https://www.youtube.com/watch?v=ipfgfTtqq2c
Jag har inte hört så många debatter med honom tyvärr, så jag har inte riktigt hunnit bilda mig nån uppfattning om honom.
Det jag spontant tänker på, nör jag hör roch ser Reza, är att han står för en väldigt förvästligad Islam, vilket är bra.

Men hur korrekt han återspeglar Islams läror är då en annan fråga.
Citera
2016-11-23, 10:56
Medlem
Citat:
Anjem Choudry är bra, han hymlar inte om islams läror, och vägrar köra den västvänliga Disney-versionen av islam.
Jag föraktar allt han står för ang Islam, men är iaf ärlig i det mesta.

Anjem Choudry betraktas som en pajas av muslimer. "Apologet" är inte ordet jag skulle använda om honom, snarare fanatiker utan djupare kunskap.

Citat:
Jag har inte hört så många debatter med honom tyvärr, så jag har inte riktigt hunnit bilda mig nån uppfattning om honom.
Det jag spontant tänker på, nör jag hör roch ser Reza, är att han står för en väldigt förvästligad Islam, vilket är bra.

Men hur korrekt han återspeglar Islams läror är då en annan fråga.

Vad Reza gör är att påpeka att islam-kultur och grundbudskapet i islam (tro på en gud, de fem pelarna) är två olika saker, och att det som islamkritiker kritiserar i islam härör från kultur.
Vad jag vet förordar han inte någon specifik islam själv utan säger att islam har många olika traditioner och kulturer och kritiker bör inte klumpa ihop allt och säga "det är vad islam står för".

Vem är du att säga vilken islam som är "korrekt"?
Citera
2016-11-23, 11:26
Medlem
SoWasteds avatar
[quote=grelin1999|59107350]Anjem Choudry betraktas som en pajas av muslimer. "Apologet" är inte ordet jag skulle använda om honom, snarare fanatiker utan djupare kunskap.

Vad Reza gör är att påpeka att islam-kultur och grundbudskapet i islam (tro på en gud, de fem pelarna) är två olika saker, och att det som islamkritiker kritiserar i islam härör från kultur.
Vad jag vet förordar han inte någon specifik islam själv utan säger att islam har många olika traditioner och kulturer och kritiker bör inte klumpa ihop allt och säga "det är vad islam står för".

Vem är du att säga vilken islam som är "korrekt"?[/QUOTE

Ja, Anjem är definitivt en fanatiker.

Som sagt, jag får lyssna mer på Reza, för jag vet för lite om honom.

Resten. Off topic]
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in